Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Onbothsides skrev:

Og hvis barna sier at de VIL være med på bloggen skal man da ikke høre dem hvis man også selv mener det er ok som forelder? 

toåringer?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at de bloggerne som overeksponerer barna sine, bør sidestilles med bruk av barnearbeid. Det er faktisk ikke lov i Norge og er regulert igjennom arbeidsmiljøloven. Bloggerne snakker og skriver hele tiden om den tunge jobben blogging er! Javel, men barna deres har da ikke søkt på stillingen som bloggfyll ? Hvis blogging er en jobb, så jobber barna til bloggerne også da? Tenker på dagens outfit bilde, bondegårdsturer, ferieturer ved stranda osv...så lenge dette generer penger så er det en arbeidstaker situasjon for alle mann, både store og små! @bergensia familiebedrift syns jeg er et veldig dekkende begrep. 

Endret av Varma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Onbothsides skrev:

Pedofile kan bo i nabohuset ditt også.

Tror, eller vet må jeg vel si, du virkelig noen av de som tjener penger på bloggingen setter inntekten foran barna sine? 

Og hvis barna sier at de VIL være med på bloggen skal man da ikke høre dem hvis man også selv mener det er ok som forelder? 

Jeg mente generelt i diskusjonen at flere dro linjer til overgrep mm. 

Ja dette ser jeg daglig på blogger. Ingen tvil om at barn genererer klikk. Det er bare å sammenligne antall klikk på bloggposter som viser barn og andre bloggposter. Hadde ikke barnet generert klikk hadde det ikke vært vist på lik linje med andre ting som ikke generer klikk. Bloggens klikk er tross alt levebrødet for bloggeren. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å kjøre på litt videre med mediene, og se om de kan ta opp emnet direkte med bloggerne. Jeg vet at mange her sitter på skjermdumper av ting som går på barns privatliv. Jeg vil gjerne legge fram slike eksempler, for å vise hvor graverende det egentlig er i enkelte tilfeller. Kan dere sende meg det som kan være aktuelt på mail; [email protected]? Evt på privat mld her? Det er på tide dette tas opp av flere enn de som kritiserer- nå må de komme på banen de som livnærer seg på eksponering av sitt og familiens privatliv. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet @FruJohansen ! Jeg håper du får tips, lenker eller skjermdumper du kan bruke, selv om det burde holde å oppfordre foreldre til sunn fornuft også på dette feltet. Som skrevet her tidligere, virker det som om mange bloggere er reddere for konsekvensene av å trene for lite eller å få i seg for mye karbohydrater enn hva det kan medføre å eksponere barna sine (med ansikt og det hele) nesten daglig fra de er nyfødt. Det finnes jo ingen som helst god grunn for ikke å være føre var, tenk hvis eksponeringen får negative konsekvenser for barna på en eller flere måter, hvordan vil de føle seg da? Dessuten er det klart at barna formes av erfaringene med en offentlig oppvekst, og ikke nødvendigvis til det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Trulsa skrev:

Hva synes dere om å bruke sitt eget barn i en salgsannonse på finn.no for sitt eget hus? 

Jeg synes ikke det er greit. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de som innbiller seg eller prøver å innbille noen at det å fronte barn i bloggene ikke er salgsfremmende og dermed utgjør en stor del av blogginntektene, kan forklare hvorfor United Influencers skriver om bloggeren CBE at hun har et barn og hva barnet heter? Kan det muligens være for at kunder/annonsører finner dette interessant? Reklame gjennom blogg viser seg å virke bedre enn tadisjonell reklame, hvorfor skulle ikke reklame rettet til småbarnsfamilier gjøre bloggere som viser frem egne barn særdeles attraktive for annonsører? rnHmdh6.png

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tenker jeg at det ikke trenger å være snakk om mobbing for at det skal føles belastende for disse barna. Jeg tror det kan bli ubehagelig nok å vite at uansett hvor man går så vet folk (evt tror de vet) "alt" om deg. Ingenting er privat eller hemmelig, om det er aldri så koselige og uskyldige ting. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger, diskusjon av navngitte barn og svar til dette.

Kragebein, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet. Ser at det innlegget jeg siterte har blitt slettet mens jeg skrev svar. 

Endret av Inocybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trulsa skrev:

Hva synes dere om å bruke sitt eget barn i en salgsannonse på finn.no for sitt eget hus? 

Jeg er vanligvis ikke så opphengt i denne debatten, men i det jeg så klippet trodde jeg at jeg skulle falle av stolen! Så smakløs utnyttelse av sitt eget barn!!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en så utrolig viktig debatt og jeg er så glad noen tar den videre. Mine barn har til tross for en veldig offentlig far, omtrent aldri blitt avbildet i SoMe hvor almenheten kan se de, kommentere de eller skape seg et bilde av hvem de er. MEN det har vært veldig litt støtte fra både venner og familie som menet at det umulig kan være så skadelig. Jeg mener at det bevitner om uvitenheten, vi har ikke hatt SoMe lenge nok til å se ringvirkninger eller alle bakdelene dette faktisk har. Og aldri i mitt liv om jeg skulle brukt ungene mine for å tjene penger. Jeg syntes faktisk (og arrester meg gjerne her) at det er omsorgssvikt. Å filme de når de sover, er lei seg, sårbare, usikre. Det er ikke greit. En annen ting, når jeg snakker med ungene mine, og de forteller meg at de er glad i meg, så ønsker jeg faktisk ikke at de skal snakke til en telefon. Jeg blir rett og slett lei meg når jeg ser bloggere som daglig legger ut bilder og film av ungene sine på snap i alle de nevnte situasjonene. For all del, jar har også tatt flere dårlige valg i oppdragelsen, men av en helt annen karakter som er langt fra så skadelig. 

Endret av Basilen
skrivefeil
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Basilen skrev:

Dette er en så utrolig viktig debatt og jeg er så glad noen tar den videre. Mine barn har til tross for en veldig offentlig far, omtrent aldri blitt avbildet i SoMe hvor almenheten kan se de, kommentere de eller skape seg et bilde av hvem de er. MEN det har vært veldig litt støtte fra både venner og familie som menet at det umulig kan være så skadelig. Jeg mener at det bevitner om uvitenheten, vi har ikke hatt SoMe lenge nok til å se ringvirkninger eller alle bakdelene dette faktisk her. Og aldri i mitt liv om jeg skulle brukt ungene mine for å tjene penger. Jeg syntes faktisk (og arrester meg gjerne her) at det er omsorgssvikt. Å filme de når de sover, er lei seg, sårbare, usikre. Det er ikke greit. En annen ting, når jeg snakker med ungene mine, og de forteller meg at de er glad i meg, så ønsker jeg faktisk ikke at de skal snakke til en telefon. Jeg blir rett og slett lei meg når jeg ser bloggere som daglig legger ut bilder og film av ungene sine på snap i alle de nevnte situasjonene. For all del, jar har også tatt flere dårlige valg i oppdragelsen, men av en helt annen karakter som er langt fra så skadelig. 

Godt skrevet!

Jeg hadde en forelder som var offentlig person (ganske negativt) i lange perioder. Dette var før SoMe. Vi andre i fam er ganske private personer med null interesse i offentligheten. Det skjedde en del ubehagelige ting med hensyn til journalister, drapstrusler osv også på den tiden! Det var ubehagelig, også å bli kjent igjen sammen med denne forelderen. Det hendte ting både når jeg var barn og voksen, det var ikke ok, og jeg er virkelig glad for at det ikke skjedde i nåtiden... At en person i fam velger offentligheten burde ikke bety at resten av fam skal bli dratt med, noe som sikkert er VELDIG mye vanskeligere nå enn da! Jeg vet av ulike grunner at dette ikke hadde vært bra for meg, så fortsett å beskytt barna dine, du gjør det helt riktige👍

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kadra Yusuf har skrevet en glitrende kronikk i VG om eksponeringssyke mammmabloggere og bloggbarnas manglende privatliv. Yusuf er en sterk stemme i den offentlige samfunnsdebatten, og jeg håper det er det som må til for å løfte temaet opp nok til at det skjer en endring.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/blogg/kadra-yusuf-la-meg-slippe-eksponeringssyke-mammabloggere/a/23787539/

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
36 minutter siden, Grønt blad skrev:

Kadra Yusuf har skrevet en glitrende kronikk i VG om eksponeringssyke mammmabloggere og bloggbarnas manglende privatliv. Yusuf er en sterk stemme i den offentlige samfunnsdebatten, og jeg håper det er det som må til for å løfte temaet opp nok til at det skjer en endring.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/blogg/kadra-yusuf-la-meg-slippe-eksponeringssyke-mammabloggere/a/23787539/

det var et fantastisk innlegg, og jeg likte at hun tok både cupcakesdamene og de som blogger om baksiden av medaljen, samtidig som de kanskje driver en god del snikskryt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Amafalathiel skrev:

det var et fantastisk innlegg, og jeg likte at hun tok både cupcakesdamene og de som blogger om baksiden av medaljen, samtidig som de kanskje driver en god del snikskryt.

Ja, enig - og jeg likte også at fokuset ikke var på "mobbing og pedofile" men rett og slett det faktum at barn har rett på privatliv!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ¤flicka¤ skrev:

Ja, enig - og jeg likte også at fokuset ikke var på "mobbing og pedofile" men rett og slett det faktum at barn har rett på privatliv!

Så enig! Barnas rett til privatliv har en egenverdi

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...