AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Hei. Vi vurderer å ta med oss barna på ferie i fire uker i desember eller januar. Barna er 3 og 1 år. Har noen gjort dette og kan komme med anbefalinger? Tenker Thailand, Vietnam eller Indonesia, men åpen for andre forslag. Må være tilrettelagt og greit for barn og voksne. Tips? Anonymkode: c74f9...135
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 4 uker med så små barn? Det er LENGE når de er så små. Hvis det er barnas første tur kan det være greit å holde seg til 1 eller 2 uker.. Og dette er destinasjoner med veldig lang flytid, som kan være tøft for små ører og ikke minst slitsomt for alle involverte. Til Bangkok i Thailand tar det omtrent 12 timer å fly. Hvis du vil ha noe som er tilrettelagt for barn bør du se på anerkjente reiseselskaper og deres familiehotell/resort og lignende. Der har de ofte barneklubber og gode opplegg for barna (f.eks. barnefilmer på storskjerm om kvelden, show tilrettelagt for barn osvosv), samtidig som foreldrene kanskje får slappet av litt på turen også. Hvorfor ikke se på reisemål som ikke har så ekstremt lang flytid, for eksempel Gran Canaria eller noe rundt der? Masse barnevennlige hotell, familievennlige småsteder og godt tilrettelagt for nordmenn på sydenferie. Jeg har vært på tur med en 3-åring, da til Tyrkia, og det var omtrent nonstop skriking og sutring på hele flyturen. De 4 timene i flyet var mer enn nok for både ungen og alle oss andre Men vi bodde på et veldig ålreit familiehotell, tror vi brukte Ving (er noen år siden) og hadde en veldig fin ferie. Anonymkode: 2d091...8d3 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 Jeg tar som sagt imot alle tips! det er jo sant at gran Canaria og den slags har fint vær på den tiden. Glemmer liksom at typiske sydensteder finnes. Ellers er det sant dette med lang flyreise. Bør kanskje mellomlande og ikke ha så lange strekk. Har reist en del til Thailand selv, og flyturen er utrolig lang. Takk for at du minnet meg på det! Haha, Jeg ser kun for meg positive sider akkurat nå;) Anonymkode: c74f9...135
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 Hvis du vil være sikret sol og varme på den årstiden så ville jeg ikke dratt til GC, det er kaldere der og du risikerer endel regn.. Jeg hadde valgt Thailand hadde jeg vært deg. Dere er jo to voksne, så ikke noe særlig stress å reise med to småunger. Jeg har reist mye med mine, lengste flystrekket var 15 timer fra Amsterdam der vi mellomlandet. Hvis man tilrettelegger for flyturen så går det som oftest greit. Thailand er et helt fantastisk land å ta med små barn til. Det er barnevennlige hoteller, og thai´ene elsker unger. Anonymkode: a36dc...a7d 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #5 Skrevet 22. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vil være sikret sol og varme på den årstiden så ville jeg ikke dratt til GC, det er kaldere der og du risikerer endel regn.. Jeg hadde valgt Thailand hadde jeg vært deg. Dere er jo to voksne, så ikke noe særlig stress å reise med to småunger. Jeg har reist mye med mine, lengste flystrekket var 15 timer fra Amsterdam der vi mellomlandet. Hvis man tilrettelegger for flyturen så går det som oftest greit. Thailand er et helt fantastisk land å ta med små barn til. Det er barnevennlige hoteller, og thai´ene elsker unger. Anonymkode: a36dc...a7d Så oppløftende!! Kan jeg spørre hvor du var, hvordan dere la det opp osv? Hvordan og hvor dere bodde? Anonymkode: c74f9...135
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #6 Skrevet 22. mars 2016 Vi har reist mye med barn, alt fra noen dager til 8 uker. Vi har også vært i Thailand; null problem! Vi mellomlandet da i Bangkok, og tok fly videre. Både med baby, 4 åring og 6 åring. Hvordan flyturen blir vet du aldri før du prøver. Mitt beste tips er å være borte mer enn èn uke. En uke er bare stress. Det tar tid før dere blir kjent og kommer dere på plass, min erfaring at det tar 3-4 dager, og da er det snart på tide å dra hjem. 4 uker -eller mer- er helt supert! Bare reis! Anonymkode: 8d1b8...11b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #7 Skrevet 22. mars 2016 Hadde også tatt Thailand. Book flybilletter litt "lurt", slik at det er natt, slik at det er normalt for barnet å sove noen timer i strekk. Ha med iPad, bøker, tegnesaker osv Anonymkode: 06117...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #8 Skrevet 22. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 4 uker med så små barn? Det er LENGE når de er så små. Hvis det er barnas første tur kan det være greit å holde seg til 1 eller 2 uker.. Og dette er destinasjoner med veldig lang flytid, som kan være tøft for små ører og ikke minst slitsomt for alle involverte. Til Bangkok i Thailand tar det omtrent 12 timer å fly. Hvis du vil ha noe som er tilrettelagt for barn bør du se på anerkjente reiseselskaper og deres familiehotell/resort og lignende. Der har de ofte barneklubber og gode opplegg for barna (f.eks. barnefilmer på storskjerm om kvelden, show tilrettelagt for barn osvosv), samtidig som foreldrene kanskje får slappet av litt på turen også. Hvorfor ikke se på reisemål som ikke har så ekstremt lang flytid, for eksempel Gran Canaria eller noe rundt der? Masse barnevennlige hotell, familievennlige småsteder og godt tilrettelagt for nordmenn på sydenferie. Jeg har vært på tur med en 3-åring, da til Tyrkia, og det var omtrent nonstop skriking og sutring på hele flyturen. De 4 timene i flyet var mer enn nok for både ungen og alle oss andre Men vi bodde på et veldig ålreit familiehotell, tror vi brukte Ving (er noen år siden) og hadde en veldig fin ferie. Snakk om å sette begrensninger for andre mennesker. Jeg har aldri reist til Thailand med barn selv, men da jeg var liten tok foreldrene mine med meg og søsken til Thailand i ca. en måned og det har de i etterkant fortalt ikke har vært noe problem. Vi bodde ikke på noe anerkjent familiehotell/resort med barneklubb og gode opplegg for barn, og jeg kan ikke huske at det var noe problem verken for foreldrene mine eller meg og mine søsken. Anonymkode: 66a49...8c1 8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #9 Skrevet 22. mars 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har reist mye med barn, alt fra noen dager til 8 uker. Vi har også vært i Thailand; null problem! Vi mellomlandet da i Bangkok, og tok fly videre. Både med baby, 4 åring og 6 åring. Hvordan flyturen blir vet du aldri før du prøver. Mitt beste tips er å være borte mer enn èn uke. En uke er bare stress. Det tar tid før dere blir kjent og kommer dere på plass, min erfaring at det tar 3-4 dager, og da er det snart på tide å dra hjem. 4 uker -eller mer- er helt supert! Bare reis! Anonymkode: 8d1b8...11b Så bra å høre!! Så moro at du er positiv! Jeg liker deg! Orker du fortelle litt om hvor du var i Thailand, hvordan du dro, bodde osv? Hadde du med noe spesielt? Anonymkode: c74f9...135
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #10 Skrevet 22. mars 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde også tatt Thailand. Book flybilletter litt "lurt", slik at det er natt, slik at det er normalt for barnet å sove noen timer i strekk. Ha med iPad, bøker, tegnesaker osv Anonymkode: 06117...4f3 Godt tips! Må nok få oss en iPad til turen, ja;) og kosedyrene må i håndbagasjen Anonymkode: c74f9...135
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #11 Skrevet 22. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vi vurderer å ta med oss barna på ferie i fire uker i desember eller januar. Barna er 3 og 1 år. Har noen gjort dette og kan komme med anbefalinger? Tenker Thailand, Vietnam eller Indonesia, men åpen for andre forslag. Må være tilrettelagt og greit for barn og voksne. Tips? Anonymkode: c74f9...135 Mange reiser til den Norske kolonien på Gran Canaria. Noen leier privat bolig, andre bor på hotel. Anonymkode: 12421...6b0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #12 Skrevet 22. mars 2016 Virker litt kjedelig å være fire uker på gran Canaria.. :/ men mulig jeg skal sjekke litt opp i det også. Anonymkode: c74f9...135 1
stan Skrevet 22. mars 2016 #13 Skrevet 22. mars 2016 Flyr til fjerne østen med små og store barn minst en gang i året. Fra 6 måneder til tenåring. Hver alder har sine utfordringer, men og muligheter. Babyer er stort sett veldig greie, men det hjelper å få en plass hvor man kan ha en seng hengende på veggen. For litt eldre barn hjelper det veldig med nettbrett med spill og favoritt filmer. Husk bare på nok batterier for en så lang tur. Ha med noe å spise eller tygge på som kan hjelpe om ørene blir plagsomme. Tåteflaske med vann eller tynn saft funker hos oss. Ellers kjeks, tørket frukt og tyggis, bare det holder kjevene i gang En annen ting er at ungene kan ikke skrike når de spiser, samt det er mye trøst i litt godt. Kunsten er å ikke spille ut alt for tidlig, men stadig ha noe på lur. Jeg har pleid å ha en liten leke klar til like før landing, da får leken fokus, mens pad'er og mobiler må slåes av og barnet må feste setebeltet. En annen ting som gjør flyturen lettere er å time soving til flyturen, men litt risky om det blir forsinkelser. Uansett er flyturen ikke nødvendigvis noe stort problem, men det er anstrengende for de minste må holdes i ånde. Det kan og være smart å ta en kortere flytur først, bare som trening, hjelper veldig for ungene at de har gjort det engang før. Jeg tror ikke lengden på oppholdet har noen betydning for barna. Det er skifte av sted som stresser barna, særlig 2 - 3 års alderen. Da er de oppmerksom på det som foregår, uten helt skjønne hva som skjer og enda er det vanskelig å forklare dem hva som skjer. Men det å være fast på et sted går mye bedre. For to år siden reiste vi mye rundt , vi innså i etterkant at dette ble nok litt i meste laget for minste mann, han ble helt overveldet. Siden har vi passet på å holde oss mer i ro, være lengre perioder samme sted, det går veldig bra. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #14 Skrevet 22. mars 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra å høre!! Så moro at du er positiv! Jeg liker deg! Orker du fortelle litt om hvor du var i Thailand, hvordan du dro, bodde osv? Hadde du med noe spesielt? Anonymkode: c74f9...135 Haha, takk Vi har vært både på charter og på egenhånd hvor vi bestilte fly, transport og hotell på egenhånd. Vi har tatt charterfly direkte til Krabi, og ordnet oss videre derfra på egenhånd. Masse googling etter andres erfaringer. Vi var i Ao Nang og på Koh Lanta, fant og bestilte hoteller på egenhånd. Har også reist med Thai Airways med mellomlanding i Bangkok. På flyet hadde vi med iPad (med Viaplay abonnement, så du kan se i offline-modus), tegnebøker og tegnesaker, oppgavebøker, noen nye leker. Hadde fått anbefalt å ha noen nye bøker/tegnesaker/småleker, gjerne pakket inn, og fordele det utover turen. Det var ikke nødvendig for vår del. Det gikk i ipad, litt lesing, spising og soving. Å ha med til bruk i Thailand? Ikke noe spesielt. Vi hadde med Paracet stikkpiller, for det hadde vi hørt at de ikke hadde. Myggmiddel og solkremer hadde vi også med, og et helt reiseapotek, men alt finnes der. Myggnetting til eventuell vogn er bra å ha med. Men det er altså mye mindre stress enn man tror. Husk bare en god reiseforsikring, og at den gjelder hele perioden dere skal være der, det er det aller viktigste. Anonymkode: 8d1b8...11b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #15 Skrevet 22. mars 2016 11 minutter siden, stan skrev: Flyr til fjerne østen med små og store barn minst en gang i året. Fra 6 måneder til tenåring. Hver alder har sine utfordringer, men og muligheter. Babyer er stort sett veldig greie, men det hjelper å få en plass hvor man kan ha en seng hengende på veggen. For litt eldre barn hjelper det veldig med nettbrett med spill og favoritt filmer. Husk bare på nok batterier for en så lang tur. Ha med noe å spise eller tygge på som kan hjelpe om ørene blir plagsomme. Tåteflaske med vann eller tynn saft funker hos oss. Ellers kjeks, tørket frukt og tyggis, bare det holder kjevene i gang En annen ting er at ungene kan ikke skrike når de spiser, samt det er mye trøst i litt godt. Kunsten er å ikke spille ut alt for tidlig, men stadig ha noe på lur. Jeg har pleid å ha en liten leke klar til like før landing, da får leken fokus, mens pad'er og mobiler må slåes av og barnet må feste setebeltet. En annen ting som gjør flyturen lettere er å time soving til flyturen, men litt risky om det blir forsinkelser. Uansett er flyturen ikke nødvendigvis noe stort problem, men det er anstrengende for de minste må holdes i ånde. Det kan og være smart å ta en kortere flytur først, bare som trening, hjelper veldig for ungene at de har gjort det engang før. Jeg tror ikke lengden på oppholdet har noen betydning for barna. Det er skifte av sted som stresser barna, særlig 2 - 3 års alderen. Da er de oppmerksom på det som foregår, uten helt skjønne hva som skjer og enda er det vanskelig å forklare dem hva som skjer. Men det å være fast på et sted går mye bedre. For to år siden reiste vi mye rundt , vi innså i etterkant at dette ble nok litt i meste laget for minste mann, han ble helt overveldet. Siden har vi passet på å holde oss mer i ro, være lengre perioder samme sted, det går veldig bra. Lykke til. Hurra! Jeg hoppet litt av å lese dette:) dette høres jo helt herlig ut! Og hvis set blir trøbbel, så får msn gjøre det beste ut av det - flyet lander jo til slutt. Takk for gode råd og løsningsfokus! Anonymkode: c74f9...135
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #16 Skrevet 22. mars 2016 I disse dager kan man nesten dra hvor som helst med barn! Anonymkode: 8adbe...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #17 Skrevet 22. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, takk Vi har vært både på charter og på egenhånd hvor vi bestilte fly, transport og hotell på egenhånd. Vi har tatt charterfly direkte til Krabi, og ordnet oss videre derfra på egenhånd. Masse googling etter andres erfaringer. Vi var i Ao Nang og på Koh Lanta, fant og bestilte hoteller på egenhånd. Har også reist med Thai Airways med mellomlanding i Bangkok. På flyet hadde vi med iPad (med Viaplay abonnement, så du kan se i offline-modus), tegnebøker og tegnesaker, oppgavebøker, noen nye leker. Hadde fått anbefalt å ha noen nye bøker/tegnesaker/småleker, gjerne pakket inn, og fordele det utover turen. Det var ikke nødvendig for vår del. Det gikk i ipad, litt lesing, spising og soving. Å ha med til bruk i Thailand? Ikke noe spesielt. Vi hadde med Paracet stikkpiller, for det hadde vi hørt at de ikke hadde. Myggmiddel og solkremer hadde vi også med, og et helt reiseapotek, men alt finnes der. Myggnetting til eventuell vogn er bra å ha med. Men det er altså mye mindre stress enn man tror. Husk bare en god reiseforsikring, og at den gjelder hele perioden dere skal være der, det er det aller viktigste. Anonymkode: 8d1b8...11b Glimrende! Du får det til å høres veldig overkommelig ut. og ikke minst veldig kjekt! Reiseforsikring skal bli! Og Paracet får vi plass til:) åh, vil aller helst dra nåh! takk igjen! Anonymkode: c74f9...135 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #18 Skrevet 22. mars 2016 Jeg har reist 4-5 uker på ferie til Filippinene hele oppveksten og det har aldri vært et problem for meg eller foreldrene mine, samme gjelder min bror. Anbefaler heller en lang ferie enn en kort hvor man må stresse seg rundt og se alt for å rekke det før hjemreise! Bare vær godt forberedt på flyreisen. Ha med litt leker, evt iPad. (På fly til Thailand o.l. har som regel alle passasjerene hver sin TV med filmer, serier og spill for alle aldre). Kjøp små juicebokser og litt snacks så går turen helt fint! Anonymkode: 20e1f...a70 3
Gjest Magnifiq Skrevet 22. mars 2016 #19 Skrevet 22. mars 2016 4 uker i Thailand er jo en drøm med barn 😊 Vært på langtur med ungene hver vinter siden minsten var 6mnd.' Sinnsykt deilig, og hele familien kommer inn i skikkelig feriemodus 😊😎
stan Skrevet 22. mars 2016 #20 Skrevet 22. mars 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hurra! Jeg hoppet litt av å lese dette:) dette høres jo helt herlig ut! Og hvis set blir trøbbel, så får msn gjøre det beste ut av det - flyet lander jo til slutt. Takk for gode råd og løsningsfokus! Anonymkode: c74f9...135 Bare hyggelig. En annen ting, med små barn kan det være kjekt å ha skifte klær med. På en lang tur til Singapore drev gutten å kastet opp. Først var det krise, men etter noen runder så var vi så rutinerte så. Men storesøster stakkars fikk et par ladninger rett i fanget, og det er litt trist å sitte i klær som lukter spy i flere timer. Heldigvis hadde vi kjøpt noen t-skjorter på flyplassen. Betjening var veldig hjelpsomme, og kom med noen tøyposer med kaffe som tok vekk lukten. Det er også lurt å holde seg unna den verste sola midt på dagen. Bruk så høy solfaktor som mulig, og ha på tynne luftige klær. Pass på å få nok drikke, helst på forhånd. Alt dette gjelder både barn og voksne. Det er lett å få solstikk eller lignende. Vi holder oss mest i skyggen og tar en god siesta midt på dagen. Jeg er a-menneske, så jeg står ofte opp ved soloppgang, og tar med meg ungene ut å enten bader eller drar på oppdagelsesferd. Når det begynner å bli for varmt samles vi alle og spiser brunsj. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå