AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #1 Skrevet 21. mars 2016 En kompis av meg mista tlf sin, og spurte om noen hadde en til overs. Jeg lånte han en tlf jeg hadde liggende, prisen lå på ca 4000 ny. Han har rota den bort, men ikke gidd meg penger for den. Kan jeg kreve tilbake penger nå, 3 år etter? Kan jeg anmelde han? Anonymkode: e17ba...7db
mjauritz Skrevet 21. mars 2016 #2 Skrevet 21. mars 2016 Nei det tror jeg ikke du kan. Du kan i hvert fall ikke anmelde han. Det er ikke imot loven å miste noe du har lånt han, og til en så liten sum så vil nok ikke politiet ta imot engang. Spesielt når det har gått så lang tid.. Har du det skriftlig? En slags "lånekontrakt"? Ellers blir det vel ord mot ord.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #3 Skrevet 21. mars 2016 Hehe. En anmeldelse er en melding om en straffbar handling. Hvem som eier hva, og hvem som skylder hvem hvor mye penger er et sivilrettslig anliggende, og har i utgangspunktet ikke noe med politiet å gjøre. Strengt tatt kan du kreve erstatning for tap av lånt verdiobjekt. Litt avhengig av når du krevde telefonen tilbake, pengekrav foreldes etter 3 år etter at kravet ble fremsatt. Problemet er ofte bevis. Dersom det ikke er foreldet kan du kreve verdien av telefonen minus verditapet. Altså hvis telefonen kostet 4000 ny, og telefonen var to år gammel på tidspunktet du krevde den tilbake, kan man anta et verditap 1600. Du kan da kreve 2400 i erstatning. Disse tallene er ikke absoluttet men jeg tror ikke jeg er så langt unna fasit. En mobiltelefon er beregnet til å vare 5 år. 4000 kr del på 5 år er 800. To år har gått altså 1600. Tre år gjenstod altså 2400,- Det er du som må bevise at vennen din har lånt telefonen. En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig, men vanskelig å bevise. Hvis du klarer å bevise at han har lånt telefonen og du klarer å bevise hvilket tidspunkt du krevde tilbake. Kan du få fastslått kravet rettslig ved dom i forliksrådet. Deretter kan namsmannen tvangsinndrive kravet for deg. Anonymkode: 49ce9...fc2 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #4 Skrevet 21. mars 2016 ja. hvis noen krever penger, så kan de anmeldes. selvklart kan de det. så mye for en telefon? wow. høres ut som han krever penger for noe annet. hvis det er tilellet kan du også anmelde han, men tviler på at noen i et sånt tilfelle når inn, men det kan gå an. pengeinnkrevning er alvorlig og du burde anmelde det. Anonymkode: 7657e...e67
Vox_populi Skrevet 22. mars 2016 #5 Skrevet 22. mars 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså hvis telefonen kostet 4000 ny, og telefonen var to år gammel på tidspunktet du krevde den tilbake, kan man anta et verditap 1600. Du kan da kreve 2400 i erstatning. Prøver du å selge en NY telefon som kostet 4000, tror jeg du kan være fornøyd om du får 60%, altså 2400. Etter to år tipper jeg at verdien er mer enn halvert igjen, slik at verdien heller er 1000 for en to år gammel telefon. Verdien på brukte mobiltelefoner faller som steiner. Finnes det gjenstander som er verre? Folk klager på at biler faller mye i verdi, men sammenlignet med mobiltelefoner er biler sikre som pensjonsfond. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #6 Skrevet 22. mars 2016 En kompis faktisk. Gidder han ikke å gi deg penger for den så gir du han en omgang. Gjør du ikke det selv så ber du noen andre gjøre det, helt til han gidder å betale. Så enkelt løser du den saken. Han har 0 respekt for deg når han ikke gidder å betale tilbake når du gjorde han en tjeneste av å låne han en telefon. Dette er ingen sak politiet kan løse for deg, du må løse den selv. Slutt å løp til onkel P for all småsak wtf. Man up fucccking pusssy Anonymkode: ea84e...9e9
Gjest Dypvik Skrevet 22. mars 2016 #7 Skrevet 22. mars 2016 Så lenge du ikke har hans underskrift på eier skifte av tlf eller dokumentar på at dere gjorde en avtale på at han skulle låne tlf etc så har du absolutt ingen sak mot han.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #8 Skrevet 22. mars 2016 Du skjønner selv av disse pengene er tapt. Hvorfor glemmer du ikke hele greia, og tar det som lærdom? Det blir for dumt å spørre folk 3 år etterpå. Anonymkode: 88ac1...c59 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #9 Skrevet 22. mars 2016 6 timer siden, Vox_populi skrev: Prøver du å selge en NY telefon som kostet 4000, tror jeg du kan være fornøyd om du får 60%, altså 2400. Etter to år tipper jeg at verdien er mer enn halvert igjen, slik at verdien heller er 1000 for en to år gammel telefon. Verdien på brukte mobiltelefoner faller som steiner. Finnes det gjenstander som er verre? Folk klager på at biler faller mye i verdi, men sammenlignet med mobiltelefoner er biler sikre som pensjonsfond. Det kan godt hende. Jeg nevnte at utregningen ikke var noen fasit. Men den er bygget på samme prinsipp som utreging av verdigjenstander i skattesaker. Og den samme måten som forsikringsselskaper regner ut verdien som skal erstattes når de får et erstatningsskrav. Så jeg tror ikke utregningen er helt på jordet i en juridisk sammenheng. Anonymkode: 49ce9...fc2
FurteKurt Skrevet 22. mars 2016 #10 Skrevet 22. mars 2016 Siden det er gått 3 år siden du lånte bort mobilen din, så tror jeg ikke at kompisen din regna med at han måtte levere den tilbake. Hvis du sa noe slikt som "Jeg har en mobil liggende til overs. Du kan få låne denne på ubestemt tid for jeg har ikke bruk for den." så ville jeg tolket det som du ikke tenker på å få den tilbake. "Ubestemt tid" kan nemlig være ganske lenge. Ikke lån bort noe på "ubestemt tid" hvis du ikke er villig til å gi det bort. Da er det mer ryddig å si "Jeg har en fin mobil liggende. Du kan få kjøpe den billig av meg". 1
Vox_populi Skrevet 22. mars 2016 #11 Skrevet 22. mars 2016 34 minutter siden, FurteKurt skrev: Ikke lån bort noe på "ubestemt tid" hvis du ikke er villig til å gi det bort. Da er det mer ryddig å si "Jeg har en fin mobil liggende. Du kan få kjøpe den billig av meg". Det er aldri slik det foregår. Når en kompis er i beit for noe, et spesielt redskap, kanskje, sier jeg: "Du kan få låne mitt". For hvor lang tid, nevnes aldri, men naturligvis skal det leveres tilbake. Å kreve leie eller forlange at kameraten kjøper redskapet av deg – det er det faktisk ingen som gjør. Da er du bare ei lus som presser penger av en kamerat som er i knipe. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #12 Skrevet 27. mars 2016 Foreldelsesfristen er 3 år. Med mindre han har erkjent kravet, da avbrytes fristen og starter på ny. Eks hsr du ensms eller lignende hvor han erkjenner at han skylder deg penger for mobilen, og det er mindre enn 3 år siden han sendte den, så kan du kreve inn pengene. Send han i såfall en regning og ta vare på kopi. Send han så varsel om tvangsinnkreving (du finner mal på politiet.no). Dersom han fortsatt ikke betaler innen 2 uker sender du begjæring om tvangsinnkreving til namsmannen i den kommunen han bpr(finner også mal på dette) sammen med kopi av faktura og varsel som er sendt. Namsmannen vil da vurdere eks. trekk i lønn. Har han ikke penger nok til at de kan trekke er iallefall ny fotrldelse 10 år etter at kravet er behandlet hos namsmannen. Anonymkode: b4567...c28 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #13 Skrevet 27. mars 2016 Rettelse: Du sender begjæring om utlegg -uimotsagte krav til namsmannen. Anonymkode: b4567...c28
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #14 Skrevet 27. mars 2016 Den 3/20/2016 at 0.44, AnonymBruker skrev: ja. hvis noen krever penger, så kan de anmeldes. selvklart kan de det. Nei. Anonymkode: 50152...b33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå