Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for innlegg om identifiserbar tredjepart, og brukerdebatt

- Pavilion, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Onbothsides
3 timer siden, Blå politibil skrev:

Ser du ikke forskjellen på å eksponere det poden gjør for 70 følgere på snap, som oftest er nære venner og familie, kontra 9000 ukjente følgere? Det gjør iallfall jeg. Jeg synes det er skremmende på barnas vegne at jeg som person vet er om hva barna til visse bloggere enn det jeg vet om kongebarna. 

Når jeg legger til en av norges største bakerblogg på snapp så forventer jeg ikke å få barn som prøver å stikka av fra morens kamera. Jeg har lagt til denne personen for å se på baking jeg. Ikke deres barn. Dette gjelder også interiørbloggere fra Fredrikstad og Bærum. 

At det i det hele tatt legges ut på snap forteller litt om hvor vurderingsevnen til denne personen er. Det er syvende og sist bloggerne og andre SoMe aktører som er ansvarlig for det de legger ut. 

Synes det er forferdelig naivt og arrogant å bagatellisere hva kontinuerlig eksponering av barn kan føre til. Psykologer går ut å advarer mot det, barneombudet gjør det og politiet gjør det. Men enda er det greit i dine øyne? Eller har jeg misforstått hva du prøver å få frem?

Jeg sier ikke at jeg vet at dette ikke er skadelig, jeg sier at jeg ikke vet og ikke jeg tror andre kan vite heller ettersom dette er en ganske sosial trend.

Selvsagt kan det være at noen vil få en følge av dette men den dagen det skjer så skal jeg si hva jeg synes om det.

Min mening, som er like lite "rett" som din, er at det virker ikke som om barna jeg har sett iallefall på blogger lider av selve eksponeringen. Mener heller ikke at de som synes motsatt av meg trakasserer bloggere, jeg mener at de som til stadighet sitter å leter etter generelt  feil hos dem trakasserer/mobber. 

En jeg hadde på Snapchat viste frem noe jeg ikke ville se så jeg slettet han, er det ikke det man gjør når man ikke vil se noe? Jeg ble veldig lei av å lese tull i Se og Hør så jeg slutta lese det, høres ut som noe fornuftig i mine ører. Man må gjerne kritisere syns jeg men den dagen et "bloggerbarn" sier høyt etter fylte 18 at de er glad for det livet de har hatt og har pga sin bloggforelder-ja da skal jeg tenke på dere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Onbothsides skrev:

Jeg sier ikke at jeg vet at dette ikke er skadelig, jeg sier at jeg ikke vet og ikke jeg tror andre kan vite heller ettersom dette er en ganske sosial trend.

Selvsagt kan det være at noen vil få en følge av dette men den dagen det skjer så skal jeg si hva jeg synes om det.

Min mening, som er like lite "rett" som din, er at det virker ikke som om barna jeg har sett iallefall på blogger lider av selve eksponeringen. Mener heller ikke at de som synes motsatt av meg trakasserer bloggere, jeg mener at de som til stadighet sitter å leter etter generelt  feil hos dem trakasserer/mobber. 

En jeg hadde på Snapchat viste frem noe jeg ikke ville se så jeg slettet han, er det ikke det man gjør når man ikke vil se noe? Jeg ble veldig lei av å lese tull i Se og Hør så jeg slutta lese det, høres ut som noe fornuftig i mine ører. Man må gjerne kritisere syns jeg men den dagen et "bloggerbarn" sier høyt etter fylte 18 at de er glad for det livet de har hatt og har pga sin bloggforelder-ja da skal jeg tenke på dere :) 

Føler det er et ganske naivt og snevert syn du har på eksponering.

"Er det ikke det man gjør når man ser noe man ikke liker?" Unnskyld meg men for en idiotisk holdning. Da sier man ifra! Gjelder dette for alle aspekter i livet ditt eller? Snu deg bort så eksisterer ikke problemet lenger? Dette er en holdning jeg aldri kommer til å ta til meg. Ser man noe man mener er grunnleggende feil så sier jeg faktisk ifra. Noe jeg fatisk har gjort til diverse bloggere også.  

Å sammenligne blogger med se og hør blir også feil i mine øyne. En artikkel i se og hør blir først skrevet av en journalist som har opplæring i etikk og følger pressen vær varsom plakat. Deretter godkjennes den. Man har også PFU som sanksjonsmulighet. En blogger har ingen av disse kontrollmekanismene. Kun bloggerens egen vurdering av hva som er ok og ikke, og det ser vi jo gang på gang svikter. 

Når fagpersoner gang på gang sier ifra om konsekvensene av en slik eksponering så må man faktisk ta det til seg. Noe annet er jo faktisk naivt. De er eksperter fordi de har studert- og kan det de holder på med!

Heldigvis er ikke dette en "ganske sosial trend". Jeg kjenner ingen som eksponerer barna sine på denne måten. De fleste er forholdsvis flinke når man ser på hva man legger ut på nett om sine barn. Med noen unntak selvsagt, men utifra min observasjon så er de fleste "vanlige folk" fornuftige og restriktive ifht SoMe og barn. Og jeg kommer til å si ifra den dagen noen av mine venner legger ut slikt på face, insta eller snap og det håper jeg alle andre også vil gjøre. 

Synes du bør ta deg en liten oppdatering jeg om hva som faktisk blir sagt om barn, eksponering og dets rettigheter. Mye interessant lesning. Når eksperter roper varsku så må man faktisk høre.

http://www.advokat-staff.no/Ytringer/Barns-personvern-i-sosiale-medier

https://www.nrk.no/kultur/advarer-mammabloggere-1.11460544

http://m.side2.no/foreldre/--foreldre-bryter-sine-barns-rett-til-privatliv/5177374.html

Noen bilder er selvfølgelig helt ok å poste - uskyldige, koselige bilder, men ett sted skal og bør grensen gå.  Ville man som voksen publisert bilder av seg selv hver dag iført en liten truse og bar overkropp? Eller bilder av seg selv som pjusk og syk? Ville du lagt ut et bilde av deg selv med en Mens flekk på buksa? Ville du selv godtatt at foreldrene dine hadde brukt deg som en vandrende reklameplakat mot betaling uten at du hadde medbestemmelsesrett til det? Jeg ville aldri vist meg selv frem på denne måten, så hvorfor er det ok å gjøre det mot sine egne barn? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
37 minutter siden, Blå politibil skrev:

"Er det ikke det man gjør når man ser noe man ikke liker?" Unnskyld meg men for en idiotisk holdning. Da sier man ifra! Gjelder dette for alle aspekter i livet ditt eller? 

Seriøst, den tonen der sier mer om deg enn om meg. 

Hvis jeg ser et bilde på nett av ungen til Anna som ligger på sykehus så er det ingenting som sier meg at jeg må alarmere noen som helst. Om jeg ser bilde av villapaprika  som har lagt ut bilde av en klem etter en krangel med ungene så reagerer jeg ikke med å tenke at hun er en dårlig mor. 

Nei vet du, landet her er sånn at hvis en blogger legger ut bilder av barnet sitt i en sponset jakke eller som ligger på sykehus så er det feil og stakkars barn og hurramegrundt, men legger man ut bilde av sitt døende barn så får man masse halleluja for at man tør å dele slike øyeblikk. 

Og ikke ta alt som en sammeligning. Jeg leser ikke se og hør fordi det er gørr, og jeg leser ikke enkelte blogger fordi de er gørr. de fleste av de mest omtalte bloggene her ser jeg lite galt med, mens de som virkelig er urovekkende de blir snakket om sjeldnere her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Onbothsides skrev:

Seriøst, den tonen der sier mer om deg enn om meg. 

Hvis jeg ser et bilde på nett av ungen til Anna som ligger på sykehus så er det ingenting som sier meg at jeg må alarmere noen som helst. Om jeg ser bilde av villapaprika  som har lagt ut bilde av en klem etter en krangel med ungene så reagerer jeg ikke med å tenke at hun er en dårlig mor. 

Nei vet du, landet her er sånn at hvis en blogger legger ut bilder av barnet sitt i en sponset jakke eller som ligger på sykehus så er det feil og stakkars barn og hurramegrundt, men legger man ut bilde av sitt døende barn så får man masse halleluja for at man tør å dele slike øyeblikk. 

Og ikke ta alt som en sammeligning. Jeg leser ikke se og hør fordi det er gørr, og jeg leser ikke enkelte blogger fordi de er gørr. de fleste av de mest omtalte bloggene her ser jeg lite galt med, mens de som virkelig er urovekkende de blir snakket om sjeldnere her inne. 

Å legge ut bilder av barn som er syke eller i en annen sårbar situasjon er et typisk overtramp og mangel på respekt på barnets integritet. Selvsagt!

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
Et øyeblikk siden, Aricia skrev:

Å legge ut bilder av barn som er syke eller i en annen sårbar situasjon er et typisk overtramp og mangel på respekt på barnets integritet. Selvsagt!

Kanskje derfor jeg egentlig ikke reagerer som de fleste her da på feks at Anna la ut bilde av sykt barn. Jeg har sett det hundre ganger før i verre form av Facebookoppdateringer av døende barn av kreft, bilde av de rett før de dør og av en trist mor.  

Jeg sier ikke at jeg syns det er greit hverken det ene eller det andre men jeg reagerer mer oå andre ting bloggere gjør "feil" enn å legge ut bilde av barna sine i normale settinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Onbothsides skrev:

Kanskje derfor jeg egentlig ikke reagerer som de fleste her da på feks at Anna la ut bilde av sykt barn. Jeg har sett det hundre ganger før i verre form av Facebookoppdateringer av døende barn av kreft, bilde av de rett før de dør og av en trist mor.  

Jeg sier ikke at jeg syns det er greit hverken det ene eller det andre men jeg reagerer mer oå andre ting bloggere gjør "feil" enn å legge ut bilde av barna sine i normale settinger. 

Er det prinsipielt mindre galt fordi du har sett det før? Jeg skjønner virkelig ikke argumentet i det hele tatt.

For min del er utlevering av syke barn på Facebook heller ikke greit. Jeg har også sluttet å følge folk på Instagram etter slike bilder. Men det som er ekstra ille på en kommersiell blogg er selvsagt at det syke barnet - som alt annet stoff i slike blogger - blir en del av produktet som bloggen selger. Å selge sin syke mor er som kjent et gammelt uttrykk for å være skruppelløs i forretninger - her selger man i stedet sitt syke barn, som jo ikke er noe bedre, akkurat.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
4 minutter siden, Aricia skrev:

REr det prinsipielt mindre galt fordi du har sett det før? Jeg skjønner virkelig ikke argumentet i det hele tatt.

For min del er utlevering av syke barn på Facebook heller ikke greit. Jeg har også sluttet å følge folk på Instagram etter slike bilder. Men det som er ekstra ille på en kommersiell blogg er selvsagt at det syke barnet - som alt annet stoff i slike blogger - blir en del av produktet som bloggen selger. Å selge sin syke mor er som kjent et gammelt uttrykk for å være skruppelløs i forretninger - her selger man i stedet sitt syke barn, som jo ikke er noe bedre, akkurat.

Kan du ikke lese alt jeg skriver så slipper jeg gjenta meg. 

Ingenting er mindre galt eller mindre rett, men jeg ser seriøst ikke ofte noe jeg reagerer negativt på de gangene barn er på blogger. Snapchat har jeg ingen formening om da jeg hverken har interesse eller tid til å skulle se flere enn venners hverdag i små Glimt. Frivillig 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Onbothsides skrev:

Kan du ikke lese alt jeg skriver så slipper jeg gjenta meg. 

Ingenting er mindre galt eller mindre rett, men jeg ser seriøst ikke ofte noe jeg reagerer negativt på de gangene barn er på blogger. Snapchat har jeg ingen formening om da jeg hverken har interesse eller tid til å skulle se flere enn venners hverdag i små Glimt. Frivillig 😉 

Det kan faktisk diskuteres. Og iflg min argumentasjon er altså eksponering av syke barn i en kommersiell blogg hakket verre enn utlevering av syke barn til venner på FB. 

Om hovedpoenget ditt er at det er verre ting som skjer i blogger enn eksponering av barn, så oppfordrer jeg deg til å lage egne tråder om dette. Selv mener jeg helt oppriktig at nettopp denne tråden om bloggerbarn er den viktigste på Rampelys, og en av de viktigste prinsipielle diskusjonene på forumet i det store og det hele.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Aricia. Vi vet rett og slett for lite om følgene av slik massiv eksponering. Det eneste vi kan sammenligne med er andre som har levd med kjente foreldre som Sara Teigen og kongelige som heller ikke har valgt sin rolle som Martha L og disse har vært tydelige på hvor vanskelig de synes det har vært. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides

Kanskje bloggerbarn blir ekstra flinke med forretninger, beslutninger, selvtillit og alle gode kvaliteter. 

Kanksje de skjemmes over det ene bildet der de så ut som ei kålåkerdukke i en stygg jakke i et reklameinnlegg men ellers er glade for den plattformen de har når de entrer voksenlivet. Just saying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Have you ever loved someone so much
You'd give an arm for
Not the expression, no
Literally give an arm for
When they know they're your heart
And you know you are their armor
And you will destroy anyone who would try to harm her
But what happens when karma
Turns right around and bites you
And everything you stand for turns on you to spite you
What happens when you become the main source of her pain
"Daddy look what I made"
"Dad's gotta go catch a plane"
"Daddy where's mommy?
I can't find mommy, where is she?"
"I don't know, go play, Hailie baby, your daddy's busy
Daddy's writing a song, this song ain't gon write itself"
I give you one underdog, and you gotta swing by yourself .

Til bloggerbarna

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Onbothsides skrev:

Kanskje bloggerbarn blir ekstra flinke med forretninger, beslutninger, selvtillit og alle gode kvaliteter. 

Kanksje de skjemmes over det ene bildet der de så ut som ei kålåkerdukke i en stygg jakke i et reklameinnlegg men ellers er glade for den plattformen de har når de entrer voksenlivet. Just saying.

Javel. Hva er argumentene som sannsynliggjør dette, mener du?

Dessuten: Hva har dette psykologiserende og individualiserende (fiktive) scenariet å gjøre med de prinsipielt problematiske aspektene utlevering av barn i blogger innebærer, og som er det denne tråden handler om?

(Minner meg litt om alle trådene om matvaner på matforumet, der det alltid skal komme en smarting for å opplyse om at kosthold er meningsløst og fullstendig overflødig å diskutere fordi "jeg spiste kun loff med sjokoladepålegg og makaroni med ketchup hele oppveksten, og gjett hva? Jeg er frisk som en fisk og helt i orden!" Ja, da blir alle andre satt grundig på plass, liksom).

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle fall ett av bloggerbarna har jo allerede gitt uttrykk for at hun ikke liker oppmerksomheten hun får som følge av eksponeringen, dette har jo bloggeren selv skrevet om i bloggen sin. Jeg FATTER ikke hvordan moren da kan fortsette på samme måte!

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Onbothsides skrev:

Sara Teigen og Martha er ikke eksponert på samme måte som et bloggerbarn? Her er det jo foreldrene selv som legger ut bilder, de kjenner sine barn bedre enn media, de snakker nok garantert med barna om eksponeringen og hvilke fordeler (og ulemper) det gir. Velger å tro at foreldrene snakker med barna om hvilket liv de lever i forhold til karrieren til mor/far. På samme måte som foreldrene til andre barnestjerner fjør det. Markus & Martinus feks.

Dessuten synes jeg ikke hverken Sara Teigen eller Martha virker spesielt traumatiserte av at folk vet hvem de er?  Kanskje du vet noe jeg ikke vet om deres psyke. 

Siden DU ikke synes mennesker du ikke kjenner virker traumatiserte så tyder jo det på at du har en unik innsikt i deres psyke....

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det i utgangspunktet må være verre å bli vist frem av egne foreldre i egen hverdag enn å bli fotografert av andre. Intet privatliv uansett om man er i oldemors bursdag, lagt inn på sykehus, leker i parken eller [fyll inn hva som helst]. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bluebird1992

Selv i mors liv blir de eksponerte for hele verden! Gravide bloggere legger villig ut ultralydbilder av de ufødte barna, gjerne med påfølgende tekst om hvor trygge barna er i mors mage. 

Hvor absurd og trist dette er! Eksponeringen har tilsynelatende ingen grenser om bloggernes oppmerksomhetsbehov er umettelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en grunn til at kronprins Haakon M valgte å studere inkognito i USA og at hans søster tok med familien til New York i noen år.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har vi heldigvis ikke så mange som har levd med ekstrem eksponering fra barnsben av. Märtha Louise og Sara Teigen har tidligere blitt nevnt som eksempler her. Men ser vi utenlands så er det mange som har levd under eksponering pga deres foreldre og/eller pga at de var barnestjener. Noe frivillig og noe ufrivillig eksponering vil jeg tro.

Bobbi Christina Brown, Jack og Kelly Osborne, Hilton søskene, Lindsay Lohan, Amanda Bynes, Macaulay Culkin, Britney Spears og en hel drøss andre. Dessverre virker det som mange av de sliter som f som voksne. Tilfeldig? Om det kan overføres til bloggerbarn er jeg usikker på, håper virkelig ikke det. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...