Smultring Skrevet 20. mars 2016 #1 Skrevet 20. mars 2016 Jeg har et spørsmål om pronomenbruk. Sitat Han forsvarer stuntene de utfører med at det/de øker folks bevissthet rundt vanskelige temaer, og at de trenger en «oppvekker». Er det noen som vet hva som er riktig å bruke av det og de i dette sitatet fra Dagbladet? Kan begge pronomenene være riktige? Dagbladet bruker det.
Gjest Margit Spat Skrevet 20. mars 2016 #2 Skrevet 20. mars 2016 Jeg er ingen fasit, men tenker umiddelbart at jeg ville brukt de, da pronomenet viser tilbake på et flertallsord. Hvis man ser på «stuntene» som en serie handlinger som samlet utgjør en slags «enhet» (av mangel på bedre uttrykk), så vil det kanskje ikke være helt feil å bruke det.
Smultring Skrevet 20. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2016 (endret) 8 minutter siden, Margit Spat skrev: Men høres det galt ut når du leser det høyt med det? Jeg synes det høres ok ut. Men så peker det altså tilbake på et ord som formelt sett er flertall. Jeg ser at en ikke kan bytte ut med f.eks. elefantene: Han forsvarer elefantene med at de hadde blitt mishandlet. Kanskje er du inne på noe med å betrakte stuntene som en helhet. Endret 20. mars 2016 av Smultring
Mis(s)Understood Skrevet 20. mars 2016 #4 Skrevet 20. mars 2016 Jeg vil mene begge deler kan brukes, - avhengig av hvilket poeng man ønsker å fremheve. Ved å bruke 'det' viser man til å utføre aktiviteten 'å utføre stunt'. Ved å bruke 'de' så viser man, som Margit Spa så riktig sier, til flertallsformen av det som utøves, - altså 'stuntene'. - min umiddelbare bruksform ville rette seg mot aktiviteten å utføre stunt, altså ville jeg personlig umiddelbart brukt 'det'. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå