Gå til innhold

Vektøning av medisin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har måttet begynne på kolesterolsenkende tabletter (Lipitor). Og vips, så rant det på meg 5 kg.! Er dette kilo som jeg kan trene/slanke bort, eller har de kommet for å bli? Kommer jeg til å fortsette å gå opp i vekt, eller stopper det her?

Vil gjerne høre alle erfaringer med bruk av Lipitor.

Anonymkode: 745cf...088

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,, denne medisinen fører til at du nå bestrider de fysiske lover. Fordi du tar denne medisinen kan nå energi oppstå fra intet, faktisk var medisinen årsaken til big bang. Selvsagt kan du slnake av deg disse kiloene. Ingen medisn kan endre de termodynamiske lover, aldri, uansett hva skinkeplaneter skulle forkynne. Dersom du senker matinntaket/trener mer vil du selvfølgelig gå ned i vekt. Spis mindre, tren mer, og forbedre kostholdet. Da kan du kanskje på sikt slutte med medisinene også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan legge på seg av visse medisiner, så det er ikke korrekt det du skriver. Årsaker kan være:

Kroppen binder mer vann, redusert forbrenning og at man kan bli insulinresistent og tåle karbohydrater dårligere. Hormonforandringer kan også føre til vektoppgang. 

Det er veldig mange som skylder på at medisiner har forårsaket vektoppgang mens grunnen egentlig er høyere kaloriinntak og redusert aktivitetsnivå, men det er visse medisiner som faktisk fører til vektøkning. Du kan jo bare tenke deg en person som sliter med alvorlig angst, får medisinet og blir betydelig roligere innvendig. Kroppen jobber på høygir med angst og man har høy puls. Når man da begynner på medisiner kan man gå opp i vekt pga redusert forbrenning.

Anonymkode: cc7e2...356

AnonymBruker
Skrevet

Vektøkning er oppgitt som bivirkning av Lipitor i felleskatalogen http://www.felleskatalogen.no/medisin/lipitor-pfizer-560999

Vanskelig å si om det går an å slanke bort kiloene - sannsynligvis gjør det det hvis du senker kaloriinntaket mer enn normalt og er mer aktiv.

Jeg har erfaring med flere typer medisiner som har fått meg til å rase opp i vekt. Spesielt kortison og enkelte antidepressiva har hatt denne effekten på meg. Felles for de alle har vært at vekten har forsvunnet når jeg har sluttet på medisinen. I noen av tilfellene la jeg på meg fordi jeg fikk bunnløs apetitt. I to av tilfellene gikk jeg på Grete Roede samtidig, lå på 1300 kcal, trente annenhver dag og likevel gikk jeg opp litt. Jeg klarte altså å holde vekten men måtte såpass ned i kalorier at jeg vanligvis ville gått ned 1 kg i uken. Den medisinen påvirket fettfordelingen i kroppen og også hvordan kroppen reagerte på karbohydrater.

Jeg opplever også å gå opp i vekt når stoffskiftemedisinen min er dårlig regulert - også selv om jeg ligger stabilt på kalorier. Skriver dette for å illustrere at det faktisk kan være medisiner som er årsak til vektøkning i enkelte tilfeller. Før jeg opplevde dette selv så trodde jeg at det bare var dumme unnskyldninger til å slappe litt for mye av i matveien.

Tilbake til spørsmålet ditt; prøv deg frem. Skriv opp alt du spiser over en periode - bruk gjerne www.vektklubben.no som er en gratis tjeneste fra Grete Roede. Regn ut dagsbehovet ditt i løpet av en dag (finnes mange kalkulatorer på nettet) og legg deg noen hundre kalorier under der. Da skal du i teorien gå ned i vekt.

Anonymkode: c194d...3a1

AnonymBruker
Skrevet
Den Monday, March 21, 2016 at 4.01, ambivalentReaction skrev:

Nei,, denne medisinen fører til at du nå bestrider de fysiske lover. Fordi du tar denne medisinen kan nå energi oppstå fra intet, faktisk var medisinen årsaken til big bang. Selvsagt kan du slnake av deg disse kiloene. Ingen medisn kan endre de termodynamiske lover, aldri, uansett hva skinkeplaneter skulle forkynne. Dersom du senker matinntaket/trener mer vil du selvfølgelig gå ned i vekt. Spis mindre, tren mer, og forbedre kostholdet. Da kan du kanskje på sikt slutte med medisinene også.

Tull. Går selv på betablokkere. Tar vanndrivende i tillegg. Trente og spiste fornuftig før jeg begynte, men kiloene kom på raskt. Selv med mosjon, trening og mindre inntak av mat. Da får man velge mellom pest og kolera.

Anonymkode: a9efd...f90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...