Gå til innhold

Ned i vekt av AD/HD medisin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er i gang med ADD- utredning. Blir litt skeptisk når jeg leser om bivirkningene til medisinene, da jeg ser det er flere som har gått ned i vekt på den medisinen? Altså jeg har litt til overs på kroppen, så litt vektnedgang har jeg vel ikke vondt av.. Men det høres jo veldig skummelt ut?? 

Anonymkode: a03e0...cd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før i tiden dro folk til Spania for å kjøpe slankepiller. Disse pillene inneholdt metylfendidat, som er virkestoffet i Ritalin/Concerta. Stimulanter kan føre til vektnedgang, men det finnes medisiner som ikke er stimulanter, slik som Strattera. Amfetaminer går man selvsagt ned i vekt på (Vyvanse feks).

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ambivalentReaction skrev:

Før i tiden dro folk til Spania for å kjøpe slankepiller. Disse pillene inneholdt metylfendidat, som er virkestoffet i Ritalin/Concerta. Stimulanter kan føre til vektnedgang, men det finnes medisiner som ikke er stimulanter, slik som Strattera. Amfetaminer går man selvsagt ned i vekt på (Vyvanse feks).

Okei, tusen takk for svar! 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, tusen takk for svar! 

Du burde ikke bekymre deg da, hvis medisinen fører til uønsket vektnedgang prøver man bare en annen. Det er ikke verre enn det.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du burde ikke bekymre deg da, hvis medisinen fører til uønsket vektnedgang prøver man bare en annen. Det er ikke verre enn det.

Den er grei ja! :) Går nok fint, måtte bare høre, heh...

Skrevet

Det går så fint. Jeg har gått på ADHD medisiner siden jeg var 9 år. Jeg gikk ned i vekt en stund. Ganske mye også men dette vil komme seg til igjen når kroppen blir vant til medisinene. Bare husk å drikk mye vann som er veldig godt for kroppen din <3 Fordi da blir det ikke så vanskelig for kroppen din å dele opp medisinene i kroppen din. <3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Interiørgalejenta skrev:

Det går så fint. Jeg har gått på ADHD medisiner siden jeg var 9 år. Jeg gikk ned i vekt en stund. Ganske mye også men dette vil komme seg til igjen når kroppen blir vant til medisinene. Bare husk å drikk mye vann som er veldig godt for kroppen din <3 Fordi da blir det ikke så vanskelig for kroppen din å dele opp medisinene i kroppen din. <3

Tusentakk for utfyllende svar! :) Skal passe på det ja! :D 

AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden av emnet men kan man ha ad(h)d uten motoriske problemer? Altså at man har god kroppsbeherskelse og ikke sliter med dysleksi eller andre typiske symptomer? 

Anonymkode: 973da...12a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden av emnet men kan man ha ad(h)d uten motoriske problemer? Altså at man har god kroppsbeherskelse og ikke sliter med dysleksi eller andre typiske symptomer? 

Ja, det kan man. 

Anonymkode: 2f2bb...78d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når er ikke det du nevner typiske symptomer på ADHD.

Anonymkode: 3a154...30d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på Ritalin og har gått ned ganske mye i vekt. Gått på medisinene i 2år og har gått ned fra 63kg til 47-48kg. Mye av årsaken til vekttapet er nok at med medisiner så småspiser jeg ikke så mye drit lengre (som jeg gjorde før på grunn av rastløshet osv) også har jeg mistet det "søtsuget" jeg hadde før. En annen ting er at jeg nå klarer å spise i mer rolig tempo og derfor ikke "overspiser" ved hvert måltid. Også er det jo ganske vanlig at man får nedsatt matlyst. 

Jeg tror de fleste får en form for nedsatt matlyst av disse medisinene men somregel stabiliserer det seg etterhvert. Jeg har gått ned veldig mye og legen er på nippet til å ta fra meg medisinene, men det har stabilisert seg til en viss grad nå. jeg veide 48kg hos legen for et par uker siden og de siste dagene har jeg veid rundt 49,5. 

Du får uansett oppfølging med tanke på vekt, puls og blodtrykk så legen vil ta tak i det hvis det ser ut som bivirkningene er for ille. 

Anonymkode: 15088...b97

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint :) for jeg har ingen av dem og ønsker å bli utredet nå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg raste ned 14 kg de første ukene. Jeg bodde alene og glemte å spise. Jeg spiste lunsj på jobb fordi det var en vane å lage matpakke og spise samme med de andre men glemte å spise middag og glemte å handle. Spiste i blant sendt på kvelden, og etterhvert ble maten gammel og kjøleskapet tomt. Dro jeg på butikken så var det som å dra rundt i blinde der og jeg kom hjem med nesten ingen ting, kanskje en pakke yoghurt. Følte meg helt fortapt ang mat. Men plutselig en dag så var det over og jeg spiste som normalt igjen, gikk opp 10 kg. 

Anonymkode: b9ae3...d8d

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hun nevner er veldig typisk for adhd men man kan godt ha adhd uten å ha de tingene. Jeg har adhd uten alt det.

Anonymkode: b9ae3...d8d

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært typiske tegn på ADHD så hadde det vært en del av utredningsspørsmålene. Har selv ADHD. Ja man kan ha dysleksi samtidig som ADHD,men det betyr ikke at det er et typisk tegn uansett. Jeg mener man kan også ha dysleksi samtidsom man f.eks har psoiaris,men det betyr ikke at det er et typisk tegn for psoriasis av de grunn.

http://www.nrk.no/viten/dette-er-tegnene-pa-adhd-1.4893053

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke gå ned i vekt. Jeg gikk ned litt, men det var fordi jeg mistet matlysten og nesten ikke spiste. Men, jeg var samtidig syk, så det gjorde nok også sitt med matlysten. Men pass på å drikk masse vann gjennom dagen, ellers vil du være veldig tørst hver kveld.

Anonymkode: e175c...a01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...