AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Hvorfor maser katter etter mat når skåla er full av mat ? Anonymkode: a2a49...a7d 1
illywhack Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Jeg tolker det som "har du snop?". En mett hund tigger dersom du har noe å spise, katter maser fordi de vet det er mye godt på kjøkkenet. 2
Sirah Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 (endret) Fordi den er en katt og maten i skåla ikke er "bra nok" Endret 22. mars 2016 av Sirah 8
Sweet77 Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 Fordi den vil ha kos eller oppmerksomhet til maten? Min er sånn, den maser til jeg blir med bort til katteskåla, og først da spiser den. Hvis jeg ikke enten blir stående og se på ham en stund eller klapper den før jeg går så følger den etter meg ut igjen
Salka Skrevet 22. mars 2016 #5 Skrevet 22. mars 2016 Kanskje den ikke er fornøyd med serveringen. Eller så vil den ha kos og oppmerksomhet. 2
Angelheart2 Skrevet 22. mars 2016 #6 Skrevet 22. mars 2016 7 minutter siden, Sirah skrev: Fordi den er en katt og maten i skåla ikke er "bra nok" Dette gjelder i alle fall for "sjefen" i vårt hus. Dersom hun ikke er fornøyd med serveringen går hun i bena på oss og regelrett hyler til vi tar pointet. Ofte er det nok bare å fylle på litt med tørrfor slik at ikke bunnen syns.... Det er også slik at vi har hver våre roller i hjemmet, så det er kun meg hun maser på når det gjelder mat. Om jeg har vært borte hele dagen og resten av familien har vært hjemme er det først når jeg kommer hjem katten "dør av sult". 2
Sirah Skrevet 22. mars 2016 #7 Skrevet 22. mars 2016 Et øyeblikk siden, Angelheart2 skrev: Dette gjelder i alle fall for "sjefen" i vårt hus. Dersom hun ikke er fornøyd med serveringen går hun i bena på oss og regelrett hyler til vi tar pointet. Ofte er det nok bare å fylle på litt med tørrfor slik at ikke bunnen syns.... Det er også slik at vi har hver våre roller i hjemmet, så det er kun meg hun maser på når det gjelder mat. Om jeg har vært borte hele dagen og resten av familien har vært hjemme er det først når jeg kommer hjem katten "dør av sult". Kjenner til det Jeg hadde også en katt som ikke kunne spise mat som hadde ligget i slåla fra forrige måltid. Da døde den heller av sult for tenk! Jeg måtte late som om jeg skiftet all maten da jeg i realiteten bare strødde litt mer på toppen. Da kunne den spise... Sære dyr! 2
Angelheart2 Skrevet 22. mars 2016 #8 Skrevet 22. mars 2016 Et øyeblikk siden, Sirah skrev: Kjenner til det Jeg hadde også en katt som ikke kunne spise mat som hadde ligget i slåla fra forrige måltid. Da døde den heller av sult for tenk! Jeg måtte late som om jeg skiftet all maten da jeg i realiteten bare strødde litt mer på toppen. Da kunne den spise... Sære dyr! Høres akkurat ut som særingen her i huset.
Million Skrevet 22. mars 2016 #10 Skrevet 22. mars 2016 (endret) Min katt pleide å gå noen runder rundt skåla og jeg synes det virket soleklart hvorfor Det var for å spørre "Har du ikke noe bedre enn dette på lur da...?" Som f.eks. kokt sei. Det var livretten, og hun mente vel selv at det skulle hun vel helst hatt hver dag. Men hun måtte nok ta til takke med tørrfôr og boksfôr i det daglige. Fisk var en gang i uka. Hun ga imidlertid aldri opp å spørre etter noe mere delikat, ved å kretse rundt skålen eller ta noen runder på kjøkkenet. Hun spiste når hun ble sulten nok, men det kunne ta litt tid noen ganger. I blant måtte jeg kaste boksfôret som hadde ligget på skåla og størknet fordi hun ventet så lenge med å spise av det, og gi henne ny og "fersk" servering fra boksen. Da kunne hun aller nådigst spise litt, når hun skjønte at "Neivel, det vanker ikke kokt sei i dag". Dette var en utekatt, så gudene vet hva hun faktisk spiste i løpet av en vanlig uke. Hun fant kanskje litt av hvert ute, og jeg vet hun var en god musejeger (disse musene ble lagt hodeløse på trappen eller i vinduskarmen min i blant). Kanskje hun spiste noen mus i ny og ne, og kanskje besøkte hun folk i nabolaget som matet henne i den tro at hun var hjemløs og sulten eller noe. Med det resultat at hun spiste dårligere hjemme. Endret 22. mars 2016 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #11 Skrevet 22. mars 2016 Mange katter er sosiale spisere. En av kattene jeg har hatt spiste ikke når han var alene hjemme, men med en gang jeg kom hjem kastet han seg over maten. Matskåla måtte stå i stua slik at vi kunne se på hverandre når han spiste. Han fulgte etter meg og mjauet hvis jeg gikk ut av rommet mens under måltidet. Anonymkode: 15f86...aed 2
skravlus Skrevet 22. mars 2016 #12 Skrevet 22. mars 2016 Jeg har lest at det danner seg en slags hinne på maten som ligger igjen i matskåla, og katter er sensitive for dette. Det kan hjelpe å røre litt i fôret, sånn at det som ligger på bunnen, kommer øverst. 2
Gjest The damned Skrevet 22. mars 2016 #13 Skrevet 22. mars 2016 Hehe,hannkatten vår gjør det og det er meg han maser på. Ikke alltid,men ofte er det slik at hvis han ligger og sover og jeg reiser meg på grunn av et eller annet så skal han bort å spise og venter på at jeg skal kose litt på han før han kan spise. Kan han se bunnen så maser han: "se det er tomt". Da fyller jeg på og skifter vannet,og da blir han fornøyd og spiser i vei. Han er også konstant på kjøkkenet hvis jeg holder på å lage noe,og går bort til matskåla og lukter litt på maten før han igjen setter seg for å vente på noe godt. Hvis han ikke får noe så går han å spiser tørrforet,men han må alltid vente og se om han får noe godt. For min del virker det som de maser fordi de vet at det finnes noe bedre enn tørrforet i skålen
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #14 Skrevet 23. mars 2016 Den 22. mars 2016 at 13.11, Sirah skrev: Kjenner til det Jeg hadde også en katt som ikke kunne spise mat som hadde ligget i slåla fra forrige måltid. Da døde den heller av sult for tenk! Jeg måtte late som om jeg skiftet all maten da jeg i realiteten bare strødde litt mer på toppen. Da kunne den spise... Sære dyr! Know the feeling. Det funker også å ta maten som er i skålen tilbake i posen,for så å ta den ut igjen med gang og frøkna er strålende fornøyd. Så sære,men fantastsisk herlige. Anonymkode: e20eb...d9e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #15 Skrevet 23. mars 2016 En jeg kjenner har faktisk dette problemet, med en hund! Selv om hunden har fått middag i mat-skålen sin, så sitter den fremdeles rett ved siden av mat-mor og mat-far ved middagsbordet gjennom heile middagen deres. Mat som denne hunden har fått i mat-skålen sin, er jo mat som den liksom har "sikret seg" allerede. Så den hunden håper selvfølgelig på en og annen godbit ved middagsbordet. Deretter kan den gå tilbake til sin egen mat etterpå... Anonymkode: 61bc5...536
melatonin Skrevet 25. mars 2016 #16 Skrevet 25. mars 2016 Mener å ha hørt at hvis du rører i det som ligger I skåla så duster det mer av aromaen og katten ser på det som ferskt.. katten min er helt lik... Hvis det faller noen knupper på gulvet er det mer nam nam enn det som ligger I en ren skål. Vannkålen og mat skålen kan heller ikke stå ved siden av hverandre her i huset. Han velter heller noen vannglass, drikker sølevann eller legger seg I vasken på badet til vi kommer og skrur på krana enn å drikke av den nyvaskede skålen sin med ferskt vann. Masse personlighet og særegenheter på de dyra 💞 1
Cleopatra. Skrevet 25. mars 2016 #17 Skrevet 25. mars 2016 Faktisk ikke opplevd Kanskje katten min er unormal?
den Skrevet 25. mars 2016 #18 Skrevet 25. mars 2016 Den ene katten min maser for at jeg skal bli med på kjøkkenet å holde han med selskap mens han spiser. Kjedelig å ikke ha selskap under måltidet
Raven Emerald Skrevet 25. mars 2016 #19 Skrevet 25. mars 2016 Snakker deres katter med vannet sitt? 1
Minya Skrevet 26. mars 2016 #20 Skrevet 26. mars 2016 Kattene våre, særlig gamlepus, sitter pal rett bak meg hver gang jeg står på kjøkkenet og lager mat, og da særlig ved middagslaging siden det tar noe lenger tid...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå