Gjest Mallory Skrevet 9. januar 2017 #841 Del Skrevet 9. januar 2017 1 time siden, O.G. skrev: Pengene rår alltid. Det kan se sånn ut. Lett å "glemme" pressens etiske regelverk nå for tiden. 3.9. Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre. 4.3. Vis respekt for menneskers egenart og identitet, privatliv, etnisitet, nasjonalitet og livssyn. Vær varsom ved bruk av begreper som kan virke stigmatiserende. Fremhev ikke personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 29. januar 2017 #842 Del Skrevet 29. januar 2017 Denne angår ikke bare bloggerbarna, men alle foreldre og rollemodeller der ute. Synes allikevel den var verdt å dele, og da var det denne tråden jeg fant mest passende. Kanskje fordi vi ser det samme hos mange bloggere... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2017 #843 Del Skrevet 29. januar 2017 1 time siden, Roadrunner skrev: Denne angår ikke bare bloggerbarna, men alle foreldre og rollemodeller der ute. Synes allikevel den var verdt å dele, og da var det denne tråden jeg fant mest passende. Kanskje fordi vi ser det samme hos mange bloggere... Veldig tankevekkende og nok så vond lesing. Hva er det vi forteller barna våre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskopi Skrevet 29. januar 2017 #844 Del Skrevet 29. januar 2017 På 9.1.2017 den 15.02, Mallory skrev: Jeg pleier å uttrykke meg litt mer forsiktig, men her synes jeg det er på sin plass å skrive at jeg mistenker Nettavisen for mer eller mindre å drite i bloggerbarns beste og deres rett til personvern, så lenge avisen tjener mest på å la være. I dag er Nettavisen et av få medier som tjener penger uten statsstøtte, og har seks år på rad med millionoverskudd. Selvsagt er det langt fra bare på grunn av suksessen med foreldresatsningen og bloggerbarna, men hadde ikke den type blogger generert gode inntekter, hadde redaktør og ledelse vært mer restriktive og heller ikke latt journalistene bidra med artikler som dreier oppmerksomheten mot blogginnlegg med barn som det sentrale tema. (Her kan jeg ikke lenke, gitt forbud mot tekster der identiteten til bloggerbarn avsløres). Enkelte bloggere burde også vært beskyttet mot seg selv, men Nettavisen anser det åpenbart heller ikke som sitt ansvar å beskytte dem. Om man ser hvordan representanter fra Nettavisen opptrer på SoMe-gruppa på facebook, så styrkes den mistanken du har ganske kraftig. De har en ekstremt ignorant holdning, og er nedlatende til alle som peker på de som verstinger. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infinity Skrevet 30. januar 2017 #845 Del Skrevet 30. januar 2017 Det er en blogger som nå kjører full reklame for en influencer kollega sin nye låt, med barna som reklameplakat. Det har vært mye gråsoner i bloggverden når det kommer til eksponering av barn, men når de blir brukt på den måten med full regi' fra mor så har hun virkelig løftet " barnearbeidet" til nye høyder. Hva er barnas rettigheter her. Har barna rett på pengene som eventuelt tjenes på dette reklamestuntet? Eller kan mor og personen det reklameres for stashe dette i egen lomme ? Eksponeringen og utnyttelsen av barn begynner å nå nye høyder. Dette er en blogger som også ikke går i veien for å snappe barna når de ikke selv er klar over det. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjestgitt Skrevet 31. januar 2017 #846 Del Skrevet 31. januar 2017 (endret) 13 timer siden, Infinity skrev: Det er en blogger som nå kjører full reklame for en influencer kollega sin nye låt, med barna som reklameplakat. Det har vært mye gråsoner i bloggverden når det kommer til eksponering av barn, men når de blir brukt på den måten med full regi' fra mor så har hun virkelig løftet " barnearbeidet" til nye høyder. Hva er barnas rettigheter her. Har barna rett på pengene som eventuelt tjenes på dette reklamestuntet? Eller kan mor og personen det reklameres for stashe dette i egen lomme ? Eksponeringen og utnyttelsen av barn begynner å nå nye høyder. Dette er en blogger som også ikke går i veien for å snappe barna når de ikke selv er klar over det. Dette! Hvorfor i all verden blir ikke det belyst mer i media og hvorfor slipper bloggerne så billig unna? Stakkars barn. Endret 31. januar 2017 av gjestgitt 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMaya Skrevet 31. januar 2017 #847 Del Skrevet 31. januar 2017 (endret) En veldig relevant artikkel for denne tråden... Når bilder stjeles fra Facebook, er det i alle fall enkelt å stjele fra blogger. Dette er for øvrig noe absolutt alle foreldre bør være obs på. http://www.smp.no/ntb/innenriks/2017/01/31/Pedofile-tar-barnebilder-fra-Facebook-–-Foreldre-må-tenke-på-hvem-som-ser-bildene-14141747.ece Endret 31. januar 2017 av MissMaya 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mallory Skrevet 31. januar 2017 #848 Del Skrevet 31. januar 2017 6 minutter siden, MissMaya skrev: En veldig relevant artikkel for denne tråden... Når bilder stjeles fra Facebook, er det i alle fall enkelt å stjele fra blogger. Dette er for øvrig noe absolutt alle foreldre bør være obs på. http://www.smp.no/ntb/innenriks/2017/01/31/Pedofile-tar-barnebilder-fra-Facebook-–-Foreldre-må-tenke-på-hvem-som-ser-bildene-14141747.ece Jeg tror årsaken til at veldig mange normale voksne ikke ser problemet med å poste bilder av barn, nettopp er fordi de er normale voksne i motsetning til disse syke syke menneskene, som det gang på gang viser seg å være alt for mange av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 31. januar 2017 #849 Del Skrevet 31. januar 2017 5 timer siden, MissMaya skrev: En veldig relevant artikkel for denne tråden... Når bilder stjeles fra Facebook, er det i alle fall enkelt å stjele fra blogger. Dette er for øvrig noe absolutt alle foreldre bør være obs på. http://www.smp.no/ntb/innenriks/2017/01/31/Pedofile-tar-barnebilder-fra-Facebook-–-Foreldre-må-tenke-på-hvem-som-ser-bildene-14141747.ece Så denne jeg også. Og også helt enig med @Mallory: vanskelig å se for seg for normalt oppegående mennesker hvordan forstyrrede personer tenker. Er forøvrig en gjenganger at folk ikke forstår helt enkle regler for deling av spill, adventskalendere, hoax etc. Folk har ikke fantasi til å se at ikke alle er søte og snille uten baktanker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMaya Skrevet 31. januar 2017 #850 Del Skrevet 31. januar 2017 Ja, det forundrer meg stadig hvor naive folk kan være. Og jeg er klart en av dem som gjør feil, jeg også. Men jeg prøver hvert fall å ta forholdsregler, når jeg er blitt gjort oppmerksom på noe. Akkurat det er det en del bloggere som ikke greier. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varma Skrevet 31. januar 2017 #851 Del Skrevet 31. januar 2017 9 timer siden, MissMaya skrev: En veldig relevant artikkel for denne tråden... Når bilder stjeles fra Facebook, er det i alle fall enkelt å stjele fra blogger. Dette er for øvrig noe absolutt alle foreldre bør være obs på. http://www.smp.no/ntb/innenriks/2017/01/31/Pedofile-tar-barnebilder-fra-Facebook-–-Foreldre-må-tenke-på-hvem-som-ser-bildene-14141747.ece Jeg la ut denne i paprikatråden, ble slettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMaya Skrevet 31. januar 2017 #852 Del Skrevet 31. januar 2017 12 minutter siden, Varma skrev: Jeg la ut denne i paprikatråden, ble slettet. Jeg blir ikke klok på den modereringen, egentlig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varma Skrevet 31. januar 2017 #853 Del Skrevet 31. januar 2017 2 minutter siden, MissMaya skrev: Jeg blir ikke klok på den modereringen, egentlig. Nei, kunne bare latt linken blitt igjen og fjernet resten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Newroz Skrevet 31. januar 2017 #854 Del Skrevet 31. januar 2017 (endret) 10 timer siden, MissMaya skrev: En veldig relevant artikkel for denne tråden... Når bilder stjeles fra Facebook, er det i alle fall enkelt å stjele fra blogger. Dette er for øvrig noe absolutt alle foreldre bør være obs på. http://www.smp.no/ntb/innenriks/2017/01/31/Pedofile-tar-barnebilder-fra-Facebook-–-Foreldre-må-tenke-på-hvem-som-ser-bildene-14141747.ece Hadde tenkt å dele denne jeg også. Det er noe alle bloggere bør ha i mente! Og foreldre generelt så klart. Endret 31. januar 2017 av Newroz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 31. januar 2017 #855 Del Skrevet 31. januar 2017 10 timer siden, MissMaya skrev: En veldig relevant artikkel for denne tråden... Når bilder stjeles fra Facebook, er det i alle fall enkelt å stjele fra blogger. Dette er for øvrig noe absolutt alle foreldre bør være obs på. http://www.smp.no/ntb/innenriks/2017/01/31/Pedofile-tar-barnebilder-fra-Facebook-–-Foreldre-må-tenke-på-hvem-som-ser-bildene-14141747.ece Grøsser ved tanken om at bloggbarna snart er store nok til selv å benytte seg av Internett. Ser for meg at en pedofil skjønner at en av brukerne på (velg passende nettsamfunn) er barnet av en blogger. Makan til motorvei rett inn i barnets tillit. Den pedofile vil med bare et navn eller annen gjenkjennbar informasjon besitte alt fra bursdager, navn på husdyr, ønsker, drømmer, bestemors begravelse, krangelen med mamma den morgen og så videre. Snakk om å få dette barnet servert på sølvfat. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mme Blavatsky Skrevet 31. januar 2017 #856 Del Skrevet 31. januar 2017 (endret) For noen år siden la jeg igjen en kommentar på en av de bloggene som diskuteres her i forumet. Grunnen var at det iblant ble publisert bilder som jeg syntes var uforsvarlige; barn som står på hodet så trusa vises, barn som poserer i bikini, etc. Jeg skrev at slike bilder kunne misbrukes, og at de ikke burde publiseres. Da fikk jeg som svar at de bare viste glade barn, og at jeg virkelig burde skamme meg som i det hele tatt tenkte i de pedobaner! Jeg skrev ikke flere kommentarer etter det, for det var tydelig ikke noen vilje til å forstå. Det burde ikke være sånn at det er tilfeldige blogglesere som må ta jobben med å prøve å beskytte disse barna! Det burde være ulovlig å stille barna på utstilling sånn! Når skal det komme en lov som beskytter disse barna mot deres egne foreldre?! 😞 Endret 31. januar 2017 av Ovnsbakt Paprika 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 1. februar 2017 #857 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) 10 timer siden, Inocybe skrev: Grøsser ved tanken om at bloggbarna snart er store nok til selv å benytte seg av Internett. Ser for meg at en pedofil skjønner at en av brukerne på (velg passende nettsamfunn) er barnet av en blogger. Makan til motorvei rett inn i barnets tillit. Den pedofile vil med bare et navn eller annen gjenkjennbar informasjon besitte alt fra bursdager, navn på husdyr, ønsker, drømmer, bestemors begravelse, krangelen med mamma den morgen og så videre. Snakk om å få dette barnet servert på sølvfat. Alle barn blir vel fortalt at de ikke skal snakke med fremmede, men fremmede kan jo snakke til disse barna som om vedkommende kjenner barnet godt. De kan spørre hva de fikk i bursdagsgave for x antall dager siden, de kan spørre hvordan det går med dyrene og med lillesøsteren som heter XXX, og om det var gøy å være med mamma hit og dit dagen før. Hvordan reagerer barnet på det, tro? Blir vedkommende oppfattet som en fremmed eller en man kan stole på? Endret 1. februar 2017 av penny_ 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 1. februar 2017 #858 Del Skrevet 1. februar 2017 Altså... https://www.nrk.no/livsstil/overgrepssikta-stjal-bilder-av-andres-barn-pa-facebook-1.13351552 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 3. februar 2017 #859 Del Skrevet 3. februar 2017 (endret) Jo mer jeg tenker på dette så lurer jeg på hvor mye bloggbarnas alder har å si. Vi har diskutert den udiskutable retten til privatliv nedfelt i lovverket. Et av de andre elementene er jo nettopp dette med hvordan det påvirker deg direkte å leve med mor eller far som i så stor grad utleverer seg selv og sitt liv, i særdeleshet dersom det blogges om et privatliv der dramaet er hovedinnholdet. De fleste av barna til toppbloggeren er enda små, og for små barn og deres omgivelser så er det uinteressant hva mor og far jobber med. Det er ikke naturlig å snakke ved middagsbordet om X bloggers sitt privatliv med barn som ikke engang har begynt på skolen. Men så begynner barnas omgangskrets å selv lese blogger, de blir store nok til å få med seg det som andre rundt dem snakker om. Hva skjer da? Hvis vedlagt lenke forteller litt om hva bloggerbarna har i vente når de blir eldre, så er det mange av dem som vil få det tøft it fra det valget mor eller far har tatt når det gjelder blogginnhold. Det ansvaret ligger utelukkende på bloggerens skuldre. Endret 4. februar 2017 av CecilieX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 4. februar 2017 #860 Del Skrevet 4. februar 2017 Tråden er ryddet for diskusjon av navngitte barn (identifisering av barn gjennom mor). /lillesky (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå