Gå til innhold

Børsting av sint katt

Anbefalte innlegg

Gjest Sylphrena
Skrevet

Jeg har en pus som blir veldig sint når jeg børster han. Han er vanligvis verdens snilleste, men når børstene kommer ut blir han en illsint løve :P 

Han er en stor gutt på 6,5kg med pels som en Norsk skogkatt. Han må derfor børstes for å unngå tova klumper i pelsen. Bruker vanligvis Furminater og tangle teezer. Jeg er forsiktig så jeg ikke lugger han, men allikevel er hendene mine blodige etter klor etter jeg har prøvd.

Noen som har noen gode tips til å børste en katt som ikke liker det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Katten har ikke allerede litt floker i pelsen da, slik at det lugger når du børster? I såfall er det lurt å klippe pelsen litt (klippe bort floker og stusse områder i pelsen som har lett for å floke seg).

Anonymkode: 80378...49d

Gjest Sylphrena
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Katten har ikke allerede litt floker i pelsen da, slik at det lugger når du børster? I såfall er det lurt å klippe pelsen litt (klippe bort floker og stusse områder i pelsen som har lett for å floke seg).

Takk for svar :) 

Han får litt floker av og til, og da klipper jeg de vekk. Så han har ikke mye. Det er spesielt bakparten jeg får problemer med.

Skrevet

Kan være lurt at han får lukte på børstene og at du ikke er brå når du starter. Jeg godsnakker med mine, la de får snuse. Skryter veldig når jeg starter forsiktig med børstinga. Pleier og si så flinke du er. Det tar tid og snu uvanen pusen din har men med tålmodighet så tror jeg det vil snu. Furminator er det ikke alle katter som liker. Er man for hardhendt så lugger det veldig i huden. Katten din kan følt ubehag så kanskje du må revudere hvordan du børster den. Furminator er en tøff behandling for kattene så ikke lurt og bruke den hver gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Nyneave skrev:

Han får litt floker av og til, og da klipper jeg de vekk. Så han har ikke mye. Det er spesielt bakparten jeg får problemer med.

Takk for tilbakemeldingen! :)

Du er en omsorgsfull katteeier :hjerte:

Kan du evt klippe pelsen kortere på bakparten (hvis det ikke blir negativt på noen måte for katten)?

Gjest Sylphrena
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldingen! :)

Du er en omsorgsfull katteeier :hjerte:

Kan du evt klippe pelsen kortere på bakparten (hvis det ikke blir negativt på noen måte for katten)?

åååå takk for det :blomst: er vel mer han som eier meg :tongue:

Har tenkt litt på å klippe han. Men prøver å unngå det siden det fortsatt er litt kaldt, og han er mye ute :) 

Gjest Sylphrena
Skrevet
51 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Kan være lurt at han får lukte på børstene og at du ikke er brå når du starter. Jeg godsnakker med mine, la de får snuse. Skryter veldig når jeg starter forsiktig med børstinga. Pleier og si så flinke du er. Det tar tid og snu uvanen pusen din har men med tålmodighet så tror jeg det vil snu. Furminator er det ikke alle katter som liker. Er man for hardhendt så lugger det veldig i huden. Katten din kan følt ubehag så kanskje du må revudere hvordan du børster den. Furminator er en tøff behandling for kattene så ikke lurt og bruke den hver gang.

Hørtes ut som en god plan. Mulig jeg blir litt hardhent siden jeg prøver å få gjort litt før han hugger til. Skal prøve å ta det roligere og bruke tangle teezer mer. Den er mye mildere, så kanskje hvis han blir vant med den først vil det bli lettere å prøve Furminator forsiktig igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som smerter. Ville tatt han til dyrlegen å sjekket bakparten. Mulig han har blitt sneiet av en bil eller noe.

Anonymkode: c8a5b...4bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...