Gå til innhold

Flere introverte som får fysiske symptomer ved å være for sosiale?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på om det er noen av dere andre introverte som kjenner fysiske symptomer når dere er sosialt "overbelastet"?

Jeg liker å tilbringe en kveld med hyggelige folk, og kan være ganske livlig og pratsom når stemningen er god. Men jeg er veldig avhengig av mye egentid, mange kvelder hvor jeg bare leser, hører på musikk osv. Med en gang jeg må være sosial flere dager på rad uten nok egentid, kommer det til et punkt hvor jeg blir helt bomull i hodet, hodepine og er glovarm i ansiktet - når jeg går på badet og ser meg i speilet, er jeg helt rød i kinnene. Orker nesten ikke snakke, og kan til og med kjenne tårene presse. :fnise: Er det bare jeg som får sånne symptomer? Hvordan kjenner dere at dere er sosialt overbelastet?

Anonymkode: 481e6...280

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Balian de Ibelin
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kjenner dere at dere er sosialt overbelastet?

Jeg kjenner det ved at jeg blir sliten og totalt tappet for energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her går det i klamme hender, rastløshet og magevondt. 

Anonymkode: 40e15...4a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir overopphetet og får hodepine og angst, eller kan bli plagsomt svimmel. Ligger i fosterstilling på sofaen og trygler om å gå være alene. Og det gjerne selv om dagene med selskap både har vært hyggelige og fine. Har en smertegrense på 2 dager etter hverandre med fullt opplegg (type jobb + gjøre noe med venner rett etter jobb som varer litt ut over kvelden) før jeg når overload.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

bomull i hodet, hodepine og er glovarm i ansiktet - når jeg går på badet og ser meg i speilet, er jeg helt rød i kinnene. Orker nesten ikke snakke, og kan til og med kjenne tårene presse. :fnise: Er det bare jeg som får sånne symptomer? Hvordan kjenner dere at dere er sosialt overbelastet?

Jepp til det uthevede. Jeg får migreneanfall, blir helt "fjern", føles ut som om jeg er i en egen boble, og hører nesten ikke hva som skjer rundt meg. Men det avhenger også mye på dagsformen. Noen dager kan jeg fungere veldig bra, mens andre dager er jeg helt ødelagt fra jeg går ut av sengen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir tappet for energi, blir rastløs, urolig, faller ut av samtalene, begynner å mistrives og kan i verste fall begynne å gråte om det trekkes for langt.

Anonymkode: 3f61f...f02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vondt i hodet.... skikkelig vondt så jeg nesten blir desperat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp, siste par årene har jeg vært oversosial og har prøvd å fortelle at jeg vil være for meg selv, de fleste tolker det som at man er asosial og skal vite hvorfor og prøver å overtale meg. No more.............................................

Anonymkode: 95425...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten, bomull i hodet, kan bli fryktelig glemsk, spesielt når det gjelder navn, plutselig bare stenger hjernen helt av. Hvis jeg har noe på planen hver dag så blir det fort sånn, men jeg klarer meg stort sett en ukes tid før det blir sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har jeg f.eks vært på middag/selskap der det er flere enn fem til stede så blir jeg sengeliggende med hodepine og tinnitus dagen etter. I tillegg blir jeg irritabel og ser på alt som mas, blir irritert bare telfonen ringer, vil helst være helt i fred.

Anonymkode: aeb28...f42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir stresset, og stress gjør meg sur og irritabel. Klarer ikke følge med i samtaler, og plutselig blir samtalene "svada" og veldig kjedsommelige. Typisk at jeg ender opp med å være sliten, trøtt og lei i flere dager etterpå. Av den grunn takker jeg nei til en del, for jeg orker ikke alt stresset.

Anonymkode: 4717c...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir utslitt. Trenger en viss mengde alenetid daglig for å fungere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres også ut som det er mye høysensitivitet ute å går. Noen av dere som har skrevet her, bør sjekke ut om dette er tilfellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen dager er bedre enn andre. 

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja.

Får migrene-tendenser. Spenninger på venstre side av hodet, og kjennes ut som det danner seg et slags trykk inn i hodet, så jeg føler at venstre øye snart skal sprette ut.

Anonymkode: 0c16d...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir sliten og helt tom for energi.

Det verste som kan skje er hvis jeg og ei venninne treffes for en lunsj og skravling er hvis hun allerede da skal avtale neste treff. Jeg klarer alltid å unnskylde å ikke avtale neste treff, men jeg blir nesten grinete av sånt.

"Dette var koselig, mitt navn, vi må treffes snart igjen. Passer det for deg den og den datoen eller?" 👹

Vil samtidig få si at de jeg omgås med er folk jeg virkelig liker altså, så det er ikke snakk om å kutte de ut og finne nye venner.

Anonymkode: 799cf...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir veldig sliten, får hodepinne og blir generelt fjern med vansker for å henge med i samtalen.

kommer jo så klart an på hvem jeg er med da. Er heldig nok til å ha en del venner som også er introverts, og da vi alle forstår hverandres behov for alenetid kan vi fint tilbringe flere dager sammen uten at det blir for ille. Men når det gjelder mer sosiale folk er vel grensa mi egentlig 5-6 timer før jeg virkelig begynner å merke at jeg trenger hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fibromyalgi og er en introvert person, så jeg klarer ikke skille på hvilke symptomer som stammer fra hva. 

Jeg mister evnen til å fokusere og hører dårligere og dårligere etterhvert som tiden går. Det strammer seg i muskulaturen, skuldrene blir stive og hodepinen sniker seg på. I tillegg blir jeg svært svimmel og ustø. Når jeg er alene igjen så kjenner jeg godt tinnitusen i tillegg til en slags klikking i øret. Om kvelden når jeg legger meg så får jeg helt ekstremt med kramper i legger og lår (magnesium eller kaldt vann hjelper ingenting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt normalt.

Forskjellen på introverte og ekstroverte kan bevises rent fysisk. Du drypper en dråpe sitron på tunga til dem begge, og den introverte vil produsere mer spytt i respons. Introverte reagerer altså sterkere på all slags type inntrykk - fra berøring, lyd, lys osv. enn ekstroverte. Blir det for mye, blir man selvsagt overveldet. På motsatt side vil en ekstrovert lett få negative reaksjoner på for mye alenetid.

Jeg får vondt i hodet, blir fysisk slapp og irritabel etter et visst punkt. Er naturlig litt distre og har en tendens til å flyte ut i egne tanker, og dersom jeg har nådd et sosialt "metningspunkt", skjer dette automatisk. Som regel er det i selskap med ekstroverte venner / familie, og ettersom mesteparten av det som kommer ut av munnen deres er babbel, så går jeg heller ikke glipp av stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir også sliten og tømt for energi. Men prøver også å være bevisst på at det ikke brukes som en "unnskyldning" for ikke å være sammen med andre. Selv om jeg kan få fysisk vondt av for mye sosialisering, kan jeg nok få det enda verre psykisk vondt av å isolere meg for mye. Jeg snakker her kun for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...