FruJohansen Skrevet 4. desember 2016 #721 Del Skrevet 4. desember 2016 9 minutter siden, Newroz skrev: PS: har du en link til artikkelen i Aftenposten? Jeg klarte ikke å finne den på nettet. http://www.aftenposten.no/kultur/Advarer-Norges-storste-mammabloggere-mot-a-brette-ut-barnas-liv-609931b.html Men man må abonnere på Aftenposten for å lese den.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Basilen Skrevet 4. desember 2016 #722 Del Skrevet 4. desember 2016 Jeg har vokst opp i en familien som blir mye eksponert, og har som voksen giftet meg med en mann som blir mye eksponert. Og hvis det er noe jeg er veldig kritisk til, som jeg ofte diskuterer med mine foreldre så er det hvor ukritiske de var til akkurat dette da jeg vokste opp. Den gang var det jo ingen sosiale medier så jeg har jo ikke vært like utsatt, men det har allikevel satt tydelige spor i meg. Tidligere i flere av trådene har jeg kritisert hvordan barn blir brukt, med konkrete eksempler fra blogger, men alt har vel blitt slettet grunnet omtale av barn. Og her kommer poenget mitt, jeg tror ikke de aner hva de gjør med barna sine! Vi har ikke hatt blogger lenge nok til at vi kan se hvor skadelig det faktisk er. At man velger å bruke barna som en rekvisitt for å øke egen inntekt er så forkastelig at jeg finner ikke ord. Det er faktisk omsorgssvikt. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Newroz Skrevet 4. desember 2016 #723 Del Skrevet 4. desember 2016 27 minutter siden, FruJohansen skrev: http://www.aftenposten.no/kultur/Advarer-Norges-storste-mammabloggere-mot-a-brette-ut-barnas-liv-609931b.html Men man må abonnere på Aftenposten for å lese den.. Takk! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 4. desember 2016 Forfatter #724 Del Skrevet 4. desember 2016 5 timer siden, Basilen skrev: Jeg har vokst opp i en familien som blir mye eksponert, og har som voksen giftet meg med en mann som blir mye eksponert. Og hvis det er noe jeg er veldig kritisk til, som jeg ofte diskuterer med mine foreldre så er det hvor ukritiske de var til akkurat dette da jeg vokste opp. Den gang var det jo ingen sosiale medier så jeg har jo ikke vært like utsatt, men det har allikevel satt tydelige spor i meg. Tidligere i flere av trådene har jeg kritisert hvordan barn blir brukt, med konkrete eksempler fra blogger, men alt har vel blitt slettet grunnet omtale av barn. Og her kommer poenget mitt, jeg tror ikke de aner hva de gjør med barna sine! Vi har ikke hatt blogger lenge nok til at vi kan se hvor skadelig det faktisk er. At man velger å bruke barna som en rekvisitt for å øke egen inntekt er så forkastelig at jeg finner ikke ord. Det er faktisk omsorgssvikt. Dette. Dette var grunnen til at jeg startet denne tråden. Takk for at du deler og drar paralleller til hva du selv har opplevd, Basilen. Nå har KG bestemt at dette ikke kan diskuteres unntatt på et helt generelt nivå - og det synes jeg er veldig synd - fordi dette er et tema som faktisk bør belyses - og som belyses adskillig bedre hvis man kan påke på hvordan dette faktisk gjøres - feks når ungene poserer i salgsannonser eller bare opptrer som rekvisitter som fremvises daglig på ulike some. - TAKK til deg FruJohansen, som har skrevet et supert blogginnlegg. Jeg likte artikkelen i Aftenposten veldig godt - den satt fingeren på noe jeg mener er et stort problem. Og jeg tenker at grunnen til at dette ikke har vært diskutert mer, er akkurat som det sies over her - ingen har tatt rosabloggerne alvorlig, på tross av at de jo er påvirkere med stor markedsverdi. Jeg må forøvrig IGJEN rette fokuset mot den merkverdige linjen KG har lagt seg på her - ved å ikke tillate disse diskusjonene, beskytter de bloggerne - og er med på å forsterke den fullstendige rettsløsheten disse ungene opplever. Veldig merkelig praksis - faktisk helt uforståelig. Og bare for å understreke det - jeg vil IKKE PÅ NOE VIS diskutere ungene - jeg vil diskutere sammenhengene ungene eksponeres. Noen ganger kan man ikke unngå at de som er faste lesere av en blogg, vil kjenne igjen en situasjon eller en salgsannonse det vises til. 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Newroz Skrevet 5. desember 2016 #725 Del Skrevet 5. desember 2016 Ser det blir diskutert på SoMe gruppa - virker som alle er enige, og det er jo veldig bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 5. desember 2016 #726 Del Skrevet 5. desember 2016 42 minutter siden, Newroz skrev: Ser det blir diskutert på SoMe gruppa - virker som alle er enige, og det er jo veldig bra Og jeg ser ektemannen til en av Norges største bloggere si at han ikke ønsker å diskutere dette per dags dato. Muligens et sjakktrekk fra hans side å klokelig holde kjeft om dette, dagens blogginnlegg fra hans frue tatt i betraktning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Newroz Skrevet 6. desember 2016 #727 Del Skrevet 6. desember 2016 22 timer siden, Lafemmemauvaise skrev: Og jeg ser ektemannen til en av Norges største bloggere si at han ikke ønsker å diskutere dette per dags dato. Muligens et sjakktrekk fra hans side å klokelig holde kjeft om dette, dagens blogginnlegg fra hans frue tatt i betraktning. Jeg tror det var svært lurt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 6. desember 2016 Forfatter #728 Del Skrevet 6. desember 2016 På 5.12.2016 den 19.55, Lafemmemauvaise skrev: Og jeg ser ektemannen til en av Norges største bloggere si at han ikke ønsker å diskutere dette per dags dato. Muligens et sjakktrekk fra hans side å klokelig holde kjeft om dette, dagens blogginnlegg fra hans frue tatt i betraktning. Jepp, lurt av ham. I dag lurer jeg på hvor KG mener grensen går. Er det greit å blogge om ulike begivenheter i barnas liv - slik som fødselsdager, dåp, konfirmasjon, første dag i barnehagen, på skolen - når de er på fritidsaktiviteter etc.? Hvis noe er greit og noe er ugreit - hvor går grensen? Er det greit reklamere for feks en danseskole ved å lage sponsede eller reklamemerkede innlegg fra barnas dansetimer? Hva med lekelandbursdag? Er det OK å lage sponsede innlegg fra feks en lekelandbursdag eller annen type eventbursdag? Synes dere det er verre hvis innlegget er kommersielt - altså sponset eller betalt reklame, enn hvis det bare er et vanlig blogginnlegg fra en dag på lekeland (som man da antar at foreldrene har betalt for selv)? Synes dere det er greit at anledninger som dåp og bursdager brukes som reklame/sponsede innlegg - at man feks legger ut annonselenker av barnas antrekk i bursdag eller får sponset pynt og kaker i bursdagen for deretter å lage blogginnlegg ? Hvor lenge er dette i så fall greit? Er det like OK å gjøre slik med en konfirmasjon som i en dåp eller feks en treårsdag? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Jonas_ Skrevet 6. desember 2016 #729 Del Skrevet 6. desember 2016 Det er jo Truman Show, bare at det er på ordentlig! 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 6. desember 2016 Forfatter #730 Del Skrevet 6. desember 2016 3 minutter siden, _Jonas_ skrev: Det er jo Truman Show, bare at det er på ordentlig! jepp. Nemlig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 6. desember 2016 #731 Del Skrevet 6. desember 2016 27 minutter siden, pøbelsara skrev: Jepp, lurt av ham. I dag lurer jeg på hvor KG mener grensen går. Er det greit å blogge om ulike begivenheter i barnas liv - slik som fødselsdager, dåp, konfirmasjon, første dag i barnehagen, på skolen - når de er på fritidsaktiviteter etc.? Hvis noe er greit og noe er ugreit - hvor går grensen? Er det greit reklamere for feks en danseskole ved å lage sponsede eller reklamemerkede innlegg fra barnas dansetimer? Hva med lekelandbursdag? Er det OK å lage sponsede innlegg fra feks en lekelandbursdag eller annen type eventbursdag? Synes dere det er verre hvis innlegget er kommersielt - altså sponset eller betalt reklame, enn hvis det bare er et vanlig blogginnlegg fra en dag på lekeland (som man da antar at foreldrene har betalt for selv)? Synes dere det er greit at anledninger som dåp og bursdager brukes som reklame/sponsede innlegg - at man feks legger ut annonselenker av barnas antrekk i bursdag eller får sponset pynt og kaker i bursdagen for deretter å lage blogginnlegg ? Hvor lenge er dette i så fall greit? Er det like OK å gjøre slik med en konfirmasjon som i en dåp eller feks en treårsdag? For meg blir dette et valg melom pest eller kolera. Ingen av de eksemplene du nevner er til barnets beste. De krenker alle retten til privatliv for barnet, og da mener jeg at det spiller liten rolle om noe er sponset eller ikke. Men hvis det spørsmålet om du er en dårlig forelder eller en ultradårlig forelder så er jo det det ultimate svik å bruke ungene for å tjene penger. Men det fører jeg ikke nærmere et skille slik du etterlyser. Det spiller jo ingen rolle om hvordan barnet brukes på bloggen, brukes barnet som innhold på bloggen, vel da tjener du jo penger på det. Så svaret mitt er nei, det er ikke noe som er bedre enn noe annet. Bruk av barn på blogg vitner om mangel på refleksjon og evne til å tenke langsiktig i forhold til konsekvenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 6. desember 2016 Forfatter #732 Del Skrevet 6. desember 2016 46 minutter siden, CecilieX skrev: For meg blir dette et valg melom pest eller kolera. Ingen av de eksemplene du nevner er til barnets beste. De krenker alle retten til privatliv for barnet, og da mener jeg at det spiller liten rolle om noe er sponset eller ikke. Men hvis det spørsmålet om du er en dårlig forelder eller en ultradårlig forelder så er jo det det ultimate svik å bruke ungene for å tjene penger. Men det fører jeg ikke nærmere et skille slik du etterlyser. Det spiller jo ingen rolle om hvordan barnet brukes på bloggen, brukes barnet som innhold på bloggen, vel da tjener du jo penger på det. Så svaret mitt er nei, det er ikke noe som er bedre enn noe annet. Bruk av barn på blogg vitner om mangel på refleksjon og evne til å tenke langsiktig i forhold til konsekvenser. CecilieX - jeg er helt enig med deg. jeg synes heller ingenting av det jeg har nevnt over er greit. jeg synes ikke det er greit med usponsede innlegg fra dagliglivet engang, langt mindre at barns hverdagsliv eller merkedager brukes til å fremme kommersielle interesser. Men jeg synes jo ikke engang det er greit at voksne bruker sitt eget iscenesatte, liksomdagligliv til å skape relasjoner til lesere for å selge produkter og reklameplass heller. Fordi det blir vanskelig for folk å skille hva som er ekte og hva som bare er for å selge noe/tjene penger, og fordi folk luers til å tro at de har en slags relasjon til bloggeren som dermed liksom blir mye mer troverdig enn en annonse i et magasin. Jeg har forøvrig ingenting imot annonser. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasken Skrevet 7. desember 2016 #733 Del Skrevet 7. desember 2016 Jeg som hadde håpet at en viss "interiørblogger" hadde gått litt i seg selv etter innlegget til FruJohansen og de ganske gode argumentene her inne på denne tråden og den andre tråden om liknende tema, og kanskje bremset litt på eksponeringen av sitt barn. Fire innlegg om minstemann på bloggen, syv bilder på insta og ti minutter med video/bilder av nevnt baby denne uka sier at det dessverre fikk motsatt virkning hos denne bloggeren. Det virker som om det eksponeres mer enn aldri før Jeg håper bare noen i nær omkrets sier i fra snart.. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lammelåret Skrevet 7. desember 2016 #734 Del Skrevet 7. desember 2016 På 3.12.2016 den 19.35, FruJohansen skrev: Hei igjen! Aftenposten tok kontakt med meg likevel, og det resulterte i en tosiders artikkel i dagens utgave. Villa Paprika og Mamma som 16 birdo også. Mange gode innspill fra ulike fagkyndige. Jeg vet det er vanskelig for journalistene å få bloggerne til å stille opp og svare på spørsmål omkring barn og blogging (kan det være fordi de ikke har noen slående argumenter å komme med?) - skulle gjerne ha stilt dem noen kritiske oppfølgingsspørsmål. Jeg laget et blogginnlegg om det, vet ikke om det er lov å linke til egen blogg her, men.. @kollontaj @Lammelåret @Rosaliehttp://frujohansen.no/?p=4687 Ser at jeg ikke har fått fulgt opp denne tråden, men veldig bra at AP tok en smule ansvar, veldig bra! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 7. desember 2016 Forfatter #735 Del Skrevet 7. desember 2016 http://syndikatetbloggen.blogspot.no/2016/12/et-bloggerbarn-fyller-ar.html?m=1#comment-form blogginnlegg om barn i blogg. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 8. desember 2016 #736 Del Skrevet 8. desember 2016 5 timer siden, pøbelsara skrev: http://syndikatetbloggen.blogspot.no/2016/12/et-bloggerbarn-fyller-ar.html?m=1#comment-form blogginnlegg om barn i blogg. Absolutt verdt å lese 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jenki Skrevet 8. desember 2016 #737 Del Skrevet 8. desember 2016 6 timer siden, pøbelsara skrev: http://syndikatetbloggen.blogspot.no/2016/12/et-bloggerbarn-fyller-ar.html?m=1#comment-form blogginnlegg om barn i blogg. Slik skal det gjøres! Opplysende og tankevekkende, og helt uten sleivspark og ufinheter 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 8. desember 2016 #738 Del Skrevet 8. desember 2016 Det der var bra! 👏🏻 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruJohansen Skrevet 8. desember 2016 #739 Del Skrevet 8. desember 2016 Kom også over den bloggen i går, veldig bra! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 8. desember 2016 #740 Del Skrevet 8. desember 2016 9 timer siden, pøbelsara skrev: http://syndikatetbloggen.blogspot.no/2016/12/et-bloggerbarn-fyller-ar.html?m=1#comment-form blogginnlegg om barn i blogg. Wow, det der var satire du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå