Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Vinblomst
Skrevet

Hei

Jeg og kjæresten min er i en prosess hvor vi skal kjøpe leilighet og flytte sammen. Jeg har bedre egenkapital enn han, mens han tjener mer enn meg. 

Jeg ønsker at vi skal ha en samboerkontrakt, men kan lite om dette. Hvem er ser som kan hjelpe oss med dette? Banken eller en jurist eller noen helt andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest blåbærpike
Skrevet

Du kan få hjelp fra bank, forsikringsselskap, advokat osv. :) Med tanke på at dere skal kjøpe leilighet sammen kan helt sikkert banken dere tar opp lån i hjelpe dere! Lykke til. 

Skrevet

Du kan snakke med banken om sammen å få lån, det har jeg selv gjort med min kavaler en gang i tiden, men du bør også ha en samboerkontrakt i tillegg, ellers faller godene på den som står som eier av leiligheten dersom det blir slutt.

AnonymBruker
Skrevet

Dere trenger ikke bruke penger på advokat for dette. Dere kan finne standardmal på samboerkontrakt på nett. Print ut, fyll inn, signer og oppbevar en kopi hver. Dere må dele lån og eierforhold. Vi eier halvparten hver, men har skjevdelt lånet slik at jeg, som hadde minst egenkapital, betaler mest på lånet. Si leiligheten koster 2 mill, samboeren din har 500 000 og dere må derfor låne 1,5 mill. Da kan du være ansvarlig for 2/3 av lånet, mens han har 1/3. Dersom det ikke ligger an til å bli stor forskjell på inntekten deres i all fremtid, så lønner det seg å satse på en 50/50 deling fra starten om mulig. Men ikke pådra deg noe du ikke har råd til, selvfølgelig.

Anonymkode: 22fbd...225

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...