Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1681 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, Emmelise skrev: Interessant, såvel som trist, så fant jeg fram til en 7 år gammel artikkel via NRK som handler om "mammablogging" da jeg skulle skrible et par strofer om emnet. Den gang var det Datatilsynet som ytret bekymringhttps://www.nrk.no/kultur/advarer-mot-_mammablogging_-1.7486781 Jeg håper ikke det tar ytterligere 7 år før vi ser endringer og bedre beskyttelse for barn på nett. Det var en bruker på tråden som sa at eksponering blogg barna handlet om dem bloggerne som ut leverer personlige ting om barna som at dem har buse i nesen, tisset selv og mange andre ting og dem bloggerne som tjener penger på barna sine gjennom bloggen. Den samme brukeren sa det ikke gjaldt små bloggere som legger ut ett og annet bilde av barna sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annihilator Skrevet 9. november 2018 #1682 Del Skrevet 9. november 2018 3 minutter siden, Carina Maria skrev: Det kan være meg som ikke skjønner tråden. Fortell meg hva blogg barna er er det barna til for eksempel hun mamma til Michelle og andre topp bloggere. Jeg skjønner ikke hva som menes. Jeg synes det har blitt besvart mange ganger, og ja det er for eksempel de som er en gruppe barn som blir eksponert mye, men også som privatfolk bør man i økende grad være obs på at bilder kan bli misbrukt, det er økt forståelse for at barn ikke kan være sikker på at de ønsker bilder liggende på nett, selv om barna sier det er greit. Selv om vi sier vi kjenner barna best, så kan vi ikke vite hva "Anne" på 8 år vil mene om mammas mange bilder på nett av henne når Anna blir 18! De er mindreårige og det er vårt ansvar som voksne å skjerme og å unngå eksponering fordi det kan være skadelig for barna. Derfor skriver flere at de reagerer når du skriver om å legge ut uskyldige fine bilder, fordi verden er grusom og det som ligger på nett, blir på nett. Jeg er litt " tom" og sliten i hodet her nå så kanskje mitt svar er veldig dårlig men jeg har liksom sett dette bli besvart veldig bra av mange andre i disse trådene. Jeg tror at når det kommer tilbake til å skulle definere bloggerbarn så har jo hele diskusjonen i denne tråden om bloggerbarna vært litt uten mål og mening? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1683 Del Skrevet 9. november 2018 4 minutter siden, inox skrev: Og barnekonvensjonen står over norsk lov - så pga foreldre som velger å ignorere barns rett til privatliv, kan det godt hende at vi som samfunn er nødt til å bruke ressurser på å sørge for å få det inn i lovverk. Tydeligvis ikke for da hadde mange bloggere fått bildene sine av barna fjernet fra bloggene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 9. november 2018 #1684 Del Skrevet 9. november 2018 10 minutter siden, Carina Maria skrev: Det var en bruker på tråden som sa at eksponering blogg barna handlet om dem bloggerne som ut leverer personlige ting om barna som at dem har buse i nesen, tisset selv og mange andre ting og dem bloggerne som tjener penger på barna sine gjennom bloggen. Den samme brukeren sa det ikke gjaldt små bloggere som legger ut ett og annet bilde av barna sine. Beklager, men da tror jeg du må ha misforstått noe? Jeg (og flere andre) har sagt - at det å fortelle om personlige, private detaljer fra barnets liv OGSÅ er eksponering, at det ikke bare gjelder bilder. Det var (et par sider bak) tvert imot flere av oss som sterkt poengterte at hvor mange lesere en blogg har IKKE har noe med saken å gjøre. At å legge ut bilder på nett like fullt er eksponering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRosa Skrevet 9. november 2018 #1685 Del Skrevet 9. november 2018 52 minutter siden, Carina Maria skrev: Vi får være enig om at vi er uenige med hverandre jeg bestemmer over mitt barn og fordømmer ingen foreldre som deler bilder av sine barn på sosiale medier men det jeg reagerer på er eksponering av barna gjennom at foreldrene ut leverer alt dem gjør. Å dele bilder ER eksponering!!!!!!!!! Punktum 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 9. november 2018 #1686 Del Skrevet 9. november 2018 4 minutter siden, Carina Maria skrev: Tydeligvis ikke for da hadde mange bloggere fått bildene sine av barna fjernet fra bloggene sine. Dersom du hadde lest informasjonen som er lagt ut i diverse tråder hadde du også fått med deg at dette opptar veldig mange. En lovendring vil komme om ikke alt for lenge. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1687 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, inox skrev: Beklager, men da tror jeg du må ha misforstått noe? Jeg (og flere andre) har sagt - at det å fortelle om personlige, private detaljer fra barnets liv OGSÅ er eksponering, at det ikke bare gjelder bilder. Det var (et par sider bak) tvert imot flere av oss som sterkt poengterte at hvor mange lesere en blogg har IKKE har noe med saken å gjøre. At å legge ut bilder på nett like fullt er eksponering. Da har jeg misforstått dere men jeg trekker meg ut av denne diskusjonen for jeg ser at jeg er for uenig med flere av dere når det gjelder og legge ut et og annet bilde av mitt barn og da har jeg ikke noe og gjøre i tråden her for når blogg stedet hvor jeg åpnet blogg sier at vi foreldre bestemmer selv og at vi ikke bryter noen lov velger jeg og forholde meg til det blogg stedet. Jeg trekker meg ut av diskusjonen her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1688 Del Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, FruRosa skrev: Å dele bilder ER eksponering!!!!!!!!! Punktum Ikke i følge blogg stedet hvor jeg blogger dem sier at det ikke er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 9. november 2018 #1689 Del Skrevet 9. november 2018 3 minutter siden, Carina Maria skrev: Tydeligvis ikke for da hadde mange bloggere fått bildene sine av barna fjernet fra bloggene sine. *sukk* Les resten av setningen? Norge har ratifisert barnekonversjonen. Det betyr, at om barn ikke får oppfylt kravene i den, her i Norge - så må staten sørge for det. Staten er pliktig til å sørge for at barns oppvekst i Norge er i henhold til barnekonversjonen. Ett av virkemidlene kan være å ta det inn i personvernslovgivning, og sette datatilsynet på saken. Og dette apparatet kan det være vi blir nødt til å sette i gang - fordi endel foreldre setter egne ønsker foran barnas behov og rett til privatliv. Det hele er egentlig ganske sørgelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 9. november 2018 #1690 Del Skrevet 9. november 2018 Wow. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anna Nas Skrevet 9. november 2018 #1691 Del Skrevet 9. november 2018 1 time siden, Carina Maria skrev: Det er ikke forudt med norsk lov og legge ut bilder av barnet sitt og jeg spurte blogg stedet hvor jeg blogger om det var lov og den ansatte jeg pratet med sa at det er ikke forbudt og det er vi som er foreldre som bestemmer over våre egne barn og den ansatte sa at data tilsynet og barne konvensjonen er råd til foreldre og ikke et lov verk. Den ansatte sa at det er hysteri at andre sitter anonymt på nettet og dikter opp hva som er lov og ikke. En strikke blogg hvor jeg viser et bilde av og til av mitt eget barn ikke er og eksponere. FNs barnekonvensjon (også kalt barnas egen grunnlov) gjelder som norsk lov. Konvensjonen har en spesiell status ved at den går foran andre norske lover dersom de står mot hverandre. Det er ikke forbudt å legge ut bilder, men barnet må samtykke før det legges ut. Så lenge barn er for unge til å ha samtykkekompetanse, er det foreldrene som må ta beslutningen, med barnas beste som rettesnor. Du må altså vurdere om det beste for ditt barn er at du poster bilde på bloggen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monkey12 Skrevet 9. november 2018 #1692 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, Carina Maria skrev: Da har jeg misforstått dere men jeg trekker meg ut av denne diskusjonen for jeg ser at jeg er for uenig med flere av dere når det gjelder og legge ut et og annet bilde av mitt barn og da har jeg ikke noe og gjøre i tråden her for når blogg stedet hvor jeg åpnet blogg sier at vi foreldre bestemmer selv og at vi ikke bryter noen lov velger jeg og forholde meg til det blogg stedet. Jeg trekker meg ut av diskusjonen her Samme som du gjør i de fleste diskusjonene du er innpå her på KG. Du blir møtt med dokumentasjon på dokumentasjon og du har, som sagt i de fleste tråder ingen dokumentasjon å hennvise til. Så ja, best å trekke seg ut fra denne tråden også, for du vant ikke frem med dine argumenter her heller. Nok en gang!! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 9. november 2018 #1693 Del Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, Carina Maria skrev: Ikke i følge blogg stedet hvor jeg blogger dem sier at det ikke er det. Det har de ikke påstått, nå vrir du på eget utsagn. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 9. november 2018 #1694 Del Skrevet 9. november 2018 Akkurat nå, Carina Maria skrev: Ikke i følge blogg stedet hvor jeg blogger dem sier at det ikke er det. Bloggstedet? Du burde heller lytte til Kripos da de har mer kunnskap om eksponering av barn i sosiale medier. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRosa Skrevet 9. november 2018 #1695 Del Skrevet 9. november 2018 11 minutter siden, FruRosa skrev: Å dele bilder ER eksponering!!!!!!!!! Punktum 8 minutter siden, Carina Maria skrev: Ikke i følge blogg stedet hvor jeg blogger dem sier at det ikke er det. Hva ER det da??? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mikrobe Skrevet 9. november 2018 #1696 Del Skrevet 9. november 2018 Hva bryr et "bloggsted" seg om? Barna til brukerne, eller antall sidevisninger? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 9. november 2018 #1697 Del Skrevet 9. november 2018 31 minutter siden, Carina Maria skrev: Ikke i følge blogg stedet hvor jeg blogger dem sier at det ikke er det. Noen med økonomiske interesser i eksponering av barn, som (udokumentert) sannhetsvitne på at å barnebilder på blogg er helt ok....? Den var ny Selvsagt vil de prøve å nedtone betydningen av å legge ut barnebilder. De tjener penger på at foreldre gjør det. Barnebilder skaper trafikk og kommentarer - som de lever av. "Blogg stedet" vil aldri stå på barrikadene for barns rettigheter til privatliv.. Og det er i grunn svært uetisk av dem. En burde kanskje begynt å legge mer press på plattformene. De har all mulighet til å stramme inn egne retningslinjer, så de operer etisk og innenfor barnekonversjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1698 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, inox skrev: "Blogg stedet" vil aldri stå på barrikadene for barns rettigheter til privatliv.. Og det er i grunn svært uetisk av dem. En burde kanskje begynt å legge mer press på plattformene. De har all mulighet til å stramme inn egne retningslinjer, så de operer etisk og innenfor barnekonversjonen. Det tror jeg ikke kommer til og skje fra deres side for dem sa til meg at bloggerne selv gjorde hva dem ville på bloggene sine og at dem ikke grep inn så lenge det ikke er straffbart og dem sier at dem griper inn når det er rassistiske ytringer eller drapstrusler. Dem sa at vi som bloggere skal forholde oss til deres regler som er norsk lov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 9. november 2018 #1699 Del Skrevet 9. november 2018 Uten sammenligning forøvrig så er det riktig mange som gjennom historien har fulgt lovene og ordrene til folk over dem, men som da samtidig har begått alvorlige brudd på menneskerettighetene. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 9. november 2018 #1700 Del Skrevet 9. november 2018 Tekst og bilder som er lagt ut på Internett forsvinner aldri selv om de blir slettet av personen som la ut bildet og forfattet teksten.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå