Aricia Skrevet 28. august 2016 #501 Del Skrevet 28. august 2016 3 minutter siden, Amafalathiel skrev: artikkelen er bak betalingsmur. Et sammendrag? eller skjermdump? Jeg er skjermdump-idiot, men kan ta et par sitater, hvis de ikke blir slettet? Sitat Felles for alle disse foreldrene er at de selv har valgt å utlevere private historier. Innleggene deres er digget og delt i tusentall på det emo-elskende Facebook. Slik starter det kollektive, hyperoffentlige kappløpet mot bunnen. Det kan være greit å tenke seg litt om før man tagger og hyller og hausser opp. I den andre enden av foreldres fremoverlente, navlebeskuende SoMe-strategi er det noen som må lese om sine mest personlige øyeblikk, noen som blir utlevert, noen som blir flaue. I den andre enden av foreldres gode gjerninger og velmente råd, sitter en unge. Kanskje de samtykket, kanskje de syntes det var greit, kanskje de ikke ble flaue. Men mest sannsynlig er de overhodet ikke i stand til å bedømme konsekvensene av at dagligdagse eller pinlige eller viktige ting i livet blir delt og spredd. Og det er jo nettopp foreldrene som skal beskytte dem mot sånt. Sitat Egentlig er de jo flinkisforeldre som snakker om festvoldtekt og tar ansvar for utestenging og avkler mytene om den perfekte mor. Feilen er at de setter seg selv i sentrum. Når de byr på seg selv, byr de på ungene også. Da jeg var 12 år var jeg så patologisk flau over foreldrene mine at jeg skamrødmet hvis vi ble sett sammen på Rema. Ethvert forsøk på samtale om sex og samliv ble effektivt fornektet og fortrengt. Hvis min mor hadde nevnt meg, sex og hormoner i samme setning på Dagsrevyen, hadde jeg adoptert meg selv bort. [...] Det betyr også at foreldre må tenke seg om, skjerpe seg og motstå fristelsen til å snikskryte, se og bli sett. Facebook er ikke et koselig kaffeslabberas, det er en kynisk hyperoffentlighet. Unger må beskyttes mot skamløs deling, klikkhoreri og PR-kåte foreldre. [...] Dette handler om de helt enkle tingene i livet. Alt må ikke deles. (Når det gjelder de nevnte eksemplene med identifisering måtte jeg klippe litt bort, da. Hvis journalist Eirin Eikefjord hadde postet artikkelen sin i denne tråden i stedet for å publisere den i BT ville den jo blitt moderert bort som "diskusjon av barn"). 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2016 #502 Del Skrevet 28. august 2016 "Alt må ikke deles - Unger må beskyttes mot klikkhoreri og skamløst private foreldre." Artikkelforfatteren tar for seg Pappa'n som ga ungene en skoleoppgave om å inkludere en som var utenfor. Hun som var lei av unger med ferie og bare ville bæsje i fred Hun som hadde "voldtektssamtalen" med sin 12 år gamle sønn i avisen. "Problemet" er at alle disse ble delt og gjendelt på Facebook. Hvor kjekt er det for sønnen at alle vet at han og mor har hatt samtale om å være potensielt «kåt, hard og vill» og har hatt denne samtalen med mor? Hvor kjekt er det å være en outsider som plutselig blir inkludert fordi alle har delt den saken på Facebook og nå er det "in" å være inkluderende. Og hvordan har ungene til hun som var lei dem det? Sitat Felles for alle disse foreldrene er at de selv har valgt å utlevere private historier. Innleggene deres er digget og delt i tusentall på det emo-elskende Facebook. Slik starter det kollektive, hyperoffentlige kappløpet mot bunnen. Det kan være greit å tenke seg litt om før man tagger og hyller og hausser opp. I den andre enden av foreldres fremoverlente, navlebeskuende SoMe-strategi er det noen som må lese om sine mest personlige øyeblikk, noen som blir utlevert, noen som blir flaue. I den andre enden av foreldres gode gjerninger og velmente råd, sitter en unge. Sitat "Det er vår forbannede plikt som foreldre å oppdra våre barn til å behandle andre med respekt» (... ) Voldtektsmammaen Nettopp. Det er bare å begynne med sine egne barn. http://www.bt.no/meninger/kommentar/eikefjord/Alt-ma-ikke-deles-3651899.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 28. august 2016 #503 Del Skrevet 28. august 2016 Jeg lurer på dere som er imot eksponering, hvor går grensen deres? Hva er greit? Uavhengig av hvem du er og hva du er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varma Skrevet 28. august 2016 #504 Del Skrevet 28. august 2016 18 minutter siden, Blondie65 skrev: "Alt må ikke deles - Unger må beskyttes mot klikkhoreri og skamløst private foreldre." Artikkelforfatteren tar for seg Pappa'n som ga ungene en skoleoppgave om å inkludere en som var utenfor. Hun som var lei av unger med ferie og bare ville bæsje i fred Hun som hadde "voldtektssamtalen" med sin 12 år gamle sønn i avisen. "Problemet" er at alle disse ble delt og gjendelt på Facebook. Hvor kjekt er det for sønnen at alle vet at han og mor har hatt samtale om å være potensielt «kåt, hard og vill» og har hatt denne samtalen med mor? Hvor kjekt er det å være en outsider som plutselig blir inkludert fordi alle har delt den saken på Facebook og nå er det "in" å være inkluderende. Og hvordan har ungene til hun som var lei dem det? http://www.bt.no/meninger/kommentar/eikefjord/Alt-ma-ikke-deles-3651899.html Jeg blir så glad over at det forsatt finnes så god journalistikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Basilen Skrevet 28. august 2016 #505 Del Skrevet 28. august 2016 10 minutter siden, Onbothsides skrev: Jeg lurer på dere som er imot eksponering, hvor går grensen deres? Hva er greit? Uavhengig av hvem du er og hva du er. man må selv velge hva man ønsker å dele med venner og familie, personlig syntes jeg unger i dag alt for ofte blir delt i some, det være seg bilder fra 1 skoledag, bursdag eller andre anledninger. Et og annet bilde er ikke et problem, men aldri i en sårbar situasjon (når de sover, er lei seg, usikker) Jeg syntes også det er viktig å værne om privatlivets fred, noe som kan være en utfordring hvis man har valgt å inkludere barna i bedriften sin. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2016 #506 Del Skrevet 28. august 2016 14 minutter siden, Onbothsides skrev: Jeg lurer på dere som er imot eksponering, hvor går grensen deres? Hva er greit? Uavhengig av hvem du er og hva du er. Grensen går faktisk ved navngitte barn. Ta denne voldtektsamtalemoren. Jeg synes det er positivt at hun har denne samtalen med sin sønn. Tittel på Aftenpostenartikkelen: "Slik gikk det da jeg tok festvoldtektsamtalen med min sønn". Artikkelen går i detalj om hva som ble sagt av henne og sønnen. Dette synes jeg er unødvendig invadering i hans privatliv. Han er 12 år. Grensen går der barnet setter den. Kan ikke barnet sette en grense - grunnet alder eller manglende samtykkekompetanse - ja da kan heller ikke mor eller far publisere dette. Er det virkelig så vanskelig? Har sagt før og jeg gjentar det gjerne: jeg mener at enhver inngripen i et barns liv som påvirker resten av livet deres - herunder omskjæring, innmelding i sekt, forening eller samfunn som håndterer utmelding med utfrysing, andre kroppslige inngrep som ikke kan reverseres (hull i ørene, tatovering) osv - ikke er noe foreldrene kan bestemme og påtvinge små barn. Dette bør vente til de når den alderen som er satt for innmelding i trossamfunn. Pr i dag er dette 15 år - det burde være 18. Det siste kan vi jo drømme om siden det ville rammet den norske kirkes konfirmasjon ganske hardt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruJohansen Skrevet 1. september 2016 #507 Del Skrevet 1. september 2016 Nå har jeg fått noen ord på trykk i Aftenposten om min erfaring med eksponering av egne barn i sosiale medier, med utgangspunkt i mine tidligere innlegg i denne tråden. Håper det kan nå ut til noen http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Jeg-er-mammabloggeren-som-angret--Mariann-Johansen-603466b.html 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 1. september 2016 #508 Del Skrevet 1. september 2016 Et øyeblikk siden, FruJohansen skrev: Nå har jeg fått noen ord på trykk i Aftenposten om min erfaring med eksponering av egne barn i sosiale medier, med utgangspunkt i mine tidligere innlegg i denne tråden. Håper det kan nå ut til noen http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Jeg-er-mammabloggeren-som-angret--Mariann-Johansen-603466b.html Kom inn her for å dele nettopp den lenken!! Veldig fint innlegg!!! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruJohansen Skrevet 1. september 2016 #509 Del Skrevet 1. september 2016 1 minutt siden, Amafalathiel skrev: Kom inn her for å dele nettopp den lenken!! Veldig fint innlegg!!! Så bra! Takk! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 1. september 2016 #510 Del Skrevet 1. september 2016 Flott tekst! 💐 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bluebird1992 Skrevet 1. september 2016 #511 Del Skrevet 1. september 2016 Dette var bra, @FruJohansen! 👍 Takk for at du sier din mening, og takk for at vi fikk lese det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 1. september 2016 #512 Del Skrevet 1. september 2016 1 time siden, FruJohansen skrev: Nå har jeg fått noen ord på trykk i Aftenposten om min erfaring med eksponering av egne barn i sosiale medier, med utgangspunkt i mine tidligere innlegg i denne tråden. Håper det kan nå ut til noen http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Jeg-er-mammabloggeren-som-angret--Mariann-Johansen-603466b.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mininirime Skrevet 1. september 2016 #513 Del Skrevet 1. september 2016 Enda et innlegg, for lekmenn, men allikevel relevant. Vi har alle et ansvar. http://www.bt.no/meninger/Derfor-liker-jeg-ikke-bilder-av-barna-dine-3654968.html 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 1. september 2016 #514 Del Skrevet 1. september 2016 2 timer siden, FruJohansen skrev: Nå har jeg fått noen ord på trykk i Aftenposten om min erfaring med eksponering av egne barn i sosiale medier, med utgangspunkt i mine tidligere innlegg i denne tråden. Håper det kan nå ut til noen http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Jeg-er-mammabloggeren-som-angret--Mariann-Johansen-603466b.html Takk, så flott! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 2. september 2016 #515 Del Skrevet 2. september 2016 Gode artikler begge to 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 2. september 2016 #516 Del Skrevet 2. september 2016 8 timer siden, FruJohansen skrev: Nå har jeg fått noen ord på trykk i Aftenposten om min erfaring med eksponering av egne barn i sosiale medier, med utgangspunkt i mine tidligere innlegg i denne tråden. Håper det kan nå ut til noen http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Jeg-er-mammabloggeren-som-angret--Mariann-Johansen-603466b.html Veldig godt skrevet. Takk for at du delte med oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abrahima Skrevet 2. september 2016 #517 Del Skrevet 2. september 2016 Den 28. august 2016 at 13.14, Onbothsides skrev: Jeg lurer på dere som er imot eksponering, hvor går grensen deres? Hva er greit? Uavhengig av hvem du er og hva du er. JEG deler ikke bilder av ungene mine på Internett. Ikke navnene dems heller.. På f.eks min Facebook så er det ingen andre enn de som kjenner meg som vet noe om mine barn. Jeg ønsker ikke at fremmede (for barna)skal se barna mine på gaten og tenke "Det er jo Sonya, datteren til Abrahima". Jeg synes det er unødvendig å dele barna. Punktum. Man kan fint få frem et poeng uten å utlevere ungene. Eks 1) "Uff.. Stakkars Salamandra! 3 dagen med skikkelig omgangsyke. Blir det ikke bedre blir det legevakt på snuppeluppen min! Hjertehjerte, bla bla bla om sykt barn.." Vs "Beklager, men har hatt sykt barn så bloggen er bortprioritert! Er ganske sliten. Håper dere har en fin dag!" 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 2. september 2016 #518 Del Skrevet 2. september 2016 10 timer siden, mininirime skrev: Enda et innlegg, for lekmenn, men allikevel relevant. Vi har alle et ansvar. http://www.bt.no/meninger/Derfor-liker-jeg-ikke-bilder-av-barna-dine-3654968.html Denne synes jeg var veldig bra, for den har en vinkling som pirker borti det som handler om den voksnes beveggrunner når de deler, jeg tror den vil provosere mange. For hva sier det om oss foreldre når vi poster bilder over en lav sko fordi det dekker et behov vi selv har. Vi vil ha bekreftelse og anerkjennelse, og vi vil vise frem hvor gode foreldre vi er. Selv fikk jeg smarttelefon først i sommer, og jeg innrømmer det glatt at det tok litt av i forhold til å dokumentere alle de fine aktivitetene jeg tok med barna mine på. Til mitt forsvar har jeg bare nære venner og familie på Facebook, men helt ærlig, jeg sjekket jo hvor mange likes jeg fikk. Elsker artikler som utfordrer meg og pirker borti mine egne mønstre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 2. september 2016 Forfatter #519 Del Skrevet 2. september 2016 Jeg synes Jenny Skavlan har løst blogging/nybakt mamma på helt forbilledlig vis. Vi vet at hun har fått barn, men babyen vises konsekvent ikke - vi ser likevel at hun er blitt en del av hverdagen. Og så kjøper hun babyklær på Fretex. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 2. september 2016 #520 Del Skrevet 2. september 2016 3 timer siden, Abrahima skrev: JEG deler ikke bilder av ungene mine på Internett. Ikke navnene dems heller.. På f.eks min Facebook så er det ingen andre enn de som kjenner meg som vet noe om mine barn. Jeg ønsker ikke at fremmede (for barna)skal se barna mine på gaten og tenke "Det er jo Sonya, datteren til Abrahima". Jeg synes det er unødvendig å dele barna. Punktum. Man kan fint få frem et poeng uten å utlevere ungene. Eks 1) "Uff.. Stakkars Salamandra! 3 dagen med skikkelig omgangsyke. Blir det ikke bedre blir det legevakt på snuppeluppen min! Hjertehjerte, bla bla bla om sykt barn.." Vs "Beklager, men har hatt sykt barn så bloggen er bortprioritert! Er ganske sliten. Håper dere har en fin dag!" Er Sonya et fiktivt navn eller røpet du nettop navnet til datteren din uansett? Jeg deler kun bilder privat selv, som du - men både du og jeg vet at alle bilder vi legger på privat Facebook også kan kopieres og deles av venner eller bekjente så ingen er trygge sånn sett. Stor forskjell ja, men det er uansett deres valg. Vi kan ikke gjøre noe med det så jeg mener at det beste for barna må være å la foreldrene bestemme så lenge de faktisk ikke gjør noe som skader barna nå iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå