Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller om hvordan det er å jobbe i sosialtjenesten?

Jeg har jobbet med mye forskjellig, og "hva jobber du med?" er et ganske vanlig spørsmål i sosiale sammenhenger. Det er ganske vanlig med oppfølgingsspørsmål, og i andre jobber spør mange om hva det går ut på, hva jeg liker best med jobben etc. Har også opplevd at folk sier rett ut at "så spennende!".

Nå har jeg fått jobb i sosialtjenesten. Jeg jobber faktisk med det jeg utdannet meg til, og jeg har gode kolleger. Likevel, når jeg sier jeg jobber i Nav spør påfallende mange; "trives du da..?" eller "åja.. Tenker du å bli der, eller..?".

Jeg har jo fått med meg at media ikke akkurat maler et rosenrødt bilde av Nav, og jeg er klar over at all jobben Nav har gjort har vært slik det skulle vært. Likevel blir jeg litt paff over denne holdningen om at folk stiller seg undrende ved at jeg liker jobben min.Litt nysgjerrig på om dette er holdningen til flertallet, eller om det er bare de jeg har snakket med. Hva tenker folk her inne?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Det virker som en veldig utakknemlig jobb, med rutiner som er preget av ineffektivitet og dårlige løsninger som man ikke får gjort noe med som vanlig ansatt. Det er mine fordommer, men jeg tviler ikke på at noen trives i jobben, og at mitt syn på det ikke nødvendigvis reflekterer feltet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har vært 15 år i nav systemet som klient og ikke møtt en eneste som ser ut til å opprinnelig ville hjelpe utenom hyggelige resepsjonister en sjelden gang. Alle andre forestiller jeg meg er retardede ex nav klienter selv som har blitt friske og deretter hjernevasket til å ødelegge andres liv. De.nyter det virker det som og gjør virkelig ikke jobben som eller leser saker eller dokumenter eller setter seg inn i konsekvenser av diagnoser. 

Anonymkode: 7cc3b...3b1

Skrevet

Jeg hører at mange som jobber på nav ikke kan si det høyt i sosiale settinger. Sier de det på fest så er det gjort. Da får de enten kjeft for dårlige erfaringer folk har fra nav, spørsmål ang. deres saker, i tillegg til til at folk kommer med fordommene sine mot nav som arbeidsplass osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har praksis på nav nå, og må si at de som jobber på kontoret der jeg er nå virker som helt fantastiske mennesker som oppriktig ønsker å hjelpe, men de ansatte er de veldig bundet av lover og regler.

Anonymkode: 8e4ed...236

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner to, som uavhengig av hverandre har fortalt at de valgte denne utdannelsen og arbeidsplassen fordi de ønsket å hjelpe andre mennesker. Illusjonene ble fullstendig knust, og den ene videreutdannet seg, den andre søkte seg vekk til annen jobb. 

Har hatt tilstrekkelig med NAV og gjøre til å tenke at det hadde tatt knekken på meg også om jeg skulle balansere på den kniveggen som det ser ut til at de må.

"En pakistansk kvinne med fire små barn på slep oppsøker NAV-kontoret og forteller at hennes mann har reist til Pakistan og skulle vært tilbake for lengst. Hun får ikke kontakt med han. Pengenød og etter hvert sult gjør seg gjeldende. Nei, du er gift. Be din mann om penger!" Eh...nei

Anonymkode: ef896...272

Skrevet

Tenker at det er enten en kjedelig (saksbehandlingen) eller en krevende jobb (klientene). PS har jobbet i nav selv 😜

AnonymBruker
Skrevet

"Stakkars" tenker jeg. 

Det er vanvittig tøff jobb som kan knekke de fleste så jeg kunne spurt om man trives i jobb. Det er virkelig en utakknemlig jobb som jeg, personlig, sliter med å forstå at noen ønsker seg. 

Anonymkode: 1a007...a56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker vel at vedkommende ikke har klart å få noen annen jobb, samt at jeg har vanskeligheter med å forstå at noen kan trives i en så utakknemlig jobb. Jeg er regelmessig i kontakt med NAV via jobb, og må si at "hjelpen" man får via telefon som oftest er veldig svak. 

Jeg kjenner forøvrig to som jobber i NAV. Den ene virker som om han er stolt av jobben sin og den andre svarer konsekvent at han jobber "innen offentlig forvaltning" på spørsmål om hva han jobber med. :fnise: 

Anonymkode: e0eda...eec

Gjest Fox Mulder
Skrevet

Tenker ikke noe vanlig om ansatte i NAV enn i andre yrker.

• 1 år senere...
Skrevet
På 20.3.2016 den 23.50, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker vel at vedkommende ikke har klart å få noen annen jobb, samt at jeg har vanskeligheter med å forstå at noen kan trives i en så utakknemlig jobb. Jeg er regelmessig i kontakt med NAV via jobb, og må si at "hjelpen" man får via telefon som oftest er veldig svak. 

Jeg kjenner forøvrig to som jobber i NAV. Den ene virker som om han er stolt av jobben sin og den andre svarer konsekvent at han jobber "innen offentlig forvaltning" på spørsmål om hva han jobber med. :fnise: 

Haha? Hva slags planet er han på? Offentlig forvaltning? Det er jo folk som jobber der med å hjelpe asylsøkere og masse annet så det er ikke bare til det, mens hans spesialfelt er vel ikke det.

Anonymkode: ee6d2...a35

Skrevet

Mamma jobber i nav. Hun trives utrolig godt. Så klart er det ekle folk innom, de som forventer å få alt rett i fanget. Men kontoret hun jobber på har fått en pris for å være et sv de beste nav kontorene hvor arbeidsledigheten synker fortere en mange andre steder. Hun elsker å se at folk får en ny smak på livet, at de faktisk kan noe. 

Anonymkode: c6e68...268

• Liker 4
Skrevet
På 20.3.2016 den 23.50, AnonymBruker skrev:

Det er en 3 årig bachelorgrad (på et studie med relativt høye poenggrenser) for å jobbe i NAV i de aller fleste kommuner, så hvis vedkommende hadde hatt lyst kunne nok vedkommende fått seg mange andre jobber, men ønsket å jobbe akkurat der. Og takk gud for at vi har mennesker som står i disse jobbene hver dag! 

Anonymkode: 9061c...cfb

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker de er flinke som mestrer en slik jobb som de færreste andre hadde orket og klart.

Anonymkode: b784d...e7d

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma jobber i nav. Hun trives utrolig godt. Så klart er det ekle folk innom, de som forventer å få alt rett i fanget. Men kontoret hun jobber på har fått en pris for å være et sv de beste nav kontorene hvor arbeidsledigheten synker fortere en mange andre steder. Hun elsker å se at folk får en ny smak på livet, at de faktisk kan noe. 

Anonymkode: c6e68...268

Jobber hun statlig eller kommunalt? Evt. Med hva?

Anonymkode: b784d...e7d

Skrevet

I løpet av min 9-årige fartstid gjennom NAV systemet har jeg fortsatt til gode å møte en ålreit NAV ansatt. Til å være en yrkesgruppe som arbeider mye med sårbare og syke mennesker, er det voldsomt mye uvitenhet og arroganse hos de fleste av de jeg har møtt.

Min siste saksbehandler er overbevist om at jeg må studere matte og bli professor, siden jeg er autist. Hun har satt igang et helt helvete for at jeg skal jobbe med det, uten noen annen begrunnelse enn at jeg er autist. Så jeg tenker i mitt stille sinn at hun kanskje hadde hatt behov for noe oppfølging selv.

Anonymkode: ffa65...85d

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I løpet av min 9-årige fartstid gjennom NAV systemet har jeg fortsatt til gode å møte en ålreit NAV ansatt. Til å være en yrkesgruppe som arbeider mye med sårbare og syke mennesker, er det voldsomt mye uvitenhet og arroganse hos de fleste av de jeg har møtt.

Min siste saksbehandler er overbevist om at jeg må studere matte og bli professor, siden jeg er autist. Hun har satt igang et helt helvete for at jeg skal jobbe med det, uten noen annen begrunnelse enn at jeg er autist. Så jeg tenker i mitt stille sinn at hun kanskje hadde hatt behov for noe oppfølging selv.

Beklager, men jeg må nesten le. Dette er jo helt latterlig?

Den saksbehandleren har sikkert sett en Hollywood-film med en autist som er god i matte og konkluderer derfra at alle med autisme må bli matematikere...

Anonymkode: 0161a...5de

• Liker 3
Skrevet
På 26.1.2018 den 8.02, AnonymBruker skrev:

Beklager, men jeg må nesten le. Dette er jo helt latterlig?

Den saksbehandleren har sikkert sett en Hollywood-film med en autist som er god i matte og konkluderer derfra at alle med autisme må bli matematikere...

Anonymkode: 0161a...5de

Ja, vil tro at noe sånt ligger til grunn. Får håpe hun ikke ser på The Good Doctor, og får for seg at jeg skal bli kirurg. Hun nekter å høre på hva JEG faktisk vil og kan, hun bare bestemmer selv. 

Skrevet

Jeg synes det er flinke folk som greier seg selv og jobber for pengene. 
Men klientene deres derimot. De synes jeg lite positivt om. 

Anonymkode: 18819...823

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...