kisskissbangbang Skrevet 20. mars 2016 #21 Skrevet 20. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ble du bedt om å dele ut medisin alene eller dele ut allerede ferdigdosert medisin? (altså at sykepleier gir deg medisinen og sier "gå til rom 220 med denne"). Sistenevnte skjer jo "overalt", og pleieassistenter gjør jo villig dette.. Anonymkode: daf64...468 Dele ut fra dosetter, ja. Men vi hadde ikke lov til det heller, så jeg sa konsekvent nei. De slutta å spørre meg ganske fort.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #22 Skrevet 20. mars 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da burde i såfall arbeidsplassen din ha blitt meldt inn. Dette er faktisk lovbrudd så det holder etter. Stell, mat, å sitte med døende pasienter er faktisk helt innafor. Sårstell, blodsukker, gi medisiner er absolutt ikke det! (du har blitt utnyttet!) Anonymkode: 55714...427 sårstell og utdeling av ferdigdoserte medisiner er vel innafor? Dette gjorde jeg forøvrig i hjemmesykepleien også.. Er vel eventuelt blodsukker som er litt på kanten kanskje? Men er det ulovlig? Vi tok jo urinstix også, er dette også liksom uovlig? Anonymkode: daf64...468
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #23 Skrevet 20. mars 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: sårstell og utdeling av ferdigdoserte medisiner er vel innafor? Dette gjorde jeg forøvrig i hjemmesykepleien også.. Er vel eventuelt blodsukker som er litt på kanten kanskje? Men er det ulovlig? Vi tok jo urinstix også, er dette også liksom uovlig? Anonymkode: daf64...468 Å gi ut medisiner er ikke innafor. Ei heller å ta blodsukker (vet du hva grensen går på blodsukker? Hva er høyt, hva er lavt? Hva gjør du hvis det er høyt, hva gjør du hvis det er lavt? Og, hva er høyt og lavt BS?) Ang å gi ut fra dosett: Hva skjer hvis pasienten ikke svelger tabletten? Og spytter den ut etter at du har forlatt pasienten? Jo, det er sykepleieren som er ansvarlig (så, ikke din feil, men sykepleieren). Ang sårstell: du er ikke opplært i å vurdere et sår. Vet du når det har gått nekrose i såret? Hva gjør man da? Det hjelper ikke at du følger sårprosedyre utifra pleieplan utarbeidet av en sykepleier.. Anonymkode: 55714...427
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #24 Skrevet 20. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å gi ut medisiner er ikke innafor. Ei heller å ta blodsukker (vet du hva grensen går på blodsukker? Hva er høyt, hva er lavt? Hva gjør du hvis det er høyt, hva gjør du hvis det er lavt? Og, hva er høyt og lavt BS?) Ang å gi ut fra dosett: Hva skjer hvis pasienten ikke svelger tabletten? Og spytter den ut etter at du har forlatt pasienten? Jo, det er sykepleieren som er ansvarlig (så, ikke din feil, men sykepleieren). Ang sårstell: du er ikke opplært i å vurdere et sår. Vet du når det har gått nekrose i såret? Hva gjør man da? Det hjelper ikke at du følger sårprosedyre utifra pleieplan utarbeidet av en sykepleier.. Anonymkode: 55714...427 Ok, trodde faktisk medisiner var lov å dele ut når det var ferdig dosert. De gangene jeg utførte sykepleiefaglige oppgaver rapporterte jeg direkte tilbake til sykepleier rett etter oppgaven var utført, sykepleier vurderte derfor tallene. Sårstell ser jeg på som ganske basic hvis man har litt almennkunnskap. Hvis det begynner å råtne så ser du det, eventuelt lukter det. Har aldri hatt noen komplikasjoner på sårstell jeg har utført :-) Jeg forstår veldig godt at det må være provoserende for både hjelpepleiere og sykepleiere at pleieassistenter både får lov til og klarer å håndtere mange av de samme oppgavene dere gjør. Dette er nok kjernen til konflikt flere steder. Det er liksom tre yrkesgrupper som jobber svært tett, og med til dels svært like oppgaver (pluss/minus). Anonymkode: daf64...468 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #25 Skrevet 20. mars 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, trodde faktisk medisiner var lov å dele ut når det var ferdig dosert. De gangene jeg utførte sykepleiefaglige oppgaver rapporterte jeg direkte tilbake til sykepleier rett etter oppgaven var utført, sykepleier vurderte derfor tallene. Sårstell ser jeg på som ganske basic hvis man har litt almennkunnskap. Hvis det begynner å råtne så ser du det, eventuelt lukter det. Har aldri hatt noen komplikasjoner på sårstell jeg har utført :-) Jeg forstår veldig godt at det må være provoserende for både hjelpepleiere og sykepleiere at pleieassistenter både får lov til og klarer å håndtere mange av de samme oppgavene dere gjør. Dette er nok kjernen til konflikt flere steder. Det er liksom tre yrkesgrupper som jobber svært tett, og med til dels svært like oppgaver (pluss/minus). Anonymkode: daf64...468 Du har faktisk ikke lov til å gi ut medisiner (fra dosett, evt.medisiner eller sette insulin) uten å ha bestått medisinkurs og dispensasjon fra fylkeslegen (hvis du ikke tror meg så bør du sjekke det opp med avd.leder så snart som mulig.) Det hjelper ikke at du rapporterer tilbake til sykepleier på vakt. Dette er faktisk helt utrolig at du gjør, og jeg har en mistanke om lat sykepleier... Sårstell er ikke basic! Har du f.eks peiling på liggesår med nekroser? Vet du hva nekrose er uten å google det og hva du skal gjøre med nekroser? Hvis et sår har begynt å råtne, hva gjør du da? Fortell. Pleieassistenter kan aldri gå inn i rollen som en som er fagutdannet. De har faktisk ikke utdannelse, enkelt og greit. Alle kan bli pleieassistenter. NAV er jo de første som pusher ut folk til pleieassistenter og barnehagearbeidere. Det sier seg selv at ikke hvem som helst kan gå inn i jobben til noen som har utdannelse til det. Hvis du virkelig gjør det samme som sykepleiere så er det bekymringsverdig. Kunne ønske at jeg hadde hatt anelse om hvor du jobber, da ville jeg lagt inn avviksmelding på arbeidsplassen. Anonymkode: 55714...427
Betty Blue Skrevet 21. mars 2016 #26 Skrevet 21. mars 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ble du bedt om å dele ut medisin alene eller dele ut allerede ferdigdosert medisin? (altså at sykepleier gir deg medisinen og sier "gå til rom 220 med denne"). Sistenevnte skjer jo "overalt", og pleieassistenter gjør jo villig dette.. Anonymkode: daf64...468 Selv om denne ikke er til meg, så kan jeg svare hvordan det fungerer i hjemmesykepleien for oss ufaglærte med medisinkurs. Der kommer all medisin enten ferdig i doseposer, eller så klargjøres dosetten av sykepleier. Dette tas med til pasientens hjem, slik at det er tilgjengelig der når medisin de neste ukene skal utleveres på daglig eller ukentlig basis. Selv om medisinen er klargjort på forhånd, så skal man alltid sjekke om det som gis stemmer med ordinasjonskortet og kontakte vakthavende ved avvik. For både å ta med medisin, eller å dele ut medisiner, så mener jeg at vi er pålagt å ha avlagt medisinkurs. Insulin ga aldri jeg, for å kunne gi det behøves ekstraopplæring, samt dispensasjon gitt av leder. Endret 21. mars 2016 av Betty Blue 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #27 Skrevet 21. mars 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har faktisk ikke lov til å gi ut medisiner (fra dosett, evt.medisiner eller sette insulin) uten å ha bestått medisinkurs og dispensasjon fra fylkeslegen (hvis du ikke tror meg så bør du sjekke det opp med avd.leder så snart som mulig.) Det hjelper ikke at du rapporterer tilbake til sykepleier på vakt. Dette er faktisk helt utrolig at du gjør, og jeg har en mistanke om lat sykepleier... Sårstell er ikke basic! Har du f.eks peiling på liggesår med nekroser? Vet du hva nekrose er uten å google det og hva du skal gjøre med nekroser? Hvis et sår har begynt å råtne, hva gjør du da? Fortell. Pleieassistenter kan aldri gå inn i rollen som en som er fagutdannet. De har faktisk ikke utdannelse, enkelt og greit. Alle kan bli pleieassistenter. NAV er jo de første som pusher ut folk til pleieassistenter og barnehagearbeidere. Det sier seg selv at ikke hvem som helst kan gå inn i jobben til noen som har utdannelse til det. Hvis du virkelig gjør det samme som sykepleiere så er det bekymringsverdig. Kunne ønske at jeg hadde hatt anelse om hvor du jobber, da ville jeg lagt inn avviksmelding på arbeidsplassen. Anonymkode: 55714...427 Ok, tviler ikke, trodde bare det var lov å dele ut ferdig dosert (når sykepleier er til stede på avdelinga selvfølgelig!) Jeg satt ikke insulin. Jeg tror nok folk flest uavhengig av utdannelse klarer å se når et sår er betent eller at det er nekrose. Mange har hatt sår selv, eller stelt på familiemedlemmer. Dette er ikke noe å hause opp, mye av sårstella på sykehjem ER rimelig basic. Og ja, jeg har lært dette på tidligere arbeidsplass så slapp å Google :-) hvis et sår så mistenkelig ut tok vi alltid kontakt med sykepleier som da kom inn å hjalp til. Det er jo selvfølgelig sykepleier som har overordna ansvar og utarbeider prosedyrene. Forøvrig 6-7 år siden jeg jobbet på sykehjem, tok utdannelse og er i en helt annen bransje nå :-) Anonymkode: daf64...468
Betty Blue Skrevet 21. mars 2016 #28 Skrevet 21. mars 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å gi ut medisiner er ikke innafor. Ei heller å ta blodsukker (vet du hva grensen går på blodsukker? Hva er høyt, hva er lavt? Hva gjør du hvis det er høyt, hva gjør du hvis det er lavt? Og, hva er høyt og lavt BS?) Ang å gi ut fra dosett: Hva skjer hvis pasienten ikke svelger tabletten? Og spytter den ut etter at du har forlatt pasienten? Jo, det er sykepleieren som er ansvarlig (så, ikke din feil, men sykepleieren). Ang sårstell: du er ikke opplært i å vurdere et sår. Vet du når det har gått nekrose i såret? Hva gjør man da? Det hjelper ikke at du følger sårprosedyre utifra pleieplan utarbeidet av en sykepleier.. Anonymkode: 55714...427 Du er overraskende arrogant til å ikke vite at alt du beskriver er oppgaver det er godkjent at ufaglærte med kurs utfører. Jeg vet hva man skal gjøre i de tilfellene du beskriver, men vet du overhodet noe som helst om hvordan prosedyrene for pleieassistenter er (også når avvikene du beskriver oppstår)? Endret 21. mars 2016 av Betty Blue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå