Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hvordan kan det ha seg når kvinne A, og B veier 75kg er 165cm og 26 år har forskjellig bmr? 

Den ene må ligge på 1200kcal for å gå ned i vekt mens den andre kan spise 1600. (Lik aktivitet, fiktive tall) 

kan jeg stole på min bmr ?:klo:

Anonymkode: 68f04...82c

Videoannonse
Annonse
Gjest Egiett
Skrevet

Muskelmasse har mye å si :) BMR kan være et greit utgangspunkt (og en grense du bør holde deg over), men med aktivitet økes jo selvfølgelig energibehovet. Følg med på vekt og cm, så ser du ganske fort om du får en passelig nedgang.

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvordan du har kommet fram til dette? Hvis du legger inn de nevnte verdiene på hvilken som helst bmr-kalkulator så vil du få det samme for A og B. Om det stemmer i virkeligheten er en annen sak. Her har muskelmasse, individuel forbrenning ect litt å si. Men utregning av bmr vil bli det samme for begge eksemplene. (Om du bruker samme formel)

Anonymkode: 2f777...77d

• Liker 1
Skrevet

For BMR spiller ikke aktivitet noen rolle. Alltid velg stillesittende. 

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Hvordan kan det ha seg når kvinne A, og B veier 75kg er 165cm og 26 år har forskjellig bmr? 

Den ene må ligge på 1200kcal for å gå ned i vekt mens den andre kan spise 1600. (Lik aktivitet, fiktive tall) 

Har du gjort et estimat med en kalkulator, hvilken? Eller har du fått målt BMR medisinsk? BMR er ditt hvilestoffskifte. Du skal ikke "stole" på det. Hvis du vil ned i vekt, må du spise mindre enn du forbrenner (TDEE), og siden aktivitetsnivå er vanskelig å anslå, trenger du data fra regelmessige veiinger av deg selv, og nøyaktig loggføring av inntatte kalorier, hvis tallene er viktige for deg. 

Men ja, forskjellig mengde muskelmasse kan (vil) gi forskjellig BMR på to personer med samme høyde og vekt, kjønn og alder.

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi glykemisk verdi på carbs er ulike og vil påvirke blodsukkeret og dermed insulin mengden som blir frigjort.

Det viktigste er egentlig ikke hvor mange kalorier du spiser (relativt sett)  ..men hvilken type carbs måltidene du spiser består av og hvordan disse vil påvirke blodsukkeret ditt. 

Anonymkode: 711ff...626

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...