Gå til innhold

Borettslag: Dokumentasjon av bjeffing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en situasjon i borettslaget hvor noen, blant annet styreleder, mener at en hund som eies av en av beboerne i borettslaget bjeffer for mye. Hundeeier vedgår at hunden bjeffer, men mener at styreleder overdriver og at bjeffingen er innenfor hva som må tåles som normal støy. 

Her blir det jo ord mot ord. Jeg forstår det sånn at hvis styret ønsker å ta dette videre så må de dokumentere at hunden er til sjenanse for de andre i borettslaget (bjeffingen). Hvordan dokumenterer man bjeffing?

Anonymkode: 2bbfc...347

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tar opp lyden av bjeffingen?

Anonymkode: 5a6d2...7b8

• Liker 2
Skrevet

Går kanskje ann å få noen fra styret til å være i leiligheten til den som klager mens bjeffingen foregår for å dømme om det er noe som går under normal støy? 

Føler ofte at opptaksverktøy ikke er gode nok til å ta opp "fjern" lyd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har problem med en av mine naboer har en hund som bjeffer helt ekstremt når den er alene hjemme, men jeg har i det lengste håpt at det skulle gå over av seg selv, fordi jeg syns det er så ubehangelig å ta opp.... Er helt for at folk har husdyr, men de må trenes til ingen bjeffing når de er alene hjemme, noe som går greit for alle unnatt denne ene. Jeg har tatt bjeffingen opp på bånd innefra min egen leilighet, men kvaliteten er ikke så god fordi det kommer med en del støy. Har også stått utenfor døren til den det gjelder og filmet når hunden bjeffer, sånn at det beviser at det er den samme hunden som opptakene fra leiligheten (veldig karakterisktisk bjeffing/piping). Så har jeg skrevet ned tidspunktene dette foregår på, det er som regel de samme, som er når eier er på jobb. Har lovet meg selv at jeg skal ta det bidere til styret etter påske, jobber med å kvinne meg opp, for det er så høylytt at jeg kner av det og ikke kan jobbe eller lese i fred inne i leiligheten.

Anonymkode: 4d26c...438

AnonymBruker
Skrevet

Har en hund i mitt borettslag også som bjeffer mye, og det er kun når hunden er lene, så eieren får liksom ikke med seg hvor mye den faktisk bjeffer. At noe går under normalt støy handler ikke bare om volum, men også varighet. Jeg har ingen problemer med at naboen over løper på mølla en times tid, men å høre på en hund som bjeffer 8 timer i strekk mens eieren er borte er noe helt anna.

Har prøvd å gjøre opptak selv men mikrofonen på mobil, kamera som jeg har tilgjengelig er ikke god nok til å ta opp fjern lyd. Men det går an å gå sammen med en nabo slik at man er i alle fall to, og rett og slett begge notere ned tidspunkt og varighet, for så å sammenligne om det stemmer sånn høvelig.

Anonymkode: 6e633...430

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Gode forslag begge deler. Problemet er bare at det ikke er snakk om vedvarende bjeffing mens f.eks eier er borte. Det er mer snakk om et sporadisk bjeff eller kort bjeffeutbrudd nå og da i løpet av dagen. Det kan gå timer mellom hver bjeff, og eier er ofte hjemme og vil derfor stoppe bjeffingen med en gang hunden begynner. Det blir derfor vanskelig å ta opp (siden man da må sitte klar og trykke på opptak og fange de sekundene hunden bjeffer).

Det gjør også som sagt besøk vanskelig, fordi det kan gå timer uten lyd, også plutselig kommer det et bjeff eller to. Så går det noen timer til også kommer det et nytt bjeff eller tre. Slik går dagene.

Skrevet

En hund må også få lov til å bjeffe. Det er hundens språk. Hvis det står i vedtektene at hundehold er tillatt i borettslaget, så synes jeg ikke at styreleder og andre beboere bør irritere seg så mye. Det er gjerne litt typisk at eldre mennesker blir oversensitive på lyder de ikke liker. De bør heller ta opp saken på et kommende styremøte og drøfte om de skal avvikle muligheten for hunde/dyrehold i borettslaget.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har problem med en av mine naboer har en hund som bjeffer helt ekstremt når den er alene hjemme, men jeg har i det lengste håpt at det skulle gå over av seg selv, fordi jeg syns det er så ubehangelig å ta opp.... Er helt for at folk har husdyr, men de må trenes til ingen bjeffing når de er alene hjemme, noe som går greit for alle unnatt denne ene. Jeg har tatt bjeffingen opp på bånd innefra min egen leilighet, men kvaliteten er ikke så god fordi det kommer med en del støy. Har også stått utenfor døren til den det gjelder og filmet når hunden bjeffer, sånn at det beviser at det er den samme hunden som opptakene fra leiligheten (veldig karakterisktisk bjeffing/piping). Så har jeg skrevet ned tidspunktene dette foregår på, det er som regel de samme, som er når eier er på jobb. Har lovet meg selv at jeg skal ta det bidere til styret etter påske, jobber med å kvinne meg opp, for det er så høylytt at jeg kner av det og ikke kan jobbe eller lese i fred inne i leiligheten.

Kan du ikke tilby deg å passe den når du er hjemme og de er ute da? Vi har naboer med en skikkelig gneldrete hund, men vi tilbød oss å passe den og problemet forsvant

Anonymkode: 995aa...984

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Gode forslag begge deler. Problemet er bare at det ikke er snakk om vedvarende bjeffing mens f.eks eier er borte. Det er mer snakk om et sporadisk bjeff eller kort bjeffeutbrudd nå og da i løpet av dagen. Det kan gå timer mellom hver bjeff, og eier er ofte hjemme og vil derfor stoppe bjeffingen med en gang hunden begynner. Det blir derfor vanskelig å ta opp (siden man da må sitte klar og trykke på opptak og fange de sekundene hunden bjeffer).

Det gjør også som sagt besøk vanskelig, fordi det kan gå timer uten lyd, også plutselig kommer det et bjeff eller to. Så går det noen timer til også kommer det et nytt bjeff eller tre. Slik går dagene.

Så lenge det går timer mellom bjeffene er dette en ikkesak. En hund må få være verbal så lenge den ikke bjeffer konstant over lengre tid. 

• Liker 16
Gjest pelikanen
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en situasjon i borettslaget hvor noen, blant annet styreleder, mener at en hund som eies av en av beboerne i borettslaget bjeffer for mye. Hundeeier vedgår at hunden bjeffer, men mener at styreleder overdriver og at bjeffingen er innenfor hva som må tåles som normal støy. 

Her blir det jo ord mot ord. Jeg forstår det sånn at hvis styret ønsker å ta dette videre så må de dokumentere at hunden er til sjenanse for de andre i borettslaget (bjeffingen). Hvordan dokumenterer man bjeffing?

Det må foreligge en skriftlig klage fra styret først. Styreleder kan da ikke være på det møtet,  da han er inhabil.

Så får man ta det derifra. Snakke med andre naboer osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere med hund som bjeffer når den er alene burde ta det opp med eier.

Jeg hadde samme problem og holdt på å tørne av den evindelige bjeffinga så jeg tok det opp med eieren som ble veldig lei seg for hun visste ikke at hunden bjeffet 3-4 timer hver dag mens hun var på jobb.Hun jobbet med saken og hva hun gjorde vet jeg ikke men i løpet av noen uker ble bjefinga borte og nå bjeffer den en sjelden gang og det tåler jo de fleste.

Anonymkode: e2575...03f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke tilby deg å passe den når du er hjemme og de er ute da? Vi har naboer med en skikkelig gneldrete hund, men vi tilbød oss å passe den og problemet forsvant

Anonymkode: 995aa...984

Jeg har ingen interesse av å passe hunden, det er heller ikke mitt ansvar at naboen har skaffet seg en hund han ikke gidder å oppdra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Både du og styrelederen er overhysteriske. Det høres ut som om dere ikke vet forskjellen på en hund og en potteplante.

Anonymkode: fe992...4ae

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Du virker sær..

Anonymkode: 3dbbd...07c

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Et bjeff nå og da er innafor.

Du lager drama.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Man bør bare avlive hunden...

Anonymkode: 855d7...e9a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man bør bare avlive hunden...

Anonymkode: 855d7...e9a

Jeg stemmer for å støpe øreklokker på TS og styrelederen med sement.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen interesse av å passe hunden, det er heller ikke mitt ansvar at naboen har skaffet seg en hund han ikke gidder å oppdra. 

Har du i det hele tatt snakket med personen som eier hunden? Jeg hadde blitt rimelig irritert om min nabo sendte inn klage på hunden min til styret uten å snakke med meg først. Når naboen din er på jobb hele dagen er det faktisk ikke sikkert at h*n har fått med seg at hunden står å bjeffer hele dagen. 

Anonymkode: d1c70...b23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du i det hele tatt snakket med personen som eier hunden? Jeg hadde blitt rimelig irritert om min nabo sendte inn klage på hunden min til styret uten å snakke med meg først. Når naboen din er på jobb hele dagen er det faktisk ikke sikkert at h*n har fått med seg at hunden står å bjeffer hele dagen. 

Anonymkode: d1c70...b23

Hunden bjeffer ikke hele dagen. TS skriver at det kan gå flere timer mellom hvert bjeff...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om det er et bjeff eller tre med noen timers mellomrom så har du nok lite å gå på. Du får kjøpe deg en bolig uten tilstøtende naboer hvis du er sensitiv med tanke på lyder. 

Anonymkode: ced92...e51

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...