Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg satt her en kveld forleden og googlet litt, da jeg føler at jeg ikke har merket noe til eggløsning enda. Vi har prøvd å bli gravide, men har enda ikke skjedd, har vell gått 1 år siden jeg sluttet på p-piller, så sjangsen burde vell snart komme.. 

Men jeg kom over noe interessant, men vet ikke helt hva jeg skal tro, men finnes det i det hele tatt noe som heter eggløsningstabletter? Eller tabletter som "fremkaller" eggløsningen? Jeg leste noe om det, men husker ikke hva de kallte de tablettene. Nå skal jeg inn til legen om 2 uker, og tenkte og nevne det om det i det hele tatt eksisterer? 

Ellers lurer jeg på om det er noen her som har tips til hva jeg kan spørre legen om mens jeg er der inne i forhold til det og klare og bli gravid snart... Jeg tok noen blodprøver i starten av februar, så jeg enda venter svar på da jeg måtte ta en ny runde nå nylig. Men med tanke på at det er 2 mnd ventetid på legekontoret er det greit og spørre om ting før jeg går derifra. :fnise:

Anonymkode: 3aadb...fda

Videoannonse
Annonse
Gjest Sisti
Skrevet

Ja, eggløsningstabletter finnes, blant annet Pergotime og Femar. Man må som regel til gynekolog for å få disse (fordi man må utredes først), og da holder det ikke helt å si at du ikke har "merket" eggløsning. Du kan jo ha hatt EL uten å merke det? Så hva mener du med at du ikke har merket det? Hvordan er syklusen din? Har du testet med eggløsningstester? Målt temperaturen din hver morgen? Tatt blodprøver for å sjekke om du har EL (må tas på to ulike tidspunkt i syklus)? Dessuten gis som regel ikke eggløsningstabletter før man har testet mannens sædkvalitet. Tablettene gir bivirkninger (økt fare for en eller annen form for kreft tror jeg?), noe økt fare for tvillinger + noe økt fare for spontanabort, så man vil ikke dele de ut uten å sjekke at mannens svømmere er som de skal.

Hvis eggløsningstabletter ikke fungerer (man kan ta både enkel, dobbel og trippel dose før man "gir opp") finnes det også eggløsningssprøyte. Hvis manglende eller uregelmessig eggløsning er det eneste problemet man har er det heldigvis nok hjelp å få for de fleste. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...