Gå til innhold

Erstatte smør med olje

Anbefalte innlegg

Gjest summesumbi
Skrevet

Hei! Tenkte jeg skulle lage en sitronkake i dag,men ser ut til at jeg må ha 8 ss smør. Det har jeg glemt å kjøpe,men har raps olje. Kan jeg erstatte med olje,eller? Evt hvor mye av oljen,8 ss olje eller mindre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du gjøre med smøret i oppskriften? Hvis det skal smeltes kan du godt bruke olje, jeg ville kanskje brukt 6 ss olje. Hvis det skal kremes med sukkeret så går jo ikke det. 

• Liker 3
Gjest summesumbi
Skrevet

Tusen takk for svaret, jeg så ikke at noen hadde svart før nå. Ja smøret skulle smeltes. Det ble ikke tid til kakebaking I dag, men utrolig kjekt å vite:-) Men jeg vil nok teste ut med olje likevel for å ha prøvd:-)

Gjest Ennasus
Skrevet

1ss regnes som 15gram. Så hvis du måler opp 120g olje så er det nok :) 1dl olje er 90 gram ca, så da blir det ca 1,3dl hvis du ikke har kjøkkenvekt :) 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Ennasus skrev:

1ss regnes som 15gram. Så hvis du måler opp 120g olje så er det nok :) 1dl olje er 90 gram ca, så da blir det ca 1,3dl hvis du ikke har kjøkkenvekt :) 

Nei, her tar du feil.

Når man erstatter smør med olje skal man bruke litt mindre olje, omlag 70 % av mengden.

Det korrekte svaret her er rundt 6 ss olje, eller 90 gram med olje.

Anonymkode: cd293...204

Gjest Ennasus
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, her tar du feil.

Når man erstatter smør med olje skal man bruke litt mindre olje, omlag 70 % av mengden.

Oja, har aldri gjort det jeg :fnise: beklager :P 

Skrevet (endret)

Hva slags olje kan brukes i kakedeiger? Man kan vel ikke bruke hvilken som helst olje?

Endret av Arabella
Gjest summesumbi
Skrevet
10 timer siden, Arabella skrev:

10 timer siden, Arabella skrev:

Hva slags olje kan brukes i kakedeiger? Man kan vel ikke bruke hvilken som helst olje?

Kan bruke rapsolje  og soyaolje vet jeg for de  er det nøytral smak på. Bruker stort sett raps jeg, for det er det jeg bruker å ha som basis i kjøkkenskapet til steking og baking. Olivenolje egner seg nok ikke.

Gjest summesumbi
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, her tar du feil.

Er nok riktig svar dette:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...