Gå til innhold

2,5 åring som våkner opp gjennom natta, noen som har råd? Blir smågal...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt på 2,5 sov godt det første halvåret i sitt liv, deretter har han våknet fra èn til flere ganger hver natt. Det er ikke noe spesielt han vil tror vi, eller så forstår vi ikke hva han mener. 
Han sover i sprinkelseng på eget rom ved siden av vårt. Når han våkner gråter han, men roer seg når vi kommer inn. Så kan det gå fint resten av natta, eller som i natt, bare en halvtimes tid før det er på'n igjen. Vi har stått opp utallige ganger bare for å stryke han over kinnet og gå igjen. Blir smågal av det, og i dag er jeg helt ødelagt av å ikke få sove sammenhengende.

Har prøvd ulike kombinasjoner av nattlys på/av, døra åpen/igjen, ligge på madrass inne hos han, tilby vann, bre over dyna osv. Ingen mønster på hva som fungerer og ikke.
Vi går inn med en gang han gråter, det har vi alltid gjort med alle barna. Men vi har også prøvd å vente for å se om han klarer å roe seg selv. Da eskalerer gråten og han ender opp med å gråte skikkelig, reise seg i senga, og bli vanskeligere å roe til slutt.

Han blir veldig trøtt på formiddagen og sover da 1-2 timer (vekkes). I barnehagen har de kuttet ned til èn time, uten at det hjelper.

Men hva i all verden gjør vi..? Noen som har gode råd?

(Vet at mange mener at han bare må få skrike seg ferdig, gi opp og sovne selv, jeg vil gjerne ha andre råd enn akkurat det. Vet at man får resultater, men mener ikke det er riktig, ihvertfall ikke for vår del.)

Anonymkode: d8e65...ba9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere forsøkt å sove inne hos ham en lengre periode? Om han våkner flere ganger om natten så slipper dere i alle fall å stå opp. Og over tid (mer enn noen dager) kan det kanskje trygge ham så han slutter å våkne?

Anonymkode: 9d073...616

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere forsøkt å sove inne hos ham en lengre periode? Om han våkner flere ganger om natten så slipper dere i alle fall å stå opp. Og over tid (mer enn noen dager) kan det kanskje trygge ham så han slutter å våkne?

Nei, har ikke prøvd det over tid. Har vært litt redd for å skape en uvane av det, men det er kanskje en idé. 

I mai kommer ny baby, og da er jeg avhengig av at far er tilgjengelig for begge de eldste, men mye kan jo skje før den tid. :)

Ts

• Liker 1
Skrevet

Er det en mulighet at de to eldste barna deler rom? Mine barn sover mye bedre og roer seg fortere om de sover på samme rom. Og jeg forstår dem godt, det føles nok mye tryggere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, gullhjerte skrev:

Er det en mulighet at de to eldste barna deler rom? Mine barn sover mye bedre og roer seg fortere om de sover på samme rom. Og jeg forstår dem godt, det føles nok mye tryggere. 

Ja det er mulig, men vi har tenkt at den minste vil vekke eldstemann, og så har vi to våkne barn om natta. Er kanskje verdt et forsøk..?  Er det lurest å legge den ene før den andre da tro, slik at de får sovne i fred?

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke prøvd det over tid. Har vært litt redd for å skape en uvane av det, men det er kanskje en idé. 

I mai kommer ny baby, og da er jeg avhengig av at far er tilgjengelig for begge de eldste, men mye kan jo skje før den tid. :)

Ts

Om det kan skape en uvane vet jeg ikke. Jeg har inntrykk av at uvaner lettest skapes når man er helt våken. Det kan i alle fall forsterke tryggheten på at mamma og pappa alltid er tilgjengelige. Kanskje han da etter hvert våkner, ser dere og snur seg rundt og sovner. 

Obs! Dersom dere prøver, vær nøye på å forberede ham på det når dere trekker dere ut. Vær også obs på at han kan våkne og gråte et par netter etterpå for å ubevisst forsikre seg om at dere fortsatt er tilgjengelige selv om dere ikke sover hos ham lenger.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er mulig, men vi har tenkt at den minste vil vekke eldstemann, og så har vi to våkne barn om natta. Er kanskje verdt et forsøk..?  Er det lurest å legge den ene før den andre da tro, slik at de får sovne i fred?

Jeg ville forsøkt. Det er jo ikke verre enn å flytte de tilbake om det ikke går. Her fungerer det best om barna legger seg samtidig, da er de vant til hverandres lyder. Eldste våkner ikke av yngstemanns oppvåkninger, men yngste er litt mer var for lyder. Men roer seg greit når de er to på rommet. 

Håper du finner en løsning, det er vondt å ikke sove sammenhengende over tid. 

Gjest Badebuksa
Skrevet

Kan du ikke si at "hvis du holder kjeft og sover, får du sjokolade til frokost"? Neida...

Men jeg mener bestemt at JO - når det er snakk om en såpass stor unge kan man spørre hva det er. Si at det er natt, det skal soves, og nå går mamma og legger seg. 

Så venter du litt lenger neste gang du går inn. Og enda litt lenger neste gang du går inn.

Første gang kan du f.eks vente i 2 min. Så neste gang 5 min. Så 7 min, så 10 min, et cetera.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår gutt på 2,5 sov godt det første halvåret i sitt liv, deretter har han våknet fra èn til flere ganger hver natt. Det er ikke noe spesielt han vil tror vi, eller så forstår vi ikke hva han mener. 
Han sover i sprinkelseng på eget rom ved siden av vårt. Når han våkner gråter han, men roer seg når vi kommer inn. Så kan det gå fint resten av natta, eller som i natt, bare en halvtimes tid før det er på'n igjen. Vi har stått opp utallige ganger bare for å stryke han over kinnet og gå igjen. Blir smågal av det, og i dag er jeg helt ødelagt av å ikke få sove sammenhengende.

Har prøvd ulike kombinasjoner av nattlys på/av, døra åpen/igjen, ligge på madrass inne hos han, tilby vann, bre over dyna osv. Ingen mønster på hva som fungerer og ikke.
Vi går inn med en gang han gråter, det har vi alltid gjort med alle barna. Men vi har også prøvd å vente for å se om han klarer å roe seg selv. Da eskalerer gråten og han ender opp med å gråte skikkelig, reise seg i senga, og bli vanskeligere å roe til slutt.

Han blir veldig trøtt på formiddagen og sover da 1-2 timer (vekkes). I barnehagen har de kuttet ned til èn time, uten at det hjelper.

Men hva i all verden gjør vi..? Noen som har gode råd?

(Vet at mange mener at han bare må få skrike seg ferdig, gi opp og sovne selv, jeg vil gjerne ha andre råd enn akkurat det. Vet at man får resultater, men mener ikke det er riktig, ihvertfall ikke for vår del.)

Vi har en på 2,5 år selv som begynte å våkne mye og gråte da han var rundt to. Vi bytta til vanlig seng. Da kommer han tassende inn til oss på natta hvis han våkner, men våkner ikke skikkelig og er lett å følge tilbake til egen seng. Vi har også opplevd at han har netter han ikke kommer inn til oss og sover (?) hele natta.  Lykke til med søvnprosjektet. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet til vanlig seng og ungen kunne ikke sove på dagtid lengre. Måtte kutte det og nå våkner ungen bare 1 gang maks. :) 

Anonymkode: aba2d...ec3

AnonymBruker
Skrevet

Ville enten sovet på madrass inne hos ham eller tatt ham inn på deres rom. Det som gir mest og best søvn er riktig, det blir ikke en "uvane". Det blir en vane for barnet å sove gjennom natta fordi han føler seg trygg. :) Et annet alternativ er å la de to eldste barna dele rom. Mine deler og sover veldig godt begge to. De våkner ikke av hverandre hvis en skulle våkne (med unntak av hvis én av dem kaster opp og det blir lys og skifting på seng og masse styr, da flytter vi den andre ut av rommet).

Anonymkode: 8797e...dde

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Badebuksa skrev:

Kan du ikke si at "hvis du holder kjeft og sover, får du sjokolade til frokost"? Neida...

Men jeg mener bestemt at JO - når det er snakk om en såpass stor unge kan man spørre hva det er. Si at det er natt, det skal soves, og nå går mamma og legger seg. 

Så venter du litt lenger neste gang du går inn. Og enda litt lenger neste gang du går inn.

Første gang kan du f.eks vente i 2 min. Så neste gang 5 min. Så 7 min, så 10 min, et cetera.

Jeg har spurt hva det er, men han er i halvsøvne og har lite utviklet språk, så jeg får ikke noe godt svar. 

Å vente lengre og lengre med å gå inn fungerer som jeg skrev i HI svært dårlig, siden han girer seg mer og mer opp jo lengre tid som går. Har ingen intensjon om å la han hylgrine. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme "problemet" med vårt barn på 2 år. Hun roper på oss i halvsøvne, og vil som regel bare få dyna pakket rundt seg eller en hånd på kinnet før hun sovner igjen. Dette skjer mellom 1-3 ganger i løpet av natta. Hvis vi ikke går inn, våkner hun og er våken et par timer. 

Jeg spurte helsesøster på toårskontrollen, og hun sa det er helt normalt, og at det ofte kan bli verre rundt tiden man får nytt søsken (jeg er også gravid igjen). 

I perioder hvor det har vært flere oppvåkninger enn vanlig, har vi forsøkt å la være å gå inn ved hver eneste lyd (men gått inn før det eskalerer til gråt). Da har det blitt dårlig søvn på hele familien i ca tre dager, men deretter litt bedre.

Min erfaring er at det ikke nytter å snakke med barnet i halvsøvne, og at dette er noe som går i perioder. Jeg tenker at vi tar en prat med datteren vår om det når språket er bedre utviklet. Håper det ordner seg for dere etterhvert! 

Anonymkode: 0804c...c4c

• Liker 2
Skrevet

Det er sikkert soving 2 timer på dagen som gjør han ikke helt trøtt trøtt på kvelden.  Men barn utvikler seg og det kan være at han er litt mer redd nå at han har begynt å bli eldre.  

Sett sprinkelsengen rett ved siden av din for en liten stund slik at du får ta igjen søve før den ny baby er født.  Når han våkne kan du bare si shhh mamma er her og kanskje han sover igjen.  

Når mitt andre barn var født endte vi ved å ha en junior seng på enden av våres seng for eldsteman (3 år) siden han begynt å våkne veldig mye.  Da sov hele familien godt gjennom natten.  Etterhvert flyttet han til eget rom igjen og ble der uten problemer.  Ikke bryr deg om UVANER.  Lover deg at soving er det som er viktigst for alle dere, gjør hva du kan til å få det til!  Også lover at du har ikke tenåringer i sengen eller rommet ditt til slutt.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har samme "problemet" med vårt barn på 2 år. Hun roper på oss i halvsøvne, og vil som regel bare få dyna pakket rundt seg eller en hånd på kinnet før hun sovner igjen. Dette skjer mellom 1-3 ganger i løpet av natta. Hvis vi ikke går inn, våkner hun og er våken et par timer. 

Jeg spurte helsesøster på toårskontrollen, og hun sa det er helt normalt, og at det ofte kan bli verre rundt tiden man får nytt søsken (jeg er også gravid igjen). 

I perioder hvor det har vært flere oppvåkninger enn vanlig, har vi forsøkt å la være å gå inn ved hver eneste lyd (men gått inn før det eskalerer til gråt). Da har det blitt dårlig søvn på hele familien i ca tre dager, men deretter litt bedre.

Min erfaring er at det ikke nytter å snakke med barnet i halvsøvne, og at dette er noe som går i perioder. Jeg tenker at vi tar en prat med datteren vår om det når språket er bedre utviklet. Håper det ordner seg for dere etterhvert! 

Anonymkode: 0804c...c4c

Tusen takk, det var beroligende å høre at det er helt normalt. Vår HS anbefaler bare skrikekur... 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, IamGroot skrev:

Det er sikkert soving 2 timer på dagen som gjør han ikke helt trøtt trøtt på kvelden.  Men barn utvikler seg og det kan være at han er litt mer redd nå at han har begynt å bli eldre.  

Sett sprinkelsengen rett ved siden av din for en liten stund slik at du får ta igjen søve før den ny baby er født.  Når han våkne kan du bare si shhh mamma er her og kanskje han sover igjen.  

Når mitt andre barn var født endte vi ved å ha en junior seng på enden av våres seng for eldsteman (3 år) siden han begynt å våkne veldig mye.  Da sov hele familien godt gjennom natten.  Etterhvert flyttet han til eget rom igjen og ble der uten problemer.  Ikke bryr deg om UVANER.  Lover deg at soving er det som er viktigst for alle dere, gjør hva du kan til å få det til!  Også lover at du har ikke tenåringer i sengen eller rommet ditt til slutt.  

Har også tenkt på om dagsøvnen ødelegger, men han er stuptrøtt på formiddagen og holder ikke ut dagen uten søvn. Blir som regel en time.

Han legger seg kl.19, stuptrøtt da også. Vi vurderer det derfor til at han fortsatt må få sove på dagen, mest fordi det er veldig ubehagelig for alle å holde han våken.

Takk for tips om å ta han inn på vårt rom. Har vært litt redd for det, for det er jo bare litt over en mnd til babyen kommer, og vi har en fireåring som kommer til oss på morgenkvisten også. Tre barn på rommet (inkl. amming, bleier osv) kjenner jeg blir litt heftig....

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering fra natta: Gutten sov fra kl.19-07.30 helt uten oppvåkninger!! :sFun_sleeping: :laugh: Tror han trengte søvnen like mye som meg og pappan, var veldig blid og helt propell på morgenen i dag :)

Og flinke eldstemann stod opp selv og så på barne-tv, vi var helt i sjokk da vi endelig våkna. :P

Ts

• Liker 1
Skrevet

It's like a gift from god lol!  Ja, lykke til, føler for dere!  Husk veldig godt søvnmangelen med småbarn i huset og er så utrolig glad denne perioden er helt over for meg!  Nå er det å få 10 og 13 åringer i sengen tidlig nok og opp uten å hele over kaldt vann på morningen! :)

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har også tenkt på om dagsøvnen ødelegger, men han er stuptrøtt på formiddagen og holder ikke ut dagen uten søvn. Blir som regel en time.

Han legger seg kl.19, stuptrøtt da også. Vi vurderer det derfor til at han fortsatt må få sove på dagen, mest fordi det er veldig ubehagelig for alle å holde han våken.

Takk for tips om å ta han inn på vårt rom. Har vært litt redd for det, for det er jo bare litt over en mnd til babyen kommer, og vi har en fireåring som kommer til oss på morgenkvisten også. Tre barn på rommet (inkl. amming, bleier osv) kjenner jeg blir litt heftig....

Ts

Hva med å kutte dagsoving og legge han tidligere?  Eks kl 18 eller 18.30 i en periode? Det hender man må legge barna litt tidligere en periode når dem kutter dagsøvnen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jo, men jeg tror det blir helt krise... Nå legger han seg ca 11.30, og om det drøyer litt til blir han helt ødelagt og bare gråter. Ser det egentlig ikke som noe alternativ siden han er så avhengig av hvilen sin.

Storebror har kuttet dagsøvnen og legger seg veldig tidlig, men han var nok mer klar for det da han sluttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...