Gjest Butterflygirl Skrevet 20. oktober 2004 #1 Skrevet 20. oktober 2004 Idag kom det en mann fra nrk som skulle kontrollere om jeg hadde lisens eller ikke. Men huset tilhører ikke meg. Og han hadde ikke bevis på at jeg faktisk hadde tv. Han spurte meg heller ikke om det, han bare noterte noe på en lapp og ba meg underskrive. Jeg fikk en kopi. Han sa ikke hva jeg skrev under på. Skjønte ikke det før jeg tok en nærmere kikk på det etter at han gikk. Det stod at jeg bekrefter at jeg har mottaker utstyr. Men dette har ikke han spørt om eller har noe bevis på. Så nå har jeg klaget til nrk om ufullstendige opplysninger fra deres kontrollør. Noen råd til hva jeg kan gjøre? Hva slags rettigheter har jeg?
Barbie Skrevet 20. oktober 2004 #2 Skrevet 20. oktober 2004 Dersom det står en lissens oppført på huseier, så skulle det vel være greit?
Arwen Skrevet 20. oktober 2004 #3 Skrevet 20. oktober 2004 Eller så kan du jo bare be de komme en gang til å sjekke at du ikke har TV. Forresten så kjøpte min søster TV da hun bodde hjemme. Hun fikk da egen lisens fordi hun hadde anskaffet seg denne på egenhånd. Mamma og pappa hadde et kjempestrev med å få de til å forstå at de fortsatt forsørget henne. :o Bare en liten avsporing over hvor firkantet de er :evil:
Polly Ester Skrevet 20. oktober 2004 #4 Skrevet 20. oktober 2004 Lisenskontoret er noe ordentlig herk! Jeg har ihvertfall dårlige erfaringer med dem... Jeg flyttet inn til kjæresten min i fjor og så fikk jeg plutselig regning fra dem. Jeg ga beskjed pr faks at jeg hadde flyttet inn hos XXX og at jeg ikke skulle betale noe. Jeg fikk da et nytt brev med nytt krav om at jeg måtte betale allikevel, for selv om jeg bodde der så skulle vi betale for oss selv og det gjaldt selv om jeg ikke så på NRK - et standard brev, vil jeg tro. Jeg prøvde igjen - sendte faks og skrev at jeg skjønner at de vil at folk skal betale lisens men at samboere skal betale to lisenser... det skjønte jeg ikke helt. ...og trodde det var greit da... Men, neida, etter en stund fikk jeg jaggu et nytt brev om betaling. De skulle ha penger for den perioden fram til da jeg flyttet inn til kjæresten min... Da ga jeg opp... jeg sendte ikke noe mer... Og etter en stund fikk vi vanlig regning på lisens, og da hadde de fått med seg begge navnene våre... Jeg håper du slipper den erfaringen jeg har med lisenskontoret...
ringblomst Skrevet 20. oktober 2004 #5 Skrevet 20. oktober 2004 Da jeg bodde på hybel, men hadde folkeregistrert adresse hos moren min - fikk jeg en NRK-kontrollør på døren. Ringte og sa som sant var at jeg trodde at min mors lisens gjaldt den tv'en jeg lånte, men nei da. Ble til at jeg klarte meg fint uten tv - for fikk jo bare inn NRK og en skikkelig dårlig TV2. Hvis jeg husker riktig så må ungdom over 18 år som bor hjemme med egeneid tv betale sin egen lisens selv om de blir forsørget av sine foreldre. Men tror ikke det akkurat håndheves. Vet ikke hva slags rettigheter du har, men hvis du har tv er jeg redd for at du må betale enten du vil eller ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2004 #6 Skrevet 20. oktober 2004 Hørte en gang at har du ikke radio, så kan du slippe å betale lisens for di at alle skal kunne høre varsling signal ang.flyalarm o.l Men om det er sant det vet jeg ikke..
Gjest Gjesta Skrevet 20. oktober 2004 #7 Skrevet 20. oktober 2004 Han har vel ikke behov for bevis når han fikk deg til å signere på at du har mottaker, da har du jo "tilstått". Hvis du ikke har tv/radio, da er det noe annet,..da skulle det vel ikke være noe problem å få løst opp i problemet.
Gjest Butterflygirl Skrevet 20. oktober 2004 #8 Skrevet 20. oktober 2004 Gjelder lisensen for radio og pc? Kan jeg ikke høre på musikk lenger, fordi at den har en radiofunksjon som jeg aldri bruker. Da går nrk for langt. De kan ikke forlange at folk ikke kan ha et stereoanlegg hvis de ikke vil betale avgiften. Man kan også høre på radio via nettet, må jeg betale for det og?
Gjest Gjesta Skrevet 20. oktober 2004 #9 Skrevet 20. oktober 2004 Gjelder lisensen for radio og pc? Den gjelder ikke for pc etter det jeg vet,..men jeg tror den gjelder for radio, men at beløpet er vesentlig billigere.
jordbær Skrevet 20. oktober 2004 #10 Skrevet 20. oktober 2004 Huffda. Du må da ikke skrive under på ting du ikke har lest. Nå vet du det. Slik at dere ikke glemmer det, de kan ikke gå inn i huset ditt, uten tillatelse fra deg. SER dem TV-en din fra døra/vinduet, blir det selvfølgelig noe annet.
Tusenfryd Skrevet 21. oktober 2004 #11 Skrevet 21. oktober 2004 Tror neppe det hjelper å si at "jeg visste ikke for jeg leste ikke hva jeg skrev under på".
Gjest Gjesta Skrevet 21. oktober 2004 #12 Skrevet 21. oktober 2004 Hvor sannsynlig er det at noen ikke har tv i dag... :klø: Og hadde du ikke hatt det, så hadde du jo mest sannsynlig sagt det når han kom på døra, sant? Alle vet jo hvorfor kontrolløren kommer - og de kommer faktisk stort sett bare til de som ikke har betalt - de har lister å gå etter! Når du skriver under på noe, bør du lese gjennom det først, for sikkerhets skyld. K
Elze Skrevet 21. oktober 2004 #13 Skrevet 21. oktober 2004 Hvor sannsynlig er det at noen ikke har tv i dag... :klø: K Jeg kjenner faktisk flere som ikke har TV jeg. Har også selv bodd uten TV i lange perioder. Men ja, enig i at det er lurt å spørre/sjekke hva man skriver under på.
Gjest Gjesta Skrevet 21. oktober 2004 #14 Skrevet 21. oktober 2004 Jeg kjenner faktisk flere som ikke har TV jeg. Har også selv bodd uten TV i lange perioder. Men ja, enig i at det er lurt å spørre/sjekke hva man skriver under på. Ja, jeg vet også om noen, men jeg mener at man hvis man ikke har tv så vil man vel si det når kontrolløren kommer på døra. Hvis man ikke sier noe, så syns jeg ikke det er rart at han går ut i fra at hun har det. K
nat26 Skrevet 21. oktober 2004 #15 Skrevet 21. oktober 2004 Nå ble jeg skikkelig redd.Jeg flyttet til kjæresten for 6 mnd siden men jeg har ikke endret adressen i folkregister enda fordi vennina min har lånt leiligheten min inntil hun får noe eget.Men nå skal hun flytte snart.Solgte tv'en min tul henne,så nå har jeg IKKE tv,og bor sammen med kjæreste.Etter at jeg har endret adressen,kommer jeg til å betale lisensen fortsatt?
Chiquita Skrevet 21. oktober 2004 #16 Skrevet 21. oktober 2004 Nå ble jeg skikkelig redd.Jeg flyttet til kjæresten for 6 mnd siden men jeg har ikke endret adressen i folkregister enda fordi vennina min har lånt leiligheten min inntil hun får noe eget.Men nå skal hun flytte snart.Solgte tv'en min tul henne' date=så nå har jeg IKKE tv,og bor sammen med kjæreste.Etter at jeg har endret adressen,kommer jeg til å betale lisensen fortsatt? Dersom du har solgt TV'en din, så skal du jo ikke betale lisens. Men det forutsetter jo at du har "salgspapirer" å vise til da. Når jeg solgte min TV sendte jeg inn melding til NRK, og jeg har ikke sett noe mer til lisens...
Elle Melle Skrevet 21. oktober 2004 #17 Skrevet 21. oktober 2004 Jeg bodde i leid, møblert leilighet (med tv som verten hadde insistert på å kjøpe til meg). Siden jeg ikke visste at jeg måtte betale lisens for denne (det var jo ikke MIN tv), så klarte jeg å avsløre meg når jeg ble utsatt for en sånn tilfeldig oppringning der de sjekker om folk har tv. "Ja, jeg har men den er ikke min". Synd for meg, for da måtte den fattige studenten pent punge ut ja... Regelverket er noe så hinsides strengt. At voksne barn som bor hjemme skal betale egen lisens, det er bare helt sprøtt etter mine begreper. Hele ordningen er antikvarisk, og det er nødt til å være et tidsspørsmål før man ikke lenger kan tvinge folk til å kjøpe noe de ikke vil ha.
Philosophia Skrevet 21. oktober 2004 #18 Skrevet 21. oktober 2004 Synes det er drøyt å klage om ufullstendige opplysninger når du ikke leser hva du skriver under på...
nyibyen Skrevet 21. oktober 2004 #20 Skrevet 21. oktober 2004 Der jeg bor går det ikke an å få inn TV-signaler uten å koble til en antenne. Dette har ikke jeg, fordi jeg bruker TVen min til å se film og spille playstation. Likevel har jeg den stående slik at den ikke vises fra vinduet, litt paranoid blir man jo. Men om kontrollørene skulle presse seg inn døra mi, slik jeg har hørt de har gjort hos venner av meg, kan de kreve lisens da? Jeg får jo ikke inn verken NRK eller noe annet (selv MED antenne får jeg bare inn en dårlig Nrk1 og TvN, kornete bilde og med lyd som faller ut i ett sett)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå