Gå til innhold

Katt i borettslag- evt rettigheter som eier.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en innekatt i et borettslag som jeg tar med ut i bånd innimellom. Jeg flytter fra borettslaget om 3 mnd. Katten min er snart 7 mnd og bodd hos meg siden han var kattunge. Det står i borettslagets regler at det er forbudt med kjæledyr, og at man må søke om å ha kjæledyr før man skaffer seg det. Dette visste jeg ikke på forhånd, og har dermed ikke søkt. Dette kommer jeg heller ikke til å gjøre da jeg er redd for å få avslag, og det står at det ikke er vits i å søke ETTER man har skaffet seg dyret. Jeg ser stadig folk i borettslaget som har hund, men om de har søkt vet jeg ikke. Nå som det blir varmere ute syntes jeg det er koselig å ta han med ut på tur i bånd ( han skal selvfølgelig få lov til å gå som han vil der jeg flytter om 3 mnd), men jeg er redd for at folk oppdager at jeg har en katt og dermed truer meg med å kvitte meg med han eller at de kaster meg ut. Kan nevne det at folk i oppgangen min har fått med seg at jeg har en katt og de har kun vært positive. Jeg ser også på norsk huskatt forening sin nettside at borettslaget ikke kan nekte deg kjæledyr så lenge det ikke er til noen dokumentert ulempe for andre beboere, og hvis jeg har en grunn til å ha en katt noe som det sto kunne "kun" være psykisk som feks depresjon eller ensomhet. Det sto også at det er borettslaget som gjør noe ulovlig da de sier at dyr er forbudt, da loven ikke sier dette. Jeg skjønner jo at det trengs regler for husdyr som feks at de ikke kan gå fritt. Katten min gjør fra seg kun inne på doen sin-aldri ute. Han bråker ikke, og gjør ingen verdens ting for andre beboere. 

Så til mitt spørsmål: er det noen i samme situasjon som meg? Eller noen som vet litt mer? Jeg skal jo uansett flytte fra dette borettslaget om 3 mnd, noe som også vaktmester vet. Vet ikke om han vet at vi har en katt, men vi har ikke hørt noe som helst negativt enda. Hadde dere bare vært ute i bånd med han og drite i hva folk sier? Hva kan de i så fall gjøre? Jeg eier forresten leiligheten hvis det har noe å si :) virker som jeg har loven på min side ut i fra norskhuskattforening.net 

Anonymkode: 3bb8f...457

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har lov til å forby dyr, men de kan ikke håndheve det. Hvis de sier noe på det trener du bare saken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange borettslag har regler som tilsier at man skal ha skjellig grunn til å nekte noen å ha husdyr selv om det i teorien kan gjøres. Dvs. at det kommer andre naboer til ulempe med tanke på støy, aggressive hunder etc. Tror nok ikke du får noen problemer med en innekatt som ikke bråker, selv om du skulle ha søkt :)

Ser vel egentlig ikke poenget i å søke nå, når du likevel skal flytte snart. 

Anonymkode: 6f547...76e

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk på det, de kan ikke nekte deg å ha katt i borrettslag. Siden du allikevel skal flytte så er det iallfall ikke noe å tenke på. 

Anonymkode: 76b6f...10e

AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke nekte deg å ha innekatt, så lenge den ikke oppholder seg på borettslagets fellesområde. Innedyr er å regne som "inventar" juridisk sett, så det har ingen noe med. Det har blitt tatt dommeravgjørelser på dette tidligere. 

Så bær gjerne katten fra ytterdøren og utenfor borettslagets eiendom, så har du ditt på det tørre. Og skulle de i verste fall mene du skal kvitte deg med den, så vil saken uansett ta så lang tid at du har flyttet før det blir tatt en avgjørelse uansett.

Anonymkode: 3cb17...a06

AnonymBruker
Skrevet

"Hovedproblemet" mitt er tanke på å ha han ute i bånd av og til. Da tenker jeg evt på like utenfor dør inngangen, slik at han kan lufte seg litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare bære ham til du er utenfor borettslaget fellesområde og så lufte ham der?

Anonymkode: 3cb17...a06

AnonymBruker
Skrevet

Jo, men det er ikke så mange steder å lufte han utenfor området. 

Skrevet

Siden du likevel flytter ganske snart vil det i praksis ikke være noen fare. Annet enn at du risikerer å bli litt upopulært i verste fall.

Katteholdet ditt er ulovlig i følge borettslagets regler. At du visste det har ingenting med saken å gjøre. Du burde visst, enhver som bor i et borettslag plikter å sette seg inn i reglene som gjelder.

Hvis det er slik at endel andre har dyr kan det jo virke som denne regelen ikke håndheves. Men om noen skulle klage på deg vil du ha lengre tid på deg enn du likevel tenker å bo der.

Ta med katten ut du, kos dere.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er utrolig hvor lenge man kan klare å trenere saker, hvis man går inn for det. Og med tanke på at du snart skal flytte, ville jeg ikke brydd meg noe særlig. 
Skulle det dukke opp en klage, kan du jo bare bruke lengst mulig til på all korrespondanse, spill søt og uskyldig, referer til Emmeline-dommen, spør styret om mulige løsninger osv, og vips så har du flyttet.

Endret av Steele
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid vil jeg evt ha hvis noen plutselig skal klage? Vil ikke saken uansett bli ferdig før jeg flytter? :-) eller hvis vaktmester evt sier jeg må kvitte meg med pus eller flytte ut. 

jeg visste det ikke var lov.0, det jeg ikke visste var at jeg måtte søke, men tenkte det ikke var noen problem siden jeg ikke skulle bo i borettslaget over lengre tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen feks sier jeg må kvite meg med pus eller flytte ut, hvor lang tid har jeg evt på meg? Siden jeg skal flytte ut om 3 mnd uansett. 

Skrevet

La oss si det slik: Det er mange eldre borettslag som ikke har evnet (eller villet) oppdatere sitt eget regelverk ihht. den presendens som ble satt med 'Emmelinedommen' i Høyesterett i -93.

Det bemerkes at Emmeline var en innekatt som ble behandlet på nøyaktig samme måte som du behandler din katt, og at Emmelines eier bodde i et borettslag (på Lambertseter).

Avgjørelsen i Høyesterett satte presendens for dyrehold.

Ergo er regler om forbud mot dyrehold i realiteten i strid med den nye rettstilstanden og bør endres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil det også si katt i bånd ute også? Det å kun ha han inne vet jeg forsåvidt at de ikke kan nekte meg, men det er det å ha han ute i bånd jeg bekymrer meg for. 

AnonymBruker
Skrevet

SLAPP AV TS! Du har overhodet ingen grunn til å bekymre deg. Nyt dagene med katten din, og ofr ikke dette feilaktige lovverket i Borettslaget en eneste tanke. Det er fullstendig bortkastet energi å tenke mere på denne saken. -:)

Anonymkode: 6eb42...289

Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil det også si katt i bånd ute også? Det å kun ha han inne vet jeg forsåvidt at de ikke kan nekte meg, men det er det å ha han ute i bånd jeg bekymrer meg for. 

Finnes det hunder i borettslaget? Hvis svaret på det er 'yepp' så burde ikke luftig (med medbragte hunde-/katteposer) være noen utfordring.

Ellers ville jeg nok, av hensyn til freden i nabolaget siden du virker urimelig bekymret, beholdt innelivet i de 3 månedene til leiligheten er solgt og du & pus har flyttet.

Hele dommen finner du forøvrig her, og jeg husket litt feil mht. lufting av Emmeline. Det var nok den lille hunden i den andre saken (den som også var med å legge det nye regelverket) som ble båret ut når det var luftetid.

- alle forbehold nå, det er en god stund siden jeg leste den dommen sist. Da jeg gjorde det så var årsaken en dyrehatende formann i et sameie som ville forby alt av hund og katt, marsvin, kanin og andre dyr samt trekke tilbake 'godkjennelser' gitt av styrene flere år tilbake i tid :klaske:

Les forøvrig dette fra høyesterettsadvokat Engelschiøen (måtte han nå hvile i fred, han er dypt savnet) som førte saken for Emmelines eier i Høyesterett

Tillegg: Her er omtalen av saken vedr. den lille hunden og et styre som var... litt rigid

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er flere hunder som går i bånd på fellesområdet, så vil da ikke tro at en katt er noe ille.. Men takk for linker! :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...