AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #1 Skrevet 20. mars 2016 Hvis man skal nevne "for tidlig seponering", eller "prematur seponering" av en medisin, hvordan formulerer man seg når det skal framstå noe formelt? Er det i det heletatt noe som heter "prematur seponering"? Anonymkode: 2cc1a...a19
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #2 Skrevet 20. mars 2016 Er det om å gjøre å få sagt det så kronglete som mulig? Hva er galt med for tidlig seponering? Anonymkode: 2319b...f97 5
Vox_populi Skrevet 20. mars 2016 #3 Skrevet 20. mars 2016 Enig med siste taler. "Matur" betyr moden, og er ikke noe blinkskudd her. Et barn og et forslag kan være umodent, altså at gitt tid vil det kunne utvikle seg til noe mer fullverdig. Det samme kan en ikke si om en seponering. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #4 Skrevet 20. mars 2016 Siden jeg ikke er lege ville jeg skrevet "for tidlig nedtrapping/avslutning", eller eventuelt "for rask nedtrapping/avslutning", alt etter hva jeg ville ha fram. Anonymkode: 45241...7f2
Vox_populi Skrevet 20. mars 2016 #5 Skrevet 20. mars 2016 Seponere betyr å avslutte bruk av medisin eller medisinsk behandling. Å trappe ned er noe annet enn å avslutte..
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #6 Skrevet 20. mars 2016 1 time siden, Vox_populi skrev: Seponere betyr å avslutte bruk av medisin eller medisinsk behandling. Å trappe ned er noe annet enn å avslutte.. Det vet jeg. Men siden jeg ikke vet noe om trådstarter eller i hvilken sammenheng dette skal skrives, og samtidig også vet at veldig mange bruker seponering som et synonym til nedtrapping, skrev jeg hva jeg ville gjort for å unngå misforståelser. Anonymkode: 45241...7f2
Vox_populi Skrevet 20. mars 2016 #7 Skrevet 20. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: veldig mange bruker seponering som et synonym til nedtrapping Det har jeg aldri vært borti, vi må ha ulik omgangskrets. Men selv om det skulle forekomme, er det i tilfelle deres eget problem at de bruker ordet feil, ikke mitt. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #8 Skrevet 21. mars 2016 Åh.. trodde jeg hadde fått svar på spørsmålet. Noen som vet? "For tidlig" høres barnslig ut. Dere vet ikke hvorfor jeg skriver om det og det trenger dere heller ikke vite. Jeg ønsker kun svar på spørsmålet Anonymkode: 2cc1a...a19
Rumle Skrevet 21. mars 2016 #9 Skrevet 21. mars 2016 Jeg er vant med at leger bruker "seponering" som ett synonym for å avvikling. Jeg synes du kan skrive "for tidlig avvikling", om du er i tvil. Ser ingen grunn til at det skal høres spesielt barnslig ut å bruke "for tidlig". Hvorfor synes du det?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #10 Skrevet 21. mars 2016 10 timer siden, Vox_populi skrev: Det har jeg aldri vært borti, vi må ha ulik omgangskrets. Men selv om det skulle forekomme, er det i tilfelle deres eget problem at de bruker ordet feil, ikke mitt. Jeg vil ikke akkurat kalle det omgangskrets, men kundekrets kanskje? Da jeg jobbet som helsesekretær opplevde jeg daglig at medisinske termer ble brukt på feil måte, og "seponering" var ett av de ordene som oftest ble brukt feil. Jeg lærte raskt å stille kontrollspørsmål for å avklare eventuelle misforståelser. Og det er ikke ditt problem, men det kan raskt bli legens problem hvis hen tror at en pasient har sluttet med en medisin som pasienten fremdeles går på. Anonymkode: 45241...7f2 2
Rumle Skrevet 21. mars 2016 #11 Skrevet 21. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke akkurat kalle det omgangskrets, men kundekrets kanskje? Da jeg jobbet som helsesekretær opplevde jeg daglig at medisinske termer ble brukt på feil måte, og "seponering" var ett av de ordene som oftest ble brukt feil. Jeg lærte raskt å stille kontrollspørsmål for å avklare eventuelle misforståelser. Og det er ikke ditt problem, men det kan raskt bli legens problem hvis hen tror at en pasient har sluttet med en medisin som pasienten fremdeles går på. Anonymkode: 45241...7f2 Hva mener du "seponering" betyr da?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #12 Skrevet 21. mars 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man skal nevne "for tidlig seponering", eller "prematur seponering" av en medisin, hvordan formulerer man seg når det skal framstå noe formelt? Er det i det heletatt noe som heter "prematur seponering"? Anonymkode: 2cc1a...a19 Dette er umulig å svare på når vi ikke vet hva du skal formulere. Du risikerer egentlig bare å bli sett på som vanskelig eller komisk om du ikke kan bruke fagtermer riktig. Formuler det på en forståelig måte hvor meningen kommer tydelig frem. Det går helt fint an å skrive formelt selv om du ikke bruker medisinske fagord. Anonymkode: bb50c...72a
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #13 Skrevet 21. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Åh.. trodde jeg hadde fått svar på spørsmålet. Noen som vet? "For tidlig" høres barnslig ut. Dere vet ikke hvorfor jeg skriver om det og det trenger dere heller ikke vite. Jeg ønsker kun svar på spørsmålet Anonymkode: 2cc1a...a19 Er det noen her som har gitt deg noen andre svar enn på spørsmålet? Du ser jo ut fra svarene at det blir for vanskelig å svare deg når du gir så lite info i om hva det er du skal skrive. Her skriver en psykiater "for tidlig reduksjon av dosen/seponering". Anonymkode: 84d9e...fca
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #14 Skrevet 21. mars 2016 6 minutter siden, Rumle skrev: Hva mener du "seponering" betyr da? Jeg vet at seponering betyr opphør av behandling, men som sagt er det mange som bruker ordet feil, noe som kan føre til misforståelser. Anonymkode: 45241...7f2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #15 Skrevet 21. mars 2016 15 timer siden, Vox_populi skrev: Seponere betyr å avslutte bruk av medisin eller medisinsk behandling. Å trappe ned er noe annet enn å avslutte.. Men betyr ikke seponering at man trapper ned for å avslutte? Altså at man snakker om seponering i de tilfellene man ikke kan kutte tvert, men må trappe ned med sikte på å avslutte. Det kan jo bety å bare trappe ned også, men i de fleste tilfeller snakker man vel om seponering som et steg i det å avslutte medisinbruken helt? Anonymkode: 84d9e...fca 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #16 Skrevet 21. mars 2016 Stans av medisininntak for tidlig, sluttet med medisin for tidlig, seponerte for raskt, trappet ikke ned/trappet ned for fort/begynte nedtrapping for tidlig: Dette spørs jo på akkurat hva det er du skal formulere? Nettopp fordi det kan bli uklarheter bør du formulere deg så nøyaktig som mulig, ikke bruke så mange fremmedord som mulig. Vi frykter at pasientn/jeg har stoppet inntaket av preparat X for tidlig? Anonymkode: 158bc...264
Rumle Skrevet 21. mars 2016 #17 Skrevet 21. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at seponering betyr opphør av behandling, men som sagt er det mange som bruker ordet feil, noe som kan føre til misforståelser. Anonymkode: 45241...7f2 Høres rart ut. Alle leger jeg har hatt har i alle fall brukt det om gradvis avvikling av medisin, det står også ofte nevnt slik i felleskatalogen. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #18 Skrevet 21. mars 2016 3 minutter siden, Rumle skrev: Høres rart ut. Alle leger jeg har hatt har i alle fall brukt det om gradvis avvikling av medisin, det står også ofte nevnt slik i felleskatalogen. Seponering betyr avslutning av medisinering, Når man allikevel kan se formuleringer som "langsom seponering" betyr det i og for seg nedtrapping frem til terminering av medikasjonen, men det er ikke riktig bruk av begrepet, selv om mange leger skriver det. Poenget her er at man skal gjøre seg forstått. Da bør man ikke bruke begreper man ikke er fortrolig med. Anonymkode: bb50c...72a
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #19 Skrevet 21. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men betyr ikke seponering at man trapper ned for å avslutte? Altså at man snakker om seponering i de tilfellene man ikke kan kutte tvert, men må trappe ned med sikte på å avslutte. Det kan jo bety å bare trappe ned også, men i de fleste tilfeller snakker man vel om seponering som et steg i det å avslutte medisinbruken helt? Anonymkode: 84d9e...fca 1 minutt siden, Rumle skrev: Høres rart ut. Alle leger jeg har hatt har i alle fall brukt det om gradvis avvikling av medisin, det står også ofte nevnt slik i felleskatalogen. Og her er grunnen til at jeg ikke ville brukt ordet "seponering", fordi det er rom for misforståelser. Seponere Å seponere en medisin betyr at behandlingen med denne medisinen avsluttes, og kan tolkes flere veier. Er det snakk om nedtrapping står det ofte at dosen reduseres gradvis før seponering, "seponering bør skje langsomt", eller lignende formuleringer. Anonymkode: 45241...7f2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #20 Skrevet 21. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og her er grunnen til at jeg ikke ville brukt ordet "seponering", fordi det er rom for misforståelser. Seponere Å seponere en medisin betyr at behandlingen med denne medisinen avsluttes, og kan tolkes flere veier. Er det snakk om nedtrapping står det ofte at dosen reduseres gradvis før seponering, "seponering bør skje langsomt", eller lignende formuleringer. Anonymkode: 45241...7f2 Her motsier du jo deg selv litt. Anonymkode: 84d9e...fca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå