Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

Gjest FarDareisMai
4 minutter siden, Blå politibil skrev:

I Norge har vi heldigvis ikke så mange som har levd med ekstrem eksponering fra barnsben av. Märtha Louise og Sara Teigen har tidligere blitt nevnt som eksempler her. Men ser vi utenlands så er det mange som har levd under eksponering pga deres foreldre og/eller pga at de var barnestjener. Noe frivillig og noe ufrivillig eksponering vil jeg tro.

Bobbi Christina Brown, Jack og Kelly Osborne, Hilton søskene, Lindsay Lohan, Amanda Bynes, Macaulay Culkin, Britney Spears og en hel drøss andre. Dessverre virker det som mange av de sliter som f som voksne. Tilfeldig? Om det kan overføres til bloggerbarn er jeg usikker på, håper virkelig ikke det. 

Vet ikke om det blir det samme. Disse har jo blitt forfulgt av paparazzier og andre journalister. Mens mange bloggermødre formelig dytter barna sine opp i nesa på oss lesere. Tror det gir negative ettervirkninger, men ikke på samme måte som de du nevner. Er mer bekymret for hvilket forsørgeransvar disse barna vil føle når de vokser til og kanskje forstår at de er inntektsgrunnlaget for foreldrene. Barn er ekstremt lojale og vil kanskje føle seg tvunget til å delta på noe de ikke ønsker å være med på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Onbothsides
7 timer siden, Francis skrev:

Jeg gir opp å diskutere med deg @Onbothsides siden du fremstår nokså teflonbelagt for argumentasjon. Jeg har tatt utgangspunkt i intervjuer med de to personene, du synser om deres psyke. Vel...

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides

Syns det virker som at kjente barn generelt er problemet? Altså, enkelte blir kjent som barn, skuespillere, sanger, talenter generelt. Ja, i USA har det en tendens til å skli ut i narkotika/alkohol og andre problemer for folk som er mye i media - men disse kan jo ikke sammenlignes med bloggerbarn som er temaet her da? 

Jeg vil tro at kanskje et bloggerbarn kan i tenårene gå gjennom en periode hvor de hater at det ligger bilder av de på nettet, men at det vil gå over når de blir voksne-dw har jo tross alt foreldre som gjør den jobben sin også? 

Eller skal det gå så langt at barn ikke kan bli for gode i noe itilfelle de ikke takler evt media? Nei lær barna å vær stolte av seg selv, vi alle blir født på forskjellige hyller og må leve deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement

@Onbothsides

Barns rett til privatliv og personvern er nedfelt i flere internasjonale konvensjoner, blant annet FNs barnekonvensjon, der det står at barnet ikke skal utsettes for vilkårlig innblanding i sitt privatliv. Alle mennesker har rett til beskyttelse av privatlivet sitt, også barn. Det betyr at de har rett til selv å bestemme hvilken informasjon som skal være tilgjengelig for andre. Personopplysninger som skal beskyttes kan like gjerne være et bilde som noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

@Onbothsides: Jeg klarer ikke helt å se hvor du står i denne diskusjonen, så enkelt og greit: Er du for eller imot at barn (av bloggere) skal eksponeres på blogger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, FarDareisMai skrev:

Vet ikke om det blir det samme. Disse har jo blitt forfulgt av paparazzier og andre journalister. Mens mange bloggermødre formelig dytter barna sine opp i nesa på oss lesere. Tror det gir negative ettervirkninger, men ikke på samme måte som de du nevner. Er mer bekymret for hvilket forsørgeransvar disse barna vil føle når de vokser til og kanskje forstår at de er inntektsgrunnlaget for foreldrene. Barn er ekstremt lojale og vil kanskje føle seg tvunget til å delta på noe de ikke ønsker å være med på. 

Jeg er helt enig i at paparazzifotografering må virke skremmende for barn. Det er imidlertid også skremmende hvordan bloggerbarn aldri kan vite når privatlivet deres blottes for hele landet. Og én ting er å avbildes på vei ut av en flyplass. En annen ting er å legge ut bilder av intetanende barn som er på do, som feirer oldemors bursdag, som sitter "trygt" hjemme i stua og leker osv.  Som du skriver så er barna ekstremt lojale ovenfor sine foreldre og det blir fort vanskelig å nekte og si nei, da barna fort lærer at de er hovedgrunnen til at familien har mat på bordet. 

Endret av Ultiva
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
9 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

@Onbothsides: Jeg klarer ikke helt å se hvor du står i denne diskusjonen, så enkelt og greit: Er du for eller imot at barn (av bloggere) skal eksponeres på blogger?

Jeg er ikke for det i den grad at jeg står å trampeklapper dem som velger å ha bilder av barna sine på nettet, men jeg har magen problemer med å se normale bilder av barn på nettet så lenge foreldrene selv bestemmer det og inntil de blir voksne og bestemmer selv. 

Vedder en Shai-høvel på at samtlige som er i mot det en eller annen gang har eller kommer til å legge ut bilde av sitt eget barn på nettet også. Man kan ikke synes at et og annet bilde er ok men ikke så så mange. Man kan jo ikke være litt gravid heller.

Men det er lett å sitte her anonymt å skrive at de ikke liker st folk eksponerer barna sine mens de kanskje har pepret facebooken sin med bilder av barna sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Onbothsides Er det forskjell på å vise noen bilder av barna sine på en lukket facebookprofil til sine nærmeste venner og famile og å vise mange bilder/historier åpent til alle i hele verden? Eller er det helt det samme?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Onbothsides skrev:

Syns det virker som at kjente barn generelt er problemet? Altså, enkelte blir kjent som barn, skuespillere, sanger, talenter generelt. Ja, i USA har det en tendens til å skli ut i narkotika/alkohol og andre problemer for folk som er mye i media - men disse kan jo ikke sammenlignes med bloggerbarn som er temaet her da? 

Jeg vil tro at kanskje et bloggerbarn kan i tenårene gå gjennom en periode hvor de hater at det ligger bilder av de på nettet, men at det vil gå over når de blir voksne-dw har jo tross alt foreldre som gjør den jobben sin også? 

Eller skal det gå så langt at barn ikke kan bli for gode i noe itilfelle de ikke takler evt media? Nei lær barna å vær stolte av seg selv, vi alle blir født på forskjellige hyller og må leve deretter. 

Hva er det du mener at disse bloggerbarna er "for gode i", i dette eksempelet? Mange av dem er mellom null og fem år, og jeg kan ikke si at jeg har sett at noen av dem har fremvist egne talenter som skulle tilsi at de fortjener spalteplass i media. Hvis poenget ditt er at de er så flinke til å posere foran kamera, så tror jeg ikke dette er et naturtalent, og ei heller noe barn burde læres opp til fra ung alder. Men om de bare var født så himla fotogene synes jeg heller at de burde blitt barnemodeller enn å eksponeres på blogger. Ingen vet hvem den lille jenta på side 17 i Sparkjøp katalogen egentlig er: man vet ikke hvordan hun så ut på ultralydbilder, bursdagen hennes, fødselshistorien hennes, når hun nådde hver milepæl i babytiden, hvor lang hun var og hvor mye hun veide på hver kontroll, hver eneste gang hun har noensinne vært syk, hva som er yndlingsfilmen hennes på TV, adressen hennes, hvordan soverommet hennes ser ut, foreldrene hennes sine navn og hennes relasjoner til andre slektninger eller hvorvidt hun elsker makrell i tomat akkurat den dagen fordi moren hennes har blitt betalt for å selge makrell i tomat akkurat den dagen. Alt dette vet man om bloggerbarna, og det å vokse opp uten et snev av privatliv er skremmende. For min del ikke så mye med tanke på å takle media, men å takle en oppvekst hvor klassekameratene kan Google navnet ditt og finne ut alt om deg. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lenebu skrev:

Hva er det du mener at disse bloggerbarna er "for gode i", i dette eksempelet? Mange av dem er mellom null og fem år, og jeg kan ikke si at jeg har sett at noen av dem har fremvist egne talenter som skulle tilsi at de fortjener spalteplass i media. Hvis poenget ditt er at de er så flinke til å posere foran kamera, så tror jeg ikke dette er et naturtalent, og ei heller noe barn burde læres opp til fra ung alder. Men om de bare var født så himla fotogene synes jeg heller at de burde blitt barnemodeller enn å eksponeres på blogger. Ingen vet hvem den lille jenta på side 17 i Sparkjøp katalogen egentlig er: man vet ikke hvordan hun så ut på ultralydbilder, bursdagen hennes, fødselshistorien hennes, når hun nådde hver milepæl i babytiden, hvor lang hun var og hvor mye hun veide på hver kontroll, hver eneste gang hun har noensinne vært syk, hva som er yndlingsfilmen hennes på TV, adressen hennes, hvordan soverommet hennes ser ut, foreldrene hennes sine navn og hennes relasjoner til andre slektninger eller hvorvidt hun elsker makrell i tomat akkurat den dagen fordi moren hennes har blitt betalt for å selge makrell i tomat akkurat den dagen. Alt dette vet man om bloggerbarna, og det å vokse opp uten et snev av privatliv er skremmende. For min del ikke så mye med tanke på å takle media, men å takle en oppvekst hvor klassekameratene kan Google navnet ditt og finne ut alt om deg. 

Veldig bra :blomst:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
29 minutter siden, Inocybe skrev:

@Onbothsides Er det forskjell på å vise noen bilder av barna sine på en lukket facebookprofil til sine nærmeste venner og famile og å vise mange bilder/historier åpent til alle i hele verden? Eller er det helt det samme?

Ja men kjære meg, hvis det er eksponeringen og barna som er poenget her så kan vel barna syns det er like ille å bli eksponert for de 300 lukkede? Dette er halve poenget mitt, dere syns mye på vegne av barna dere mener må få problemer av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
13 minutter siden, lenebu skrev:

Det var ikke bloggerbarna jeg sikta til som var gode i noe, jeg snakka generelt om at barn som er gode til noe havner jo i media og må takle den biten også. Som bloggerbarn... 

Dere vrir virkelig på alt for å ikke godta st andre mener noe annet enn dere. Kanskje hun jenta på side 17 i Sparkjøpkatalogen faktisk jobber hardt for å bli kjent?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Onbothsides skrev:

Ja men kjære meg, hvis det er eksponeringen og barna som er poenget her så kan vel barna syns det er like ille å bli eksponert for de 300 lukkede? Dette er halve poenget mitt, dere syns mye på vegne av barna dere mener må få problemer av dette. 

Nå vet jeg ikke hvor mange nære familiemedlemmer og venner du har som du syns det er passende å vise barnebilder til. Jeg har betydelig færre slike enn 300. Bilder av toalettbesøk, sykdom osv blir selvfølgelig heller ikke delt med dem. Det blir for privat mener jeg. Bloggerbarna der i mot har fått delt alt mulig med all snart 7 milliarder mennesker på jorden. 

Men siden du ikke mener der er forskjell på de aller nærmeste  som kjenner barna godt og vil dem vel og hele resten av verden, mener jeg du burde legge deg på den strengeste linjen. Nemlig at absolutt ingenting om og av barn må deles på nett. På den måten vil barnet ikke havne i situasjonen at det ikke liker det som allerede er delt og aldri aldri kan trekkes tilbake. 

PS. Du vil oppnå en bedre diskusjon hvis du dropper hersketeknikkene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Zeitgeist

@onbothsides

I motsetning til bloggerbarna, er barnemodeller og barneskuespillere osv. beskyttet av et lovverk (bl.a. Arbeidsmiljøloven). 

Per i dag finnes det riktignok ikke et lovverk som går særskilt på eksponering og bruk av barn i bloggsammenheng. Det finnes derimot retningslinjer gitt ut av myndighetene. Når det er sagt - kun fordi det mangler en lovtekst, så er det ikke dermed sagt at det er greit å blottlegge livet til ens barn på blogg (og andre SoMe, men siden denne tråden omhandler spesifikt bloggerbarn begrenser jeg meg til det området). 

Enhver voksen person har mulighet til å reagere på ufrivillig eksponering, omså ved å gå til rettsak. Et barn derimot er prisgitt sin(e) foresatt(e) og deres vurderingsevne. Men når man ser hvordan enkelte foreldre mer eller mindre horer ut sitt barns privatliv for økonomisk gevinst, viser det bare hvor skruppelløse foreldre kan være, samt viktigheten av at det kommer et regelverk som beskytter bloggerbarna for mor og/eller fars blindhet for eget avkoms ve og vel, i tillegg til egen griskhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement

Her er en god oppsummering av temaet barns rett til privatliv og personvern i sosiale medier, og negative konsekvenser ved å frata dem det. 

http://www.advokat-staff.no/Ytringer/Barns-personvern-i-sosiale-medier

Forøvrig er både Datatilsynet, Barneombud, og Kripos blant dem som advarer mot eksponering av barn i sosiale medier (se lenker som er postet i denne tråden tidligere), det er selvsagt ikke uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.7.2016 at 23.15, Onbothsides skrev:

Kanskje bloggerbarn blir ekstra flinke med forretninger, beslutninger, selvtillit og alle gode kvaliteter. 

Kanksje de skjemmes over det ene bildet der de så ut som ei kålåkerdukke i en stygg jakke i et reklameinnlegg men ellers er glade for den plattformen de har når de entrer voksenlivet. Just saying.

Hvordan gjør overeksponering dem flinke med forretninger? Erfaringene man har gjort seg med "unge overeksponerte" i andre sammenhenger er heller at de ender opp som narkovrak.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...