Gå til innhold

Kjøpte brukt bil med ulyd, vet noen hva dette er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle bilfolk, jeg trenger litt råd og trøst.

Hentet min nye bil forrige uke, en Fiesta fra 2010. 

Da jeg prøvekjørte den, hørte jeg at det pep svakt foran på bilen (jeg kan INGENTING om bil, så jeg kan ikke si noe mer om hva slags deler det pep i dessverre) når jeg både kjørte og bremset i sakte fart. Selgeren ga meg denne forklaringen: "Vi har nettopp vasket bilen grundig og brukt avfettingsmiddel, så jeg anbefaler deg å kjøre den noen turer i høy fart, og deretter bremse kraftig. Da får skivene smurt seg igjen, og lyden går bort."

I dag var jeg på kjøretur, og pipelyden var der. Jeg syntes den hadde blitt verre siden forrige tur, så jeg valgte å gasse på opp i 100, og bremset nokså hardt ned. Dette gjorde jeg to ganger. Etter dette kom det en sånn klakk-klakk-klakk lyd fra samme sted i bilen i tillegg! Den var veldig merkbar, men bilen fungerte ellers fint. Lyden gikk i takt med hvor fort hjulene gikk rundt.

Deretter parkerte jeg bilen og lot den stå i et drøyt kvarter, før jeg kjørte videre. Da var plutselig nesten alle lyder borte, og nå er det bare litt svak piping igjen, akkurat som i starten.

Har selgeren rett i det han sa? Da jeg påpekte det overfor dem på salgsdagen testet de med en gang at bilen ikke hang på bremsene, og selgeren fikk selv høre lyden. Selvfølgelig har de også sagt at hvis det ikke gir seg så må jeg komme tilbake, men jeg spør her fordi jeg ikke har lyst til å renne ned kontoret deres for ingenting.

Takk for alle som kan dele liknende erfaringer eller har en mening om dette. Må si det legger en demper på følelsen av å ha kjøpt en ny bil når det begynner sånn som dette :( 

Anonymkode: 8542a...e1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan høres ut som det er bremsecaliperen som henger seg opp. For å fikse det må den demonteres og smøres opp. Dette bør selger ordne opp i da det ellers kan ende opp med at den står helt fast og må byttes ut. 

Skrevet (endret)
14 minutter siden, C-girl skrev:

Kan høres ut som det er bremsecaliperen som henger seg opp. For å fikse det må den demonteres og smøres opp. Dette bør selger ordne opp i da det ellers kan ende opp med at den står helt fast og må byttes ut. 

Takk for svar!

Men hva med det at lyden nå nesten er helt borte igjen? Og at lyden kommer både når jeg gasser og bremser?

(Edit: Var ikke meningen å være anonym i første innlegg)

Endret av Snikk
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle bilfolk, jeg trenger litt råd og trøst.

Hentet min nye bil forrige uke, en Fiesta fra 2010. 

Selgeren ga meg denne forklaringen: "Vi har nettopp vasket bilen grundig og brukt avfettingsmiddel, så jeg anbefaler deg å kjøre den noen turer i høy fart, og deretter bremse kraftig. Da får skivene smurt seg igjen, og lyden går bort."

Har selgeren rett i det han sa? Da jeg påpekte det overfor dem på salgsdagen testet de med en gang at bilen ikke hang på bremsene, og selgeren fikk selv høre lyden. Selvfølgelig har de også sagt at hvis det ikke gir seg så må jeg komme tilbake, men jeg spør her fordi jeg ikke har lyst til å renne ned kontoret deres for ingenting.

Anonymkode: 8542a...e1c

Bremseskiver smører seg ikke. Og ikke henger bremsene på som han sa. Og klikk klakklyder som følger bilens hastighet er bare å dra innom et bilverksted for en sjekk. Selge en bil med ulyd, og bare håpe på det beste sier jo alt.

Nå har jeg ikke sett eller hørt bilen din, men aldri opplevd pipelyder oppstår av en bilvask.

Endret av Uhørt
Skrevet
30 minutter siden, Uhørt skrev:

Bremseskiver smører seg ikke. Og ikke henger bremsene på som han sa. Og klikk klakklyder som følger bilens hastighet er bare å dra innom et bilverksted for en sjekk. Selge en bil med ulyd, og bare håpe på det beste sier jo alt.

Nå har jeg ikke sett eller hørt bilen din, men aldri opplevd pipelyder oppstår av en bilvask.

Tusen takk for svar! Blir litt skeptisk til selgeren av alt dette styret. Drar innom med bilen i morra, så får de finne ut av det!

Skrevet

Er du NAF-medlem? Da kan du dra innom der og slå av en prat.

Skrevet

Klikk klakk lyd under bremsing er abs en som slår inn, men vis lyden er etterpå kan det også være vann som fordamper pga varme bremseskiver etter nedbremsing

Skrevet
18 minutter siden, Kamikatze skrev:

Er du NAF-medlem? Da kan du dra innom der og slå av en prat.

Hva mener du med ta en prat? Enten må jeg vel bestille en NAF-test til flere tusen, eller så gjør de ingen ting?

Skrevet

Må du? De pleier da være både hjelpsom og grei med medlemmer, og har kanskje en ide om hva det kan være uten å sette bilen på bukken. De kan også rådgi deg videre om dine rettigheter overfor forhandler etc. I verste fall kan det være ok å betale noen små hundrelapper for å finne ut fra nøytralt hold om det er en bagatell eller grunn til å oppheve kjøpet.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Kamikatze skrev:

Må du? De pleier da være både hjelpsom og grei med medlemmer, og har kanskje en ide om hva det kan være uten å sette bilen på bukken. De kan også rådgi deg videre om dine rettigheter overfor forhandler etc. I verste fall kan det være ok å betale noen små hundrelapper for å finne ut fra nøytralt hold om det er en bagatell eller grunn til å oppheve kjøpet.

Ok! Jeg har ikke så peil på NAF, ikke er jeg medlem heller, men det burde jeg kanskje bli nå...Takk!

Leste en plass at jeg har ikke krav på å få heve kjøpet før selger har forsøkt to ganger å fikse samme feil. Må sjekke litt opp i dette. Heldigvis kjøpte jeg bilen denne uka, og har 3 mnd forhandlergaranti. Så i det minste har jeg flaks som opplever dette nå, og ikke om 4 mnd...

Skrevet
15 minutter siden, Snikk skrev:

Ok! Jeg har ikke så peil på NAF, ikke er jeg medlem heller, men det burde jeg kanskje bli nå...Takk!

Leste en plass at jeg har ikke krav på å få heve kjøpet før selger har forsøkt to ganger å fikse samme feil. Må sjekke litt opp i dette. Heldigvis kjøpte jeg bilen denne uka, og har 3 mnd forhandlergaranti. Så i det minste har jeg flaks som opplever dette nå, og ikke om 4 mnd...

Ikke så sikkert hvis selger er klar over (og bagatelliserer) en alvorlig feil ved salget.

Skrevet
25 minutter siden, Kamikatze skrev:

Ikke så sikkert hvis selger er klar over (og bagatelliserer) en alvorlig feil ved salget.

Ok. Takk! Skal ta det med i beregningen hvis ikke de ordner problemet pronto! Bilen kostet 100.000, så de slipper ikke unna med dette her (det bør de vel ikke uansett pris, men dette er virkelig milevis unna det jeg forventer når jeg setter meg inn i en (for meg) ny bil kjøpt to dager tidligere) :)

Skrevet
2 timer siden, Apis skrev:

Klikk klakk lyd under bremsing er abs en som slår inn, men vis lyden er etterpå kan det også være vann som fordamper pga varme bremseskiver etter nedbremsing

ABS slår skjeldent inn på tørre veier. Då skal du stå på pedalen.

Hva slags bil har du som lager klikk klakklyder av vann som fordamper?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Snikk skrev:

Ok. Takk! Skal ta det med i beregningen hvis ikke de ordner problemet pronto! Bilen kostet 100.000, så de slipper ikke unna med dette her (det bør de vel ikke uansett pris, men dette er virkelig milevis unna det jeg forventer når jeg setter meg inn i en (for meg) ny bil kjøpt to dager tidligere) :)

Be om at de tar bilen på verksted. Så får de en sjanse til å fikse problemet. Ikke godta bortforklaringer, og at det ikke er farlig.

AnonymBruker
Skrevet

Apropos heve kjøp skal det mye til om man kjøper/selger bruktbil mellom to privatpersoner. Hvis bilen er forevist kjøper og prøvekjørt, og bilen selges "som den er" som det ofte står i naf-kontrakter, så må det noe alvorlig til før du har store rettigheter hos private (noe lettere hos forhandler som regnes som en profesjonell part). Da må det være en feil eller mangel på bilen som selger må ha visst om, men har holdt skjult eller lignende..

Men nå vet jeg jo ikke hvordan kontrakt dere har skrevet når du kjøpte.

Angående bilen din tør jeg ikke si så mye, men hører du ulyd når du prøvekjører en bil burde du ikke kjøpe før det er i orden... Lett å være etterpåklok, men det er jo en form for klokhet det også..

Anonymkode: d243c...135

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe en gammel bruktbil med ulyder ved prøvekjøring.

Hvorfor vil dere plage dere selv unødvendig med slikt?

Anonymkode: 01fbe...2a6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Apropos heve kjøp skal det mye til om man kjøper/selger bruktbil mellom to privatpersoner. Hvis bilen er forevist kjøper og prøvekjørt, og bilen selges "som den er" som det ofte står i naf-kontrakter, så må det noe alvorlig til før du har store rettigheter hos private (noe lettere hos forhandler som regnes som en profesjonell part). Da må det være en feil eller mangel på bilen som selger må ha visst om, men har holdt skjult eller lignende..

Men nå vet jeg jo ikke hvordan kontrakt dere har skrevet når du kjøpte.

Angående bilen din tør jeg ikke si så mye, men hører du ulyd når du prøvekjører en bil burde du ikke kjøpe før det er i orden... Lett å være etterpåklok, men det er jo en form for klokhet det også..

Anonymkode: d243c...135

Kjøpte som nevnt over av forhandler :)

Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe en gammel bruktbil med ulyder ved prøvekjøring.

Tusen takk for støtten, setter veldig pris på det.

Jeg har dessverre en tendens til å tro at folk er redelige, så når de kommer med en forklaring på hva lyden er, så kjøper jeg den forklaringen. Spesielt når det er en forhandler som selger bilen, og jeg uansett har forhandlergaranti. 

Jeg er ikke så naiv at jeg kjøper bruktbil privat.

Endret av Snikk
Skrevet

Oppdatering: Var innom med bilen i dag tidlig, og tok med den ene mekanikeren på verkstedet deres på tur. Han hørte også lydene, og mente det kunne være en bremsekloss som ikke slipper opp helt etter bremsing (det var sånn jeg forsto ham i hvert fall)

Fikk beskjed om å levere bilen på onsdag, så skulle de selvfølgelig ordne hele greia uten at det koster meg en krone.

Det skal bli spennende å høre hva dette faktisk er for noe.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, en 6 år gammel bruktbil som består av flere hundre roterende deler og (for) følsomt øre og en bekymret kjører kan uroe seg over det utroligste. Det kan være småstein på kalipperen, bøyd bremsekjold som subber av av og til, nye bremseklosser som kjører seg til, isklumper på skvettlappen som skraper i sving eller et hjullager som er utslitt (mitt tips her) En mekaniker vil ofte kunne uvesentlige lyder fra kritiske. Og en Fiesta er ikke den mest støydempede bilen på markedet. Hvis man går fra en mercedes E-klasse over i en Dacia duster så kan man sikkert få havari følelsen når som helst.

Men få det sjekket er greit, men å antyde at selger her holder ting skjult er jeg ikke sikker på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...