Gå til innhold

Leie ut min leilighet i Oslo og selv flytte ut til leid bolig på landet (prisoppgang + landlig liv)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil være med på boligprisutviklingen i Oslo (er singel) men ønsker selv å bo landlig (vil hvertfall prøve det landlige livet en stund).

Derfor har jeg tenkt på å leie ut min leilighet i Oslo, samtidig som at jeg selv leier en bolig i et landlig område og pendler inn til jobben i Oalo.

Noen som har prøvd dette selv/har tips i forhold til dette?

Selv om jeg tror jeg vil trives på landsbygda på Østlandet og nok kan tenke meg å bo der permanent (kommer opprinnelig fra en annen del av landet), ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe bolig i det landlige området, pga. prisveksten trolig ikke vil være så sterk som i Oslo i lengden. Til og med hvis jeg treffer en partner fra det lokale området tenket jeg at jeg heller vil betale husleie for å bo i dennes bolig på landet og fortsette å leie ut min Oslo-leilighet (pga. potensale for prisvekst). Tror dere denne situasjonen i praksis er uholdbar i lengden? Kan jeg oppfattes som "for opptatt av penger" med en slik tankegang?

Anonymkode: cbf38...78e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I og med at du må skatte ganske mye av leieinntekten, så vet jeg ikke om det lønner seg i krone og øre, men det er klart at kvadratmeterprisen i Oslo vil alltid være blant de aller høyeste, så å eie noe her vil si at man når som helst kan bytte det inn i noe annet et annet sted i landet, og det har jo en verdi i seg selv. Men du (eller arvingene dine, hvis du tenker veldig langsiktig på dette) må også skatte av prisstigningen når du selger, med mindre du ønsker å flytte tilbake til Oslo for en periode før du selger.

Man kan være heldig eller uheldig med leietakere, noen er kjempegreie, andre er arbeidskrevende å forholde seg til, leier man ut over tid vil de fleste oppleve begge typer, vil jeg tro.

Hvis du er nevenyttig / har sansen for oppussing og design, så kan nok å kjøpe et oppussingsobjekt i det landlige området gi en vel så god prisstigning, men det kommer selvsagt an på mange faktorer.

Hvis du er redd for hva andre tenker om deg (om du er for opptatt av penger), behøver du jo ikke si at du beholder leiligheten i Oslo i håp om å tjene penger på det, du kan jo bare si at du ønsker å beholde den / kanskje flytter tilbake en dag.

Anonymkode: 03fc1...16c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...