Gå til innhold

Visning og "urettferdig" avslag (litt langt)


Diva

Anbefalte innlegg

Jeg var på visning på en leilighet i går.

Jeg var den første som ringte inn, faktisk viste det seg at jeg ringte kort tid etter at annonsen var lagt ut.

Fikk avtalt visning etter arbeidstid dagen etter, og trodde jeg muligens var den første som så på. Det stemte jo ikke, men det var jo i og for seg ikke noe problem.

Leiligheten var flott, beliggenheten genial og jeg ble helt forelsket i stedet. Synes også visningen gikk greit og at jeg presenterte meg selv godt. Huseier virket også ok.

Jeg var altså den første som ringte, men det hadde vært flere der tidligere på dagen og sett. Ingen av dem hadde vist konnkret interesse i følge huseier, men det skulle komme noen til etter meg. Det skulle være i dag kl. 4. Etter det kom han til å ta kontakt.

På meg virket det som om den første som tok kontakt/var reelt interessert fikk tilbudet. Sånn pleier det stort sett å være i allefall.

Men neida, det gjaldt ikke i mitt tilfelle.

Kl. 15 ringte vedkommende og la igjen beskjed på svareren (jeg hadde sloknet på sofaen) og sa at "beklager, men leiligheten er bortlovet". Takk for interessen".

Jeg ble ganske lei meg og paff da jeg hørte beskjeden, og skjønte ærlig talt ikke hvorfor jeg ikke fikk sjansen. Trodde det var førstemann til mølla jeg ? Så fremt huseier så at jeg ikke var kriminell/psyko/useriøs eller ikke kunne betale for meg.

Rolig og ordensmenneske er jeg også.

Har jobb og regninger/husleie er prio 1 for meg. Alt annet kommer etterpå.

Jeg gav også uttrykk for at jeg var reellt interessert og sa at jeg gjerne tok leiligheten om huseier vurderte meg.

Dumme meg hadde jo inntrykk av at jeg gjorde en god figur der, og jeg trodde utrolig nok at jeg hadde en sjanse.

Men sånn gikk det ikke.

Jeg er klar over at det er vanskelig å få napp, altså. Men dette såret faktisk litt. Huseier må ha hatt svært spesielle kriterier, tydeligvis. Var vel ikke bra nok, tenker jeg.

Dere som leier ut :

Har dere spesielle kriterier til leietakere ?

Jeg ser selvfølgelig at folk kan

1) Betale for seg i tide og være sikre betalere

2) Vise ansvar og samarbeidsvilje

3) Ikke bråke/støyt unormalt

4) Ha normal folkeskikk etc. etc.

Jeg synes jeg oppfyller alle disse kravene og var i tillegg (gjentar meg selv) først ute med telefon, og jeg ser på meg selv som en ganske korrekt person i slike sammenhenger.

Hvorfor ble det ikke meg ?

Har nesten lyst til å ringe tilbake og spørre, slik at jeg vet hva h*n evt. kicket på. Da kan jeg evt ta det til etterretning på neste visning.

Leiligheten var perfekt for meg og min økonomi, men nå ser det svartere ut...

Vet ikke helt hvor jeg vil med innegget,- jeg trenger ikke sympati eller råd, men er takknemlig for tilbakemeldinger.

Føler mest for å "få ut litt damp"....

sukk

- Takk for at dere gad å høre klagene mine... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vi har kriterier.

Vi leier ut kjelleren i vår egen bolig da, så det blir kanskje litt mer spesielt.

Uansett: Vi vil ha leieboere som vi umiddelbart føler at vi kommer overens med. Dette er det aller viktigste for oss. Tror faktisk at vi hadde tenkt på samme måte om leiligheten IKKE var i vår egen kjeller.

Vi har hatt drøssevis med folk på visning hos oss (i flere omganger). Mange har vi bare utelukket uten noen annen grunn enn at vi ikke syntes at kjemien stemte.

Vær også oppmerksom på at det forekommer "pruting" i leiemarkedet. Har sett og hørt om det flere ganger. De som kommer på visning kan si: "Jeg betaler 500 kroner mer i måneden om jeg får leiligheten!" Og det er klart at en utleier synes at dette er bra.

Synd, men sant.

Bedre lykke neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig indivuelt hva huseier legger vekt på. De gangene jeg har leid ut så har jeg alltid valgt folk som har en referanse jeg kjenner (verden er mindre enn du tror) samt at "mavefølelsen" har vært i orden. Og mavefølelsen er ikke lett å definere vet du!

Jeg synes egentlig det er litt unødvendig å ringe huseier for å høre hvorfor du ikke fikk leiligheten. Kanskje de ikke har noen bedre grunn enn de jeg har?

Og hvem vet hva neste mann legger vekt på.

Bare som en liten trøst:

Jeg synes du høres ut som en flott leietaker jeg!

Fortsett å vær deg selv og fortell om din ryddige økonomi så får du nok napp.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er unødvendig å ringe for å få en grunn til avslaget. Vi har som regel ingen konkret grunn til å avvise en leietager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg tror jeg mister motet snart.

Føler at alt klaffer dårlig fortida, mendet kommer seg vel.

Jeg er klar over at kjemi og magefølelse bør stemme, men jeg synes fra min side av kjemien var god. Der tok jeg nok feil, og jeg hadde selvfølgelig lagt vekt på at det skal stemme, om jeg skulle leid ut også. Føler meg bare så guffen nå....

Velvel, jeg får satse på at det går bedre neste gang.

Jeg skal ikke ringe huseier for å høre hvorfor jeg ikke fikk leiligheten, men tanken slo meg bare. Om det er noe galt jeg har gjort eller sagt, som folk reagerer på, så hadde det vært greit å vite det. Men som sagt, så skal jeg ikke gjøre det. Hadde følt meg som den taperen.

Takk for deltakelsen, Litago og Lea :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger nok ikke å være noen egentlig "grunn", men som de andre sier her; det kan være kjemi eller tilbud om økonomisk ekstrakompensasjon - og ikke minst: "Kjennskap og vennskap". Og ettersom man leier ut i sin egen bolig, har man faktisk lov til å være selektiv. Hvis det er 20 stykker som ser på leiligheten og som er interessert i å bo der, så er jeg sikker på at 18 av dem er kjempegreie, potensielle leietakere som vil kunne overholde forpliktelser og oppføre seg fint. Utleier kan likevel bare velge en! :wink:

For 20 år tilbake, da hannsauen og jeg var nygift, hadde vi mange slike avslag. Og VI VAR SKIKKELIGE, KJEKKE, UNGE OG PENE, VI!!! Og ja; jeg husker godt hvor sårende det var å få avslag!!! :-(

Vi har et vennepar som skulle kjøpe bolig nettopp, de hadde det høyeste budet på nesten 3 mill. og var klar til å skrive under - men i siste sekund ble huset solgt til dem som hadde budet under - for disse var omgangsvenner med folka i nabohuset og kjente flere i gata!!! DET opplevdes urettferdig, det! :cry:

Du får følge rådet om å fortsette med å være deg selv, positiv og grei, så ordner det seg nok! Kanskje du finner noe enda bedre!

Som hr. Sau sier: "Det ordner seg for de snille!"

Lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, Væren :D

Jeg tenkte faktisk ikke på det med kjemi, ekstra penger i leie og kjennskap/venner etc. da jeg skrev innlegget. Var for opptatt med å velte meg i selvmedlidenhet :ler:

Nå er jeg klokere i allefall, og jeg setter stor pris på svarene her. Nå vet jeg i allefall bedre :)

:klem:

D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første avslagene er alltid verst :wink:

Har vært på slike visninger selv og vet hvor frustrerende det kan være.

I Oslo er det tøft og det har vært sånn lenge.

Ting vi (som utleiere) setter pris på:

*referanser/skriftlige attester fra folk du har leid av før.

*at man kommer til visningen til avtalt tid.

*at man ikke maser om visning raskest mulig.

*at de som er på visning spør, men ikke maser om filleting.

*skryt (vi liker at folk skryter av leiligheten vi har jobbet så mye med). Men ikke overdriv.

*fortell HVORFOR du vil bo akkurat der. Vi vil gjerne ha stabile leietagere som trives i området

*nyskilte har vi ikke noe i mot, men det er ikke positivt om en legger ut om den fæle eksen (bare et eksempel).

Grunner til at vi har avvist folk:

*Et enslig mann var aktuell som leietager en stund. Så begynte han å styre med en eks som skulle flytte inn en stund og kanskje over lengre tid. De ringte flere ganger for å spørre om tullete ting (som f.eks hvordan de kom seg til andre siden av byen på raskeste måte).

*Godt voksne ektepar med 3 store barn som ville leie en 3-roms.

*En kompis kjente til en familie og tipset oss om at et medlem av familien var ganske eh... ustabil i humøret. De hadde flyttet 4 ganger det siste året pga trøbbel med huseierene.

*Sykmeldte eller arbeidsledige som sa at de ikke hadde råd til å bli boende der de bodde.

Selv om du syntes at kjemien stemte (noe den kanskje gjorde også), så kan det hende at utleieren kom enda bedre overens med de som fikk leiligheten.

Om du skal bo alene, så kan det hende at det var et par som kom etter deg. 2 inntekter er bedre enn en.

Grunnene kan være mange. Men som utleier ønsker man god/stabil økonomi, leieboere som ikke flytter etter et halvt år og, som nevnt, kjemi.

Det er bare å fortsette letingen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, Lea!

Det var veldig kjekt å høre konkret hva du har erfart og vet om dette, skal ha det i minnet neste gang jeg er på visning.

:blomst:

D. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er også urolige for fester, og ser ut til å mene at par har mindre fester enn single, og at de er mer stabile betalere (om den enes økonomi går dukken, kan den andre fotsatt betale).

I tillegg er det mange som er engstelige for husdyr. Det er mange som ikke liker at du spør om du kan få lov til å male, eller som er engstelige for at du skal henge opp masse ting på veggene (etterlater hull, som må sparkles/males over).

Konklusjon; Vi huseiere er nevrotiske. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Da min samboer leide ut sitt hus var han mest opptatt av at ev. leietagere kunne betale for seg. Sikker inntekt, gjerne bekreftelse fra arbeidsgiver var veldig positivt. I tillegg foretrakk han stabile leietagere, familie med barn var veldig greit siden disse ofte flytter sjeldnere.

En gang han skulle finne nye leietagere ble han tilbudt 3000 mer i mnd av et gjeng gutter som skulle ha kollektiv... det ble ikke aktuelt siden han hadde dårlige erfaringer med kollektiv fra før...

At mange huseiere foretrekker familie, venner etc er forståelig, men ikke alltid det beste faktisk. Min samboer pusset nemlig opp denne eneboligen noen år tilbake, men nye bad, varmekabler etc. For å være sikker på å få gode leieforhold leide han først ut til sin kusine og hennes venninner litt rimelig. Han tenkte at han sikkert fikk husleie og at de ikke ville knuse noen ting siden hun var familie.... så feil kan man ta!! Da de flyttet ut etter 4 mnd (!), hadde det vært masse tull + at de hadde påført huset skader de nektet å betale for å få rettet opp! Hennes ide var nemlig det at siden de var familie ville min samboer sikkert la henne slippe unna for å bevare familiefreden...Der tok hun feil gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

dinside.no har også et forslag til "boligCV", et lite resyme om hvorfor du vil bo der, hvem som skal bo der, referanser, inntekt etc. Det ser veldig ryddig ut dersom du kommer med dette.

At du ringer først bør du nok ikke vektlegge. Har selv hatt leilighet til leie, og fikk nærmere 30 telefoner i løpet av dagen. Hadde ikke peiling på hvem som var hvem til slutt. Det er først på visning jeg gjør meg opp en mening (men så endte jeg opp med en narkoman, så jeg bør kanskje ikke si så mye om kjemi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med flere svar :D

Hjelper meg til å se dette litt mer nyansert :oops:

Kanskje en "bolig-CV" hadde vært tingen ?

Fortsetter i allefall letinga, og håper på "drømmeleiligheten" :sjarmor:

Takk skal dere ha, folkens :blomst:

D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at vi huseiere er nervøse personer.... :ler:

Vi vil gjerne være så sikre som mulig på at vi velger riktig person:

Drømmeleietageren min (som jeg har nå :blomst_opp: )

- betaler husleia på faste trekk dagen før forfall

- røyker ikke

- fester lite

- er ryddig og renslig, slik at jeg slipper å bekymre meg for om kjøkkenbenken "råtner"

- er hyggelig å prate med når vi treffes utenfor

- ringer hvis det er problemer, men ikke uansett

Et tips: Ha referanser, sikkert en god ide å ha med skriftlige referanser fra tidligere huseiere. Det er så viktig!

Ikke mist motet! Vi måtte velge mellom to kjempeflotte, veldig interesserte leietagere forrige gang. Fryktelig vanskelig, og det kan være tilfeldigheter som avgjør!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest :-) anna (ikke pålogga)

Og at du ikke fikk leiligheten denne gangen kan det jo være en million tilfeldige grunner til.

For alt du vet kan broren til utleieren plutselig ha trengt et sted å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...