Gå til innhold

Jeg skal lage pai til middag, men... Det er min første gang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For første gang noen sinne skal jeg lage en pai, siden jeg syns det er veldig godt. Det jeg lurer på er hvor i ovnen jeg må ha paien? Og hvor mye må jeg bruke av mel, vann og smør hvis jeg skal lage i en firkantet form? (Jeg har ikke rund form). Håper på svar!

Anonymkode: ad3ad...775

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg lager ofte pai/quiche og har den midt i ovnen på vanlig varme, ikke varmluft. Ellers er det bare å følge oppskriften som vanlig og trykke ut paibunnen i formen du har, bare pass på at den ikke blir for tynn/tykk, skal være ca  1 cm, og at den har ca lik tykkelse i hele formen.
Lykke til :)

Edit: Legger ved min oppskrift i tilfelle du ikke har en allerede. Bruker forresten egg i min da jeg synes den blir enklere å trykke ut i formen etterpå.
200 g hvetemel
100 g meierismør
1/4 ts salt
1 egg

Bruk romtemperert smør og smuldre sammen med mel og salt, kna inn egg tilslutt og la den gjerne hvile i 30 min før du har den i formen.

Endret av Mymlen_
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Mymlen_ skrev:

Jeg lager ofte pai/quiche og har den midt i ovnen på vanlig varme, ikke varmluft. Ellers er det bare å følge oppskriften som vanlig og trykke ut paibunnen i formen du har, bare pass på at den ikke blir for tynn/tykk, skal være ca  1 cm, og at den har ca lik tykkelse i hele formen.
Lykke til :)

Edit: Legger ved min oppskrift i tilfelle du ikke har en allerede. Bruker forresten egg i min da jeg synes den blir enklere å trykke ut i formen etterpå.
200 g hvetemel
100 g meierismør
1/4 ts salt
1 egg

Bruk romtemperert smør og smuldre sammen med mel og salt, kna inn egg tilslutt og la den gjerne hvile i 30 min før du har den i formen.

Sniker meg inn i tråden jeg (sorry TS), men hva mener du med rom-temperert smør? 

Anonymkode: a5225...1f9

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sniker meg inn i tråden jeg (sorry TS), men hva mener du med rom-temperert smør? 

Ehm... Smør som har stått en stund i romtemperatur.

Anonymkode: 0e640...b93

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmelagd paibunn er selvsagt best, men skulle du mislykkes kan denne være grei å ty til. Selges overalt og koster rundt 15 kr.

2878-52b69-product_detail.jpg

Anonymkode: d8074...17a

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehm... Smør som har stått en stund i romtemperatur.

Anonymkode: 0e640...b93

Skal det være mykt? 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Skal det være mykt? 

Ja, det skal være mykt. Pleier å holde om du tar det ut av kjøleskap ca 20-30 min før du skal bruke det

Skrevet

Den ferdige utkjevlede man får kjøpt er også god og veldig enkel og deilig å forholde seg til. Jeg har lagd mye pai og folk kan ikke smake mye forskjell på den ferdige deigen og hjemmelaget. Den ferdige utkjevlede pizzabunnen derimot smaker alt annet enn godt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mymlen_ skrev:

Ja, det skal være mykt. Pleier å holde om du tar det ut av kjøleskap ca 20-30 min før du skal bruke det

Takk! :takke:

Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ravna skrev:

Husk å pre-baker paideigen. Altså, form deigen i formen og steik den i ovnen uten fyll i ca 10 min.  Sleng noen hele erter i, (harde erter, altså :) )  slik at det dekker bunnen. Med dette unngår du at 1-deigen blir seig og ukokt under pga det våte fyllet du legger i, og 2- ertene hjelper mot at bunnen av paiene blåser seg opp i bobler når du pre-baker.  

Trenger ikke det hvis du bruker den boksen som ble vist overst. 

Anonymkode: d26cf...637

Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ravna skrev:

Huff! Kjøpe deig?

Paideig er vel ikke akkurat en ting som man trenger å insistere på å lage selv. Virkelig ikke.

Anonymkode: 63f49...ce4

Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Paideig er vel ikke akkurat en ting som man trenger å insistere på å lage selv. Virkelig ikke.

Mye billigere å lage selv :)

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Ravna skrev:

Når det er sagt så er ikke paideig akkurat souffle, heller da ;) 

Nettopp! Det er mange andre ting man kan lage selv på grunn av smak eller fordi det krever finesse, paideig er absolutt ikke i denne kategorien.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Mye billigere å lage selv :)

MYE billigere?

Her er det snakk om litt smør og hvetemel kontra femten kroner for ferdigutgaven.

Hvor ofte lager du pai hvis du mener du sparer så mye penger på å lage den selv?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MYE billigere?

Her er det snakk om litt smør og hvetemel kontra femten kroner for ferdigutgaven.

Hvor ofte lager du pai hvis du mener du sparer så mye penger på å lage den selv?

Nå tenkte jeg på den ferdig utkjevlede. :) Men uansett blir det jo billigere å lage den selv, de fleste som lager mat har hvetemel, egg, smør og salt hjemme. Hvorfor da bruke penger på å kjøpe noe man ikke trenger? Og Paideig er jo noe av det enkleste man kan lage. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Men uansett blir det jo billigere å lage den selv, de fleste som lager mat har hvetemel, egg, smør og salt hjemme. Hvorfor da bruke penger på å kjøpe noe man ikke trenger?

Poenget mitt er at kostnaden for hvetemel, smør og egg ikke er så lav at man kan hevde at det er en stor besparelse å velge ferdigutgaven. Om man da ikke lager pai daglig, selvfølgelig. I tillegg sparer man tid, som man heller kan bruke på å lage et godt og hjemmelaget paifyll. :)

Smør cirka 5 kroner, hvetemel 2 kroner, egg 2-3 kroner, totalt cirka 10,-. Kontra ferdigutgave 15,-.

Skrevet

Stort sett lager jeg det meste av mat fra bunnen av, men akkurat den boksen med pai-miks er en av de få "hurtigmat"-produktene jeg kjøper.  Den gjør at det er mulig å lage pai til hverdags, og ikke bare i helgene.  Til quiche og liknende synes jeg den er helt ypperlig.  Til dessertpaier hadde jeg derimot ikke brukt den.  Da er hjemmelaget mye bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...