AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #1 Skrevet 21. mars 2016 Usikker på om det eksisterer en tråd om dette😊 Ved boligkjøp, hva har vært årsaken til at dere har forkastet boliger dere først har vurdert? Når jeg kikker på finn.no så har jeg forkastet boliger som har: -gasskomfyr, - stor kombi dusj/badekar som er veldig in for tiden -utsikt rett inn til nabostuen og nye boliger der det ikke er badekar eller er plass til å sette det inn senere. Anonymkode: 18019...938
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #3 Skrevet 21. mars 2016 Går det ikke an å bytte ut gasskomfyr? Eller er det veldig innviklet? For meg er den største dealbreakeren åpen kjøkkenløsning(og som heller ikke lett kan bygges om for å lukkes av). Jeg kan skrike! En stue fylt av veldig store og veldig mange vinduer. Jeg gidder ikke sitte på utstilling i min egen stue, da må det i såfall ikke være noe innsyn fra naboer e.l. Jeg er veldig glad i privatlivet mitt. Null garasje/mulighet til å bygge garasje. Fuck that! Anonymkode: 98723...208 7
MiniMjau Skrevet 21. mars 2016 #4 Skrevet 21. mars 2016 (endret) Kjempebra tråd! Nå fikk jeg ideer til hva jeg bør tenke på i forkant av huskjøpet denne våren. For oss er det viktig med -beliggenhet, nærhet til skolen og ingen støyende/farlig trafikk og utsikt -flere etg, vil ha loftstue/kjellerstue -vil ha eget vaskerom. -at det er åpent stue/kjøkken eller at det lett kan fikses Endret 21. mars 2016 av MiniMjau
Mynona Skrevet 21. mars 2016 #5 Skrevet 21. mars 2016 Gammelt/umoderne bad - det betyr at det bør byttes innen rimelig tid, og det koster mye penger. Kjøkkeninnredning i umoderne stil (typ 90-talls), for jeg har ikke lyst til å pusse opp kjøkken. Er ikke så handy og det koster mye penger. Helt på trynet planløsning Ellers er det vel ikke noen andre ting som er direkte dealbreaker generelt, men det kan jo være noe i akkurat den leiligheten som ikke ville vært det i en annen. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #6 Skrevet 21. mars 2016 - for små soverom - lite bodplass - lite sol/utsikt - nabo over meg (har nabo med løpende barn over meg nå, og lovet meg selv at neste gang er det toppleilighet) Anonymkode: 57ca4...6ef
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #7 Skrevet 21. mars 2016 Lite som er 100% dealbreaker for meg - men det spørs jo veldig på prisen. Er det mulig å gjøre en god deal, så er jeg gjerne ikke så skeptisk til at f.eks. bad eller kjøkken må pusses opp. Da ser jeg heller på totalprisen med slike arbeider innkalkulert (hvor ALT er gjort av fagfolk, null egeninnsats). Om det f.eks. ligger ute en leilighet til 3 mill, og f.eks. bad må tas, så er jeg gjerne uinteressert. Er det derimot lite konkurranse om den, og man kan få den til 2.8-2.9, så er det mer interessant. Skulle jeg komme på noen ordentlige dealbreakers, så må det bli knøttlite bad (type 4-5 kvadrat) hvor man ikke har plass til et klesstativ eller å kle på seg etter dusj, røykelukt inne og dårlig beliggenhet (type i sosialt belastet område, høy trafikkstøy). Ellers så er det ikke så mye. Tror egentlig generelt at folk på min alder er *litt* kravstore når de kjøper boliger i dag. Kan skjønne at folk ønsker å flytte rett inn, men det er da ikke SÅ mye styr å f.eks. kjøre et malingsstrøk i stuen eller på soverommet, legge nytt gulv eller lignende. Leiligheten jeg kjøpte sist var egentlig over gjennomstnittlig standard, men grunnet en tidligere liten vanninntrengning i stuen (som var utbedret 2 år tidligere) var det et lite stygt parti på ene stueveggen hvor tidligere eier ikke hadde brydd seg så mye, men bare vasket av og sparklet litt og malt over, innenfor en murer (?) sine anbefalinger. Fikk den til takst (i et pressområde), og tror mange lot være å by grunnet dette. Tok oss 2 dager og ca. 5-6 timers arbeid å tapetsere stuen på nytt, og ca. 2500 i materialer (måtte ha ALT da, fra malerkoster til sparklekniv og maskeringstape), men tipper vi sparte 2-300.000 på det reelt sett. Og er det én tid oppussing er enkelt på, er det jo rett etter overtakelse når stuen er tom og nyvasket. Anonymkode: 090f4...9a4 2
Gjest Carly-Chardonnay Skrevet 21. mars 2016 #8 Skrevet 21. mars 2016 Da jeg drev med visninger i høst så fant jeg ut at følgende er dealbreakere for meg: - beliggenhet rett ved motorvei, så man hører konstant susing (hadde blitt gal av den lyden). generelt mye støy fra trafikk er slitsomt. - innrøyka leililighet, såpass ille at det ikke hjelper å bare male over (vet ikke om man kan fjerne nikotin på noen måte, men er hvertfall ikke noe jeg har lyst å styre med hvis jeg ikke må) - mini-kjøkken. skal jeg først kjøpe en leilighet vil jeg ha et skikkelig kjøkken med mye skapplass - en vegg som er malt i en annerledes farge. Sånt klikker jeg over, når det ikke er balanse. har forsåvidt en sånn vegg i leiligheten jeg kjøpte i høst, men er lys grå så det går - dårlig med oppbevaringsplass/lagring - gammelt bad/kjøkken. Fordi det er så dyrt å pusse opp.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #9 Skrevet 21. mars 2016 - Feil beliggenhet. Ser kun på eneboliger i bestemte områder av byen. Enkelte deler av kommunen kommer jeg aldri til å bosette meg i. - Behov for oppussing. Det er rett og slett et krav at teknisk stand er svært god og at det ikke trengs mer enn litt maling. Dårlig kjøkken, dårlig bad, råtten bordkledning, fukt i kjeller eller på badet, dårlig el-anlegg.. grøsser bare ved tanken. Jeg har lyst til å flytte nesten rett inn og ikke trenge å bruke tid og penger på større vedlikehold de første årene. - Stygg/umoderne/harry stil: det optimale er hvite vegger og fin (enkel) parkett. Spenstige farger, gullarmatur på badet, skipsgulv, jordfarger, trefarget/trebrun kjøkkeninnredning, skrift på veggene - nei takk. - Ingen utsikt. Må ha utsikt, helst sjøutsikt. God utsikt betyr ofte også mindre innsyn. - Mindre enn tre soverom. Foreløpig er det bare meg, men soverom kan jo brukes feks som treningsrom, og hvis jeg blir boende i 5-10 år regner jeg med at vi blir flere etter hvert Ja - jeg er kresen, særlig ettersom jeg er førstegangskjøper. Etter å ha bodd i trange leiligheter i store byer i flere år som student gleder jeg meg til å få et eget hus hvor jeg feks. skal kjøpe meg en tredemølle som jeg kan løpe på klokken 23 om kvelden, uten at noen naboer blir plaget av det! Heldigvis finnes det noen slike eneboliger i byen jeg skal flytte til, som såvidt passer budsjettet mitt Anonymkode: 9af34...d68 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #10 Skrevet 22. mars 2016 Beliggenhet, innsyn, lysforhold i boligen og solforhold. En del flotte objekter som ble forkastet på grunn av dårlige solforhold. Det er jeg glad for, for på sommeren når vi har venner på grilling sitter vi nå og koser oss ikveldssolen. Anonymkode: a21b9...48f 1
sommermor Skrevet 22. mars 2016 #11 Skrevet 22. mars 2016 Vegger malt i mørke farger liker jeg ikke. Da tenker jeg oppussing. Ellers er ikke interessert i leiligheter med gammelt kjøkken eller bad. Dårlig utsikt er en grunn til ikke å gå på visning.
Momseguri Skrevet 22. mars 2016 #12 Skrevet 22. mars 2016 Det er flere leiligheter jeg ikke gidder å se på, f.eks de som ikke har vært oppusset siden 1950, er fullstendig innrøykt eller har vannvittig dårlig planløsning. Men av leiligheter som jeg har tenkt at har vært aktuelle er det mangel på vaskemaskin som har vært den største dealbreakeren for meg. Irriterende mange flotte leiligheter som har lite bad uten anlegg for vaskemaskin, og felles vaskerom i kjelleren! HVORFOR sier jeg bare, det er jo helt håpløst!
Mynona Skrevet 22. mars 2016 #13 Skrevet 22. mars 2016 Kom på en til. Oppvaskmaskin. Jeg MÅ ha oppvaskmaskin. Så om det ikke er mulighet for å sette inn oppvaskmaskin så er det desverre ikke aktuelt for meg. 1
Gjest canacas Skrevet 22. mars 2016 #14 Skrevet 22. mars 2016 Fordelen ved å ha eid noen forskjellige leiligheter opp gjennom er at man finner ut hva som er no-no og hva som er helt greit. Jeg er drit lei av oppussing og er ikke badet rehabilitert (eller planlagt det) så er det ett stort NEI. Også nei om det oppussede badet har synlige rør, spesielt i dusjen. På visning sjekker jeg alle skap (klok av skade), og kjenner også etter spesielle lukter. Sistnevnte sier noe om hvor godt renhold det har vært og om det eventuelt sitter noe igjen i veggene. Jeg har også opplevd sluk som aldri har vært tømt og vasket, og det gir en viss eim. Vil ikke kjøpe av noen som har røyket innendørs eller som har hatt katter/hunder. Må også ha relativt stor balkong. Det er også uaktuelt å bo langs ring 3 og nær E6. Det som var viktig før var vestvendt balkong, gjerne med sol hele dagen. Det er ikke så viktig for meg lenger, ble drit lei av overoppvarmet leilighet om sommeren hvor lufta nærmest dirret.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #15 Skrevet 22. mars 2016 14 timer siden, Carly-Chardonnay skrev: Da jeg drev med visninger i høst så fant jeg ut at følgende er dealbreakere for meg: - beliggenhet rett ved motorvei, så man hører konstant susing (hadde blitt gal av den lyden). generelt mye støy fra trafikk er slitsomt. - innrøyka leililighet, såpass ille at det ikke hjelper å bare male over (vet ikke om man kan fjerne nikotin på noen måte, men er hvertfall ikke noe jeg har lyst å styre med hvis jeg ikke må) - mini-kjøkken. skal jeg først kjøpe en leilighet vil jeg ha et skikkelig kjøkken med mye skapplass - en vegg som er malt i en annerledes farge. Sånt klikker jeg over, når det ikke er balanse. har forsåvidt en sånn vegg i leiligheten jeg kjøpte i høst, men er lys grå så det går - dårlig med oppbevaringsplass/lagring - gammelt bad/kjøkken. Fordi det er så dyrt å pusse opp. Kan du ikke male den ene veggen? Anonymkode: 9cbef...6d7 13
Mis(s)Understood Skrevet 22. mars 2016 #16 Skrevet 22. mars 2016 Da jeg kjøpte på nytt sted i høst var følgende punkt no-go: For lang avstand til offentlig kommunikasjon (les: må ta buss til tog/trikke eller t-bane) Bytte av offentlig kommunikasjon Lang avstand til godt utvalg av butikker Dårlig planløsning Åpen kjøkkenløsning (been there, done that. Det funket, men foretrekker separat kjøkkenrom) Mangel på balkong/terrasse 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #17 Skrevet 22. mars 2016 Jeg har ikke så mange dealbreakers.. Foretrekker prosjekter der jeg kan pusse opp selv, så da er kanskje nyoppusset dealbreaker? Er ikke villig til å betale for andres jobb når jeg kan gjøre det selv og få akkurat den planløsningen jeg vil på kjøkkenet og akkurat de flisene jeg vil på badet, og akkurat det gulvet jeg vil ha Har imidlertid stram ramme på hvor mye jeg er villig til å gi etter å ha vært gjennom noen oppussinger. Anonymkode: 7fc9a...02b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #18 Skrevet 23. mars 2016 Ting som kan fikses med maling eller lette grep bryr jeg meg ikke om. Men det er dealbreaker om kjøkken og bad trenger ordentlig oppussing, eller om det bare er dusj i badekar på badet. For dyrt og for mye styr å fikse. All tegn til fukt/råte/sopp/mugg/lekkasje. Jeg sniffer som en sporhund på visninger. Har heldigvis en helt ekstremt god luktesans og har lukta meg frem til sånt mange ganger før Arbeid som burde vært utført av fagfolk som andre har gjort. Mangel på sol/uteområde. Alt annet enn 1. etasje, eller felles entré/inngang. Vi har dyr. Rare vinkler. Har bodd i slik leilighet, og holdt på å bli gal! Umulig å innrede. Lav takhøyde. Gjenboere. Dårlig kollektivtilbud. Har barnehage/skole som nabo, eller bråkete og trafikkerte veier. Knøttlite bad. Det må være plass til litt hyller og oppbevaring. Planlagte reguleringer som fører til at det kommer et nybygg tett innpå og sperrer utsikten. Og så må det være et stort og fint vindu på soverom. Jeg vil våkne av naturlig lys. Anonymkode: 8632d...a5b 1
Anglofil Skrevet 23. mars 2016 #19 Skrevet 23. mars 2016 (endret) Hva som regnes som dealbreaker eller ikke har for meg handlet mye om økonomi. Det finnes dog noen generelle dealbreakere uavhengig av økonomi, og disse er: * Kollektivtransport. Har verken lappen eller bil, så det er viktig at man ikke trenger å bruke bil til jobb. * Beliggenhet. Ønsker ikke å bo ved siden av motorvei, eller generelt et sted der det er dårlig tilbud på butikker, kollektivtransport etc. * Ikke egen dusj. Var på visning på et par leiligheter uten egen dusj. Dvs at de hadde eget toalett, men delte dusj med andre i blokka. Uaktuelt. Da jeg var førstegangskjøper hadde jeg ikke mye penger å bruke på bolig. Derfor hadde jeg ingen mulighet til å være særlig kresen. Jeg måtte ta til takke med et oppussingsobjekt, men det viste seg heldigvis for min del å være veldig lønnsomt. Da samboer og jeg omsider skulle kjøpe bolig sammen hadde vi fremdeles ikke et veldig stort budsjett, spesielt med tanke på at vi ønsket å bo i Oslo, men det var visse dealbreakere og vi hadde litt mer spillerom ift utvalg: * Åpen kjøkkenløsning og tilstand på kjøkkenet. Hvis boligen var helt opp til vårt budsjett måtte kjøkkenet være i tipp topp stand. Vi endte med å kjøpe et sted hvor kjøkkenet er så som så, men til gjengjeld var boligen såpass billig at vi har råd til å pusse opp. Og det synes jeg er helt greit (å pusse opp kjøkken er gøy). * Tilstand på bad. Hvis boligen var helt opp til vårt budsjett måtte badet være nesten nyoppusset og i tipp topp stand. Vi endte med en bolig med bad fra 2006, så ikke akkurat det nyeste badet, men det duger. Pusset opp via borettslaget. * Mangel på heis. Vi endte opp med en leilighet i 4. etg uten heis, men det er kun fordi boligen var rimeligere enn mange andre boliger. Vi hadde aldri valgt denne leiligheten om det var dyrere. Det ble på en måte et lykketreff, for jeg tror det skremte vekk en del potensielle kjøpere. Fint for oss, dumt for selgerne. Hadde derimot boligen vært dyrere hadde vi ikke giddet. * Ingen veranda/terrasse. Helt uaktuelt å kjøpe leilighet uten dette, må ha mulighet til å gå ut når det er varmt. Mvh Yvonne Endret 23. mars 2016 av Yvonne
Enamorada Skrevet 23. mars 2016 #20 Skrevet 23. mars 2016 Jeg så ikke på leilighetene som: - er eldre enn 10 år - har et kjkken/bad so MÅ pusses opp - er i første etasje der alle går forbi verandaen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå