Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg planlegger å studere fransk som nettstudium til høsten. For flere år siden hadde jeg fransk på videregående og tenker å bruke de neste månedene på å komme opp på nivå B2.  Nå lurer jeg på om noen har erfaring med å studere fremmedspråk,  feks tysk, spansk, fransk etc (ikke engelsk) på universitet el høyskole  -  hvor mye kunnskaper hadde du fra før?  Var det en svært bratt læringskurve i starten? Eventuelle tips til noen som skal studere fremmedspråk? Noen lærebøker/læremidler I fransk å anbefale? 

Anonymkode: 2e763...8c5

Videoannonse
Annonse
Gjest Linaria
Skrevet

Jeg studerer gælisk og kinesisk på universitetet. Begynte helt fra begynnelsen med begge fagene. I gælisk er det utrolig intenst hele tiden, men det ble vi advart om på forhånd. Kinesisk er lettere. Men gjør leksene dine, så går det helt fint. Har aldri opplevd at det har vært bratt læringskurve i starten. Er mer etter noen måneder det begynner å bli vanskelig, hvis man ikke har hengt med helt fra starten. Språk er jo slike fag som man ikke kan begynne å lese til en uke før eksamen. Man må klare å følge en plan.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er nok viktig å være selvdisiplinert og planmessig da det er en trappetrinnsmessig utvikling i læring, særlig i begynnelsen. Fransk/tysk/spansk som studium er dog litt forskjellig fra andre fremmedspråk på UNI da de sterkt anbefaler at man er på et øvre middels nivå før man starter. Mange har jo minst ett av disse språkene på videregående, men det er store forskjeller i nivå på hva folk har lært på vgs. Nivå B2 tilsvarer fordypning på vgs og dette nivået bør man minst være på før man starter på grunnfag 

Gjest Linaria
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nok viktig å være selvdisiplinert og planmessig da det er en trappetrinnsmessig utvikling i læring, særlig i begynnelsen. Fransk/tysk/spansk som studium er dog litt forskjellig fra andre fremmedspråk på UNI da de sterkt anbefaler at man er på et øvre middels nivå før man starter. Mange har jo minst ett av disse språkene på videregående, men det er store forskjeller i nivå på hva folk har lært på vgs. Nivå B2 tilsvarer fordypning på vgs og dette nivået bør man minst være på før man starter på grunnfag 

Ei jeg hadde spansk med på vgs gikk videre med dette på uni, og klarte seg veldig fint. Hun hadde spansk 3 på vgs da, så et år ekstra i forhold til det som er vanlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du egentlig med et nattstudium i fransk? Lære fransk? For da er det nok bedre å gjøre dette gjennom folkeuniversitetet eller Goethe institut. Hvis du er på fransk nivå B2 så er det så godt som flytende, et høyskole/universitetsstudium er ofte mer fokusert på kultur, litteratur og avansert grammatikk. Og hva skal du med det? Å kunne dokumentere C2 nivå i språket kan være godt nok for å undervise(sammen med ped.) Med slike humanistiske fag er det håpløst å få jobb.

Anonymkode: 3b436...967

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du egentlig med et nattstudium i fransk? Lære fransk? For da er det nok bedre å gjøre dette gjennom folkeuniversitetet eller Goethe institut. Hvis du er på fransk nivå B2 så er det så godt som flytende, et høyskole/universitetsstudium er ofte mer fokusert på kultur, litteratur og avansert grammatikk. Og hva skal du med det? Å kunne dokumentere C2 nivå i språket kan være godt nok for å undervise(sammen med ped.) Med slike humanistiske fag er det håpløst å få jobb.

Anonymkode: 3b436...967

Jeg skal studere fransk for å få undervisningskompetanse i ett fag til. Det kreves  godskjelov 60 studiepoeng for å undervise i et fag på videregående skole (vet at på ungdomsskolen er det ymse erfaringer når det gjelder språkundervisning). C2 nivå fra vgs er alt for svakt for å kunne undervise elever som også er på C2 nivå, og det kreves heldigvis at læreren er på et mye høyere faglig nivå enn elevene han/hun skal undervise Jeg har allerede lektorgrad men ønsker faglig påfyll samtidig som skolen vil ha behov for franskkompetanse om etpar år. Innenfor undervisningssektoren er det slett ikke håpløst å få jobb med "slike humanistiske fag", det kan tvert i mot gjøre deg ekstra attraktiv for en arbeidsgiver :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...