Gå til innhold

Lammestek-restemiddag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rester fra en lammestek som jeg har tenkt å lage en slags gryte/suppe av. Det er til to personer. Jeg har også litt saus igjenn fra selve lammemiddagen som jeg har tenkt å bruke. Tenker å bruke grønnsaksbuljong-vann og en liten klunk rødvin, erter, potet, gulrot, hvitløk og litt timian og/eller rosmaring i gryta. Lurer på om noen har forslag til endringer jeg burde gjøre i det jeg har tenkt, eller om de synes det høres godt ut. Jeg er 18 år så jeg har ikke så mye erfaring med sånn type restemat. 

Anonymkode: c365d...1dd

Skrevet (endret)

Pass på å varme opp kjøttet forsiktig helt på slutten i alle fall :jepp:  

Jeg pleier å steke raskt opp grønnsaker i pannen, lage en enkel saus "under" grønnsakene, og så bare kutte lammestek-restene i terninger og legge de over grønt/saus helt til slutt, dekke med folie og la det varmes opp av dampen fra gryten på en måte? Og så servere med en gang det er varmt. Synes det blir mye saftigere og bedre da. Koker du det for lenge blir det fort litt hardt.

Hjemmelaget potetstappe er forresten veeeldig godt til en slik gryte :jepp: 

Endret av Rumle
Skrevet

Hvis du søker på sheperd's pie, så finner du mange oppskrifter. Du kan erstatte lammekjøttdeigen i oppskriftene med rester av lammestek, denne skjæres i små biter (eller kjøres med kniv i en foodprocessor), og så kan du redusere steketiden en del, siden kjøttet allerede er stekt.  Kjøtt, grønnsaker og buljong kokes sammen til en saus, og så dekkes det med hjemmelaget potet-stappe og stekes i ovnen. Kjempegod påskemat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...