Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på blant annet:

Hvordan finner man seg  selv?

Hvordan vet man hva som er best for seg selv?

Når vet man at den ene eller andre tingen er rett?

Hva gjør man når man er så langt nede at man overveier andre muligheter?

Sliter med seperasjonsangst og hater å være alene? 

Anonymkode: fba36...0ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ikke bare ett svar på dette. Og svarene er heller ikke konstante. 

Jeg for min del har funnet det lettere å være klar over hva jeg ikke vil og liker. Men heller ikke det har vært helt riktig. 

Jeg trodde jeg ikke likte å snakke til store forsamlinger, men det var feil. Jeg blir nervøs, men bruker den nervøse energien positivt, og deretter elsker jeg å ha alles oppmerksomhet. 

Jeg trodde jeg likte å jobbe med datamaskiner, men savnet mennesker. 

Så det jeg prøver å si er at du må bare prøve det du har tro på og mulighet til. Det er ofte sider ved det man holder på med, som er vanskelig å se før man begynner, som blir det viktige. 

Beklager et litt rotete svar. Lykke til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv alt.

Anonymkode: f7b68...12f

AnonymBruker
Skrevet

Prøve og feile ja, ingen fasit...

Anonymkode: a770a...214

AnonymBruker
Skrevet
Den 21/03/2016 at 7.02, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på blant annet:

Noen finner det ved og lete dypt i seg selv, andre igjen ved og teste hvordan man fungerer ved ulike typer mennesker. Det er individuelt

Det må man nesten vite selv

Hadde du valgt nummer 1 hvis ikke nummer 2 var der?

Anonymkode: fba36...0ca

Anonymkode: afd2c...9a6

AnonymBruker
Skrevet

Egenutvikling og selvrefleksjon. Man må nok bevege seg litt på forskjellige områder og prøve og feile litt slik som noen andre også nevner. 

Personlig har selvaksept hatt stor betydning for meg når det gjelder å finne seg selv. I tidlig tenårene visste jeg ikke helt hvem jeg var eller hva jeg ville/ikke ville og jeg prøvde lenge å innbille meg å være noe jeg ikke var. Jeg søkte venner som jeg trodde jeg ville ha og som jeg trodde jeg ville være som og søkte meg inn i miljøer som jeg aldri har identifisert med meg. Dette er jo ikke uvanlig i tenårene, men det er vel gjerne i denne perioden de fleste ikke har funnet seg selv enda. 

Nå har jeg blitt mer aksepterende i forhold til hvordan jeg selv er og jeg føler at jeg er på god vei til å finne meg selv. Det er klart at man alltid er i utvikling og oppdager nye sider ved seg selv, men kjernen er jo gjennomgående, og den føler jeg at jeg har begynt å oppdage. 

Når det gjelder de andre spørsmålene dine. Det er ikke alltid så lett å vite hva som er best for en selv. Det er ikke uvanlig å gjøre feil, men da har du jo lært at dette valget ikke var riktig for deg. Man må tillate seg å feile litt, selv om det av og til gir noen kjipe konsekvenser. Du får uansett prøve å tenke deg nøye gjennom og se på om dette er noe som er fornuftig, om det er i samsvar med dine egne holdninger og verdier og hvordan det påvirker andre. 

Jeg må også si at jeg ble litt bekymret da jeg leste femte spørsmål. Vil du fortelle litt mer hva du legger i det? Hvis du vil kan du også fortelle litt om bakgrunnen til hvorfor du lurer på dette og om disse spørsmålene opptar mye av hverdagen din. 

Anonymkode: d9024...f8a

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er at du gjør noe. Det å sitte hjemme å gruble på det, er det verste man kan gjøre, da blir man bare deprimert. 

Prøv å gjør ting du aldri har gjort før. Prøv en ny idrett, finn en ny hobby osv. Eksprimenter med forskjellige ting, finn ut hvilke type mennesker du liker, finn ut hva du liker. Kort sagt: Prøv alt, finn ut om du liker det, eller ikke.

"For å være noen du aldri har vært før, må du gjøre ting du aldri har gjort før"

• 2 uker senere...
Skrevet
Den 3/20/2016 at 7.02, AnonymBruker skrev:

Tja, selv tror jeg det meste av jobben gikk til å lære hva jeg skulle bare akseptere og distansere meg litt fra. Følelsen av at jeg må prestere fordi andre forventer noe, den er der, men jeg trenger ikke identifisere meg med den. Redselen for å være aleine med tankene mine, og selve tankene og selvkritikken - de er der, men jeg trenger ikke høre på de; da blir redselen for dem mindre, og  da er det plutselig greit å være alene og det er ikke noe å være redd for mer. Følelsen av at man går glipp av noe. Redselen hvor hva andre vil tenke hvis du gjør de valgene du tror er riktig. Redselen for å oppdage at du gjorde feil. Du kjenner ofte hva du tror er riktig for deg selv, men kan være vanskelig å trenge gjennom alle følelsene, angst, osv som "ligger mellom", og å stole på det. 

Kanskje du kan prøve å meditere? Buddhify er en super app for det - koster 20 kr på android, men totally verd det. 

Eller kanskje du kan prøve å bli litt kjent med deg selv over en kopp kaffe - som du ville med en god nær venn du bryr deg om. Hva er du redd for? Hva tror du vil skje dersom det du er redd for faktisk skjer? Hva skulle du ønske skjedde? Hvordan skulle du ønske livet ditt var? Hva ville du gjort dersom du ikke var redd for noe? Å bare tenke over sånne spørsmål for seg selv, uten å være selvkritisk eller dømmende kan være til hjelp. 

Lykke til :) Det er et evighetsprosjekt.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...