AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #1 Skrevet 20. mars 2016 http://www.dn.no/etterBors/2016/03/17/2140/Medier/grafen-viser-utviklingen-i-norske-gutters-intelligens-n-tror-forskere-de-har-funnet-sammenhengen Noen som vet hva myten er? Er det en grunn til dette fallet? Anonymkode: de442...293
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #2 Skrevet 20. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.dn.no/etterBors/2016/03/17/2140/Medier/grafen-viser-utviklingen-i-norske-gutters-intelligens-n-tror-forskere-de-har-funnet-sammenhengen Noen som vet hva myten er? Er det en grunn til dette fallet? Anonymkode: de442...293 Nå husker jeg ikke hvor jeg leste det, men det var vel snakk om at grafen hadde sammenheng med hvem som hadde kabeltv. At de ble dummere for hvert år de hadde tilgang til kabeltv i oppveksten, og at de derfor setter det i sammenheng med tv-serier og den slags. Det ble ikke funnet en slik sammenheng elelr fall i intelligens hos jenter. Anonymkode: 986af...e0d
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #3 Skrevet 20. mars 2016 http://www.dagbladet.no/2016/03/18/kultur/utdanning/intelligens/forskning/tv/43573613/ Anonymkode: 986af...e0d
Sikkerhetsjenta Skrevet 20. mars 2016 #4 Skrevet 20. mars 2016 (endret) Forskerne røyker tydeligvis for mye hasj. Bare fordi gutter er mer interessert i mannlige tv serier som Arrow, Flash, Daredevil osv. Så tror jeg ikke at de er nødvendigvis dummere, men de har sannsynligvis mer fantasier enn jenter. Lillebroren min ser jo på tv serien Arrow også går han rundt og leker med buer og piler. Betyr det at han er dum? Han har til og med laget sitt eget bue ved bruk av lommekniv. Han brukte mange timer, men det ser ihvertfall ut som en bue. Endret 20. mars 2016 av Sikkerhetsjenta 1
studerende Skrevet 20. mars 2016 #5 Skrevet 20. mars 2016 Dette sammenfaller vel med at gutter generelt gjør det dårligere på skolen nå kontra tidligere. Jeg tror årsaken har mer å gjøre med forandringer i skolesystemet enn tilgang på kabel-TV 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #6 Skrevet 20. mars 2016 Det viktigste er at jentene gjør det bra. Hvordan guttene gjør det er uviktig. De er tross alt bare framtidige sædbanker. Anonymkode: adfa3...51b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #7 Skrevet 22. mars 2016 Det er veldig synd. Som lærer ser jeg at dette gjelder for mine elever. Guttene gjør deg dårligere. Det som er trist, er at de ofte ikke er spesielt dumme. Det kan jeg merke når jeg prater med dem, eller de gangene de faktisk gjør noe skolearbeid. Problemet er at de ofte ikke gidder å legge ned en innsats. Jeg prøver å ha disse guttenes interesser i bakhodet når jeg planlegger undervisningen, men jeg må selvfølgelig følge læreplanen og kan ikke ha fotball i samfunnsfagtimene...Jeg har inntrykk av at de rett og slett ikke klarer å utsette behov i like stor grad som jentene. Jeg mistenker videre at foreldre ubevisst forventer mindre av guttene, og derfor krever mindre av dem hjemme. Kanskje rydder døtrene rommet automatisk, mens guttene aldri gjør det. Framfor å påse at guttene gjør slike ting, gjør foreldrene det for dem, mens guttene får fortsette med det de interesserer seg for i øyeblikket. Dette gjør at guttene ikke blir vant med å utsette behov, de er rett og slett ikke vant til å kjede seg. Anonymkode: d6163...1e8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #8 Skrevet 23. mars 2016 Den 20.3.2016 at 12.46, studerende skrev: Dette sammenfaller vel med at gutter generelt gjør det dårligere på skolen nå kontra tidligere. Jeg tror årsaken har mer å gjøre med forandringer i skolesystemet enn tilgang på kabel-TV Skolesystemet er skapt for at jenter skal gjøre det bra. Anonymkode: adfa3...51b
Olava Skrevet 23. mars 2016 #9 Skrevet 23. mars 2016 Jeg mistenker at det kan være at det har blitt en generell holdning om at jenter er mer skoleflinke enn gutter, og at selv om man kanskje ikke sier det rett ut høyt, så kan barn merke denne forskjellen hos de rundt seg. Det forventes vel mer at jenter skal være flinkest på det intellektuelle mens gutter er flinkere i sport og mer fysiske ting. Det er ihvertfall det jeg har inntrykk av da, at gutter kan bli undervurdert fra første øyeblikk når det gjelder intellektuell utvikling. Så utvikler de seg kanskje oftere deretter, fordi de føler seg nedverdiget av det, kanskje uten å være klar over det selv? Jeg syns ihvertfall at det virker som at gutter ofte blir prata til på et lavere nivå enn jenter, selv om de er i samme alder og har samme grunnlag til å forstå helt likt. I tillegg kan det kanskje føre til at guttene utagerer litt i timene fordi de ikke blir utfordret nok intellektuelt, som igjen fører til at de blir behandlet som hypre 5 åringer selv om de ikke er det, at de bare får kjeft og beskjed om å sitte i ro og "gjøre oppgaven sin" mens oppmerksomheten egentlig går til de stille og rolige elevene; jentene. Nå kan jeg være helt ute å kjøre altså, dette er altså min ydmyke oppfatning akkurat nå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå