AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Jeg har spist lavkarbo i 2 uker, ligger på 30-50 gram carbo per dag. Det er det letteste opplegget jeg har fulgt noen gang, føler mett og fornøyd og har mistet lysten på søtt. Har gått ned 2 kg så langt. Spiser masse grønnsaker og ferskt kjøtt og fisk. Ost og egg og nøtter, smør og oljer. Sunn, ren mat. Problemet er at yteevnen på trening har sunket betraktelig. Jeg blir så fort trett i muskulaturen, og klarer ikke så mye som før. Svetter også mye mer enn før. I dag på jobb så måtte jeg ta pause i trappen til kontoret i 5 etasje! En trapp jeg vanligvis løper opp uten problem. Noen som opplever det samme? Hva gjør jeg - øker antall carbs? Eller blir det bedre etterhvert? Anonymkode: 32e19...931
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Det pleier å bli bedre etterhvert. Kroppen må omstille seg til lavkarbo, og da vil den bli sliten de første ukene. Det anbefales å utføre kun moderat trening på lavkarbo i begynnelsen. Enig med deg at lavkarbo er genialt til å gå ned i vekt og bli i bedre form. Huden blir finere også. Bare huske godt med vann og vitaminer også. Anonymkode: cee82...741
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har spist lavkarbo i 2 uker, ligger på 30-50 gram carbo per dag. Det er det letteste opplegget jeg har fulgt noen gang, føler mett og fornøyd og har mistet lysten på søtt. Har gått ned 2 kg så langt. Spiser masse grønnsaker og ferskt kjøtt og fisk. Ost og egg og nøtter, smør og oljer. Sunn, ren mat. Problemet er at yteevnen på trening har sunket betraktelig. Jeg blir så fort trett i muskulaturen, og klarer ikke så mye som før. Svetter også mye mer enn før. I dag på jobb så måtte jeg ta pause i trappen til kontoret i 5 etasje! En trapp jeg vanligvis løper opp uten problem. Noen som opplever det samme? Hva gjør jeg - øker antall carbs? Eller blir det bedre etterhvert? Anonymkode: 32e19...931 Ja du øker antall carbs ...det du må gjøre er å kutte ut carbs som har høy glykemisk indeks. Det er carbs are denne typen som ikke er bra og som er synderen. Det du må lære deg er hva som skjer når du inntar et måltid mat og hvilke prosesser som trigges deretter. Veldig forenklet skal jeg liste opp følgende: 1. Alle karbohydrater blir brutt ned til glukose. 2. Blodsukkeret stiger raskt om veldig mye glukose blir frigjort i blodet på en gang. Ergo - dette skjer om glykemisk indeks på karbohydratene du eter er høy. 3. Insulin frigjøres i den mengden det skal - desto høyere blodsukker desto mer insulin frigjøres for å regulere dette ned. 4. Insulin igangsetter fettsyresyntesen og åpner fettcellene i kroppen din - samt omdanner glukose til fettsyrer. Ergo - eter du karbohydrater av lav glykemisk indeks så vil blodsukkeret ikke stige veldig mye og du vil få en langt mindre mengde insulin frigjort. Det er dette du trenger å skjønne - å telle kalorier\gram fra carbs har ingenting for seg så lenge du ikke ser på hvordan de ulike carbsene påvirker blodsukkeret og dermed insulin mengden som medfølger. Lær deg hvilke typer snop som er mest blodsukker vennlig - så kan du nyte påsken med god samvittighet. Så mye verre enn dette er det ikke - en sjokolade er ikke en sjokolade. Her er det enorme forskjeller. Betyr det at favoritt sjokoladen din er verst eller best ? ....gå for melkerull \ gullbrød istedenfor Hobby\Troika. Det er brutale forskjeller mellom dem for å gi et eksempel. Anonymkode: d929f...08c
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #4 Skrevet 23. mars 2016 spis en banan eller noe med litt karbohydrater før trening. Anonymkode: 9c06f...6ea
leonie Skrevet 23. mars 2016 #5 Skrevet 23. mars 2016 (endret) Det vil gå seg til, men kan ta litt tid. Det varierer fra person til person For noen tar det bare 2-3 uker, men selv følte jeg meg nokså sliten under trening de første 3 månedene. Nå har jeg derimot mer energi enn noen gang. Lavkarbo fungerer veldig bra for meg Jeg spiser vanligvis mellom 30 og 80 g karbohydrater hver dag. edit: Glemte å skrive at det er viktig å passe på at du ikke spiser for mye protein. Ikke få mer enn 20%E (energiprosent) fra protein per dag. Sørg for at din hovedkilde til energi er fett, for protein er ikke en god energikilde. Endret 23. mars 2016 av leonie 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #6 Skrevet 23. mars 2016 1 time siden, leonie skrev: Det vil gå seg til, men kan ta litt tid. Det varierer fra person til person For noen tar det bare 2-3 uker, men selv følte jeg meg nokså sliten under trening de første 3 månedene. Nå har jeg derimot mer energi enn noen gang. Lavkarbo fungerer veldig bra for meg Jeg spiser vanligvis mellom 30 og 80 g karbohydrater hver dag. edit: Glemte å skrive at det er viktig å passe på at du ikke spiser for mye protein. Ikke få mer enn 20%E (energiprosent) fra protein per dag. Sørg for at din hovedkilde til energi er fett, for protein er ikke en god energikilde. Hehe - det er langt mer komplisert og sammensatt enn som så. Du må se hvilke type karbohydrater man får i seg, det er det som påvirker blodsukkeret og dermed insulin frigjøringen ..som jeg nevnte i en post ovenfor. Jeg finner det meget merkelig og ikke minst bekymringsverdig at det ikke snakkes på et såpass overfladiske nivå som det gjøres sånn ellers. Anonymkode: d929f...08c
leonie Skrevet 23. mars 2016 #7 Skrevet 23. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hehe - det er langt mer komplisert og sammensatt enn som så. Du må se hvilke type karbohydrater man får i seg, det er det som påvirker blodsukkeret og dermed insulin frigjøringen ..som jeg nevnte i en post ovenfor. Jeg finner det meget merkelig og ikke minst bekymringsverdig at det ikke snakkes på et såpass overfladiske nivå som det gjøres sånn ellers. Anonymkode: d929f...08c Hvor mye karbohydrater man generelt sett får i seg påvirker frigjøring av insulin. Skjønner ikke helt hva du vil med innlegget, og hva du egentlig prøver å si? Jeg ville bare svare på innlegget til trådstarter. Er man vant til et kosthold med en del karbohydrater, og så går over til et kosthold hvor man skal få mesteparten av energien fra fett, ja da kan det ta litt tid før kroppen tilpasser seg dette. Når det er sagt så er det ikke slik at én type kosthold passer til alle, men hva trådstarter føler seg best med må nesten h*n få finne ut av selv 5
Yme Skrevet 23. mars 2016 #8 Skrevet 23. mars 2016 (endret) Den 22.03.2016 at 0.07, AnonymBruker skrev: Ja du øker antall carbs ...det du må gjøre er å kutte ut carbs som har høy glykemisk indeks. Det er carbs are denne typen som ikke er bra og som er synderen. Det du må lære deg er hva som skjer når du inntar et måltid mat og hvilke prosesser som trigges deretter. Veldig forenklet skal jeg liste opp følgende: 1. Alle karbohydrater blir brutt ned til glukose. 2. Blodsukkeret stiger raskt om veldig mye glukose blir frigjort i blodet på en gang. Ergo - dette skjer om glykemisk indeks på karbohydratene du eter er høy. 3. Insulin frigjøres i den mengden det skal - desto høyere blodsukker desto mer insulin frigjøres for å regulere dette ned. 4. Insulin igangsetter fettsyresyntesen og åpner fettcellene i kroppen din - samt omdanner glukose til fettsyrer. Ergo - eter du karbohydrater av lav glykemisk indeks så vil blodsukkeret ikke stige veldig mye og du vil få en langt mindre mengde insulin frigjort. Det er dette du trenger å skjønne - å telle kalorier\gram fra carbs har ingenting for seg så lenge du ikke ser på hvordan de ulike carbsene påvirker blodsukkeret og dermed insulin mengden som medfølger. Lær deg hvilke typer snop som er mest blodsukker vennlig - så kan du nyte påsken med god samvittighet. Så mye verre enn dette er det ikke - en sjokolade er ikke en sjokolade. Her er det enorme forskjeller. Betyr det at favoritt sjokoladen din er verst eller best ? ....gå for melkerull \ gullbrød istedenfor Hobby\Troika. Det er brutale forskjeller mellom dem for å gi et eksempel. Anonymkode: d929f...08c At den glykemiske indeksen er høy, betyr bare at det er lett for kroppen å ta til seg energien, så det skjer fort. Insulin hindrer forbrenning av fett, og sørger for at kroppen tar energi fra maten du akkurat har spist, og er en del av prosessen for å få næringen dit den skal. All mat øker insulinet ditt, og jo større mengder du spiser, jo mer øker det, uansett hva slags mat det er. Kalorier, og makronæringsammensetting har alt å si, når det kommer til fettforbrenning og den slags, og når det kun er snakk om kropskomposisjon, spiller det null rolle om karbohydratene er reint sukker, eller om de kommer fra sunne grønnsaker. Det er makronæringen som har noe å si på om du er tjukk eller tynn, mens mikronæringen bestemmer om du er frisk eller ikke, enkelt forklart. Grunnen til at sukker er sett på som fetende, er at maten som inneholder dette, ofte er veldig kaloririk i forhold til hvor mettende den er. En liten sjokolade kan inneholde like mye kalorier som en hel middag, samtidig som sjokoladen ikke er mettende, noe som fører til at man spiser mer, om man ikke teller kaloriene sine, eller at man føler seg sulten resten av dagen, om man teller kalorier, og brukte opp det man hadde igjen, på et gullbrød. Når det er sagt, er man på en lavkarbodiett, skal man jo absolutt ikke spise sjokolade og godteri. Det ødelegger jo hele tilpasningen kroppen har gjort. Sitat Hvor mye karbohydrater man generelt sett får i seg påvirker frigjøring av insulin. Skjønner ikke helt hva du vil med innlegget, og hva du egentlig prøver å si? Det var litt vanskelig å forstå hva denne personen egentlig prøver å få frem, og informasjonen er veldig merkelig. Det som står der er ikke noe man lærer når man studerer ernæring, for å si det på den måten Endret 23. mars 2016 av Yme
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 TS her: Takk for svar! Forstår at det er mye uenighet når det kommer til kosthold. Jeg har nå økt til 50-70 gram til dagen, og dette (samt at kroppen er blitt mer vant med kostholdet) har vært utslagsgivende. Mye mer energi på trening, og går fortsatt ned i vekt. Jeg har tidligere vært rask med å dømme lavkarbokosthold som tullete, skadelig og umulig å gjennomføre. Men etter tre uker på det skjønner jeg hvor feil jeg har tatt. Jeg føler meg generelt så mye bedre, den tidligere konstante oppblåste magen har roet seg, blodsukkeret er stabilt og søtsuget har HELT forsvunnet. Sånn at jeg nesten blir kvalm av tanken på sjokolade. Det krever litt mer planlegging i hverdagen, men er totalt verdt det. Anonymkode: 32e19...931 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #10 Skrevet 26. mars 2016 Den 23.3.2016 at 0.08, Yme skrev: At den glykemiske indeksen er høy, betyr bare at det er lett for kroppen å ta til seg energien, så det skjer fort. Insulin hindrer forbrenning av fett, og sørger for at kroppen tar energi fra maten du akkurat har spist, og er en del av prosessen for å få næringen dit den skal. All mat øker insulinet ditt, og jo større mengder du spiser, jo mer øker det, uansett hva slags mat det er. Kalorier, og makronæringsammensetting har alt å si, når det kommer til fettforbrenning og den slags, og når det kun er snakk om kropskomposisjon, spiller det null rolle om karbohydratene er reint sukker, eller om de kommer fra sunne grønnsaker. Det er makronæringen som har noe å si på om du er tjukk eller tynn, mens mikronæringen bestemmer om du er frisk eller ikke, enkelt forklart. Grunnen til at sukker er sett på som fetende, er at maten som inneholder dette, ofte er veldig kaloririk i forhold til hvor mettende den er. En liten sjokolade kan inneholde like mye kalorier som en hel middag, samtidig som sjokoladen ikke er mettende, noe som fører til at man spiser mer, om man ikke teller kaloriene sine, eller at man føler seg sulten resten av dagen, om man teller kalorier, og brukte opp det man hadde igjen, på et gullbrød. Når det er sagt, er man på en lavkarbodiett, skal man jo absolutt ikke spise sjokolade og godteri. Det ødelegger jo hele tilpasningen kroppen har gjort. Det var litt vanskelig å forstå hva denne personen egentlig prøver å få frem, og informasjonen er veldig merkelig. Det som står der er ikke noe man lærer når man studerer ernæring, for å si det på den måten Hva i svarte F******** er dette for noe trolling ?? Dette er det største sludderet jeg noen gang har hørt - jeg er type 1 diabetiker selv så man skulle tro at en da visste litt om hvordan det fungerer. Spiller null rolle om karbohydratene er reint sukker ? alle typer karbohydrater blir brutt ned til glukose, forskjellen er i hvilket tempo. Tempoet bestemmer mengden insulin som blir frigjort for å regulere ned blodsukkeret. Jeg har forklart deg VELDIG inngående HVORFOR det har alt å si - men du fatter det ikke gjør du vel ? men det får du sette på din egen regning. Ikke sitt her å spre usanneheter og troll om alvorlige tema som du overhode ikke har peiling på. Grunnen til at sukker er sett på som fetende, er at maten som inneholder dette, ofte er veldig kaloririk i forhold til hvor mettende den er. En liten sjokolade kan inneholde like mye kalorier som en hel middag, samtidig som sjokoladen ikke er mettende, noe som fører til at man spiser mer, om man ikke teller kaloriene sine, eller at man føler seg sulten resten av dagen, om man teller kalorier, og brukte opp det man hadde igjen, på et gullbrød. Sukker er en felles betegnelse på en gruppe enkle lett nedbrytbare karbohydrater som blir omdannet til glukose meget raskt. Med det i bakhodet ..ta å les og tenk over hvor lite mening det du skriver her faktisk gir. Ikke sitt der å nedgrader verdien av mine innlegg med sludder vås og piss ..du er rapportert. Anonymkode: d929f...08c
Yme Skrevet 26. mars 2016 #11 Skrevet 26. mars 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva i svarte F******** er dette for noe trolling ?? Dette er det største sludderet jeg noen gang har hørt - jeg er type 1 diabetiker selv så man skulle tro at en da visste litt om hvordan det fungerer. Ja, fordi det å være diabetiker automatisk gjør at man kan alt om kosthold da, eller? Sitat Spiller null rolle om karbohydratene er reint sukker ? alle typer karbohydrater blir brutt ned til glukose, forskjellen er i hvilket tempo. Tempoet bestemmer mengden insulin som blir frigjort for å regulere ned blodsukkeret. Jepp, alle typer karbohydrater brytes ned til glukose, og noen brytes ned raskere. Komplekse karbohydrater skaper lavere økning over lengre, mens simple karbohydrater skaper høyere økning, men over kortere tid. Mengden insulin er akkurat den samme, men tidsperspektivet er forskjellig. Sitat Jeg har forklart deg VELDIG inngående HVORFOR det har alt å si - Det er jeg ikke enig i... Det du har skrevet er veldig mangelfullt, og forklarer veldig lite. Sitat men du fatter det ikke gjør du vel ? men det får du sette på din egen regning. Jeg får sende et klagebrev til UiO da, som for øvrig er anerkjent for å være et av de beste stedene å studere ernæring, i hele verden. Kan du hjelpe meg? Hadde vært greit å fått med dine kvalifikasjoner, så de ser at infoen deres tross alt blir uglesett av en diabetiker. Jeg mener, de som jobber der har jo bare en doktorgrad i faget sitt, så det kan jo ikke stille opp mot en som har en halvveis relatert sykdom? Sitat Ikke sitt her å spre usanneheter og troll om alvorlige tema som du overhode ikke har peiling på. Ja, dette utrolig alvorlige teamet "Lavkarbo og trening", tenker du på? For det er det som er teamet her, og det kan jeg veldig mye om. Hva er det du tror tråden handler om, egentlig? Sitat Sukker er en felles betegnelse på en gruppe enkle lett nedbrytbare karbohydrater som blir omdannet til glukose meget raskt Det er ingen som har skrevet noe annet. Sitat Ikke sitt der å nedgrader verdien av mine innlegg med sludder vås og piss ..du er rapportert. Det er tøft å være en sånn person som klikker vinkel, og begynner å rapportere folk, bare fordi de ikke er enig med deg når du skriver ting som ikke stemmer. Du sitter jo der og anbefaler folk som er på LCHF-diett, å spise melkesjokolade, fordi du mener det er mye bedre enn Troika. Begge deler er stappfulle av simple karbohydrater, og en liten sjokolade inneholder mer karbohydrater enn en som er på en sånn diett skal ha på en hel dag... Veit du hva som skjer hvis man blander et høyt inntak av fett, med for mye karbohydrater, du? Hjerte og kar-sykdommer. Du må seriøst roe deg ned litt ass. Verden går ikke under bare fordi noen retter på deg, på et nettforum. Endret 26. mars 2016 av Yme 2
Yme Skrevet 26. mars 2016 #12 Skrevet 26. mars 2016 Den 22.03.2016 at 12.52, AnonymBruker skrev: Jeg har spist lavkarbo i 2 uker, ligger på 30-50 gram carbo per dag. Det er det letteste opplegget jeg har fulgt noen gang, føler mett og fornøyd og har mistet lysten på søtt. Har gått ned 2 kg så langt. Spiser masse grønnsaker og ferskt kjøtt og fisk. Ost og egg og nøtter, smør og oljer. Sunn, ren mat. Problemet er at yteevnen på trening har sunket betraktelig. Jeg blir så fort trett i muskulaturen, og klarer ikke så mye som før. Svetter også mye mer enn før. I dag på jobb så måtte jeg ta pause i trappen til kontoret i 5 etasje! En trapp jeg vanligvis løper opp uten problem. Noen som opplever det samme? Hva gjør jeg - øker antall carbs? Eller blir det bedre etterhvert? Anonymkode: 32e19...931 Jeg får prøve å svare på dette litt mer spesifikt, så får vi bare overse dette sinte mennesket som tydeligvis ikke forstår hva tråden handler om. Noen mennesker trenger litt tid før kroppen venner seg til å bruke fett som hovedkilde til energi, så hvis du blir veldig sliten, kan det rett og slett bare bety at kroppen din ikke har kommet helt inn i det enda. Det kan være greit å ha i bakhodet at lavkarbo ikke fungerer for alle, fordi man rett og slett er utstyrt med en kropp som ikke trives på den typen mat. Gi det noen uker til. Om du fortsatt er sliten når det har gått 6 uker, hadde jeg kutta ut. Om du føler deg dårlig på noen som helst måte, hadde jeg også kutta ut, og den kan være en ide å snakke med lege, og få dem til å sjekke blodverdiene dine før du starter på en sånn diett, så du kan sammenligne med nye blodprøver etter en måned eller to på lavkarbo, bare for å være sikker på at kroppen din har det fint. Jeg hadde veldig gode resultater på lavkarbo selv, men det er alltid lurt å ta undersøkelser hos en lege, for det hender at man føler seg veldig bra, selv om kroppen sliter med et eller annet. Det er også lurt å drikke mye vann, når man spiser lite karbohydrater, fordi kroppen ikke lagrer det like bra da.
fotosyntesen Skrevet 26. mars 2016 #13 Skrevet 26. mars 2016 23 minutter siden, Yme skrev: Ja, fordi det å være diabetiker automatisk gjør at man kan alt om kosthold da, eller? Jepp, alle typer karbohydrater brytes ned til glukose, og noen brytes ned raskere. Komplekse karbohydrater skaper lavere økning over lengre, mens simple karbohydrater skaper høyere økning, men over kortere tid. Mengden insulin er akkurat den samme, men tidsperspektivet er forskjellig. Det er jeg ikke enig i... Det du har skrevet er veldig mangelfullt, og forklarer veldig lite. Jeg får sende et klagebrev til UiO da, som for øvrig er anerkjent for å være et av de beste stedene å studere ernæring, i hele verden. Kan du hjelpe meg? Hadde vært greit å fått med dine kvalifikasjoner, så de ser at infoen deres tross alt blir uglesett av en diabetiker. Jeg mener, de som jobber der har jo bare en doktorgrad i faget sitt, så det kan jo ikke stille opp mot en som har en halvveis relatert sykdom? Ja, dette utrolig alvorlige teamet "Lavkarbo og trening", tenker du på? For det er det som er teamet her, og det kan jeg veldig mye om. Hva er det du tror tråden handler om, egentlig? Det er ingen som har skrevet noe annet. Det er tøft å være en sånn person som klikker vinkel, og begynner å rapportere folk, bare fordi de ikke er enig med deg når du skriver ting som ikke stemmer. Du sitter jo der og anbefaler folk som er på LCHF-diett, å spise melkesjokolade, fordi du mener det er mye bedre enn Troika. Begge deler er stappfulle av simple karbohydrater, og en liten sjokolade inneholder mer karbohydrater enn en som er på en sånn diett skal ha på en hel dag... Veit du hva som skjer hvis man blander et høyt inntak av fett, med for mye karbohydrater, du? Hjerte og kar-sykdommer. Du må seriøst roe deg ned litt ass. Verden går ikke under bare fordi noen retter på deg, på et nettforum. Har jeg forstått deg rett når du mener at bukspyttkjertelen "sprøyter" ut insulin i en kostant mengde, uavhengig av mengden av sukker/karbohydrater. Den "sprøyter" lik mengde insulin ved 30 gr sjokolade som 100 gr under ett inntak?
Yme Skrevet 26. mars 2016 #14 Skrevet 26. mars 2016 Et øyeblikk siden, fotosyntesen skrev: Har jeg forstått deg rett når du mener at bukspyttkjertelen "sprøyter" ut insulin i en kostant mengde, uavhengig av mengden av sukker/karbohydrater. Den "sprøyter" lik mengde insulin ved 30 gr sjokolade som 100 gr under ett inntak? Nei, da har du ikke forstått meg rett ;P Mer mat = mer insulin.
fotosyntesen Skrevet 26. mars 2016 #15 Skrevet 26. mars 2016 1 minutt siden, Yme skrev: Nei, da har du ikke forstått meg rett ;P Mer mat = mer insulin. Ok, da er jeg med. Fant det egenlig ut med denne : https://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_oscillation 1
Yme Skrevet 26. mars 2016 #16 Skrevet 26. mars 2016 2 minutter siden, fotosyntesen skrev: Ok, da er jeg med. Fant det egenlig ut med denne : https://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_oscillation Bra! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå