AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #1 Skrevet 19. mars 2016 Noen som vet noe om dette? Om noen skylder feks 300 tusen pga kredittkort osv, og dør, blir det da overdratt på barna? Anonymkode: e4860...193
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #2 Skrevet 19. mars 2016 Gjelden inngår i boet. Man kan velge å avstå fra arven, og da vil gjelden falle bort. Anonymkode: a30e5...8d9 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #3 Skrevet 19. mars 2016 Slik jeg har forstått det, så kan man velge om man vil arve eller ikke - om man velger å arve, arver man også ansvaret for gjeld. Dersom verdien av dødsboet er lavere enn gjelden, kan man velge å avstå, da blir det vel (tingretten?) som avgjør hva som skal skje videre. Anonymkode: 83379...167
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #4 Skrevet 19. mars 2016 Google is your friend.. http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokat/alle-sporsmal/Kan-man-arve-gjeld-fra-foreldrene/ Anonymkode: 3b109...095 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #5 Skrevet 19. mars 2016 Er det på noen måte at de sjekker ut om det er mye gjeld, før man skriver under på off skifte? Når arvingene ikke vet mener jeg. Er jo dumt å betale 100.000 i off.skifte, om d ikke er gjeld . De står vel ikke der å sier....enten skriver du under, eller så lar du vær med de FØLGENE det kan få for deg Anonymkode: e40a8...eef
QueenOfTheSidewalk Skrevet 19. mars 2016 #6 Skrevet 19. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det på noen måte at de sjekker ut om det er mye gjeld, før man skriver under på off skifte? Når arvingene ikke vet mener jeg. Er jo dumt å betale 100.000 i off.skifte, om d ikke er gjeld . De står vel ikke der å sier....enten skriver du under, eller så lar du vær med de FØLGENE det kan få for deg Anonymkode: e40a8...eef Man får oversikt 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #7 Skrevet 19. mars 2016 Har hørt at man (i hvertfall tidligere) kunne forsikre seg mot å arve gjeld, gjennom spesielle forsikringer. Er det evt fremdeles slik? Anonymkode: 06673...bb2
Testosteron Skrevet 19. mars 2016 #8 Skrevet 19. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det på noen måte at de sjekker ut om det er mye gjeld, før man skriver under på off skifte? Når arvingene ikke vet mener jeg. Er jo dumt å betale 100.000 i off.skifte, om d ikke er gjeld . De står vel ikke der å sier....enten skriver du under, eller så lar du vær med de FØLGENE det kan få for deg Anonymkode: e40a8...eef Ja. Som arving kan man be tingretten rykke inn en annonse i lokalavisa hvor det står hvem som er død og at de som mener de har penger til gode hos den som er død, må melde fra om dette til tingretten innen seks uker. Denne annonsen kalles proklama og publiseres også på http://norsk.lysingsblad.no/utlysing/proklama/ Poenget er at hvis man ikke melder kravet sitt til tingretten innen fristen, så faller forpliktelsen bort. Det er to unntak for at man må melde kravet sitt til tingretten. Hvis en kreditor har pant i avdødes bolig eller kjøretøy, så faller ikke forpliktelsen bort. Det samme gjelder skattekrav. Hvis man er usikker på om avdøde hadde gjeld på boligen, så kontakter man Statens kartverk, som tinglyser heftelser på bolig. Da får man vite om det er heftelser på boligen. For kjøretøy kontakter man Løsøreregisteret i Brønnøysund. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #9 Skrevet 19. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hørt at man (i hvertfall tidligere) kunne forsikre seg mot å arve gjeld, gjennom spesielle forsikringer. Er det evt fremdeles slik? Anonymkode: 06673...bb2 Man kan forsikre seg selv, ja. Man kan ikke forsikre seg mot gjelden til de man skal arve fra. Livsforsikring og/eller gjeldsforsikring. Anonymkode: 65334...8a8
Testosteron Skrevet 19. mars 2016 #10 Skrevet 19. mars 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som vet noe om dette? Om noen skylder feks 300 tusen pga kredittkort osv, og dør, blir det da overdratt på barna? Anonymkode: e4860...193 Ikke uten videre. Barna blir ikke ansvarlige for gjelden til sine døde foreldre uten at de velger å skrive under på et skjema hvor det står at "Jeg påtar meg med dette ansvaret for avdødes gjeld." http://www.signform.no/dss/?view=form&id=135 Uten en slik gjeldsovertagelse blir ikke barna ansvarlige for gjelden til sine døde foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå