Hvemhvahvor Skrevet 21. mars 2016 #1 Skrevet 21. mars 2016 Hei dere Jeg har meldt meg på stafett. Skal løpe 1600 meter. Jeg har superdårlig kondis, og stafetten er om en mnd. Hva gjør jeg? Er det i det hele tatt mulig å trene seg opp grei kondis på 1 mnd? Jeg har tenkt til å løpe ruten noen ganger i uken. Hvor ofte burde jeg løpe? Ja, jeg burde tenkt på alt dette FØR jeg meldte meg på. Men konkurranseinstinktet kom veldig fort.... Kan jeg klare dette? Setter stooooor pris på alle tips og svar fra dere der ute som har litt mer peiling enn meg
Gjest Runforit Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Denne er fin for å komme i løpeform: http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html Men siden du skal løpe 1600 meter stafett så må du få inn noen skikkelige eksplosive økter også så du blir rask. Intervaller, gjerne i motbakke vil absolutt gjøre deg i sterk og rask løpeform. Ville fulgt løpeprogrammet pluss kjørt 3 økter med intervall i uka. De skal være kort og intense. http://aktivtrening.com/trening/intervalltrening/intervalltrening-komplett-program
Hvemhvahvor Skrevet 22. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 22. mars 2016 5 timer siden, Runforit skrev: Denne er fin for å komme i løpeform: http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html Men siden du skal løpe 1600 meter stafett så må du få inn noen skikkelige eksplosive økter også så du blir rask. Intervaller, gjerne i motbakke vil absolutt gjøre deg i sterk og rask løpeform. Ville fulgt løpeprogrammet pluss kjørt 3 økter med intervall i uka. De skal være kort og intense. http://aktivtrening.com/trening/intervalltrening/intervalltrening-komplett-program Hei! Tusen takk for tips! Jeg har jo kort tid på meg, men tror du at man kan klare å trene seg opp til å løpe 1600 på en mnd? Med OK tid Om jeg gjør akkurat som du skriver over her?
Gjest Runforit Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 4 minutter siden, Hvemhvahvor skrev: Hei! Tusen takk for tips! Jeg har jo kort tid på meg, men tror du at man kan klare å trene seg opp til å løpe 1600 på en mnd? Med OK tid Om jeg gjør akkurat som du skriver over her? Du må være dedikert, være flink å gjøre skadeforebyggende øvelser, ha gode sko og spise nok og rett. Gjør du det så vil du bli overrasket hvor fort kroppen faktisk kan bygge seg opp! Spesielt som nybegynner vil du merke rask progresjon. Det er beintøft å starte og både melkesyre og blodsmak i munnen samt lunger som hveser kan være demotiverende med mindre du snur tankegangen og tenker at "Alt føles så jævlig fordi jeg ikke har tatt vare på dem fysiske helsen min. Jeg skal ALDRI føle meg så ræva når jeg løper noensinne igjen!" Funket iallefall for meg og jeg gikk fra en sofasliter til å ta mila på under 42 minutter. Klarte jeg det klar du det
Hvemhvahvor Skrevet 22. mars 2016 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2016 1 minutt siden, Runforit skrev: Du må være dedikert, være flink å gjøre skadeforebyggende øvelser, ha gode sko og spise nok og rett. Gjør du det så vil du bli overrasket hvor fort kroppen faktisk kan bygge seg opp! Spesielt som nybegynner vil du merke rask progresjon. Det er beintøft å starte og både melkesyre og blodsmak i munnen samt lunger som hveser kan være demotiverende med mindre du snur tankegangen og tenker at "Alt føles så jævlig fordi jeg ikke har tatt vare på dem fysiske helsen min. Jeg skal ALDRI føle meg så ræva når jeg løper noensinne igjen!" Funket iallefall for meg og jeg gikk fra en sofasliter til å ta mila på under 42 minutter. Klarte jeg det klar du det Woho! Nå ble jeg motivert!!! Jeg VIL jo! Tusen takk for treningsprogram og motiverende ord! God påske!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #6 Skrevet 22. mars 2016 Hei, Det er 1600m du skal løpe, det er ikke langt og det stiller nærmest mer krav til psyken om at du skal tåle at det gjør vondt. Start nå med å løpe 3 ganger i uken så du kommer i gang. Følge et treningsprogram i 1 mnd. er bortkastet. Men finner du gleden i å trene så kjør på med program. Ikke kjør intervaller enda da kroppen din mest sansynelig ikke er trent eller rustet til den belastningen det er. Viktig at du bygger opp kroppen før du kjører på med hardøkter, hvis ikke blir du bare skadet. Lykke til 😊 Anonymkode: bac65...ce8 1
Hvemhvahvor Skrevet 22. mars 2016 Forfatter #7 Skrevet 22. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Det er 1600m du skal løpe, det er ikke langt og det stiller nærmest mer krav til psyken om at du skal tåle at det gjør vondt. Start nå med å løpe 3 ganger i uken så du kommer i gang. Følge et treningsprogram i 1 mnd. er bortkastet. Men finner du gleden i å trene så kjør på med program. Ikke kjør intervaller enda da kroppen din mest sansynelig ikke er trent eller rustet til den belastningen det er. Viktig at du bygger opp kroppen før du kjører på med hardøkter, hvis ikke blir du bare skadet. Lykke til 😊 Anonymkode: bac65...ce8 Hei:) Tusen takk for svar. Jeg tar til meg det du sier:) Jeg er tross alt ikke trent. Jeg kan jo begynne med treningsprogram, og ta det litt forsiktig, og begynne med intervaller etter et par uker...? Tror du det går fint mtp. På skader?
Gjest Runforit Skrevet 22. mars 2016 #8 Skrevet 22. mars 2016 10 minutter siden, Hvemhvahvor skrev: Hei:) Tusen takk for svar. Jeg tar til meg det du sier:) Jeg er tross alt ikke trent. Jeg kan jo begynne med treningsprogram, og ta det litt forsiktig, og begynne med intervaller etter et par uker...? Tror du det går fint mtp. På skader? Begge programmene jeg la ved er for nybegynnere De er tilpasset fra form 0
Hvemhvahvor Skrevet 22. mars 2016 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2016 1 time siden, Runforit skrev: Begge programmene jeg la ved er for nybegynnere De er tilpasset fra form 0 Supert! Jeg har allerde skrevet det ut på papir
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå