AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #1 Skrevet 21. mars 2016 Flere som har fått sobril mot angst, uten særlig virkning? Hva tar du nå eller hva hjalp? Anonymkode: 39add...b9e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #2 Skrevet 21. mars 2016 Dette må du ta opp med legen din. Benzodiazepiner er legemidler som mange på kg mener noe om, og som nesten ingen forstår rekkevidden av å uttale seg om. Du vil ikke få noen konstruktive svar her. Anonymkode: 95710...af4 5
Sirah Skrevet 21. mars 2016 #3 Skrevet 21. mars 2016 Enig med AB. Dette er noe du må diskutere med legen din. De aller fleste på KG kan ikke gi deg forsvarlige råd ang medisinering.... Lykke til! 1
vikingmelk Skrevet 21. mars 2016 #4 Skrevet 21. mars 2016 Jeg skal ikke si noen om hvilken medisin du burde bruke, hvor stor dose du burde ta eller hvor lenge du burde ta den, men jeg kan fortelle om hvordan det har gått for meg. Jeg har hatt angst hele livet, og har egentlig aldri tatt tak i problemene mine, kommet til kjernen i problemet mitt. Altså; hvorfor har jeg angst? Jeg tror ikke vi bare er født til å ha angst, jeg tror ofte det er store og dype indre konflikter som ligger bak, kan være tilknytningsproblematikk i barndom, traumer, skadet selvfølelse osv osv. Finn ut hvorfor du har angst, så tror jeg du har kommet langt. Og så anbefaler jeg på det sterkeste yoga. Ikke bare blir det enklere å være i seg selv og kroppen sin uten å ville dø, men man får faktisk en Ganske snasen kropp med på kjøpet. Mindfullness er det nye innen psykiatrien nå, mange vil bort fra det ekstreme diagnoseveldet med biologiske årsaksmodeller som har rådet i flere titalls år nå. Dra til psykolog og snakk problemene dine i hjæl, medisiner er en veldig kortvarig løsning på ting. In the end kan faktisk angstdempende medisiner skape mer angst enn det pasienten hadde i utgangspunktet. Det kalles for rebound-effect. Å ha en osykisk lidelse handler faktisk i stor grad om at man må jobbe med seg selv og tankemønstrene sine hver eneste dag. En lang historie kort. Jeg er født med angst som har blitt forsterket av ekstreme oppvekstvilkår. Begynte med Sobril 10 mg, turte endelig å gå på IKEA uten å føle at hele kloden hatet meg. Så var ikke det nok, jeg m¨åtte opp i styrke. 25 mg Sobril, å så deilig. Men gud så kort det varte. får prøve noe sterkere. Rivotril ja. God ide. Gjort så jævlig mye dumt som jeg angrer på og har skadet mange mennesker rundt meg på grunn av den medisinen. nå sitter jeg her.. med noe innsikt i eget følelsesliv og en ekstrem helvetes nedtrappingsplan på angstdempende medisin som jeg ikke vet om jeg er i stand til å gjennomføre. det jeg vil frem til er at angstdempende medisiner er veldig effektivt, men de kan skape flere problemer enn de løser. Du vil bli tilvent, du vil ønske mer medisin og du vil komme til å oppleve angst selv om du bruker angstdempende medisiner. Vi må bare finne måter å leve med og takle angsten. Finn en behandler som vektlegger samtaleterapi. Jeg tror faktisk psykologer er bedre enn psykiatere på den biten. Snakk problemene dine i hjæl. Så til spørsmålet ditt. Sobril er en Ganske svak angstdempende medisin og er nok ofte førstevalg blant leger. De har kort halveringstid, det vil si at de bruker ikke spesielt lang til på å gå ut av systemet ditt. Dersom du opplever å ikke ha effect av Sobril så har du enten for sterk angst, medisinen" biter" ikke på deg, eller du har fått for lav dose. Jeg aner jo ikke noe om hva slags type angst det er du slier med, men jeg kunne kanskej hjulpet noe mer dersom du skrev noe om det. Jeg har Ganske lang og god erfaring på området Men igjen; jeg anbefaler ikke medisiner mot angst, jeg sitter i en helvetes situasjon nå og risikerer ekstreme abstinenser i flere måneder/år pga en slepphendt lege. Det blir sagt at det å venne seg av benzodiazepiner (som er en gruppe legemidler som Sobril faller under) i noen tilfeller kan være verre enn å venne seg av heroin. Skriver ikke dette for å skremme, men for å hjelpe deg. 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #5 Skrevet 21. mars 2016 Jeg har tatt både Sobril (som dessverre er avhengighetsdannende) og Bursperion (som ikke er avhengighetsdannende, C-preparat). Jeg kan anbefale den siste. Den kan man få på blå resept. Den eneste ulempen er at man må stå på den hele tiden, for å få effekt. Man må også være forsiktig med alkohol. Men den virker på meg i alle fall. Og jeg har sterk angst. Anonymkode: ebd51...769
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #6 Skrevet 21. mars 2016 *Buspirone (stavefeil i forrige innlegg) Anonymkode: ebd51...769
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #7 Skrevet 22. mars 2016 Det som hjalp var at jeg til slutt var så drittlei av at angsten kontrollerte meg at jeg bestemte meg for å gi f'/trosse den. Jeg hadde ikke noe mer å tape. Jeg var isolert hjemme i åresvis, hvor jeg hadde laget meg noe jeg trodde var ei trygg hule. Men som var et fengsel og hverken trygt eller angstfritt. Men det utenfor fremsto som farligere. Etter mange år slik begynte jeg å tenke at blir jeg her lengre, dør jeg her og det uten å ha levd. Jeg begynte å tenke at angst ute neppe kan være noe verre enn angst inne/hjemme. Og at angst som potensielt kunne ramme ville være verdt "prisen" fordi den da ville komme under opplevelse av noe. Jeg slet altså med panikkangst/angst for angst. Til slutt hadde jeg mer angst for at jeg ikke gjorde annet enn å eksistere enn jeg hadde angst for å få et panikkanfall utenfor det "trygge". Så jeg hoppet i det og det ble starten på veien tilbake til livet. Tøffe tak, men det var det som måtte til. Min lege har alltid ment Vival er beste behandling ved panikklidelse så det har jeg hatt tilgjengelig. Jeg har aldri brukt det fast, kun ved sterkt behov for. Jeg har vært svært restriktiv. Vival funker fjell, men det er en medisin med potensiell misbruk som pris å betale. Det fine med den for meg har vært at den fungerer også fint i lomma/veska. Altså tilgjengelig, men kun til bruk i "kriser". Den gjorde det lettere å våge/utfordre bare ved å være med. Anonymkode: fe55e...161 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #8 Skrevet 15. juli 2016 Noen som bruker fluoxanol og vet hvor lenge de virker etter man har tatt pillene? Anonymkode: e48f2...65c
Sulosi Skrevet 16. juli 2016 #9 Skrevet 16. juli 2016 Den Monday, March 21, 2016 at 6.16, AnonymBruker skrev: Det som hjalp var at jeg til slutt var så drittlei av at angsten kontrollerte meg at jeg bestemte meg for å gi f'/trosse den. Jeg hadde ikke noe mer å tape. Jeg var isolert hjemme i åresvis, hvor jeg hadde laget meg noe jeg trodde var ei trygg hule. Men som var et fengsel og hverken trygt eller angstfritt. Men det utenfor fremsto som farligere. Etter mange år slik begynte jeg å tenke at blir jeg her lengre, dør jeg her og det uten å ha levd. Jeg begynte å tenke at angst ute neppe kan være noe verre enn angst inne/hjemme. Og at angst som potensielt kunne ramme ville være verdt "prisen" fordi den da ville komme under opplevelse av noe. Jeg slet altså med panikkangst/angst for angst. Til slutt hadde jeg mer angst for at jeg ikke gjorde annet enn å eksistere enn jeg hadde angst for å få et panikkanfall utenfor det "trygge". Så jeg hoppet i det og det ble starten på veien tilbake til livet. Tøffe tak, men det var det som måtte til. Min lege har alltid ment Vival er beste behandling ved panikklidelse så det har jeg hatt tilgjengelig. Jeg har aldri brukt det fast, kun ved sterkt behov for. Jeg har vært svært restriktiv. Vival funker fjell, men det er en medisin med potensiell misbruk som pris å betale. Det fine med den for meg har vært at den fungerer også fint i lomma/veska. Altså tilgjengelig, men kun til bruk i "kriser". Den gjorde det lettere å våge/utfordre bare ved å være med. Anonymkode: fe55e...161 Virker de viva da umiddelbart etter at du tar dem? Sånn feks jeg er på jobb og anfallet kommer, jeg tar viva og alt løser seg? Jeg jobber med barn, det er vel uheldig kombinasjon mtp hvilke medisiner som må til for å klare en arbeidsdag gjerne paralgin forte to ganger. Jeg føler vel ikke der er greit å jobbe med paralgin forte innabords...og ennå er der kun tuppen av et isfjell. .
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #10 Skrevet 16. juli 2016 Tar kun sobril (/andre benzodiazepiner) ved panikkanfall. Aldri for vedvarende angst. Fordi det er vanedannende. Anonymkode: 63836...403
Gjest Tekola Skrevet 17. juli 2016 #11 Skrevet 17. juli 2016 Tråden er ryddet i henhold til Sitat Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege. Tekola, admin.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #12 Skrevet 17. juli 2016 Dagen man begynner å ruse seg for å dempe angst så har man begynt i gal ende. Livet er en kamp og du får bare kjempe og utfordre deg selv. Anonymkode: 830e8...e88
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #13 Skrevet 17. juli 2016 Jeg er sjokkert over hvor mange som går på angstdempende mot panikkangst. Dette er fullstendig uforsvarlig bruk av benzodiazepiner og forsterker/vedlikeholder tilstanden. Panikkangst skal behandles med eksponeringsterapi. Benzo skal heller ikke brukes mot kontinuerlig angst, og de skal aldri brukes mer enn 2-3 uker kontinuerlig. Ved kontinuerlig angst kan man prøve med SSRI eller terapi. Så til spørsmålet. Sobril er et benzodiazepin. Det hjelper raskt mot akutt angst, men man utvikler toleranse og avhengighet i løpet av 2-6 uker om man bruker det kontinuerlig. Toleranse vil si at du må ta høyere doser for å få effekt. Avhengighet vil si at du vil oppleve kroppslig og psykisk ubehag når du ikke tar medikamentet fordi kroppen har vent seg til det. Etter 6 uker er medikamentet i praksis uvirksomt om du ikke øker dosen, og effekten du får er pga placebo og fordi du nå trenger medikamentet for å komme deg opp i en normaltilstand, ikke for å dempe angst. Må du bruke benzo, så bruk de hver tredje dag eller sjeldnere, og hold deg langt unna Rivotril og Lyrica. Anonymkode: 4ee22...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #14 Skrevet 17. juli 2016 Får ikke redigert innlegget over. Vil bare presisere at Rivotril og Lyrica ikke er benzodiazepiner, men alternativ som ofte blir brukt ved sterk angst, og hvor benzo ikke gir god effekt. De er imidlertid sterkt vanedannende og ekstremt vanskelige å trappe ned på. Anonymkode: 4ee22...0c6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #15 Skrevet 17. juli 2016 Hva med terapi istedet? Medisiner demper jo bare angsten, du behandler den jo ikke. Effektivt der og da, men ikke i lengden. Jeg har brukt mange timer til psykolog for angst, og tatt minimalt med medisi er. Så glad for at jeg har lært om min angst og hva som kan utløse den😊 Anonymkode: fddd2...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #16 Skrevet 17. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Får ikke redigert innlegget over. Vil bare presisere at Rivotril og Lyrica ikke er benzodiazepiner, men alternativ som ofte blir brukt ved sterk angst, og hvor benzo ikke gir god effekt. De er imidlertid sterkt vanedannende og ekstremt vanskelige å trappe ned på. Anonymkode: 4ee22...0c6 Begge har stort misbrukspotensiale, og bør unngås om det ikke er veldig sterke indikasjoner for bruk. Anonymkode: 95710...af4 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #17 Skrevet 17. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begge har stort misbrukspotensiale, og bør unngås om det ikke er veldig sterke indikasjoner for bruk. Anonymkode: 95710...af4 Det var akkurat det jeg prøvde å få frem. De bør unngås. Anonymkode: 4ee22...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #18 Skrevet 17. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var akkurat det jeg prøvde å få frem. De bør unngås. Anonymkode: 4ee22...0c6 Jeg er glad for å registrere at det finnes noen som ser det problematiske i dette her på forumet. Man blir fort slaktet av "apostlene" om man uttaler seg kritisk om prolongert behandling med benzodiazepiner, eller forskrivning på dårlig indikasjon. Anonymkode: 95710...af4 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #19 Skrevet 17. juli 2016 Den 20.03.2016 at 12.30, vikingmelk skrev: Jeg skal ikke si noen om hvilken medisin du burde bruke, hvor stor dose du burde ta eller hvor lenge du burde ta den, men jeg kan fortelle om hvordan det har gått for meg. Jeg har hatt angst hele livet, og har egentlig aldri tatt tak i problemene mine, kommet til kjernen i problemet mitt. Altså; hvorfor har jeg angst? Jeg tror ikke vi bare er født til å ha angst, jeg tror ofte det er store og dype indre konflikter som ligger bak, kan være tilknytningsproblematikk i barndom, traumer, skadet selvfølelse osv osv. Finn ut hvorfor du har angst, så tror jeg du har kommet langt. Og så anbefaler jeg på det sterkeste yoga. Ikke bare blir det enklere å være i seg selv og kroppen sin uten å ville dø, men man får faktisk en Ganske snasen kropp med på kjøpet. Mindfullness er det nye innen psykiatrien nå, mange vil bort fra det ekstreme diagnoseveldet med biologiske årsaksmodeller som har rådet i flere titalls år nå. Dra til psykolog og snakk problemene dine i hjæl, medisiner er en veldig kortvarig løsning på ting. In the end kan faktisk angstdempende medisiner skape mer angst enn det pasienten hadde i utgangspunktet. Det kalles for rebound-effect. Å ha en osykisk lidelse handler faktisk i stor grad om at man må jobbe med seg selv og tankemønstrene sine hver eneste dag. En lang historie kort. Jeg er født med angst som har blitt forsterket av ekstreme oppvekstvilkår. Begynte med Sobril 10 mg, turte endelig å gå på IKEA uten å føle at hele kloden hatet meg. Så var ikke det nok, jeg m¨åtte opp i styrke. 25 mg Sobril, å så deilig. Men gud så kort det varte. får prøve noe sterkere. Rivotril ja. God ide. Gjort så jævlig mye dumt som jeg angrer på og har skadet mange mennesker rundt meg på grunn av den medisinen. nå sitter jeg her.. med noe innsikt i eget følelsesliv og en ekstrem helvetes nedtrappingsplan på angstdempende medisin som jeg ikke vet om jeg er i stand til å gjennomføre. det jeg vil frem til er at angstdempende medisiner er veldig effektivt, men de kan skape flere problemer enn de løser. Du vil bli tilvent, du vil ønske mer medisin og du vil komme til å oppleve angst selv om du bruker angstdempende medisiner. Vi må bare finne måter å leve med og takle angsten. Finn en behandler som vektlegger samtaleterapi. Jeg tror faktisk psykologer er bedre enn psykiatere på den biten. Snakk problemene dine i hjæl. Så til spørsmålet ditt. Sobril er en Ganske svak angstdempende medisin og er nok ofte førstevalg blant leger. De har kort halveringstid, det vil si at de bruker ikke spesielt lang til på å gå ut av systemet ditt. Dersom du opplever å ikke ha effect av Sobril så har du enten for sterk angst, medisinen" biter" ikke på deg, eller du har fått for lav dose. Jeg aner jo ikke noe om hva slags type angst det er du slier med, men jeg kunne kanskej hjulpet noe mer dersom du skrev noe om det. Jeg har Ganske lang og god erfaring på området Men igjen; jeg anbefaler ikke medisiner mot angst, jeg sitter i en helvetes situasjon nå og risikerer ekstreme abstinenser i flere måneder/år pga en slepphendt lege. Det blir sagt at det å venne seg av benzodiazepiner (som er en gruppe legemidler som Sobril faller under) i noen tilfeller kan være verre enn å venne seg av heroin. Skriver ikke dette for å skremme, men for å hjelpe deg. Får jeg lov å spørre deg om hvilken dosering du var oppe i? Snakket med en farmasøyt engang, hun sa at mange som bruker beroligende blir avhengig, det er vel en kombinasjon av å få fri fra angst en stakket stund, kombinert med rusfølelse. Men det er også mange som klarer å bruke beroligende slik de skal brukes, altså som en nødløsning når angsten er skikkelig ille. Anonymkode: 118c6...890
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #20 Skrevet 17. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Får ikke redigert innlegget over. Vil bare presisere at Rivotril og Lyrica ikke er benzodiazepiner, men alternativ som ofte blir brukt ved sterk angst, og hvor benzo ikke gir god effekt. De er imidlertid sterkt vanedannende og ekstremt vanskelige å trappe ned på. Anonymkode: 4ee22...0c6 Rivotril tabletter inneholder virkestoffet klonazepam, et stoff som tilhører gruppen benzodiazepiner. Anonymkode: 3f086...326 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå