Gå til innhold

Når man ikke får noe svar hva som gikk gale fra daten, samt leting etter "kjemi"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, mann i første halvdel tjueårene her.

Når man har vært på 2-3 dates, gjerne 2 timer ish hver gang, pratet mye, holdt rundt hverandre (jeg holder rundt henne) og kysset litt, kanskje sågår hatt litt mer kroppslig kontakt uten nødvendigvis sex, men deretter ikke sees på et par dager.. Hun svarer mindre og mindre, viser lite interesse, før hun sender melding om at hun ikke er over eksen og at det ikke vil være godt mot meg å fortsette. Meldingen fikk jeg tidlig på morgenkvisten, for så å se at hun har fjernet meg på snap, facebook og sågår unmatchet på Tinder.

Jeg tenker ok, greit, men spør om hun egentlig bare ikke hadde noen interesse for meg, og hun svarer at hun ikke er over eksen igjen og var kanskje ikke så interessert, følte ikke noen kjemi, whatever. Dette er en generisk unnskyldning og noe jeg blir forbannet over. Hun var fra første stund tilbakeholden, men gikk med på klining og tafsing og alt det der, riktignok ikke sex. Jeg bærte samtalene, tok initiativ og sørget for at vi hadde det bra i lag. Jeg tenker ikke at hun skylder meg sex eller kjærlighet, så ikke gå bananas, poengene er i neste avsnitt:

Når man ikke gir en dritt av seg selv på dates, ikke tør å spøke med motparten, ikke tør å vise en god side av seg selv, hvordan skal en da forvente denne jævla kjemien? Det er en gjenganger hos de fleste jenter jeg blir betatt av, meget heldige med utseendet og rolige jenter. Faller for at de nærmest virker sjenerte og uskyldige, men når det kommer til stykket så virker de utrolig privilegerte, at de avviser pga. de ikke føler samtalene går så bra, samtidig som de ikke gir av seg selv. Skylder da på manglende kjemi, og når jeg spør hva mer som ligger bak, så har hun "ikke noe mer å si". For går det ikke an å si ærlig fra til en person om hva som er greia? Holder hun på med en annen, har hun falt tilbake med eksen sin? Fikk hun plutselig dårlig samvittighet for å ha hatt ons med en annen og bestemmer seg derfor for å gjøre det slutt med meg kl 9 om morningen, hva er greia? Jeg sier i fra at jeg ikke vil bli fornærmet eller såret, og akter ei heller å gå til motangrep mot henne fordi hun ikke vil ha meg, men ber henne være ærlig likevel. Det kom ikke på tale, for nå svarer hun ikke lengre. Det føles som en total mangel på respekt og et slag i trynet at ei så tilsynelatende snill jente kan bli såpass sta så snart man ikke er på hennes godside.

Og hva er greia med kjemi? Selv tenker jeg kjemi er det du gjør det til selv. Selvfølgelig, møter man noen som er totalt ulike, kan samtaleflyten gå dårlig pga. man ikke forstår hva motparten mener siden man tenker ulikt. Men, holder man mye kjeft og ikke tør åpne seg, så kan man da ikke forvente denne voldsomme klaffen som tilsynelatende så mange er ute etter? Jeg evner rett og slett ikke å fatte hvordan folk kan skylde på "kjemi" når dem selv fra første stund er grunnen til at samtalene, kroppskontakt og blikkontakt alle er såpass dårlige. Kjemi virker ut til å bygge på en urealistisk, romantisk drøm om å plutselig finne "the one", noe som hemmer folks evner til å prøve å bli kjent med nye personer. Kanskje har de hatt en tidligere romantisk opplevelse som var helt toppers, og forsøker å gjenoppleve den, men velger å kutte kontakten viss det ikke umiddelbart klarer å nå tilbake til dette romantiske maksimaet som de tidligere brukte måneder, kanskje år på å bygge seg opp til? Virker som at folk ikke skjønner at det tar lengre tid enn 1-2 treff å bygge en like nær relasjon til en ny som den de hadde eller har med eksen. Enten det, eller så er det bare en jævla feig måte å si til en annen person at man ikke liker h*n, en måte å forsøke å slu seg unna selv om man egentlig vet hvorfor det ikke funker.

Kjenner jeg er forbanna nå. Hva tenke dere, er det dritt å bli nektet svar fra motparten? Syns det viser lite medmenneskelighet. Og hva er greia med jenter som ikke gidder åpne seg for meg på date, og deretter skylder bare på manglende kjemi? Er jeg bare stygg, eller hva faen?

Anonymkode: 53060...957

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kom deg videre.. Da funket det ikke denne gangen. Slutt å ta kontakt og kom deg videre.

Anonymkode: 00a7c...1ea

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jenter er utrolig kresne og har som regel en haug baller i luften, og ihvertfall hvis de ser noenlunde OK ut. 

Dersom det ikke er 100 % klaff med en eneste gang så er det NEXT. Bare glem å få noe som helst innsats eller initiativ fra kvinnfolk. 

Anonymkode: 7e001...854

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenter er utrolig kresne og har som regel en haug baller i luften, og ihvertfall hvis de ser noenlunde OK ut. 

Dersom det ikke er 100 % klaff med en eneste gang så er det NEXT. Bare glem å få noe som helst innsats eller initiativ fra kvinnfolk. 

Anonymkode: 7e001...854

Bullshit. Både jeg og mine venninner er flinke til å ta initiativ om vi liker noen. Sorry, men hun er ikke intr. om du aldri hører noe. 

Anonymkode: 76a0a...f06

• Liker 7
Gjest Spiderman
Skrevet

Slutt å vær bitter, godta at hun ikke var intressert og kom deg videre.

Ingen andre enn deg taper på å surmule for at hun ikke ønsker å gi deg et svar. Det må du godta fordi det er heller ikke noe du kan kreve.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå i den typiske jentefella og gå etter dem du ikke kan få/blir avvist av. Som mann må du få jenter til å føle seg usikker på hvor du står, da løper dem etter deg umiddelbart.

Anonymkode: 9ed8d...85c

Gjest Dypvik
Skrevet

Hva er det og bli forbanna over? Du vet nå da ikke hva jenta føler inni seg? Eller gjør du det?

Ja for deg så ble det tåpelige "unnskyldninger" men hun var i det minste ærlig med det og det burde vdu virkelig godta. Og som de andre overfor meg her har sakt så er jeg enig med dem. Kom deg vudere og slutt å sutre som ei jente ;)

AnonymBruker
Skrevet

Du analyserer jo verre enn en jente.. Dessuten har du misforstått hva kjemi handler om. Ja, man bør stille til en date med et åpent sinn og forsøke gi litt av seg selv, men om man har god eller dårlig kjemi med noen finner man jævlig fort ut av. Har jeg dårlig kjemi med en jente runder jeg fort av og jeg gidder ikke gjøre noen stor innsats når jeg likevel ikke kommer til å bli interessert. Hun har jo gitt deg et svar, det er vel ikke noe å terpe på.. Haha, herregud.. Er det mange jenter som gir deg en tilbakemelding om dårlig kjemi så kanskje du må se på deg selv.

Anonymkode: 28da9...8d8

• Liker 12
Skrevet

Unnskyldningen om at dere mangler kjemi og at hun ikke har kommet over eksen sin kan oversettes til "Jeg synes du er lite attraktiv både psykisk og fysisk." Det et er bare en penere innpakning. Slutt å syt, det er enda mindre attraktivt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeez, som mann kan jeg ikke si annet enn at jeg både får forståelse og medfølelse for denne jenta. Og det at du avskriver manglende kjemi som "whatever/generisk unnskyldning", vitner jo om at det er du som må gjøre noe med dine egne tanker om saken. Spør du meg finnes det jo nesten ikke noen bedre forklaring.

Du bør kanskje til neste gang være litt mer opptatt av hvordan jenta har det, enn hvordan du selv har det og hva slags kjemi du selv føler på? Du sier at jenta er stille og gir lite av seg under daten, har du tenkt at det faktisk kan ha med din egen fremtoning å gjøre?

Fortsatt fin (forbanna) tirsdag!

Anonymkode: e5712...7bc

• Liker 6
Gjest Dypvik
Skrevet

Jeg er forsatt enig med dem overfor meg her. Du må virkelig gå inn i deg selv og finne ut hva du kan bli bedre du. Skal du være så sutrende og kritisk til alle jenter du kommer over så har du virkelig et stort problem til slutt.

Skrevet

Hvis man kjenner at man ikke har lyst til å treffe vedkommende igjen etter så kort tid, så er det som regel en ganske god pekepinn på at dette ikke er noe å bygge på. Og da er det bedre å gå videre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. Både jeg og mine venninner er flinke til å ta initiativ om vi liker noen. Sorry, men hun er ikke intr. om du aldri hører noe. 

Anonymkode: 76a0a...f06

Nå skal det sies at jenter eller folk generelt er svært ulike der. Er ikke få jenter som aldri har tatt initiativ, sjeldent hørt noe fra, som i etterkant har tilstått at de var betatt av meg. Jeg har sågår vært betatt av noen av dem, men da de har vært for feige (og jeg også på den tiden), så har det ikkje skjedd noe.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du analyserer jo verre enn en jente.. Dessuten har du misforstått hva kjemi handler om. Ja, man bør stille til en date med et åpent sinn og forsøke gi litt av seg selv, men om man har god eller dårlig kjemi med noen finner man jævlig fort ut av. Har jeg dårlig kjemi med en jente runder jeg fort av og jeg gidder ikke gjøre noen stor innsats når jeg likevel ikke kommer til å bli interessert. Hun har jo gitt deg et svar, det er vel ikke noe å terpe på.. Haha, herregud.. Er det mange jenter som gir deg en tilbakemelding om dårlig kjemi så kanskje du må se på deg selv.

Anonymkode: 28da9...8d8

Om du føler du ikke har noen kjemi, hva legger du i det? At du umiddelbart merker at personen ikke er attraktiv, ikke pen nok eller bare dum? For min del så virker det ut som at viss du ikke får de følelsene som samfunnet har skapt forventninger til under en første date, så skylder du på mangel på kjemi. Spør du meg så er det alltid noe konkret, men da gidder jeg ikke dra på 2-3 dates og kline med jenta om jeg ikke liker hun. Hvorfor gidde å dra på flere dates, avtale neste gang man skal treffes og så feige ut, hvorfor ikke bare være ærlig?

Selvfølgelig ser jeg på meg selv. Det skjærer seg som regel med de jeg virkelig liker, mens de fleste jentene jeg ikke liker ender opp med å like meg. Jeg er ikke totalt uattraktiv, om det er dette inntrykket jeg har gitt. Har ikke tenkt å gå dypt i tenkeboksen for å finne feil med meg selv. Er dog åpen for forslag til hvordan å få tilbaketrukne jenter til å åpne seg mer, ettersom de ikke evner det selv.

2 timer siden, FurteKurt skrev:

Unnskyldningen om at dere mangler kjemi og at hun ikke har kommet over eksen sin kan oversettes til "Jeg synes du er lite attraktiv både psykisk og fysisk." Det et er bare en penere innpakning. Slutt å syt, det er enda mindre attraktivt.

Takk, det er faktisk ikke dette jeg er ute etter svar på i åpningsinnlegget, men forummentaliteten gjenspeiles her i din standard KG-kommentar. Man kommer ingen vei ved å gjengi de samme meningene om og om igjen, men ved å reflektere og argumentere. Mulig jeg bare syter, hva vet jeg.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeez, som mann kan jeg ikke si annet enn at jeg både får forståelse og medfølelse for denne jenta. Og det at du avskriver manglende kjemi som "whatever/generisk unnskyldning", vitner jo om at det er du som må gjøre noe med dine egne tanker om saken. Spør du meg finnes det jo nesten ikke noen bedre forklaring.

Du bør kanskje til neste gang være litt mer opptatt av hvordan jenta har det, enn hvordan du selv har det og hva slags kjemi du selv føler på? Du sier at jenta er stille og gir lite av seg under daten, har du tenkt at det faktisk kan ha med din egen fremtoning å gjøre?

Fortsatt fin (forbanna) tirsdag!

Anonymkode: e5712...7bc

Ja, har tenkt tanken at det har med min egen fremtoning å gjøre. Er ikke sosialt inkompetent, klarer fint å lese hvordan jenta har det, men sliter mer med å få henne til å gi av seg selv. Eneste jeg vet er at jeg er ganske ulik mange av de guttene de har møtt før, er stort sett bare på date med Bærum og Oslo Vest-jenter, mens jeg selv er fra et lite sted på andre siden av landet, at jeg ikke passer inn i den typiske datingprofilen som mange jenter ser etter. Hvordan foreslår du å ta tak i egen fremtoning?

Innser forresten at jeg virker i overkant fiendtlig i åpningsinnlegget, kanskje også fortsatt. Beklager det.   

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte heller ikke dette med kjemi før, helt til jeg faktisk opplevde det. Datet flere menn over en kort periode og en av dem møtte jeg 5 ganger uten å føle noe stort behov for å være nærmere, mens han jeg nå er blitt kjæreste med, møtte jeg 2 ganger og på 2. date hadde jeg lyst til å være inntil og nær. Da mener jeg ikke nødvendigvis sex, men sitte inntil hverandre, holder hender osv.

Hvis du merker at jenta er tilbakeholden, hvorfor svarer du ikke med det samme? For meg hadde det vært utrolig rart og upassende å bli holdt rundt og kysset på 1. date. Jeg hadde neppe protestert veldig, fordi det hadde blitt ubehagelig der og da og jeg er kanskje litt feig, men det hadde ikke blitt noen date nr 2. Anbefaler deg å prøve å ta det litt roligere.

Anonymkode: 2fc25...fc1

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte heller ikke dette med kjemi før, helt til jeg faktisk opplevde det. Datet flere menn over en kort periode og en av dem møtte jeg 5 ganger uten å føle noe stort behov for å være nærmere, mens han jeg nå er blitt kjæreste med, møtte jeg 2 ganger og på 2. date hadde jeg lyst til å være inntil og nær. Da mener jeg ikke nødvendigvis sex, men sitte inntil hverandre, holder hender osv.

Hvis du merker at jenta er tilbakeholden, hvorfor svarer du ikke med det samme? For meg hadde det vært utrolig rart og upassende å bli holdt rundt og kysset på 1. date. Jeg hadde neppe protestert veldig, fordi det hadde blitt ubehagelig der og da og jeg er kanskje litt feig, men det hadde ikke blitt noen date nr 2. Anbefaler deg å prøve å ta det litt roligere.

Takk for at du ikke går til angrep.

Klarer du å beskrive i større grad hva som klaffet? Er faktisk svært interessert i å høre hva du tenker her. Var han penere? Høyere utdannet? Hadde han en hund som han fortalte med glede om? Klarte han å alltid treffe med de riktige spørsmåla utifra hva du fortalte? Jeg er nysgjerrig.

Hva mener du med å svare med det samme? Skal jeg spørre henne ut med en gang om hun faktisk føler seg ukomfortabel? Det virker som en sikker avskrekker, samtidig som jeg ser at det kan fungere. Min styrke har vært å prate jenter i senk og komme med kritiske og morsomme betraktninger på det dem sier, men jeg bør kanskje gå mer inn på det private?

Holdt rundt henne første date, kysset andre. Har erfart at å ta det mindre rolig er det som funker best, så vet ikke om jeg kan tro på deg der. Han du var på 5 dater med, var han fysisk fra starten, eller var han som det klaffet med etter 2 dater?

AnonymBruker
Skrevet

Kjemien kommer av seg selv, det er ikke noe du kan manipulere frem. Når det klaffer for begge,begge kjenner på kjemien, så vil ting skje naturlig. 

Du overtenker alt for mye! Ta det med ro, ikke ta de første datene så seriøst. 

Anonymkode: 1780c...1fc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du ikke går til angrep.

Klarer du å beskrive i større grad hva som klaffet? Er faktisk svært interessert i å høre hva du tenker her. Var han penere? Høyere utdannet? Hadde han en hund som han fortalte med glede om? Klarte han å alltid treffe med de riktige spørsmåla utifra hva du fortalte? Jeg er nysgjerrig.

Hva mener du med å svare med det samme? Skal jeg spørre henne ut med en gang om hun faktisk føler seg ukomfortabel? Det virker som en sikker avskrekker, samtidig som jeg ser at det kan fungere. Min styrke har vært å prate jenter i senk og komme med kritiske og morsomme betraktninger på det dem sier, men jeg bør kanskje gå mer inn på det private?

Holdt rundt henne første date, kysset andre. Har erfart at å ta det mindre rolig er det som funker best, så vet ikke om jeg kan tro på deg der. Han du var på 5 dater med, var han fysisk fra starten, eller var han som det klaffet med etter 2 dater?

Det er vanskelig å si hva som gjorde at det klaffet med den ene og ikke den andre, men umiddelbart var han det ikke klaffet med kjekkere og mer interessant, han var også høyere utdannet og hadde en livsstil som passet bedre med min. Så den kjemien jeg opplever med han som er kjæresten min nå, er veldig vanskelig å forklare. Jeg tror ikke det er noe man kan fremprovosere, jeg tror den bare er der. Nå som vi er blitt bedre kjent med hverandre, ser jeg at vi er veldig like i sinn, på en måte. Vi leser hverandre også utrolig bra og har gjort det helt fra starten. Det er ikke noe noen av oss kunne påvirke, det bare er sånn.

Ingen av dem var fysiske tidlig. Han jeg var på 5 dates med ble aldri noe fysisk annet enn en klem når vi møttes og skiltes og litt stryking på armen, mens med kjæresten var det det samme til 3. date. 

Når jeg sier svare med det samme, så mener jeg f.eks. la være å oppfordre til fysisk kontakt om ikke hun gjør det. Kanskje en god idé for deg hadde vært å faktisk vente. La henne ta initiativ eller i hvert fall sende signaler på at hun vil ha fysisk kontakt. Om du lærer deg litt om kroppsspråk er det ganske lett å se.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplever du ikke selv at du liker enkelte bedre enn andre? "Dame er dame"?

Anonymkode: 9d6dc...127

• Liker 6
Skrevet (endret)

Dersom du går på date med en samme type jenter hver gang og får samme resultat, så er vel egentlig ikke noe av dette veldig overraskende. Du skriver: "meget heldige med utseendet og rolige jenter" og "er stort sett bare på date med Bærum og Oslo Vest-jenter, mens jeg selv er fra et lite sted på andre siden av landet".

Dersom jentene både er a) naturlig tilbaketiltrukket og ikke ekstremt utadvendte, b) godt over snittet utseendemessig og har diverse valgmuligheter, c) av en ganske annen bakgrunn enn deg selv, så gjør du det vanskelig for deg selv.

Er det viktig for deg å ha en vakker kjæreste? Kanskje bevise for deg selv at du kan få en viss type kvinne? 

Du står selvsagt fritt til å be ut hvem du vil, men dersom du blir ekstremt frustrert eller forbanna (!) over avvisningene du opplever, så må du kanskje se på hvem det er du velger deg. Det er fortsatt slik at like barn leker best, og de fleste kommer lettere overens med noen av nogenlunde likedan bakgrunn. Det handler ikke om "bedre" eller "dårligere", bare like referanserammer.

Jeg har erfart at menn som er fra en annen bakgrunn enn meg nesten forventer at alle fra mitt nabolag er fra et annet solsystem, eller at pene jenter automatisk er arrogante (i motsetning til sjenert, som like ofte kan være tilfelle). Det er tydelig at det er så mange "hang ups" fra deres side som kommer i veien, at det rett og slett blir litt slitsomt å forholde seg til. 

Endret av Marie90
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg er helt på jordet nå, men hva om du prater så mye at hun ikke slipper til?Jeg blir fort stille og gir lite av meg selv hvis daten min prater i et sett.

Hva prater du om? Prater du mye om deg selv? Stiller du henne spørsmål som gjør at hun kan gi lengre svar (da blir det ofte mer flyt i samtalen)? Prater du i munnen på henne, eller lar du henne snakke ferdig? Jeg synes dessverre at mange folk ikke tenker noe særlig over hvordan samtalen går (gjelder ikke bare dates, men også når jeg blir kjent med nye folk i diverse settinger, eller når jeg prater med vennene mine). Det er ikke flyt i en samtale hvis den ene parten prater 80% av tida. Det er ikke flyt selv om det aldri blir "kleine stillheter". Det er ikke flyt hvis kun den ene parten bestemmer hvor samtalen går og hva man skal prate om. Osv.

Jeg har dessverre vært på flere dates hvor jeg føler mannen har overkjørt meg. Han er så opptatt av å holde samtalen i gang at han glemmer å slippe meg til. Når jeg blir sluppet til, får jeg ikke snakket ferdig. 

Forrige date jeg var på, var med en fyr jeg i utgangspunktet synes var kjekk og virket interessant. Men å sitte to timer på en bar hvor han aldri lot meg fullføre mer enn én setning av gangen, og hvor han hoppet raskt videre til neste tema, var en stor dealbreaker for meg. Da vi skilte lag tenkte jeg at han må ha fått inntrykk av at jeg er en kjedelig og stille jente som ikke har noe å si, selv om jeg ikke er sånn. Jeg ble ikke sluppet til orde, rett og slett. Vi kunne hatt en kjemi, for jeg var interessert i mange av temaene han pratet om. Rart at han ikke innså selv hvor mye han pratet, og hvor ofte han avbrøt meg. Han har mast om flere dates i en måned nå, men jeg gidder ikke svare en gang. Orker ikke høre på monologen hans igjen.

Som sagt, kan hende jeg tar feil her, men kanskje det er noe du kan tenke på. :) 

Anonymkode: 37552...aee

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...