Louiah Skrevet 10. juni 2017 #1021 Del Skrevet 10. juni 2017 @Shopgirl2014 For å ikke avspore tråden ytterligere, kan jeg godt sende deg en PM i morgen med nærmere orientering om hvordan barneverntjenesten i Norge jobber og hva slags saker de kan ha. Barneverntjenesten jobber i de fleste saker med frivillig veiledning. Selvfølgelig må den veiledningen være frivillig hvis den skal være i form av et hjelpetiltak i en sak der det kun er forebyggende/lav grad av endringstiltak, da det skal mye til å iverksette hjelpetiltak under tvang. Så hvis foreldrene ikke ønsker veiledning i en slik type sak og det ikke foreligger andre bekymringer, blir saken avsluttet. For å nevne noen eksempler uten å bryte taushetsplikten har barneverntjenesten i Oslo/Akershus hatt en del saker vedrørende Snapchat og Instagram-profiler, der det handler om veiledning i foreldrerollen knyttet opp mot bilde/videodeling. Videre generell diskusjon kan vi ta i Bloggerbarna-tråden fremover. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 10. juni 2017 #1022 Del Skrevet 10. juni 2017 For å følge @Louiahs utmerkede innlegg i CBE tråden videre her... Jeg jobber med barn og familier og det er en merkbar økning av bevisste foreldre ifht utlevering/hvordan forholde seg til SoMe og bevare barns integritet og vernet til barnet. Dette kommer nok mer og mer, og etterhvert tror jeg dette vil bli tatt opp på lik linje med samspill, møte barns behov, trygge barn og vold/rus og andre aktuelle ting vi tar opp med foreldre! Det er så viktig at denne diskusjonen kommer opp på bordet og blir tatt nå! Mer og mer fokus på at barnet er et selvstendig individ og krav til foreldre om å ta de beste valgene for barna sine! Jeg og mange fagpersoner med meg, mener at det er et ekstremt dårlig valg å utlevere barna sine i det omfanget flere bloggere gjør. Da må de som tar slike valg regne med reaksjoner. Heldigvis har vi instanser som er der for barnas beste, barna er i fokus. Når det gjelder veiledning, hjelpetiltak og andre ting fagpersoner gjør, handler det om å bevisstgjøre og veilede foreldre. Og hvis man fremdeles i 2017 går rundt og tror at dette handler om kun de ressurssvake foreldrene er det på tide å skaffe seg en wake-up call! Perfekt fasade og penger skaper ikke gode foreldre, det er det helt andre ting som gjør! Jeg tror bloggere må forholde seg til denne utleveringen i større og større grad i fremtiden. De gjør dårlige valg på vegne av barna sine, og det bør og kommer til å få konsekvenser! Akkurat som andre foreldre som gjør andre dårlige valg for barna sine. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emilie112 Skrevet 10. juni 2017 #1023 Del Skrevet 10. juni 2017 4 timer siden, Shopgirl2014 skrev: At det settes inn hjelpetiltak i et hjem er alvorlig. Det kreves en rekke vedtak for å iverksette dette, hvor flere saksbehandlere må være involvert. Hjelpetiltaket må videre registreres, og kan forfølge familien i lang tid. Skole, barnehage og helsetjenesten må varsles. Begrepet "tips og vink" kan ikke brukes om dette, selv om barnevernet selv naturligvis ønsker å ufarliggjøre dette på sine sider. Det blir total avsporing at du skal diskutere barnevernet sin måte å jobbe på i denne tråden, men det er nettopp slike holdninger som du har Som grenser til at barnevernet er foreldres fiende som gjør arbeidet deres så vanskelig. Barnehage trenger naturligvis ikke å varsles så lenge forholdet ikke omhandler barnehagen eller noe de må hjelpe til med. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimekkoen Skrevet 10. juni 2017 #1024 Del Skrevet 10. juni 2017 @Jobbermedbarn jeg håper virkelig disse instansene kommer mer på banen med veiledning hos bloggerne fremover. Jeg personlig vet om et konkret tilfelle hvor en blogger har hatt møte med BV, vedkommende fikk veiledning på nettvett og eksponering av mindreårige. Resultatet ble at de mindreårige som ikke selv ønsket å bli vist frem for verden blir nå skånet fra dette. Men bloggernes mindreårige barn som er for liten til å si fra, blir fremdeles eksponert. Det trengs regelverk for de uten stemme!! For her ser det ut til at selv BV kom til for kort. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 10. juni 2017 #1025 Del Skrevet 10. juni 2017 3 timer siden, Jobbermedbarn skrev: For å følge @Louiahs utmerkede innlegg i CBE tråden videre her... Jeg jobber med barn og familier og det er en merkbar økning av bevisste foreldre ifht utlevering/hvordan forholde seg til SoMe og bevare barns integritet og vernet til barnet. Dette kommer nok mer og mer, og etterhvert tror jeg dette vil bli tatt opp på lik linje med samspill, møte barns behov, trygge barn og vold/rus og andre aktuelle ting vi tar opp med foreldre! Det er så viktig at denne diskusjonen kommer opp på bordet og blir tatt nå! Mer og mer fokus på at barnet er et selvstendig individ og krav til foreldre om å ta de beste valgene for barna sine! Jeg og mange fagpersoner med meg, mener at det er et ekstremt dårlig valg å utlevere barna sine i det omfanget flere bloggere gjør. Da må de som tar slike valg regne med reaksjoner. Heldigvis har vi instanser som er der for barnas beste, barna er i fokus. Når det gjelder veiledning, hjelpetiltak og andre ting fagpersoner gjør, handler det om å bevisstgjøre og veilede foreldre. Og hvis man fremdeles i 2017 går rundt og tror at dette handler om kun de ressurssvake foreldrene er det på tide å skaffe seg en wake-up call! Perfekt fasade og penger skaper ikke gode foreldre, det er det helt andre ting som gjør! Jeg tror bloggere må forholde seg til denne utleveringen i større og større grad i fremtiden. De gjør dårlige valg på vegne av barna sine, og det bør og kommer til å få konsekvenser! Akkurat som andre foreldre som gjør andre dårlige valg for barna sine. Takk for et godt innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 10. juni 2017 #1026 Del Skrevet 10. juni 2017 Gjerne et regelverk: Ikke bruke bilder av egne eller andres barn i blogger før barnet er 15 år (gjerne 16) og barnet må gi sitt samtykke. Barnets rett til privatliv, rett til egen digital identitet og omdømme skal alltid veie tyngst. Samme regel for åpne kontoer på FB, Snap og Insta. Lukkede familiekontoer: lovlig, men ikke nakne barn eller barn i negative situasjoner; feks gråter eller er tydelig sykt. Barn bør spørres om tillatelse etter 4-årsalderen. Ikke bruke egne barn i reklameøyemed i sosiale medier før de er myndige. Bilder og tekst i blogger og andre sosiale medier samt reklame skal vurderes til barnets beste og antall bilder og reklame skal ikke virke omfattende. Se barnekonvensjonen. Barn under 18 år har rett til å utvikle sin egen digitale identitet. Foresatte har plikt til å se til at dette overholdes. I tillegg: FNs barnekonvensjon §16: barn skal ikke utsettes for vilkårlig innblanding i sitt privatliv. I tillegg skal barns beste være et grunnleggende hensyn i alle handlinger som berører barn. Sånn cirka. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss.Wildfox Skrevet 11. juni 2017 #1027 Del Skrevet 11. juni 2017 På 7.6.2017 den 15.47, CecilieX skrev: Du har selvfølgelig rett, en rettsak ville jo bare avstedkomme dersom noen gikk til rettsak på vegne av barnet. Og er barnet under 18 er det bare foreldrene som kan gjøre det på vegne av barna. Så da sitter foreldrene med bukta og begge endene. Da er det vel bare etikken som kan stoppe dem. Hmmmm, dette ble jeg betenkt av. Det må jo være et hull i sikkerhetsnettet her. Altså, dersom noen bryter markedsføringsloven så kan Forbrukerombudet melde til Markedsrådet. De har sanksjonsmyndighet. Min første tanke er at Barneombudet er en parallell til Forbrukerombudet. Finnes det ikke noen med sanksjonsmyndighet i forhold til brudd på lovområder som sorterer under Barneombudet? Merkelig..... På 8.6.2017 den 6.49, Kollontaj skrev: Barnevernet burde hatt en egen avdeling som jobbet med slike saker. Om 10 år finnes det kanskje noe slikt, men mange barns oppvekst vil inntil det skjer, være preget av den utryggheten det medfører å få privatlivet sitt krenket på daglig basis. Alternativt burde Personvernnemda og Barneombudet gått sammen å dannet en gruppe for å ivareta barna, hvor de har sanksjonsmyndighet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chloe Skrevet 11. juni 2017 #1028 Del Skrevet 11. juni 2017 20 timer siden, Jobbermedbarn skrev: For å følge @Louiahs utmerkede innlegg i CBE tråden videre her... Jeg jobber med barn og familier og det er en merkbar økning av bevisste foreldre ifht utlevering/hvordan forholde seg til SoMe og bevare barns integritet og vernet til barnet. Dette kommer nok mer og mer, og etterhvert tror jeg dette vil bli tatt opp på lik linje med samspill, møte barns behov, trygge barn og vold/rus og andre aktuelle ting vi tar opp med foreldre! Det er så viktig at denne diskusjonen kommer opp på bordet og blir tatt nå! Mer og mer fokus på at barnet er et selvstendig individ og krav til foreldre om å ta de beste valgene for barna sine! Jeg og mange fagpersoner med meg, mener at det er et ekstremt dårlig valg å utlevere barna sine i det omfanget flere bloggere gjør. Da må de som tar slike valg regne med reaksjoner. Heldigvis har vi instanser som er der for barnas beste, barna er i fokus. Når det gjelder veiledning, hjelpetiltak og andre ting fagpersoner gjør, handler det om å bevisstgjøre og veilede foreldre. Og hvis man fremdeles i 2017 går rundt og tror at dette handler om kun de ressurssvake foreldrene er det på tide å skaffe seg en wake-up call! Perfekt fasade og penger skaper ikke gode foreldre, det er det helt andre ting som gjør! Jeg tror bloggere må forholde seg til denne utleveringen i større og større grad i fremtiden. De gjør dårlige valg på vegne av barna sine, og det bør og kommer til å få konsekvenser! Akkurat som andre foreldre som gjør andre dårlige valg for barna sine. Kloke ord du kommer med der. Veiledning og bevisstgjøring er utrolig viktig. Men hva når foreldre ikke evner å lytte, reflektere og ta til seg gode råd fra fagpersoner? En av de mest diskuterte mammabloggere i dette forumet deltok til og med i et TV program der barns personvern og eksponering av barn ble diskutert. Tilstede var jurist Sara Grønvold. Bloggeren sa hun la ut bilder av sine barn fordi hun var så stolt av dem. Etter besøket skrev hun i sin blogg at hun ville fortsette å dele bilder med måte. Ergo, ingenting av det som ble sagt gikk inn. I kommentarfeltene til de mest omdiskuterte mammabloggerne, ser man ofte at folk fraråder eksponering av barn, men det ser heller ikke ut til å ha noen form for effekt. Det er skremmende å se hvordan virkelig ingenting går inn. Ser de det virkelig ikke eller er det kun pengene som rår? Det er også skremmende å se hvor mange likes et bilde av et barn får, framfor bilde av f. eks interiør og kaker. Jeg tror faktisk ikke det vil skje noen endring før det eventuelt kommer en lov (Ja, vet at FN's barnekonvensjon fins) mot å eksponere barn på SO når det kommer til både tekst og bilder. Skal det virkelig skje noe, må man få politikerne på banen. Operasjon Dark Room burde skremme vettet av de fleste. Der sitter det faktisk mennesker som saumfarer profiler på nett kun for å finne bilder av babyer og barn, som kan fotoshoppes, deles etc. I tillegg finner man også ofte fullt navn på foreldre og barn, deres adresser som igjen er enkle å linke opp mot barnehage, skole, idrettskrets, fotballag osv. I lille Norge er det ikke noe problem å finne adresser med ytterst får opplysninger. Hva skal til for at det faktisk vil bli gjort noe? Hva skal til for at det skal skje en endring? For det ser virkelig ikke ut til at enkelte foreldre ønsker å verne om -og beskytte sine barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chloe Skrevet 11. juni 2017 #1029 Del Skrevet 11. juni 2017 (endret) @Kollontaj Barnevernet er allerede inne i et av disse bloggermødretilfellene, men det ser ut til å ha liten el ingen effekt når det kommer til eksponering av mindreårige. Litt mindre utleverende privat informasjon om noen av barna, men fremdeles spys det ut bilder på alle kanaler av alle unga. Enkelte mødre ser også ut til å være meget psykisk ustabile og ser ut til å ta ekstremt dårlige valg både for seg selv og ungene. Trodde BVT jobbet for barnets beste, men det ser svært dårlig ut. Endret 11. juni 2017 av Chloe Lagt til nick Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xstrella Skrevet 11. juni 2017 #1030 Del Skrevet 11. juni 2017 Ikke så sunt kosthold til sin 9,5 mnd avlegger....Is og kuli juice... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 11. juni 2017 #1031 Del Skrevet 11. juni 2017 Innlegg splittet fra CBE AS - debatt rundt hennes virksomhet. Noen innlegg har blitt delvis moderert i prosessen. Tekola, teamleder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 11. juni 2017 #1032 Del Skrevet 11. juni 2017 18 timer siden, Miss.Whitefox skrev: Alternativt burde Personvernnemda og Barneombudet gått sammen å dannet en gruppe for å ivareta barna, hvor de har sanksjonsmyndighet. Det der er et veldig bra forslag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 11. juni 2017 #1033 Del Skrevet 11. juni 2017 På 10.6.2017 den 11.01, KBNS skrev: Per nå tror jeg samfunnet rett og slett ikke har nok kunnskap om hvordan det faktisk er å vokse opp som bloggerbarn til at vi kan lage gode regler som evt. hindrer bruk av disse barna på bloggene. Joda, vi vet at mange barn som vokser opp i rampelyset får store psykiske problemer. Hvor mange "barnestjerner" har ikke havnet på kjøret? Better safe than sorry. Gi barna beskyttelsen de har krav på. Hvorfor skulle staten ikke beskytte barn mot uønsket eksponering? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 11. juni 2017 #1034 Del Skrevet 11. juni 2017 På 9.6.2017 den 18.51, CecilieX skrev: Har du eksempler på dette som du tenker kan være parallelle i forhold til det som handler om bloggbarn? I mitt hode ville et slikt eksempel være saker der barn og foreldre har motstridende behov. Ingen av oss er jurister, men interessant å drodle litt rundt det allikevel. Hvis et barn utsettes for overgrep fra foreldrene så er det ikke slik at en av foreldrene som utfører overgrepene må anmelde for at det skal bli sak av det. Da kan myndighetene gjør det selv. Det er politiet/påtalemyndigheten som avgjør om det skal iverksettes etteforskning. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 11. juni 2017 #1035 Del Skrevet 11. juni 2017 (endret) På 10.6.2017 den 0.52, KBNS skrev: Samtidig kan jeg vanskelig se hvordan dette skal løses i praksis, da det er en menneskerett å få ha sitt privatliv og familieliv i fred, og det vil være vanskelig for staten å gripe inn i denne retten. Hvorfor ville det være vanskelig? Staten kan gripe inn i andre tilfeller, så hvorfor ikke i tilfeller av eksponering av barn? Når foreldre eksponerer barna sine på denne måten så fratar de jo barnet den grunnleggende retten til eget privatliv. Det er en menneskerett å ha sitt privatliv og familieliv i fred, og det er greit nok så lenge ingen lider i dette privatlivet/familielivet. Staten kan gripe inn allerede hvis det skjer. Så hvorfor ikke når barnets rettigheter til privatliv trampes på? Endret 11. juni 2017 av jabx 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 12. juni 2017 #1036 Del Skrevet 12. juni 2017 6 timer siden, jabx skrev: Hvis et barn utsettes for overgrep fra foreldrene så er det ikke slik at en av foreldrene som utfører overgrepene må anmelde for at det skal bli sak av det. Da kan myndighetene gjør det selv. Det er politiet/påtalemyndigheten som avgjør om det skal iverksettes etteforskning. Ja, men jeg tror vi mangler denne "myndigheten". Det er ingen instans som føler seg kallet, og loverket er ikke konkret nok heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KBNS Skrevet 12. juni 2017 #1037 Del Skrevet 12. juni 2017 10 timer siden, jabx skrev: Joda, vi vet at mange barn som vokser opp i rampelyset får store psykiske problemer. Hvor mange "barnestjerner" har ikke havnet på kjøret? Better safe than sorry. Gi barna beskyttelsen de har krav på. Hvorfor skulle staten ikke beskytte barn mot uønsket eksponering? Sorry ass, men å sammenlinke å vokse opp med f.eks. fotballfrue som mor kan ikke sammenliknes med å vokse opp som sanger eller skuespiller i Hollywood, med alt det medfører. Det blir en for fjern sammenlikning, så jeg står ved at vi ikke har nok kunnskap ennå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 12. juni 2017 #1038 Del Skrevet 12. juni 2017 2 minutter siden, KBNS skrev: Sorry ass, men å sammenlinke å vokse opp med f.eks. fotballfrue som mor kan ikke sammenliknes med å vokse opp som sanger eller skuespiller i Hollywood, med alt det medfører. Det blir en for fjern sammenlikning, så jeg står ved at vi ikke har nok kunnskap ennå. Jeg tror faktisk de virkelige stjernene (ikke B- og C- kjendiser) er flinkere til å skjerme barna enn hva bloggere er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KBNS Skrevet 12. juni 2017 #1039 Del Skrevet 12. juni 2017 (endret) 11 minutter siden, Sobril skrev: Jeg tror faktisk de virkelige stjernene (ikke B- og C- kjendiser) er flinkere til å skjerme barna enn hva bloggere er. Det tror jeg og. Men nå var det ikke barn av kjendiser vedkommende sammenliknet med, men barn som vokser opp som kjendiser, som f.eks. Macaulay Culkin, Justin Bieber, Mary-Kate og Ashley Olsen osv. Endret 12. juni 2017 av KBNS 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 12. juni 2017 #1040 Del Skrevet 12. juni 2017 Akkurat nå, KBNS skrev: Det tror jeg og. Men nå var det ikke kjendisbarn vedkommende sammenliknet med, men barn som vokser opp som kjendiser, som f.eks. Macaulay Culkin, Justin Bieber, Mary-Kate og Ashley Olsen osv. Sant nok, men det finnes da også en del kjendisbarn (barn av kjendiser eller kongelige) som har fortalt om hvor belastende det var å ikke ha noe privatliv, å se bilder av seg selv og føle at alle visste hvem de var. Og dette er barn hvis foreldre faktisk (stort sett) prøvde å beskytte dem, så de kan iallefall trøste seg med det. Den luksusen har ikke bloggerbarna. Bloggerforeldrene selger sine egne barn, de. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå