AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #1 Skrevet 21. mars 2016 Jeg er veldig disponert for depresjoner pga mine tidligere depresjoner og generelt. Jeg er et menneske som er redd for alt. Nå som jeg har blitt gravid, ble angsten og redselen forsterket. Derfor jeg i samråd med lege vurderer å starte på en medisin som heter Zoloft. Har snakket med forskjellige leger og de gir grønt lys for denne type medisin, pga det er viktig at mammaen har det fint psykisk. Jeg lurer på om det er noen her inne som har gått på denne medisinen før? Eller noen som har noen erfaringer? Jeg er egentlig i mot all medisinbruk i svangerskapet, men i mitt tilfelle ser det ut som det trengs. Anonymkode: 14b60...a53
Fiberhusk Skrevet 21. mars 2016 #2 Skrevet 21. mars 2016 Har ikke førstehånds erfaring, men samboer går på den og er superfornøyd. Nå er han riktig nok ikke gravid kvinne Mener å ha lest at den medisinen skal være ganske snill for gravide.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #3 Skrevet 21. mars 2016 Et øyeblikk siden, Fiberhusk skrev: Har ikke førstehånds erfaring, men samboer går på den og er superfornøyd. Nå er han riktig nok ikke gravid kvinne Mener å ha lest at den medisinen skal være ganske snill for gravide. Hehe, så kjekt for han da! Ja jeg har også lest litt rundt denne medisinen på nettet, og de sier at det er kjempebra. Det er ikke lett å være meg ellers for tiden, aner ikke hva redsel og angst kommer ifra, men nå som jeg er blitt gravid i tillegg så er det til tider ganske ille. Går utover min kjære samboer først og fremst, og det vil jeg jo ikke. Vil være glad, fordi vi har planlagt dette barnet så lenge. Så fikk jeg bare angstanfall og det var skuff! Anonymkode: 14b60...a53
Fiberhusk Skrevet 21. mars 2016 #4 Skrevet 21. mars 2016 Slapp av og pust med magen Det er viktig at du har dialog med legen, og hvis legen mener at zoloft er greit, så kjør på! Mange må jo bruke antidepre under svangerskap, så det er et godt testet område. Det går nok sikkert veldig bra, men det er jo ikke så rart at du kanskje går litt i kjelleren nå, det er en enorm omveltning mentalt, spesielt til å begynne med. Det var det for meg også!
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #5 Skrevet 21. mars 2016 Hva legger du i erfaringer? For mor? For barnet? Det finnes masse studier på antidepressiva og funksjon hos spedbarn med ulike funn og antidepressiva generelt, ikke en type spesifisert. Alt er på gruppenivå med store individuelle forskjeller. Går du til psykolog? Å få antidepressiva alene er gir dårligere resultat enn kombinasjon med samtaleterapi, gravid eller ei. Det er også ingen terapeutiske effekter i antidepressiva. Anonymkode: d69dc...27b
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #6 Skrevet 21. mars 2016 Zoloft tok kjempelang tid før det funka (mange måneder, måtte justere dose) og selv om det hjalp på depresjon økte det angsten fra nesten ingenting til den nesten ødela livet mitt. har hørt mange andre med lignende erfaring på disse pillene, jeg hadde ikke gamblet med å prøve å ta de igjen om jeg var i en allerede sårbar situasjon mentalt, i hvertfall ikke uten oppfølging fra psykiater. Vanlig lege er ikke nok. Anonymkode: 4e322...666
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #7 Skrevet 21. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Zoloft tok kjempelang tid før det funka (mange måneder, måtte justere dose) og selv om det hjalp på depresjon økte det angsten fra nesten ingenting til den nesten ødela livet mitt. har hørt mange andre med lignende erfaring på disse pillene, jeg hadde ikke gamblet med å prøve å ta de igjen om jeg var i en allerede sårbar situasjon mentalt, i hvertfall ikke uten oppfølging fra psykiater. Vanlig lege er ikke nok. Anonymkode: 4e322...666 Jeg har allerede "ødelagt" livet mitt ved å begynne på cipralex og efexor før. Det er også antidepressiva. Har sluttet på de pga graviditeten men så kommer alt det der tilbake. Så Zoloft er eneste "trygge" når man er gravid. Anonymkode: 14b60...a53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå