Gjest Siw28 Skrevet 20. oktober 2004 #1 Skrevet 20. oktober 2004 Alder er nok en ting som avgjør. Jeg er nærmere 30 når jeg vil prøve. Ingen av mine venninner har fått barn enda, de er også 28... Er ganske vanlig å vente nå for tiden. Jeg har alltid hatt mensen hver mnd & går nå på p-piller på andre året.. har det noe å si?
glaciera Skrevet 20. oktober 2004 #2 Skrevet 20. oktober 2004 Tja - dette er jo veldig individuelt, og naturen er en underlige skrue som kan gå "utenom skjema". Alder spiller som du sier en rolle. Etter 30 blir det vanskeligere. Hvis man går på p-piller erfarer mange at det tar en stund etter at de slutter til de blir gravide, akkurat som om kroppen må gå seg til igjen. Men andre er rett tilbake i syklus med en gang pillene uteblir. Livsstil er viktig. Overvekt, røyking, dårlig fysisk form og kosthold, betydelig alkoholkonsum er alt sammen faktorer som påvirker fruktbarheten negativt, og som kan være med på å komplisere et svangerskap. Ellers har jeg faktisk hørt at et turbulent forhold kan påvirke fruktbarheten (psykosomatisk), og noen få par er rett og slett inkompatible! Ingenting er i veien med noen av dem, men likevel blir de bare ikke gravide uten at noen kan forklare hvorfor. En kvinnelege kan ellers gi gode råd for å gi kroppen de beste forutsetninger for å unnfange!
Varja Skrevet 20. oktober 2004 #3 Skrevet 20. oktober 2004 Hei Siw28, Har du sett at det er et eget forum som heter "Prøvere og ufrivillig barnløse"? Tror du kan få svar på det meste av spørsmål rundt prøving og graviditet der. Det er ikke bare de som sliter med å bli gravide som skriver der, også de som nettopp har begynt å prøve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå