AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #1 Del Skrevet 20. mars 2016 Heisann! I år skal jeg ha min første hjemmeeksamen på studiet mitt. Jeg har tidligere hatt tre skoleeksamener hvert semester, mens i år har jeg kun en pluss denne hjemmeeksamenen. Til vanlig har jeg pleid å lese jevnt over hele semesteret og trappet opp lesinga tre-fire uker før eksamen. Den siste uka blir ofte brukt til intens pugging, og det er egentlig først her stoffet setter seg SKIKKELIG. Dette har sikret meg gode karakterer hittil. Men nå tror jeg kanskje det ville vært en fordel å legge vekk denne studieteknikken, da jeg faktisk ikke trenger å kunne stoffet utenat. Foreløpig leser jeg bare pensum til hver forelesning og møter opp til disse, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre når forelesningene slutter. Så hvordan leser du til hjemmeeksamen? Anonymkode: 7c6fe...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #2 Del Skrevet 20. mars 2016 Det viktigste er at du forstår de store linjene, detaljer slår du opp ved behov. Den studieteknikken du har hatt til nå fungerer ofte greit første og evt. andre året på studiet, mens så bærer det ikke lenger. Du må selvfølgelig forbedrede deg til forelesning slik du gjør nå, men da er bare halve jobben gjort. Når du er ferdig på en forelesning leser du selvfølgelig over de notatene du har tatt. Er det noe du kan tilføye noe sted, så gjør du det. Les over tema som ble tatt opp på forelesning en gang til. Still deg selv spørsmål underveis. Les over notatene dine med noen dagers mellomrom. Fokuser på det du ikke forstår. Lån bøker om studieteknikk, gjerne en eller flere som er tilpasset ditt studium. Løs tidligere hjemmeeksamener og eksamensoppgaver, det vil du få mye igjen for. Anonymkode: c9f86...aef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #3 Del Skrevet 21. mars 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Heisann! I år skal jeg ha min første hjemmeeksamen på studiet mitt. Jeg har tidligere hatt tre skoleeksamener hvert semester, mens i år har jeg kun en pluss denne hjemmeeksamenen. Til vanlig har jeg pleid å lese jevnt over hele semesteret og trappet opp lesinga tre-fire uker før eksamen. Den siste uka blir ofte brukt til intens pugging, og det er egentlig først her stoffet setter seg SKIKKELIG. Dette har sikret meg gode karakterer hittil. Men nå tror jeg kanskje det ville vært en fordel å legge vekk denne studieteknikken, da jeg faktisk ikke trenger å kunne stoffet utenat. Foreløpig leser jeg bare pensum til hver forelesning og møter opp til disse, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre når forelesningene slutter. Så hvordan leser du til hjemmeeksamen? Anonymkode: 7c6fe...a3b Det kommer helt an på hva slags oppgaver det er vanlig å få, mener jeg, men når jeg skrev oppgaver, satte jeg pris på å ha gode notater. Jeg brukte å lage meg et oversiktsark for hvert kapittel i de viktigste/mest aktuelle bøkene, slik at jeg kunne se på disse arkene når jeg skulle finne relevant informasjon og relevante sidetall til oppgaven min. Anonymkode: 1de9d...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 21. mars 2016 #4 Del Skrevet 21. mars 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Heisann! I år skal jeg ha min første hjemmeeksamen på studiet mitt. Jeg har tidligere hatt tre skoleeksamener hvert semester, mens i år har jeg kun en pluss denne hjemmeeksamenen. Til vanlig har jeg pleid å lese jevnt over hele semesteret og trappet opp lesinga tre-fire uker før eksamen. Den siste uka blir ofte brukt til intens pugging, og det er egentlig først her stoffet setter seg SKIKKELIG. Dette har sikret meg gode karakterer hittil. Men nå tror jeg kanskje det ville vært en fordel å legge vekk denne studieteknikken, da jeg faktisk ikke trenger å kunne stoffet utenat. Foreløpig leser jeg bare pensum til hver forelesning og møter opp til disse, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre når forelesningene slutter. Så hvordan leser du til hjemmeeksamen? Anonymkode: 7c6fe...a3b Du må lære deg å FORSTÅ det du studerer. Pugging varer ikke lenge. Noter litt,engasjer deg,Finn forbindelser. Pugging er matematikk og fysikk,og det er ok. Med alt mulig annet er forståelse og interesse alt. Disiplin. Lykke til: -) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #5 Del Skrevet 21. mars 2016 hva går for den beste studieteknikken? hvis man leser på egenhånd i en periode. hva virker for å få ting til å sitte når man pugger? Anonymkode: bc3e0...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #6 Del Skrevet 21. mars 2016 Jeg ville lest på samme måten. Hjemmeeksamenen vil bli lettere og du vil få bedre tid til å finpusse på oppgaven. Hjemmeeksamener er ofte vanskeligere enn skoleeksamen nettopp fordi du får bruke alt av hjelpemidler, så å ha kontroll på stoffet er jo bare en fordel. Anonymkode: 76f3d...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Basun Skrevet 21. mars 2016 #7 Del Skrevet 21. mars 2016 Jeg markerer i bøkene for å lettere kunne hente ut viktig stoff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 22. mars 2016 #8 Del Skrevet 22. mars 2016 Når jeg leser til hjemmeeksamen eller andre store oppgaver, så har jeg alltid et dokument åpent på pcen slik at jeg fortløpende noterer kilder. Det sparer deg for utrolig mye arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #9 Del Skrevet 22. mars 2016 Jeg leser litt mer overfladisk til hjemmeeksamen. De hjememeksamenene jeg har hatt har vært på 2 uker - noe som gir meg tid til å fordype meg i det jeg evt. ikke har lest så nøye. Jeg forbereder meg med å gå på forelesning, skumme gjennom pensum og fokusere på det jeg tror blir viktig. Hvis f.eks. foreleser fokuserer mye på ett begrep eller en retning av pensum leser jeg meg opp ekstra og legger inn kildehenvisninger på forhånd, slik at jeg er klar til å begynne å skrive. :-) Anonymkode: dba71...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #10 Del Skrevet 22. mars 2016 Det er viktigst å ha litt generell oversikt over pensum og hva sensor forventer av oppgaven. Jeg mener det er mulig å få god karakter på hjemmeeksamen uten å ha lest noe særlig i det hele tatt. Du må rett og slett være generelt flink til å skrive, reflektere og bruke pensum og evnt. andre kilder. Hvis du har fulgt undervisningen trenger du ikke forbrede deg noe særlig, mener jeg. Anonymkode: 148e5...81d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå