Gå til innhold

Valp i trassalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en tispe på 8 mnd som sannsynligvis er i trassalderen, og har begynt og tulle veldig på nettene. Før har hun sovet fint gjennom natten og stått opp med meg 8-9 tiden om morgenen, men i noen uker nå har hun grått og bjeffet mye på nettene, og stopper ikke før jeg tar hun ut av buret (som står i gangen utenfor soverommet mitt). Inatt prøver jeg å ha hun på et rom vedsidenav mitt som hun er på når hun er alene hjemme, har lakt inn et teppe, buret hennes og et håndkle hun evt kan tisse på om hun må det. Får så dårlig samvittighet av å "stenge henne inne" på et rom, men vet ikke hva jeg kan gjøre for å få hun stille om nettene, og få henne til å sove gjennom nettene igjen. Tips? 

AnonymBruker
Skrevet

Det første du bør gjøre er å droppe buret!

Burbruk i 2016 burde ikke forekomme! 

Hun trives tydeligvis ikke i buret, det at hun tier stille når du tar henne ut er bevis for det. Du burde ikke benyttet deg av bur i utgangspunktet.

Lag en soveplass til henne der du synes hun skal sove om natten. Om det er på gangen, stua eller på rommet ditt er opp til deg. Men ikke steng henne inne. Hverken i et bur eller på et eget rom. Hvis du vil avgrense områder i huset så kan du heller sette opp barnegrind foran dører eller trapper. 

Anonymkode: 8a51a...c83

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første du bør gjøre er å droppe buret!

Burbruk i 2016 burde ikke forekomme! 

Hun trives tydeligvis ikke i buret, det at hun tier stille når du tar henne ut er bevis for det. Du burde ikke benyttet deg av bur i utgangspunktet.

Lag en soveplass til henne der du synes hun skal sove om natten. Om det er på gangen, stua eller på rommet ditt er opp til deg. Men ikke steng henne inne. Hverken i et bur eller på et eget rom. Hvis du vil avgrense områder i huset så kan du heller sette opp barnegrind foran dører eller trapper. 

Anonymkode: 8a51a...c83

Jeg må jo uansett "stenge henne inne", bor med kjæresten min og jeg vil ikke at hun skal vende seg til å sove inne med oss. Problemet med å la henne være løst er at da tisser og bæsjer hun over alt

Skrevet

Jeg er enig med posteren over om å droppe bur. Hvis hun tisser og bæsjer overalt uten bur, så er jo det et tegn på at hun ikke har lært noe av å være i bur - hun bare holder seg for ikke å ligge i egen avføring.

Er det en spesiell grunn til at hun ikke kan sove inne hos dere? I så fall, så ville jeg også avgrenset et rom med f.eks kompostgrinder eller tilsvarende og hatt henne der om natten. 

Og hunder trasser ikke. :) De gjør det som lønner seg for dem og lar være å gjøre det som ikke lønner seg. Som hundeeier er det dermed vår jobb å sørge for at det lønner seg for dem å gjøre det vi ønsker.

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg er enig med posteren over om å droppe bur. Hvis hun tisser og bæsjer overalt uten bur, så er jo det et tegn på at hun ikke har lært noe av å være i bur - hun bare holder seg for ikke å ligge i egen avføring.

Er det en spesiell grunn til at hun ikke kan sove inne hos dere? I så fall, så ville jeg også avgrenset et rom med f.eks kompostgrinder eller tilsvarende og hatt henne der om natten. 

Og hunder trasser ikke. :) De gjør det som lønner seg for dem og lar være å gjøre det som ikke lønner seg. Som hundeeier er det dermed vår jobb å sørge for at det lønner seg for dem å gjøre det vi ønsker.

Vil ikke ha henne inne med oss fordi vi vil gjerne ha litt privatliv når vi har lakt oss. Og når hun er på besøk vil vi ha lært henne til å sove alene. Nå inatt når jeg hadde henne inne på rommet "sitt", hadde hun ikke gjort noenting inne, verken tiss eller bæsj. Men er det bedre å ha grind foran istedenfor dør, slik at hun ikke skal føle seg så innestengt? Har ikke så stor leilighet, det beste alternativet for oss er at hun har det rommet som eget soverom, det er stort og romslig og hun har tepper, bur og leker der på dagtid.

Skrevet
19 minutter siden, anonym0000 skrev:

Jeg må jo uansett "stenge henne inne", bor med kjæresten min og jeg vil ikke at hun skal vende seg til å sove inne med oss. Problemet med å la henne være løst er at da tisser og bæsjer hun over alt

Hadde det vert et bedre alternativ å ha grind foran istedenfor å lukke døren?

Skrevet

Kjempeflott at hun roer seg der! Ja, bruk gjerne kompostgrind i stedet for lukket dør. Du får se hvilken av de som får henne til å roe seg og om en av dem gjør henne urolig. 

Skrevet
1 minutt siden, Tabris skrev:

Kjempeflott at hun roer seg der! Ja, bruk gjerne kompostgrind i stedet for lukket dør. Du får se hvilken av de som får henne til å roe seg og om en av dem gjør henne urolig. 

Slipper iallefall tiss og bæsj inne når hun er på rommet sitt, for det gjør hun ikke der! Får prøve grind istedenfor dør så hun ikke føler seg så veldig innesperret, selv om vi har brukt rommet med lukket dør når hun er alene på dagtid og det har gått helt fint ☺️

Skrevet

Selvfølgelig kommer hunder i "trassalder".. de skal teste grenser akkurat som mennesker. Nå vet jeg ikke hva rase du har- men ei tispe på 8 mnd kan være i starten på sin første løpetid- og da blir de gjerne tullete... og de kan bli mer kontaktsøkende...

Jeg har ikke noe imot å bruke bur- om du må bruke det på natten, hadde jeg satt det ved siden av sengen.. har man hund så har man hund

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, xinnia skrev:

Selvfølgelig kommer hunder i "trassalder".. de skal teste grenser akkurat som mennesker. Nå vet jeg ikke hva rase du har- men ei tispe på 8 mnd kan være i starten på sin første løpetid- og da blir de gjerne tullete... og de kan bli mer kontaktsøkende...

Jeg har ikke noe imot å bruke bur- om du må bruke det på natten, hadde jeg satt det ved siden av sengen.. har man hund så har man hund

Når hun står inne med meg gråter og bjeffer hun like mye som når hun står ute på gangen, så det har ikke hjulpet å ha henne inne med meg. Hun er blanding av pomeranian og yorkshire terrier.

AnonymBruker
Skrevet

Trassalder på hund? Nei.

Dårlig eller manglendes oppdragelse fra eier ,samt hundene har pubertetsalder de som oss.Hele 2 ganger :) Fysisk og psykisk modning.

hvor ofte får hunden luftetur og når fores den?

Anonymkode: 061f0...108

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, xinnia skrev:

Jeg blir så frustrert over alt dette bur-pratet!

Her er jo hunden roligere når det slipper å være i buret. Det i seg selv bør være en god indikator på at hunden ikke trives i buret. Og ha hund i buret om natten (og om dagen for den saks skyld), hindrer den i mye naturlig atferd. Sovemønsteret til hunder er veldig annerledes enn hos mennesker. Det finnes egentlig ingen gode grunner for å bruke bur om man har kjennskap til litt av hunders behov og atferd.

Til TS så er jeg enig med de over som anbefaler grind istedenfor bur. Og dersom hunden gjør fra seg og tisser mye inne er det tegn på at noe ikke stemmer. Dette skjer også når hunden er urolig. Sover de eller slapper av så er ikke blæra så aktiv som når de går rundt og er urolige.

Hunder gjør ikke noe for å "trasse" oss. I 8 md alder er de unghunder og kroppen full av hormoner. Som noen nevnte kan det være første løpetid på gang og det kan endre mye på atferden.

Hun vil være stille på natten dersom hun føler seg trygg, komfortabel, har nok mental og fysisk stimuli. Trygghet for hunder er å ha flokken rundt seg. De trives ikke med å være alene så lukket dør ville jeg droppet.

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, Portvinpiken skrev:

Jeg blir så frustrert over alt dette bur-pratet!

Her er jo hunden roligere når det slipper å være i buret. Det i seg selv bør være en god indikator på at hunden ikke trives i buret. Og ha hund i buret om natten (og om dagen for den saks skyld), hindrer den i mye naturlig atferd. Sovemønsteret til hunder er veldig annerledes enn hos mennesker. Det finnes egentlig ingen gode grunner for å bruke bur om man har kjennskap til litt av hunders behov og atferd.

Til TS så er jeg enig med de over som anbefaler grind istedenfor bur. Og dersom hunden gjør fra seg og tisser mye inne er det tegn på at noe ikke stemmer. Dette skjer også når hunden er urolig. Sover de eller slapper av så er ikke blæra så aktiv som når de går rundt og er urolige.

Hunder gjør ikke noe for å "trasse" oss. I 8 md alder er de unghunder og kroppen full av hormoner. Som noen nevnte kan det være første løpetid på gang og det kan endre mye på atferden.

Hun vil være stille på natten dersom hun føler seg trygg, komfortabel, har nok mental og fysisk stimuli. Trygghet for hunder er å ha flokken rundt seg. De trives ikke med å være alene så lukket dør ville jeg droppet.

Takk for svar! Har hatt hun på rommet sitt med lukket dør i 2 netter nå, og det har gått kjempefint! Ingen avføring inne, og ingen gråting om nettene :) skal alikevel kjøpe grind og ha det foran istedenfor, slik at hun ikke skal føle seg så veldig innestengt som mange over her skriver. 

• Liker 1
Skrevet

hvis du må bruke bur så ha alltid døren åpen. At hun tisser og besjer etter 8 mnd er ikke bra. når går du siste tur?

• Liker 2
Skrevet
Den ‎21‎.‎03‎.‎2016 at 0.47, anonym0000 skrev:

Hei! Jeg har en tispe på 8 mnd som sannsynligvis er i trassalderen, og har begynt og tulle veldig på nettene. Før har hun sovet fint gjennom natten og stått opp med meg 8-9 tiden om morgenen, men i noen uker nå har hun grått og bjeffet mye på nettene, og stopper ikke før jeg tar hun ut av buret (som står i gangen utenfor soverommet mitt). Inatt prøver jeg å ha hun på et rom vedsidenav mitt som hun er på når hun er alene hjemme, har lakt inn et teppe, buret hennes og et håndkle hun evt kan tisse på om hun må det. Får så dårlig samvittighet av å "stenge henne inne" på et rom, men vet ikke hva jeg kan gjøre for å få hun stille om nettene, og få henne til å sove gjennom nettene igjen. Tips? 

Hei du! Kjenner frustrasjonen din godt :) Min gjorde eksakt det samme.

Jeg valgte bare å ignorere det. Kjente igjen forskjell på gråten hennes, om det var syting og klaging fordi hun var alene i bur, eller om det var tiss, bæsj, eller plager. Så jeg valgte å ignorere alt som ikke var vanlig syting. Det gikk over ;) 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I tror ikke du er klar over hvilke varige men du kan forutsake her!!? Det er snakk om en liten valp, som er redd for å være alene siden folka han/hun er trygg på.. Ikke er tilstede! Har man en redd valp så tar man for pokker ansvar! Hva er viktigst for dere? At hunden er redd og innesperret i et rom eller bur, slik at dere ikke hører den så godt, og kan sove, eller at hunden har det godt? Leser her at den driter og tisser inne.. Ikke normalt for en 8 måneder gammel hund...

Nå vet ikke i hvor gamle dere er og hvor mye ansvar du faktisk er villig til å ta, men i blir forbannet når i leser det du skriver. Bit sammen tenna og ta med dere bikkja i senga deres! I Skal love deg at du ikke vil angre... Om du i det hele tatt bryr deg om valpens psyke. 

Og helt enig med poster #1 det bør ikke forekomme bruk av bur i 2016.. I hvert fall ikke om natta!

Anonymkode: 15464...145

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I tror ikke du er klar over hvilke varige men du kan forutsake her!!? Det er snakk om en liten valp, som er redd for å være alene siden folka han/hun er trygg på.. Ikke er tilstede! Har man en redd valp så tar man for pokker ansvar! Hva er viktigst for dere? At hunden er redd og innesperret i et rom eller bur, slik at dere ikke hører den så godt, og kan sove, eller at hunden har det godt? Leser her at den driter og tisser inne.. Ikke normalt for en 8 måneder gammel hund...

Nå vet ikke i hvor gamle dere er og hvor mye ansvar du faktisk er villig til å ta, men i blir forbannet når i leser det du skriver. Bit sammen tenna og ta med dere bikkja i senga deres! I Skal love deg at du ikke vil angre... Om du i det hele tatt bryr deg om valpens psyke. 

Og helt enig med poster #1 det bør ikke forekomme bruk av bur i 2016.. I hvert fall ikke om natta!

Anonymkode: 15464...145

Hei. Kjenner jeg blir frustrert over hvordan du freser ut om hvor dårlig jeg behandler valpen min her. Har nå funnet en løsning - og ha grind istedenfor dør i soverommet vedsiden av mitt eget (som hun har brukt som "sitt rom" siden vi fikk henne, og har tilvendt henne å være alene på dagtid i.) Etter at vi begynte med dette har hun vært helt rolig på nettene, sovet gjennom hele natten, og går pent inn og legger seg når jeg sier "nå er det natt, god natt" og peker inn i soverommet hennes. Dessuten har jeg som og sakt tidligere ikke hatt lyst til å bruke dør fordi jeg føler hun blir for innestengt. Har soveromsdøren min på gløtt, og nå grind som dør til henne, netopp slik at jeg skal kunne høre henne dersom hun kaster opp/gråter osv. 

Jeg har heller ikke sakt at hun tisser og bæsjer inne hele tiden. Dette gjør hun ikke på dagtid, MEN de gangene jeg har prøvd å hatt henne sovende med meg, så løper hun rundt i leiligheten om natten og gjør fra seg. Netopp derfor jeg synes det er beste løsning og ha henne i eget soverom (som ligger vegg i vegg med mitt eget, med min dør på gløtt og grind som erstatning for hennes dør), hvor hun har både bur, seng, tepper og lekene hun er mest glad i. 

Utover det- så er jeg 22 år gammel, og samboeren min 25. Valpen min får 5-6 turer til dagen, det første jeg gjør når jeg står opp og siste jeg gjør før jeg legger meg er å lufte henne. I tillegg til 2-3 godt lange turer per dag. Hun er ofte på besøk hos familien min hvor hun trives aldeles fantastisk, hun får ofte leke med andre hunder, og vi er hver dag ute i parken vi bor ved og leker med ball/pinne. Så spydighetene dine kan du legge fra deg en annen plass- det må kunne gå an å lære en hund til og sove for seg selv. Som du ser de fleste også har svart her- så var løsningen så enkel som grind foran døren. Nå legger hun seg fint - gråter og bjeffer ikke lenger - og tisser/bæsjer ikke inne om natten. Så takk for svar, men jeg har funnet løsningen. Jeg har en glad og lykkelig valp, som får kjærlighet og lek i massevis, og som forstår godt hva både god natt og hade betyr når hun skal være alene på dagtid.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...