AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Hei Jeg har problemer med en nabo. Vi bor i en blokk og det er veldig lytt her. Våren 2013 pusset jeg opp badet mitt. Dette tok ca to uker. Noen dager etter at vi startet med oppussingen kom naboen min på døren. Han ønsket at vi var stille mellom 08.00 og 16.00 fordi han skulle sove da han jobber på kvelden. Jeg sa at vi skulle ta hensyn men kunne ikke love noe da det kan bli bråk pga oppussingen. ( Jeg hadde hengt opp nabovarsel en uke før vi startet. ) Jeg har også en hund som bjeffer når han er alene hjemme på dagtid. Og inngangsdøren min lager mye lyd når den åpnes og lukkes. Han har også klagd på dette. Han har sendt meg flere ufine meldinger om dette, samt skrevet stygge ting om meg på internett. Hva skal jeg gjøre? Jeg synes det er slitsomt å forholde meg til dette. Jeg er redd hver gang jeg går ut og inn av leiligheten min. Jeg kan også nevne at det er andre hunder i blokken som også bjeffer, samt unger som gråter til alle tider. Dette hører jeg selv veldig godt, men har aldri klagd på dette, da jeg er inneforstått med at det blir lyd når man bor i blokk. Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal forholde meg til dette? Anonymkode: 434b6...b99
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Så lenge du ikke bråker mellom 23 og 07 så er det lite de egentlig kan gjøre med det, men det er jo fint å vise ekstra hensyn når en bor så tett, og det høres det jo ut som du har gjort når du har pusset opp. To uker er uansett ikke allverden selv om jeg også sikkert hadde blitt lei. Folk må pusse opp, også i blokk, sånn er det bare. Kan det hjelpe å ha på radio eller noe slikt for hunden? Hvor store tiltak du bør rette mot det kommer jo an på hvor mye bjeffing det er snakk om og det er kanskje vanskelig å vite hvor mye den bjeffer når du er borte. Sett opp en båndopptaker? Døra di; kan den repareres så den bråker mindre? Til slutt synes jeg du skal si i fra til han som sender deg stygge meldinger at denslags språkbruk vil du ha deg frabedt. Han må gjerne si i fra, men at du forventer normal høflighet. Enkelt og greit. Anonymkode: 01324...756 6
makkapakka Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 ta det med styret i borettslaget, der er faktisk de som skal ta tak i sånt. Det pleier å være husregler for når du kan "støye" i din egen leilighet 4
herremann Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 Hunder som bjeffer når dem er alene er villt irriterende. Hadde tidligere en nabo i etasjen over med hund som bjeffet på dagtid. Jeg var student som leste på dagtid og jobbet på kvelden, ødela konstant konsentrasjonen min. Sett bikkja i en såkalt hundebarnehage, så gjør du både hunden og naboen en stor tjeneste. 17
Kontormus Skrevet 22. mars 2016 #5 Skrevet 22. mars 2016 Det er et lite helvete å ha arbeidstider som er utenfor "normalen". For en tid tilbake renoverte naboene ved siden av hele leiligheten, og dette varte i uker. Det verste var å de begynte mellom 7 og 8 på morgenen med å knuse gamle fliser med noe som hørtes ut som trykkluftsborr, og da hadde jeg sovet kun et par timer. Ikke så mye og få gjort annet enn å klage over at de ikke hadde varslet på forhånd - hvilket ikke hadde forandret noe egentlig
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #6 Skrevet 22. mars 2016 TS her. Takk for svar. Det er ikke noe bråk fra min leilighet mellom kl. 23.00 og 07.00. Det går heller ikke å reparere døren, av ulike grunner. Det er ingen hundebarnehage i nærheten av der jeg bor. Jeg har heller ikke råd til hundebarnehage. Jeg føler selv at jeg har tatt hensyn. Da det stormet som verst rundt bjeffingen i fjor sendte jeg hunden bort en periode til alt hadde roet seg. Men jeg synes ikke det er ok. Det er jo min hund, jeg vil at han skal være hjemme hos meg. Synes det blir så feil at jeg skal sende han bort pga EN nabo som har klaget. Jeg kjefter på hunden og prøver å lære han til å ikke bjeffe på alt, men han bare fortsetter. Jeg skjønner selv at det er irriterende for de som er hjemme på dagtid, men jeg får ikke gjort noe med bjeffingen når jeg er på jobb. Føler meg helt rådløs her jeg sitter. Jeg sitter på jobb nå. Er livredd for å dra hjem senere i dag. Ser for meg at jeg kommer hjem til at døren er brutt opp og at naboen min har skadet hunden. Ser også for meg at han skal ta meg. Han har tidligere truet meg. Jeg anmeldte det aldri, fordi jeg er redd for hvordan han skal reagere. Anonymkode: 434b6...b99 1
herremann Skrevet 22. mars 2016 #7 Skrevet 22. mars 2016 du har ei bikkje som er ensom og redd når han er alene hjemme. du har en nabo som ikke får sove om "natta" pga du ikke gidder finne en løsning for hunden. "problemer med nabo", det er du som er problemet. 25
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #8 Skrevet 22. mars 2016 Å sette på radio når hunden er alene har fungert kjempefint for meg, ble helt tyst etter at jeg begynte med det Anonymkode: 59d12...957 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #9 Skrevet 22. mars 2016 Å ha en hund som bjeffer hele dagen i en blokk, er helt uakseptabelt. Det går an å trene hunden slik at en kan unngå dette, det er bare litt jobb. Hvis det finnes en hundehage i nærheten kan du plassere hunden der. Anonymkode: 94d2e...929 21
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #10 Skrevet 22. mars 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar. Det er ikke noe bråk fra min leilighet mellom kl. 23.00 og 07.00. Det går heller ikke å reparere døren, av ulike grunner. Det er ingen hundebarnehage i nærheten av der jeg bor. Jeg har heller ikke råd til hundebarnehage. Jeg føler selv at jeg har tatt hensyn. Da det stormet som verst rundt bjeffingen i fjor sendte jeg hunden bort en periode til alt hadde roet seg. Men jeg synes ikke det er ok. Det er jo min hund, jeg vil at han skal være hjemme hos meg. Synes det blir så feil at jeg skal sende han bort pga EN nabo som har klaget. Jeg kjefter på hunden og prøver å lære han til å ikke bjeffe på alt, men han bare fortsetter. Jeg skjønner selv at det er irriterende for de som er hjemme på dagtid, men jeg får ikke gjort noe med bjeffingen når jeg er på jobb. Føler meg helt rådløs her jeg sitter. Jeg sitter på jobb nå. Er livredd for å dra hjem senere i dag. Ser for meg at jeg kommer hjem til at døren er brutt opp og at naboen min har skadet hunden. Ser også for meg at han skal ta meg. Han har tidligere truet meg. Jeg anmeldte det aldri, fordi jeg er redd for hvordan han skal reagere. Anonymkode: 434b6...b99 Har du ikke råd til å plassere den i en slik hundehage, eller trening, bør du ikke ha hund. Du skal ikke la naboene dine lide for det. Hilsen en som har hund og som har trent hunden til å være alene hjemme. Anonymkode: 94d2e...929 4
Gjest Blomsterert Skrevet 22. mars 2016 #11 Skrevet 22. mars 2016 Er jo rart det ikke går å reparere døren? Du bor i blokk,og ingen andre dører lager støy? Men det er nå en ting,og ikke det verste. En hund som bjeffer derimot er et problem! Skjønner godt at naboen blir dritt lei altså!
kisskissbangbang Skrevet 22. mars 2016 #12 Skrevet 22. mars 2016 Hva har du tenkt å gjøre med hunden? Jeg elsker hunder, men jeg hadde blitt sprø og forbanna av ei bikkje som bjeffa hele dagen mens jeg skulle sove, og ekstra sur dersom eieren ikke så ut til å jobbe med problemet. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #13 Skrevet 22. mars 2016 Kan ikke fatte og begripe disse menneskene som absolutt skal ha dyr når de bor i blokk og i tillegg er borte hele dagen. Mens naboene må lide seg gjennom dager med bjeffing og uling... Anonymkode: c6d7f...174 12
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #14 Skrevet 22. mars 2016 15 minutter siden, herremann skrev: du har ei bikkje som er ensom og redd når han er alene hjemme. du har en nabo som ikke får sove om "natta" pga du ikke gidder finne en løsning for hunden. "problemer med nabo", det er du som er problemet. Så enig! Det er helt utrolig hvor ansvarsfraskrivende enkelte dyreeiere er altså. Det er "alltid" den andre part som er problemet og som overreagerer. Skjønner godt at naboen blir forbanna. TS: Din hund, ditt problem! Og du skal finne en løsning. Anonymkode: c2379...0fa 10
Million Skrevet 22. mars 2016 #15 Skrevet 22. mars 2016 (endret) En hund som bjeffer når den er alene hjemme er den verste pest og plage som finnes for naboene. Det finnes ikke noe mer irriterende og som gjør en mer forbannet enn den evinnelige bjeffingen. Folk blir sprø av det, og det er fullt forståelig. SPESIELT om man har arbeid som gjør at man faktisk trenger å sove på dagtid,mens dyret står og bjeffer. Det virker ikke som du har noen som helst peiling på hvordan du skal klare å få hunden til å tie stille. Det er vanskelig, nesten umulig, med en del hunder, da bjeffingen uttrykker deres uro over å være alene. Dette er umulig å få dem til å slutte med, hvis hunden faktisk har separasjonsangst (som regel er dette årsaken). I ytterste konsekvens burde du kanskje vurdere å omplassere hunden din, eller flytte til et sted som er mer skjermet. Ikke bo i blokk altså. Du kan bare ikke torturere naboene dine i årevis med den evige bjeffingen. Hvor hensynsløst er ikke det? Å bare la det skure og gå? Å eie hund og bo i blokk er ingen menneskerett, og du burde kanskje innse at dette ikke går i ditt tilfelle, med en så plagsom og bråkete hund. Den vil kanskje ha det bedre et annet sted. Det vil iallfall bli bedre for omgivelsene dine. Jeg har selv en hund, og kjenner problemet med bjeffing, men heldigvis bjeffer ikke denne når hun er alene hjemme. Men hun bjeffer når hun ser det kommer folk, og hvis hun er ute i hagen og ser noen "mistenkelige" (i hennes øyne) personer eller hunder som går forbi. Da bjeffes det, men det er sporadisk og lite. Uansett går jeg alltid rett ut og henter inn hunden øyeblikkelig når hun starter bjeffingen. Det er noe jeg aldri lar pågå så mye som et minutt engang. Jeg synes ikke overskriften til innlegget ditt passer i det hele tatt. Det er ikke naboen som er problemet, han er jo stille og rolig. Han er bare desperat etter å få sove, og lut lei bråket fra hunden din. Forståelig nok! Det er din leilighet som bråket kommer fra! Gjør noe med det. Endret 22. mars 2016 av Million 9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #16 Skrevet 22. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke fatte og begripe disse menneskene som absolutt skal ha dyr når de bor i blokk og i tillegg er borte hele dagen. Mens naboene må lide seg gjennom dager med bjeffing og uling... Anonymkode: c6d7f...174 Og det er alltid naboene som er sære og for fintfølende på det, og som burde "flytte ut i skogen om man ikke tåler støy". Det er så forbanna feil. Lyder fra et normalt menneskelig liv må man tåle, men en hund som bjeffer og uler hele dagen faller IKKE under den kategorien. Det er ikke noe menneskerett å ha hund, og iallfall ikke i blokk! Anonymkode: c2379...0fa 8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #17 Skrevet 22. mars 2016 At du ikke kan pusse opp mellom 08-16 fordi naboen skal sove er tøys, og det er faktisk naboen problem at han jobber på tider som gjør at han må sove på dagtid. Dersom du kun skulle pusset opp mellom 16-23 ville du jo plaget alle de øvrige naboene dine som jobber på dagtid, samt evt. barn som legger seg kl. 19. Når det gjelder hunden som bjeffer når den er alene er dette noe du som hundeeier må ta tak i. Dersom du ikke har mulighet til å skaffe pass til hunden når du ikke er hjemme må du kontakte en hundetrener og se om du kan få hjelp til å få bukt med problemet. Går ikke dette bør du omplassere hunden til noen som er hjemmeværende (jeg ser ikke på det å flytte til et sted hvor bjeffingen ikke er til sjenanse for noen som en løsning, da hunden din fortsatt vil ha separasjonsangst og være redd når den er alene) Anonymkode: b5d24...320 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #18 Skrevet 22. mars 2016 TS her igjen. Det kom ikke frem i hovedinnlegget men hunden bjeffer kun når det er andre dyr utenfor. Vi bor i et område hvor det er mange hunder og katter, så da bjeffer han når han ser andre dyr. Jeg skjønner at det er irriterende med en hund som bjeffer. Men det er kun denne ene naboen som klager, jeg har ikke hørt noe fra noen andre. Jeg har også spurt andre naboer om det er mye bjeffing fra min leilighet på dagtid. Av de jeg spurte var det ingen som syntes det var MYE bråk. De reagerte heller på annet bråk fra andre beboere. Jeg prøver ikke å fraskrive meg ansvaret på noen måte. Anonymkode: 434b6...b99 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #19 Skrevet 22. mars 2016 TS, sjekk hvilke formelle regler som gjelder for akkurat ditt borettslag når det kommer til støy. De fleste støyregler i borettslag går ikke lenger enn støyregler regulert ved lov. Forutsatt at dette er tilfelle i ditt borettslag, må naboen din bare finne seg i(og selv finne en løsning for seg selv) byggestøy på dagtid. Når det gjelder døra di, er det faktisk borettslaget som er ansvarlig for utbedring hvis den bryter støyregler. Så informer styret, så har du ryggen din fri på dette. Din eneste bekymring er egentlig hunden, men la ikke denne naboen ensidig få definere hva som er uakseptabel støy. At han må sove på dagtid er ikke grunn nok til senke terskelen for hva som anses som brudd på støyregler. Dette skal avgjøres ut fra en objektiv og konkret vurdering. Jeg ville bedt styret gi en vurdering av om de anser støyen som uakseptabel eller ikke., og overfor de fremlagt argumenter som du gjør i hovedinnlegget. Anonymkode: 4f59d...b32 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #20 Skrevet 22. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS, sjekk hvilke formelle regler som gjelder for akkurat ditt borettslag når det kommer til støy. De fleste støyregler i borettslag går ikke lenger enn støyregler regulert ved lov. Forutsatt at dette er tilfelle i ditt borettslag, må naboen din bare finne seg i(og selv finne en løsning for seg selv) byggestøy på dagtid. Når det gjelder døra di, er det faktisk borettslaget som er ansvarlig for utbedring hvis den bryter støyregler. Så informer styret, så har du ryggen din fri på dette. Din eneste bekymring er egentlig hunden, men la ikke denne naboen ensidig få definere hva som er uakseptabel støy. At han må sove på dagtid er ikke grunn nok til senke terskelen for hva som anses som brudd på støyregler. Dette skal avgjøres ut fra en objektiv og konkret vurdering. Jeg ville bedt styret gi en vurdering av om de anser støyen som uakseptabel eller ikke., og overfor de fremlagt argumenter som du gjør i hovedinnlegget. Anonymkode: 4f59d...b32 Hei TS her. Takk for svar. Jeg skal selvfølgelig høre med styret i borettslaget her. Det årlige møtet blir holdt i april, jeg skal ta det opp der. Reglene i borettslaget her er at det skal være stille mellom kl. 23.00 og 07.00. Det er tillatt med dyr her. Men det står ikke noe om annet bråk som bjeffing, ungehyl, tramping og støy ved oppussing. Anonymkode: 434b6...b99 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå