pøbelsara Skrevet 2. september 2016 Forfatter #521 Del Skrevet 2. september 2016 8 minutter siden, Onbothsides skrev: Er Sonya et fiktivt navn eller røpet du nettop navnet til datteren din uansett? Jeg deler kun bilder privat selv, som du - men både du og jeg vet at alle bilder vi legger på privat Facebook også kan kopieres og deles av venner eller bekjente så ingen er trygge sånn sett. Stor forskjell ja, men det er uansett deres valg. Vi kan ikke gjøre noe med det så jeg mener at det beste for barna må være å la foreldrene bestemme så lenge de faktisk ikke gjør noe som skader barna nå iallefall. Ja, det mener du. Jeg mener at det er mange ting i samfunnet jeg i utgangspunktet ikke kan gjøre noe med - og at derfor er det viktig å debattere dette og sette fokus på ting som er uheldig - vi har alle et ansvar til å påvirke samfunnet vi lever i på ulikt vis. Jeg er opptatt av bloggere, bloggeres barn, av eldreomsorg, av skolepoltikk, av antibiotikaresistens og naturvern og en haug andre ting. Hvordan skal det blir endringer i verden hvis alle bare fatalistisk godtar alt som det er? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sukkerspinnn Skrevet 2. september 2016 #522 Del Skrevet 2. september 2016 17 timer siden, FruJohansen skrev: Så bra! Takk! Skulle ønske det gikk an å plusse flere ganger. Kom også innom denne tråden for å dele innlegget ditt, men så hadde visst selve forfatteren allerede delt det. Så kult! 4 timer siden, pøbelsara skrev: Jeg synes Jenny Skavlan har løst blogging/nybakt mamma på helt forbilledlig vis. Vi vet at hun har fått barn, men babyen vises konsekvent ikke - vi ser likevel at hun er blitt en del av hverdagen. Og så kjøper hun babyklær på Fretex. Tja. Ble glad da de først sa at de ikke ville dele bilder av datteren, men etter hun ble født har det jo ukentlig vært ute i media og snakket om Åse, Åse, Åse. Da synes jeg f.eks. Live Nelvik og Tore Sagen er bedre forbilder. Ser begge parene ute på trilletur iblant og må innrømme jeg nesten ble litt starstruck første gangen jeg så vogna til hyperaktuelle Åse. Mens med Live og Tore er det mer "Hvem er hun jenta som følger etter dem? Åja, sant det" 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abrahima Skrevet 2. september 2016 #523 Del Skrevet 2. september 2016 2 timer siden, Onbothsides skrev: Er Sonya et fiktivt navn eller røpet du nettop navnet til datteren din uansett? Jeg deler kun bilder privat selv, som du - men både du og jeg vet at alle bilder vi legger på privat Facebook også kan kopieres og deles av venner eller bekjente så ingen er trygge sånn sett. Stor forskjell ja, men det er uansett deres valg. Vi kan ikke gjøre noe med det så jeg mener at det beste for barna må være å la foreldrene bestemme så lenge de faktisk ikke gjør noe som skader barna nå iallefall. Sonya er fiktivt, akkurat som Abrahima! 😊 Og ja, til syvende og sist er det bloggeren/foreldrenes eget valg. Men like fult må vi få lov å ta diskusjonen! Samfunnet går ikke fremover helt av seg selv, men ved erfaringer, utvikling og diskusjon! Uten sammenligning for øvrig, men det er ikke lenge siden noen tok debatten om oppdragervold. Man mente jo at barna ikke tok skade av det også, men heldigvis var det noen som tok debatten! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 4. september 2016 #524 Del Skrevet 4. september 2016 (endret) Den 1. september 2016 at 22.28, FruJohansen skrev: Nå har jeg fått noen ord på trykk i Aftenposten om min erfaring med eksponering av egne barn i sosiale medier, med utgangspunkt i mine tidligere innlegg i denne tråden. Håper det kan nå ut til noen http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Jeg-er-mammabloggeren-som-angret--Mariann-Johansen-603466b.html Bra skrevet! Var det du som var på nrk p2 og snakket her om dagen også? Hørte på programmet, men fikk ikke med meg hvem som snakket. Mener også det var en sak på nrk, men finner ikke tilbake til den. Utrolig tøft gjort av deg! Edit: Fant den https://www.nrk.no/mr/angra-pa-at-ho-blogga-om-barna-1.13118536 Syns du gjorde et godt intervju på radioen forresten! Endret 4. september 2016 av Evans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 4. september 2016 #525 Del Skrevet 4. september 2016 Hvordan mener dere man med loven skulle håndhevd et forbud mot eksponering? Dere skjønner at det er umulig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruJohansen Skrevet 4. september 2016 #526 Del Skrevet 4. september 2016 1 time siden, Evans skrev: Bra skrevet! Var det du som var på nrk p2 og snakket her om dagen også? Hørte på programmet, men fikk ikke med meg hvem som snakket. Mener også det var en sak på nrk, men finner ikke tilbake til den. Utrolig tøft gjort av deg! Edit: Fant den https://www.nrk.no/mr/angra-pa-at-ho-blogga-om-barna-1.13118536 Syns du gjorde et godt intervju på radioen forresten! Ja, det var meg, og i skrivende stund sitter jeg i Oslo og venter på at det skal bli morgen - for da skal jeg på God Morgen Norge (skal på klokka 7.45) og på tv2 Nyhetskanalen (ca klokka 9) og snakke om det samme! Sammen med en pappablogger som har et litt mer liberalt syn på saken. Det blir spennende, kanskje kan det endelig bli en ordentlig debatt omkring dette. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cement Skrevet 4. september 2016 #527 Del Skrevet 4. september 2016 Kjempebra, lykke til! @FruJohansen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruJohansen Skrevet 4. september 2016 #528 Del Skrevet 4. september 2016 God Morgen Norge har lagt ut oppfordring til debatt på sin Facebook, ligger som sak nr to på siden for øyeblikket. https://www.facebook.com/godmorgennorge/?fref=nf Tusen takk @Capri Jeg håper det blir gode innslag! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varma Skrevet 4. september 2016 #529 Del Skrevet 4. september 2016 1 time siden, FruJohansen skrev: God Morgen Norge har lagt ut oppfordring til debatt på sin Facebook, ligger som sak nr to på siden for øyeblikket. https://www.facebook.com/godmorgennorge/?fref=nf Tusen takk @Capri Jeg håper det blir gode innslag! Jeg er kjempe imponert over deg! Og du har virkelig min respekt for at du tør stå opp for de svakeste i samfunnet vårt (barna). Eg håper at det vil bli større fokus på hva eksponeringen gjør med barn, og at foreldrene bør være sitt ansvar bevisst. Lykke, lykke til i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsi Skrevet 4. september 2016 #530 Del Skrevet 4. september 2016 Lykke til! Flott at du tar denne debatten :-) viktig!! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 4. september 2016 #531 Del Skrevet 4. september 2016 Lykke til! 👍👏🏻 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 4. september 2016 #532 Del Skrevet 4. september 2016 Lykke til @FruJohansen! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 5. september 2016 #533 Del Skrevet 5. september 2016 Lykke til @FruJohansen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 5. september 2016 #534 Del Skrevet 5. september 2016 Lykke til, @FruJohansen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 5. september 2016 #535 Del Skrevet 5. september 2016 Hvordan håndheve "lov" mot eksponering? Ja, da må man se på andre lignende lover. F.eks ble loven skjerpet mtp korporlig avstraffelse av barn da jeg var tenåring. Hvordan har det blitt håndhevet? Først og fremst med opplysning om endringen. Dernest med straff for de som ignorerte den. Noen ganger trengs lovformuleringer slik at foreldre faktisk forstår at de er på ville veier. Når barnet har rett til vern av sitt privatliv kan en presisering av at dette også gjelder i sosiale medier gjøre susen. Dessuten bør det inn i lovteksten at handlinger som krever barns samtykke fordi de påvirker resten av barnets liv, ikke kan tas på vegne av barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 5. september 2016 #536 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) 45 minutter siden, Blondie65 skrev: Hvordan håndheve "lov" mot eksponering? Ja, da må man se på andre lignende lover. F.eks ble loven skjerpet mtp korporlig avstraffelse av barn da jeg var tenåring. Hvordan har det blitt håndhevet? Først og fremst med opplysning om endringen. Dernest med straff for de som ignorerte den. Noen ganger trengs lovformuleringer slik at foreldre faktisk forstår at de er på ville veier. Når barnet har rett til vern av sitt privatliv kan en presisering av at dette også gjelder i sosiale medier gjøre susen. Dessuten bør det inn i lovteksten at handlinger som krever barns samtykke fordi de påvirker resten av barnets liv, ikke kan tas på vegne av barnet. Enig. For de fleste lover her i landet er det vel slik at de fleste følger dem, selv om de ikke blir direkte håndhevd overfor den enkelte. Noen lover vil bli jo håndhevd, f.eks straffeloven, men for de fleste av oss er det likevel ikke trusselen om straff som gjør at vi ikke dreper eller utøver vold. Det er heller ikke sanksjonene som gjør at folk flest følger røykeloven, men den holdningsendringen som har skjedd på området de siste 15-20 årene. Det er mitt inntrykk at det rett og slett er lite kunnskap om det regelverket vi faktisk har om barns rett til privatliv, og det har vært liten refleksjon omkring regelverket og hvordan det forholder seg til den enkelte av oss og vår daglige adferd i sosiale medier. Derfor er denne debatten viktig i seg selv. Jeg har og gått noen runder med meg selv etter å ha deltatt i denne debatten, og fjernet bilder fra facebook og instagram som jeg syntes var ok da jeg la dem ut, men som jeg nå ser at jeg ikke kan stå innefor lenger. Det har vært en modningsprosess rett og slett. Endret 5. september 2016 av Amafalathiel 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 5. september 2016 #537 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg vil gjerne understreke at foreldre faktisk må ta noen avgjørelser som påvirker barnets liv for alltid. slik som bosted, skilsmisse, medisinsk behandling osv. Legg imidlertid merke til hvordan lovverket er lagt opp: etterhvert som barnet blir eldre og dets samtykkekompetanse øker, øker også deres medbestemmelse. Overdreven eksponering er noe barna må vernes mot på lik linje med omsorgssvikt og overgrep (uten sammenligning forøvrig). Vernet overlater vi ofte til barnevernet og med en presisering i lovverket vil de fleste foreldre skjønne tegningen - akkurat som denne debatten i flere medier har gjort flere bevisste på egne valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 5. september 2016 #538 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg snublet innom Bloggerne på tv i går, og ble sittende og se et par episoder. Det meste var helt greit, bloggeren selv eksponeres i bra og mindre bra settinger. Det går i stor grad kun utover bloggeren selv, og eventuelt andre voksne personer i bloggerens omgangskrets. Men så skulle en blogger fortelle storesøsken hvilket kjønn det var på babyen i magen. Det var tydelig at storesøster hadde sterkt ønske om å få en lillesøster, og da det viste seg å bli en gutt, forsvant storesøster på rommet. Og far kommer etter, MED kamera! Storesøster ber faren slutte, komme seg ut og ikke filme, og kaster ting etter han for å få slutt på filmingen og få han ut. Det er tydelig at hun er ukomfortabel og sint/lei seg. Far står og ler, og filmer videre. Kjente jeg ble så provosert og irritert på jentas vegne, og den manglende respekten som faren viser henne i det øyeblikket. Dette er ikke en søt familiefilm som blir vist til nære familiemedlemmer, eller tatt frem som et "artig" innslag i bryllup/konfirmasjon. Dette går på landsdekkende tv... Kjære foreldre, (og kjære tv-produsenter) RESPEKTER barns privatliv! 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 5. september 2016 #539 Del Skrevet 5. september 2016 3 minutter siden, Roadrunner skrev: Jeg snublet innom Bloggerne på tv i går, og ble sittende og se et par episoder. Det meste var helt greit, bloggeren selv eksponeres i bra og mindre bra settinger. Det går i stor grad kun utover bloggeren selv, og eventuelt andre voksne personer i bloggerens omgangskrets. Men så skulle en blogger fortelle storesøsken hvilket kjønn det var på babyen i magen. Det var tydelig at storesøster hadde sterkt ønske om å få en lillesøster, og da det viste seg å bli en gutt, forsvant storesøster på rommet. Og far kommer etter, MED kamera! Storesøster ber faren slutte, komme seg ut og ikke filme, og kaster ting etter han for å få slutt på filmingen og få han ut. Det er tydelig at hun er ukomfortabel og sint/lei seg. Far står og ler, og filmer videre. Kjente jeg ble så provosert og irritert på jentas vegne, og den manglende respekten som faren viser henne i det øyeblikket. Dette er ikke en søt familiefilm som blir vist til nære familiemedlemmer, eller tatt frem som et "artig" innslag i bryllup/konfirmasjon. Dette går på landsdekkende tv... Kjære foreldre, (og kjære tv-produsenter) RESPEKTER barns privatliv! Det som forundrer meg er at de flesteparten å ler når de ser sånt på Americas Funniest Videoes. Men delvis enig i at tv-eksponering er anderledes og verre enn bilder i en blogg. Hvis foreldrene godtar at en slik scene blir sendt er det uheldig, kan være. Kan jo også hende barnet vil le av det. Men med bilder bestemmer foreldrene selv iallefall. Mener bestemt at foreldre som legger ut bilder av barna sine i første omgang, for senere å finne ut at det var dumt av dem har kanskje en jobb å gjøre med seg selv. Sånt tenker man på før man legger ut uansett!! Et forbud mot eksponering av barn, jeg mener det er MER en nok av kriminelle mer alvorlige problem i samfunnet som ikke blir tatt tak i grunnet rettssystem og håndtering. Så nei, jeg ville ikke likt om ikke bare voldtektssaker ble henlagt som de blir nå, men også andre/flere saker skulle komme bak i køen fordi en mamma la ut bilde av datteren sin på bloggen i ny kjole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsi Skrevet 5. september 2016 #540 Del Skrevet 5. september 2016 15 minutter siden, Onbothsides skrev: Det som forundrer meg er at de flesteparten å ler når de ser sånt på Americas Funniest Videoes. Men delvis enig i at tv-eksponering er anderledes og verre enn bilder i en blogg. Hvis foreldrene godtar at en slik scene blir sendt er det uheldig, kan være. Kan jo også hende barnet vil le av det. Men med bilder bestemmer foreldrene selv iallefall. Mener bestemt at foreldre som legger ut bilder av barna sine i første omgang, for senere å finne ut at det var dumt av dem har kanskje en jobb å gjøre med seg selv. Sånt tenker man på før man legger ut uansett!! Et forbud mot eksponering av barn, jeg mener det er MER en nok av kriminelle mer alvorlige problem i samfunnet som ikke blir tatt tak i grunnet rettssystem og håndtering. Så nei, jeg ville ikke likt om ikke bare voldtektssaker ble henlagt som de blir nå, men også andre/flere saker skulle komme bak i køen fordi en mamma la ut bilde av datteren sin på bloggen i ny kjole. I programmer som Americas funniest... er barnet helt kontekstløst. Det blir bare den ene videoen, og ikke mer enn det. I en blogg ser man barnet i sin hjemmesetting dag etter dag, dette er noe ganske annet. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå