Gå til innhold

Hjelp! Eier ikke grønne fingrer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tre planter - som dessverre ikke har det så fint lengre . De har bodd inne i hele vinter - og de hadde det fint inntil et par uker siden. Da tørket de helt inn - selv med vann...

Har nettop flyttet de ut - i håp om at solen kan hjelpe litt..

men hva bør jeg gjøre? Klippe de ? Eller er de død?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Usikker egentlig, men hvor hadde du de inne? Stue? Kan hende de endelig fant ut at det er/var vinter når du fyrte mindre. Men dette skal i utgangspunktet være styrt av lys...

Anonymkode: 5b6f8...286

• Liker 1
Skrevet

Den nederste kan det være håp for, uten å ha sett hele busken, skjær helt ned til det grønne. Lavendelen er bare å hive. Rosen kan du se om har overlevd hvis du skraper litt i barken over podepunktet. Er det grønt er det liv. Hvis ikke hiv den og.

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Lær deg til å stikke fingrene i jorden og føle deg frem med fingrene. Du skal altså fingre plantene dine ! Da vil du kjenne om det er fuktig eller tørt osv. En fin ting er å dusje planter skikkelig og la de renne av seg. 

Som nevnt i tråden. Skjær ned helt til det grønne. Finn ut hvilke temperaturer plantene dine liker. 

Men viktigst av alt, husk å fingre plantene dine ! :)

Skrevet
Den 21.3.2016 at 9.18, AnonymBruker skrev:

Usikker egentlig, men hvor hadde du de inne? Stue? Kan hende de endelig fant ut at det er/var vinter når du fyrte mindre. Men dette skal i utgangspunktet være styrt av lys...

Anonymkode: 5b6f8...286

Hei! de sto inne i stue med vinduene. Vi har relativt mye naturlig dagslys med 6 store vinduer på stuen... og vi har hatt jevn temperatur på 18-20 grader igjennom hele vinteren..

Skrevet
Den 22.3.2016 at 22.58, Melkebarten skrev:

Den nederste kan det være håp for, uten å ha sett hele busken, skjær helt ned til det grønne. Lavendelen er bare å hive. Rosen kan du se om har overlevd hvis du skraper litt i barken over podepunktet. Er det grønt er det liv. Hvis ikke hiv den og.

Takk for svar! Ja jeg mistenkte at lavendelen hadde krepert, den var litt halvdød da jeg fikk den... hva er et podepunkt ? :) er det de små knollene?

Skrevet
Den 24.3.2016 at 23.31, Coolaid skrev:

Lær deg til å stikke fingrene i jorden og føle deg frem med fingrene. Du skal altså fingre plantene dine ! Da vil du kjenne om det er fuktig eller tørt osv. En fin ting er å dusje planter skikkelig og la de renne av seg. 

Som nevnt i tråden. Skjær ned helt til det grønne. Finn ut hvilke temperaturer plantene dine liker. 

Men viktigst av alt, husk å fingre plantene dine ! :)

haha! ja har forsøkt... men ikke lite lett å vite hva en skal kjenne etter ;) 

Skrevet
4 timer siden, Dormouse skrev:

Takk for svar! Ja jeg mistenkte at lavendelen hadde krepert, den var litt halvdød da jeg fikk den... hva er et podepunkt ? :) er det de små knollene?

Som regel er ikke de rosene som du kjøper på ett hagesenter rotekte. Rotekte roser vil si at hele rosa er den samme kort og god. Rosa rugosa er rotekte men den er svartelistet fordi den sprer seg for mye, uansett. 

Du har den rosen som er over bakken, som er podet på en grunnstamme av en rose som ligger under bakken. De er da festet sammen, du kan se det med at det er en *knute eller bul* midt på stammen.

• Liker 1
Skrevet

"Overvintres inne" betyr vanligvis i et ganske mørkt, kaldt rom, som er frostfritt. Jeg kan ikke overvintre i min leilighet, fordi jeg ikke har noe rom som er kaldt nok til det, og garasjen er ikke frostfri. Google hvordan man skal overvintre akkurat de plantene du har, så ser du om de kan ha stått for lyst og varmt. 

De aller fleste planter trenger en hvileperiode, der de slipper bladene og samler næring til neste sesong. Plantene du har tåler ikke denne hvileperioden ute, derfor må du simulere en mildere vinter inne. Om du simulerer sommer hele vinteren så vil ikke planten ha godt av det, men er usikker på om det tar helt knekken på den..

Vintergrønne planter trenger som regel ikke denne hvileperioden. 

Hvis du har plass kan du jo sette dem i en krok av hagen der de ikke står så synlig, og la dem få frem til høsten for å se om de kommer seg. Om det er planter som ikke betyr så mye, så kan du like gjerne hive dem, og kjøpe nye når våren kommer skikkelig. 

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet
Den 29.3.2016 at 15.57, Dormouse skrev:

haha! ja har forsøkt... men ikke lite lett å vite hva en skal kjenne etter ;) 

Bare gjør det sånn generelt. Etterhvert vil du naturlig se en sammenheng mellom hvordan planten ser ut og hvor fuktig jorden er. Bare gjør det. :) 

Et annet tips er å ta planten inn i dusjen, gi en god dusj, og la det renne av seg, Da fukter du jorden godt samtidig som overflødig vann renner ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...