Nordmann1 Skrevet 21. mars 2016 #1 Skrevet 21. mars 2016 Jeg er gutt, 18 år. I 2014 begynte jeg på videregående. Jeg hadde gledet meg lenge til å treffe nye folk og kanskje få noen venner. Slik ble det ikke akuratt. Jeg begynte i en klasse hvor jeg ikke kjente noen. Det var litt skummelt og litt merkelig. Alle i min klasse kjente hverandre fra tidligere ungdomsskole, mens jeg var ny og kjente ingen. Ingen på skolen! I løpet av vg1 ble jeg kjent med mange. Bare som "skolevenner" da. Vi hadde det gøy i timene, men jeg var alltid alene i friminuttene og på fritiden. Moren min spurte nesten hver dag hvorfor jeg ikke ville besøke noen venner, eller få besøk. Jeg hadde jo ingen å spørre. De klassekameratene viste heller ikke interesse med å bli mer kjent med meg. Nå går jeg på vg2, og det er det samme. Klassene ble totalt byttet om og jeg kom i enda en ny klasse hvor jeg ikke kjente noen fra Vg1, mens alle andre kjente hverandre. Jeg går alltid alene i friminuttet, og er heller ikke med venner på fritiden. Det er ikke slik at jeg føler meg trist, men det er litt ensomt. Vanlige 17/18 åringer drar jo på fester i helgene, mens jeg er hjemme å ser på tv.... Jeg er kanskje litt sjenert, men det har blitt bedre med årene. Jeg liker kjempegodt at noen prater med meg, eller bare sier hei. Jeg tror jeg har kommet i en slags ond sirkel. Ettersom jeg ikke fikk noen gode venner fra det første året, kommer jeg ALDRI til å få venner. Håper det kommer en ny sjanse når jeg skal studere videre på universitetet. Jeg trenger virkelig noen tips til å få nye venner? Hvordan tar man intiativet?
Leonora8 Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Hei. Hvordan interesser har du? Kanskje det finnes trening/hobby som du liker hvor du kan treffe nye mennesker? Mer det noen i klassen din som du har fått litt kontakt med? Du kan spørre dem om de har lyst til å finne på noe sammen med deg en dag. Jeg skjønner det kan være litt "skummelt" og vanskelig når det har blitt en ond sirkel som du sier. Men jeg er sikker på at hvis du prøver å by litt på deg selv, vis interesse og prøv å prat mer med de du allerede har litt kontakt med. Etter min erfaring blir ting annerledes når man studerer videre. Jeg råder deg til å søke andre steder enn i nærheten av hvor du bor. Vi mennesker har godt av å komme ut av komfortsonen og det er lettere å skaffe nye venner og møte interessante mennesker innen et studie på universitetet hvor dere allerede har en felles interesse og kanskje mer :-) 1
Lykkehjerte Skrevet 23. mars 2016 #3 Skrevet 23. mars 2016 Den Monday, March 21, 2016 at 18.56, gjest_gutt23 skrev: Jeg er gutt, 18 år. I 2014 begynte jeg på visjansenende. Jeg hadde gledet meg lenge til å treffe nautomatiskk og kanskje få noen venner. Slik ble det ikke akuratt. Jeg begynte i en klasse hvor jeg ikke kjente noen. Det var litt skummelt og litt merkelig. Alle i min klasse kjente hverandre fra tidligere ungdomsskole, mens jeg var ny og kjente ingen. Ingen på skolen! I løpet av vg1 ble jeg kjent med mange. Bare som "skolevenner" da. Vi hadde det gøy i timene, men jeg var alltid alene i friminuttene og på fritiden. Moren min spurte nesten hver dag hvorfor jeg ikke ville besøke noen venner, eller få besøk. Jeg hadde jo ingen å spørre. De klassekameratene viste heller ikke interesse med å bli mer kjent med meg. Nå går jeg på vg2, og det er det samme. Klassene ble totalt byttet om og jeg kom i enda en ny klasse hvor jeg ikke kjente noen fra Vg1, mens alle andre kjente hverandre. Jeg går alltid alene i friminuttet, og er heller ikke med venner på fritiden. Det er ikke slik at jeg føler meg trist, men det er litt ensomt. Vanlige 17/18 åringer drar jo på fester i helgene, mens jeg er hjemme å ser på tv.... Jeg er kanskje litt sjenert, men det har blitt bedre med årene. Jeg liker kjempegodt at noen prater med meg, eller bare sier hei. Jeg tror jeg har kommet i en slags ond sirkel. Ettersom jeg ikke fikk noen gode venner fra det første året, kommer jeg ALDRI til å få venner. Håper det kommer en ny sjanse når jeg skal studere videre på universitetet. Jeg trenger virkelig noen tips til å få nye venner? Hvordan tar man intiativet? Hva med å foreslå grillparty med klassen? Eller invitere/foreslå kino, ut å spise eller noe slikt? Spør om noen vet om en bra film som går, da går av erfaring snakke i gang med flere meninger, benytt sjansen til å slenge ut om dere skulle dratt en gjeng på kino;) Går lettere og lettere for hver gang, og du vil også bli en del av gjengen, være en av de som automatisk inkluderes/ er med på ting;) Sjansen er i alle fall større for det, om du selv kommer med forslag/tar initiativ! 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #4 Skrevet 23. mars 2016 Dette er en oppfordring til alle foreldre som leser i tråden: SLUTT å spørre barna om de ikke skal besøke/invitere venner på fritiden når det er en sjeldenhet i utgangspunktet. Det er så mange barn/ungdommer som synes det er ydmykende å si at de ikke kan fordi de ikke har noen venner. Når det kommer til problemstillingen din tror jeg du har vansker med å utvikle medelevbekjentskaper til gode relasjoner. Du sier jo selv at du ble kjent med mange i første klasse og at dere hadde det gøy i timene, men at det ikke ble noe særlig mer enn det. Ettersom de i klassen din nå kjenner hverandre så godt fra før av og ikke involverer deg (som jeg ikke synes noe særlig om for øvrig) må du prøve å ta initiativ selv. Det er vanskelig, det forstår jeg godt, men du kan prøve å starte litt smått. Hva gjør de andre i friminuttene for eksempel? Er der det noe du kan slenge deg med på? Velg deg ut noen som virker åpen for å bli kjent med deg og som du føler du har noe til felles med. Klasseaktiviteter, som noen andre skriver, er også en fin måte å sosialisere med klassen utenfor skoletid. Har dere en Facebookgruppe? Jeg vet at det er mange klasser som drar på middag, kino, skoleturer til utlandet (med lærere) og diverse. Dersom dere ikke har noe sånt synes jeg du faktisk bør ta på deg en del ansvar når det gjelder dette (så fremt klassen din er åpen for det, men det er jo de fleste). Det vil sette deg i en god posisjon der du blir kjent med hele klassen og er pådriver for sosiale aktiviteter med klassen. Du kan jo også foreslå å danne en liten gruppe med elever der dere snakker om dette. Akkurat dette forstår jeg er mye å hoppe i nå i starten, men du får hvertfall tenke over det. Gruppearbeid er også en måte å bli kjent med andre. Da kan dere avtale utenom skoletid å treffes hos en av dere eller på en café. Da blir det ofte mye utenomprat også. Dette fungerer nok likevel bare for de som legger en innsats i skolen og er åpne for å arbeide og sosialisere med andre. Det spørs litt på klassesammensetningen. Jeg synes også det er litt vanskelig å ta initiativ, men personlig synes jeg det er bedre å foreslå noe uformelt. For eksempel si at det er en festival/konsert/annen aktivitet snart og spørre om de skal. Hvis de sier nei kan du si at du tenker å gå, og at de bare kan slenge seg med. Dersom det ikke er noen du får med trenger du jo heller ikke å gå. Håper det ordner seg hvertfall. Anonymkode: 598bb...070
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå