Gjest Balian de Ibelin Skrevet 21. mars 2016 #1 Skrevet 21. mars 2016 Bare for å gjøre det klart. Dette spørsmålet handler ikke om du tror at Jesus er Guds sønn og gjorde mirakler stod opp fra de døde vekket de døde osv. Dette spørsmålet handler bare om du tror at Jesus er en historisk person. Så tror du at Jesus var en historisk person som faktisk har levd ?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #2 Skrevet 21. mars 2016 Ja, det tror jeg, på samme måte som at Mohammed har levd. Jeg tror han var en psykisk syk mann med store vrangforestillinger, som dessverre gjorde ham i stand til å lure en hel haug med mennesker - med alt det har ført med seg. Hadde vi bare kunnet medisinere begge to hadde nok verden vært en bedre plass. Anonymkode: 6a962...7e9
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #3 Skrevet 21. mars 2016 Jeg vet ikke om jeg tror Jesus var en historisk person, men jeg ser det som godt mulig. Men hvis han var det tror jeg det er mer snakk om at han var en god og snill, men helt vanlig mann. En mann som tok vare på de syke og svake, På samme linje som som for eksempel Gandhi og slike mennesker. Anonymkode: fff8c...fd1 1
stan Skrevet 21. mars 2016 #5 Skrevet 21. mars 2016 Det er såvidt jeg har forstått dokumentert av samtidige romerske skribenter. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #6 Skrevet 21. mars 2016 Ja, det tror jeg så absolutt. De fleste historikere tror vel også det. Anonymkode: 58b15...147 2
Gjest chisandra Skrevet 21. mars 2016 #7 Skrevet 21. mars 2016 Tror han har levd, ja. Og at han var en svært karismatisk mann, om enn noe oppskrytt.
Testosteron Skrevet 21. mars 2016 #8 Skrevet 21. mars 2016 Ja. Dette var tema i dagens Dagsnytt Atten på NrK2, og da ble det opplyst at det er enighet blant fagfolkene om at Jesus var en historisk person. https://radio.nrk.no/serie/dagsnytt-atten#t=52m32s 1
Purple Basil Skrevet 21. mars 2016 #10 Skrevet 21. mars 2016 Ja, jeg tror at Jesus levde en gang i tiden, men om han var Guds sønn kan nok diskuteres.
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 21. mars 2016 #11 Skrevet 21. mars 2016 3 minutter siden, Purple Basil skrev: Ja, jeg tror at Jesus levde en gang i tiden, men om han var Guds sønn kan nok diskuteres. Spørsmålet handler ikke om dere tror han er Guds sønn. Jeg spør bare om dere tror han er en historisk person ikke noe annet.
Testosteron Skrevet 21. mars 2016 #12 Skrevet 21. mars 2016 1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev: Spørsmålet handler ikke om dere tror han er Guds sønn. Jeg spør bare om dere tror han er en historisk person ikke noe annet. Hva tror du selv, Balian?
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 21. mars 2016 #13 Skrevet 21. mars 2016 5 minutter siden, Testosteron skrev: Hva tror du selv, Balian? Jeg tror at Jesus er en historisk person.
Purple Basil Skrevet 21. mars 2016 #14 Skrevet 21. mars 2016 13 minutter siden, Balian de Ibelin skrev: Spørsmålet handler ikke om dere tror han er Guds sønn. Jeg spør bare om dere tror han er en historisk person ikke noe annet. Ja, jeg tror han er en historisk person ja 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #15 Skrevet 21. mars 2016 Jesus fins ikke. Ferdig snakka Anonymkode: 36d6f...f7c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #16 Skrevet 21. mars 2016 6 timer siden, stan skrev: Det er såvidt jeg har forstått dokumentert av samtidige romerske skribenter. Nei, ikke av samtidige kilder. Anonymkode: 7643f...91f
pautina Skrevet 22. mars 2016 #17 Skrevet 22. mars 2016 14 timer siden, Balian de Ibelin skrev: Bare for å gjøre det klart. Dette spørsmålet handler ikke om du tror at Jesus er Guds sønn og gjorde mirakler stod opp fra de døde vekket de døde osv. Dette spørsmålet handler bare om du tror at Jesus er en historisk person. Så tror du at Jesus var en historisk person som faktisk har levd ? Jeg pleide å tro på en historisk Jesus ettersom det er såpass godt dokumentert i datidens skrifter. Som en filososf og tenker da, ikke guds sønn. Men jeg har blitt mer usikker på det og, de som har dokumentert har stjålet så mye fra oldtidens egyptiske gud Horas at det fremstår mer eller mindre som plagiat.... Det er selvfølgelig mulig at man har dratt inn all den mytologien i et forsøk på å guddommeliggjøre ham i ettertid slik at det var en historisk person i grunn som bare har blitt myteomspunnet til en typisk gud, men heller mer og mer mot at han muligens er ren fiksjon eller ett sammensurium av diverse personer både historiske og mytiske.
stan Skrevet 22. mars 2016 #18 Skrevet 22. mars 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke av samtidige kilder. Anonymkode: 7643f...91f Den mest kjente er av Tacitus, skrevet ca 70 år etter Jesu død. Der omtales henrettelsen av Jesus. I tillegg er det noen jødiske historiske skrifter som også omtaler Jesus. Så at det levde en person med navnet Jesus og som ble henrettet etter ordre av Pontius Pilatus er det liten tvil om. Hvem han var eller hvem Han er, finnes det mange tekster om. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #19 Skrevet 22. mars 2016 4 minutter siden, stan skrev: Den mest kjente er av Tacitus, skrevet ca 70 år etter Jesu død. Der omtales henrettelsen av Jesus. I tillegg er det noen jødiske historiske skrifter som også omtaler Jesus. Så at det levde en person med navnet Jesus og som ble henrettet etter ordre av Pontius Pilatus er det liten tvil om. Hvem han var eller hvem Han er, finnes det mange tekster om. Som jeg sa, ingen samtidige kilder. Henvisningene til Jesus er svært tvilsomme hos Josefus og noe tvilsomme hos Tacitus. Når det er sagt, tror jeg det fantes en mann som het Jesus og ble tatt for å være Messias. Anonymkode: 7643f...91f
stan Skrevet 22. mars 2016 #20 Skrevet 22. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg sa, ingen samtidige kilder. Henvisningene til Jesus er svært tvilsomme hos Josefus og noe tvilsomme hos Tacitus. Når det er sagt, tror jeg det fantes en mann som het Jesus og ble tatt for å være Messias. Anonymkode: 7643f...91f De fleste anser dette som dokumentasjon på at Jesus levde. Særlig det at de er uavhengig av hverandre. Men det er alltid noen som som ikke vil. Det var bare et forsøk å bringe litt saklighet inn i diskusjonen (les: Kaste perler...) 😁 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå